Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 40 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Začátečník na svahu
PříspěvekNapsal: pon 09.04.2018 21:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 590
Bydliště: Brno
Omlouvám se, pokud tady někde tohle téma je - prošel jsem přes vyhledávání několik zdejších vláken na téma svahování, prošel jsem články Libora Kolmana na http://kolmanl.info/index.php?show=VL_NASVAHU ale odpovědi zrovna na to co bych potřeboval já jsem nenašel.

O co jde: mám tady v okolí svah, který v jihovýchodním proudění posledních dnů docela nese. O Velikonocích jsem byl se Sky Surferem skoro dvě hodiny ve vzduchu tak na polovinu jedné baterky. Dneska asi hodinu ve vzduchu na tři minuty motorového letu. Je to prudce návykové (to asi víte, žeano). Potřeboval bych poradit pár věcí, i při vědomí toho, že Sky Surfer zřejmě není ideální letadlo pro tento typ kratochvíle:

- je lepší točit "ploché" osmičky, nebo se snažit dělat "stall turn" (jak se to řekne česky? prostě na konci osmičky se zvednout skoro do svisla, a nechat letadlo přepadnout zase do opačného směru letu)? Přijde mi, že by mělo být lepší vyměnit na konci otáčky rychlost za výšku a pak zase zpátky, ale reálně se mi podaří neztratit výšku spíš u té ploché a pomalé zatáčky.

- co dělat, když letadlo couvá? Na odkazovaném svahu jsem byl zatím 3x, přičemž jednou foukalo (podle předpovědi) tak 4-6 m/s, jednou tak 10 m/s (byl tam nějaký kolega s anemometrem), a dneska tak napůl - na začátku to připomínalo můj první let na tomto svahu, na konci spíš ten druhý. Potvrdil jsem si, že při 4-6 m/s jsem schopen být ve vzduchu v podstatě neomezeně dlouho, akorát nějaké výkyvy v rychlosti proudění větru znamenají, že musím sem tam zapnout motor. Ale při té vyšší rychlosti větru to nějak míň nese, a musím zapínat motor pro to, abych se udržel _před_ sebou, a nezafoukl mě vítr za sebe, do křovin a stromů. Jde tomu nějak pomoct jinak, než pořídit si jiné letadlo?

- EDIT: Sky Surfer má jen dvouservové křídlo - má cenu snažit se pro tento účel namixovat flaperony, třeba jako snap-flaps? A pokud jo, kdy křidélka zvedat a kdy spíš sklápět?

Občas tam lítá někdo s "opravdovým" větroněm, tak 2-3x těžším než Sky Surfer (cca 800 g i s kamerou), a drží se ve vzduchu o poznání líp a stabilněji. Ale samozřejmě nevím, jestli tam nemají nějakou stabilizaci. Mám zkusit přidat do Sky Surfera nějaké závaží? Přijde mi, že při 4 m/s to lítá dost pěkně, ale při 10 m/s to přestává být použitelné, a je to boj o to, udržet letadlo před sebou.

Jaké další zdroje kromě stránek Libora Kolmana doporučíte?

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátečník na svahu
PříspěvekNapsal: pon 09.04.2018 22:15 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 26.5.2014
Příspěvky: 392
Ideální zatáčka je když éro ztratí nejmíň rychlosti. Točit od svahu, ale to víš. Chce to hlavně vychytat kde to nejvíc nosí, záleží na kopci jakou má hranu. Když je oblej a nic moc sklon tak spíš vejš, kde se často přídaj termický bubliny. Let by mě mít určitou dynamiku, ale jinak se různejm vylomeninám meze nekladou. Když fučí víc tak mu nalož olovo. Není to žádná raketová věda.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátečník na svahu
PříspěvekNapsal: úte 10.04.2018 1:07 
Mazák
Mazák

Registrován: 23.6.2014
Příspěvky: 597
Bydliště: Žďár n. S.
YenyaKas píše:
při vědomí toho, že Sky Surfer zřejmě není ideální letadlo pro tento typ kratochvíle...
- co dělat, když letadlo couvá?...
Jako naprostý amatér této disciplíny ti můžu říct jen svoji občasnou zkušenost:
V silném větru je nepříjemné couvání hlavně dáno typem letadla, příliš velkým čelním odporem - tlustým profilem EPO křídla, tlustou odtokovkou, tlustým trupem... Nějaká velká hitparáda to se SkyS. nikdy nebude. Rozpětí je lepší větší (kupodivu dost dobře zvládal svah třeba EPO Sky Climber - cca 2m)
S kompozit-speciálem to nikdy srovnatelné nebude, ale ty časy, o kterých píšeš, nejsou špatné... Do příliš silného větru prostě nechoď :P

Obecně k pokusům na svahu do větru 8-10 m/s dávám aspoň těžší baterku nebo lépe závitovou tyč do spojky křídel jako zátěž, těžiště posunu maličko dopředu.

_________________
Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátečník na svahu
PříspěvekNapsal: úte 10.04.2018 5:20 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 14.12.2009
Příspěvky: 772
Souhlas. Dokud jsem letal s EPP, tak to pri silnejsim vetru uz neni ono. Zavazi (zavitovku) jsem daval do spojky kridel. S EPP mi stal turn nefungoval.
Pri silnejsim vetru jsem si taky pomahal motorem.

U mě bohužel pořízení kompozitu nepomohlo. Kdyz jsem přešel na kompozit, tak jsem se začal o letadlo bát, protože jsem ho párkrát na svahu něpěkně rozsekal a opravy stály moc času. Jak času ubývalo, tal nakonec na svah už zavítám výjimečně. To jen na okraj, že kompozit nemusí vždy znamenat větší požitek z létání.... Prostě největší radost ze svahu byla po objevení svahového návykového šílenství a EPP tu radost nemohlo pokazit.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátečník na svahu
PříspěvekNapsal: úte 10.04.2018 6:15 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.5.2006
Příspěvky: 9099
Bydliště: Bratislava dnv SK
Klasické samokrídlo na svahový kombat, t.j. 1200mm epp potiahnuté izolepou, môže viezť pol kila hmotnosti navyše bez problému. Mal som to ako odnímateľný pohon s 8x NiCd 1700 (SC veľkosť) plus motor. Chce to len trochu vyššiu tuhosť aby nezačlo pri vyššej rýchlosti mávať (nie trochu kmitania ale mávanie ako keď letí vták..) a samozrejme smrekový nosník pri takej hmotnosti ranu nevydrží tak používam laminátovú plnú tyč, priemer aj 4mm (ale je ťažká tak stačí 3mm).
Vďaka malému odporu a dostatočnej hmotnosti nemá problém ani za silného vetra, ale teda na otočku za svah (dynamic soaring) asi stále nemá vlastnosti. Napriek tomu "sa vetra nebojí" ani viac než 10m/s.
Na svahu je podľa mňa motor skorej na škodu, nerozbitný sa urobiť asi nedá a tak si človek s ním neužije to bezstarostné blbnutie.
Získanie trochu kondičky pri prípadnom páde pod kopec je len motivačný bonus. :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátečník na svahu
PříspěvekNapsal: úte 10.04.2018 6:16 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2014
Příspěvky: 1055
Bydliště: Mikulov na Moravě
Obrázky: 6
Mezi svaháky se určitě nemám právo zařazovat, ale souhlas se všemi ostatními.
Pokud se tam člověk vyškrabe, je to něco úchvatného.


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

_________________
Nahoru to půjde ... dolů musí.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátečník na svahu
PříspěvekNapsal: úte 10.04.2018 7:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.4.2005
Příspěvky: 867
Bydliště: Val.Mez.
Svah je bezva, létám prakticky jen svah. Dá se takto lítat dá se říct se vším. Ovšem je veliký rozdíl s čím jdeš do vzduchu. Větší a těžší éro má v letu úplně jinou dynamiku, než lehké, více si užiješ podmínek. Pořádné hvízdající průlety na rychlosti, výkruty atd přináší příjemný adrenalin. Jak éro proti větru couvá, je to signál dát zátěž, nebo vyměnit za jiné. Je dobré použít na svahu éro k tomu určené, třeba kompozit F3X - profily, tvarové řešení s minimálním aerodynamickým odporem atd....
Příloha:
26.jpg
26.jpg [ 67.79 KiB | Zobrazeno 1849 krát ]

_________________
www.rckozmodrom.com


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátečník na svahu
PříspěvekNapsal: úte 10.04.2018 10:32 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 26.5.2014
Příspěvky: 392
DýSing s kombat křídlem potřebuje ostrou (za)hranu...podle videa to jde ))


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátečník na svahu
PříspěvekNapsal: úte 10.04.2018 11:02 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 6.6.2011
Příspěvky: 300
Obrázky: 1
Svahove lietanie je super, tie zaciatky pri objavovani lietania na svahu su uzasne ako pri vsetkom novom.
Co ale skutocne odporucam je vymontovat motor, alebo aspon vrtulu, aj ked teraz mi tu budu mnohi tvrdit, ze ved ja motor nezapimam...je to o psychike mat tam motor ako poistku ktoru v pripade potreby pouzijem a oproti tomu je model bez pohonu odkazany na prirodne zivly v ktorych musi bojovat a neustale premyslat ako a kade poletim aby som doletel spat k naspäť a pristal bez ujmy.
A svahove lietanie nieje len o lietani v uragane ked lietaju aj vrata od stodoly ale aj vylizovanie kazdeho zavanu vetra a termiky kedy na to aby ostal model vo vzduchu treba tvrdo bojovat a neustale uvazovat kam si mozem dovolit zaletiet aby som sa dokazal vratit a nerozsekal lietadlo na strome, alebo o zem v zatacke po vetre na minimalke pripadne viem kde to nosi ale dostat sa tam je o drzku...castokrat je taketo lietane este vacsi adrenalin ako ked sa v f3f lietaju casy pod 40s

_________________
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátečník na svahu
PříspěvekNapsal: úte 10.04.2018 12:39 
Mazák
Mazák

Registrován: 23.6.2014
Příspěvky: 597
Bydliště: Žďár n. S.
skybreaker píše:
DýSing s kombat křídlem potřebuje ostrou (za)hranu...podle videa to jde ))
Dynamic Soaring bych do vlákna o začátcích na svahu asi nepletl. To je přece jen něco jiného a dost vysoký level.
Popis třeba zde http://www.rfcafe.com/miscellany/homepage-archive/2014/Dynamic-Soaring-Pumped-Laser-Systems.htm

_________________
Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátečník na svahu
PříspěvekNapsal: úte 10.04.2018 13:16 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 590
Bydliště: Brno
Tak dneska ráno jsem dal hodinu a půl ve vzduchu na celých 23 sekund motorového letu. Ještě úplně nezvládám starty, jednou se mi po odhozu letadlo zvedlo nad hlavu a nez jsem se zorientoval, už bylo čumákem v zemi. A teda přistání taky nic moc - za sebou mám keře a stromy, takže přistání za hranou praktikovat úplně nemůžu, a před hranou to furt chce stoupat!

Vymontovat vrtuli bych si netroufl, přecejen lítám nad polem, a čím míň je někomu pošlapu, tím menší důvod bude mít nadávat na modeláře. Takže za zapnutí motoru si odečtu pomyslný bod, ale letím dál.

Svah vhodný pro DS ještě musím objevit, a pak teda asi jiné letadlo. Ovšem dvoumetrovka nebo dokonce něco většího se mi domů nevejde, to bych si musel koupit hangár ...

No ale ještě jeden dotaz tady nebyl zodpovězený: používáte na svahu teda ty flaperony nebo snap-flaps, obecně nějaké souhlasné řízení křidélek?

A ještě: lítáte na svahu se stabilizací nebo bez?

Obrázek

_________________
Sky Surfer 1400, samokřídlo Ita, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Naposledy upravil YenyaKas dne úte 10.04.2018 13:43, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátečník na svahu
PříspěvekNapsal: úte 10.04.2018 13:18 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 6.6.2011
Příspěvky: 300
Obrázky: 1
K tomu disingu by som povedal, ze sa to strasne precenuje, pred par rokmi tu bol flame kde sa riesilo, ze pepin chcel skusit lietat deesko s nejakym poletovadlom a opozicia dobre ze ho neukrizovala, ze na to potrebuje nevyhnutne super duper uhlikovy ingot specialne na to urceny inak sa mu to rozsype...bla bla bla.
Lietal som to a potvrdzujem, ze ds sa da lietat aj s epepakom, ja som mal sice uhlikovy f3f model ale pevnostou skôr f3j takze rychlost som musel krotit nakolko boli podmienky tak silne, ze ten model by som bez problemu vo vzduchu rozobral, proste som utahoval zatacky len tolko kolko som si myslel, ze ten model vydrzi. Je to az smiesne jednoduche a vyskusat sa to da skutocne aj s iziglajdrom ako vidno aj vo videach na trubke kde to chalani lietaju za stromoradim alebo za malym kopcekom.
Co chcem povedat je, ze ked sa povie dising tak vacsine sa vybavi kinetic v grand kanone letiaci 600km/h, tak to ale nie je, dising znamena v podstate let za vyuzitia strihu vetra na hrane prekazky, kopca, stromov a letova rychlost moze byt a prekvapivo nizka

Edit: flaperony ano, kazda moznost brzdenia je na svahu vitana.
Co sa stabilizacie v plosnikovych modeloch tyka tak tu pouzivaju len skutocny fajnsmekri , to nechaj brtulnikarom a kopteristom :lol: .

_________________
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátečník na svahu
PříspěvekNapsal: úte 10.04.2018 20:13 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 19.10.2006
Příspěvky: 65
Ja sa tiež učim lietat svah postavil som 1m swift s1 depron a páska

Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Na videu fukalo 10 ,12 m/s dovažil som 35g celková vaha 150g


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátečník na svahu
PříspěvekNapsal: úte 10.04.2018 20:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 8342
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
YenyaKas píše:
No ale ještě jeden dotaz tady nebyl zodpovězený: používáte na svahu teda ty flaperony nebo snap-flaps, obecně nějaké souhlasné řízení křidélek?
A ještě: lítáte na svahu se stabilizací nebo bez?


Na bublinkoletoch sú mixy ako snap-flap veľmi diskutabilné... Používajú sa na "utiahnuté" zatáčky a na to potrebuješ rýchlosť a tú poletovadlo typu Skysurfer nikdy nedosiahne.
Stabilizácia ťa lietať nenaučí a oberie ťa o zážitok s lietania. Do plošníkov a do vetroňov zvlášť nepatrí.

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Začátečník na svahu
PříspěvekNapsal: úte 10.04.2018 20:45 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 6.6.2011
Příspěvky: 300
Obrázky: 1
Yenya kas hovori sice o snap flaps ale mysli na kridelka, snap flap je mix vyskovky do kridelok kde pri potiahnuty VOP idu klapky suhlasne nadol za ucelom zvacsenia vztlaku a utiahnutia obratu.
U kridelok je samo o sebe suhlasna vychylka nadol nezmysel, tam moze riesit jedine flaperony ci ze suhlasna vychilka nahor za ucelom znizenia vztlaku a zlepsenia padovych vlastnosti pri pristavani, moc to teda neucinkuje ale topiaci sa stebla chyta :) aj ked s motorom si moze donekonecna opakovat pristatie kym sa mu to nepodari.

Ps: pre autora, po starte si nie ze odcitas pomyselny bod za pouzitie motora, to si odpocitaj cely let :wink:
Kto sa boji a cely zivot svahuje s motorom nepochopi.

_________________
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 40 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz