Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 40 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Staré LiPol
PříspěvekNapsal: stř 24.07.2019 9:56 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4852
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
@tomashr Trochu potíž jsou 2 články " Využiteľná kapacita LiPol batérieUpravený a doplnený pôvodný článok"
Kód:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=4&n=vyuzitelna-kapacita-lipol-baterie
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?showme=clanky&idc=4

A až v tom druhém ta formulace zní
"Vyčerpať udávanú kapacitu je možné len pri odberoch jednotiek alebo desiatok mA"
(píše se tam, že se jmenovitá kapacita vybije jen při malých proudech v relaci desítek mA.)
Zde jde o obvyklý problém nějaká kapacita je napsaná na článku (dohodněme se, že jmenovitá)
jiné tři hodnoty lze najít v datasheet minimální (garantovaná) a typická.
A pak ještě prodejce (většinou bez rozvádění) uvádí trvalý proud a krátkodobý(špičkový) proud.
Pokud se najde jedinec (modelář) který nemá dost znalostí a zkušeností s akumulátory udělá závěr,
že z článku dostane jmenovitou kapacitu (JmC) při trvalém proudu (TrI) a dosáhne času T = JmC/TrI
Až delším a podrobnějším studiem datasheet zjistí, že na článku je napsaná typická kapacita
zaručovaná=minimální kapacita se dá získat když "zajetý" článek, nabitý definovaným způsobem,
je vybíjen v datasheet uvedeným proudem, mnohdy 0.1 až 0.2 C. Zatím co trvalý jsou desítky C.
Takže formulaci "pri odberoch jednotiek alebo desiatok mA" = "jen při malých proudech v relaci desítek mA"
je nutno chápat, a upravit si dle datasheetu pro konkrétní používaný (zamýšlený) článek.
Zjednodušení v článku užité (pro větší názornost a snadnější pochopení) tak vedlo k rozporu se skutečností
ergo kladíko
Zaručená (obvyklá) kapacita platí při proudech (a podmínkách) daných datasheetem, typicky desetiny C


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré LiPol
PříspěvekNapsal: stř 24.07.2019 10:12 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 4435
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Solim Namez:
Myslel jsem tím, že zjištěná kapacita podle dodaného náboje nabíječkou je na těchto veličinách závislá....

Dík za doplnění.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré LiPol
PříspěvekNapsal: stř 24.07.2019 12:02 
Mazák
Mazák

Registrován: 23.6.2014
Příspěvky: 829
Bydliště: Žďár n. S., ČR
semo píše:
Nedávno jsem zkusil z jednoho 4 článku udělat 2x2článek do loďky. Ale vypadá to, že už má asi míň jak poloviční kapacitu [i](byl to čtyř článek 2600mAh, takže bych očekával, že 2S2P bude mít cca 5000 mAh, což nemá, při nabíjení to píše tak 2000)
Mě by spíš zajímalo, z čeho vychází úvaha, že pouhým přehozením zapojení článků se jejich celkový součet kapacity (celkově uloženého náboje) dá zdvojnásobit...

_________________
Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré LiPol
PříspěvekNapsal: stř 24.07.2019 12:04 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 11002
Bydliště: Břeclav
zelkar píše:
Mě by spíš zajímalo, z čeho vychází úvaha, že pouhým přehozením zapojení článků se jejich celkový součet kapacity (celkově uloženého náboje) dá zdvojnásobit...


Nechceš si tu otázku ještě jednou promyslet?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré LiPol
PříspěvekNapsal: stř 24.07.2019 12:14 
Mazák
Mazák

Registrován: 23.6.2014
Příspěvky: 829
Bydliště: Žďár n. S., ČR
Je pravda, že už mám chvílema výpadky :?
Tak mi pomoz nějakým stručným nakopnutím.

_________________
Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré LiPol
PříspěvekNapsal: stř 24.07.2019 12:26 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 11002
Bydliště: Břeclav
zelkar píše:
Je pravda, že už mám chvílema výpadky :?
Tak mi pomoz nějakým stručným nakopnutím.


4x 2600mAh v sérii dává 2600mAh z 16,8V což je 43,68 Wh
2x (2600+2600mAh paralelních) v sérii dává 5200mAh z 8,4V což je 43,68Wh


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré LiPol
PříspěvekNapsal: stř 24.07.2019 12:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2008
Příspěvky: 2806
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom
tomashr píše:
Na cevaro obecně mají v hodně věcech pravdu, ale trochu moc se smiřují s baterkami jemně řečeno podprůměrnými - třeba v daném článku zmíněný pohonný tříčlánek s odporem přes 30ohm na článek podle mne není "dost vyběhaný", ale "na vyhození".

Možno sme to v tom článku neuviedli dostatočne dôrazne, ale ak je tam napísané (citujem):
Rozdiel je v ich vnútornom odpore: zatiaľ čo jedna má 100 miliOhmov (tomu zodpovedajú Céčka asi 5), tak tá druhá má len 20 miliOhmov (čomu zodpovedajú Céčka asi 25).
tak máme na mysli vnútorný odpor celej sady, nie jedného článku.

Je fakt, že ak má 3-článok 2200mAh (celkový) vnútorný odpor 100 miliOhmov, tak taká batéria je na pohon modelov lietadiel fakt nepoužiteľná.
Ak má však taká istá batéria Ri = 20 miliOhmov, tak má Céčka asi 25, čo vôbec nie je zlá batéria.

Namiesto výrazu: "trochu moc se smiřují s baterkami jemně řečeno podprůměrnými", by sme uprednostnili výraz, podložený tzv. "Jyrryho pravidlom" a tiež našou mnohonásobnou skúsenosťou, že po istom čase sa z každej (aj tej najlepšej) LiPolky stane batéria podpriemerná.
Paradoxne: čím bola pôvodne batéria "hviezdnejšia", tým rýchlejšie sa stane podpriemernou. Batérie, kúpené ako priemerné, sa podpriemernými stanú oveľa neskôr, ako tie "lepšie".

Tu je to popísané podrobnejšie:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... ekedy-viac

Tejto skúsenosti sme prispôsobili aj výber našich modelov a pohonu v nich. Väčšinou sa snažíme, aby priemerný odber nepresahoval 10C a to dokonca aj u konvertoplánov, kde je ten odber viac-menej konštantný a v závere dokonca stúpa (klesá napätie batérie, tak aby sa konvertoplán udržal vo vzduchu, tak pilot musí postupne pridávať plyn a tak zvyšovať prúdový odber).

Možno aj vďaka tomu nám naše LiPolky vydržia roky, pričom sú v modeloch lietadiel stále použiteľné.

Samozrejme máme aj modely, ktoré špičkovo odoberajú aj takmer 30C (Mirage 2000-5: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... st-ma-desi), ale snažíme sa, aby to bolo čo najkratšiu dobu - sekundy.

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré LiPol
PříspěvekNapsal: stř 24.07.2019 12:47 
Mazák
Mazák

Registrován: 23.6.2014
Příspěvky: 829
Bydliště: Žďár n. S., ČR
To zdzd:
Díky, už jsem si to přebral. Občas už cítím plíživou demenci, obzvlášť po ránu :lol:

_________________
Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré LiPol
PříspěvekNapsal: stř 24.07.2019 14:20 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4852
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
@mior Ten jev ČÍM LEPŠÍ BATERKA tím RYCHLEJI (čas od výroby) JDE DO KYTEK
jsem poznal před dost lety u NiMH, čím suprovější (větší uváděný proud - menší vnitřní odpor - větší kapacita)
tím dřív se začínala (samovybíjením) vybíjet na nula voltů (do zkratu).
Jejich "horší-opovrhovaní" sourozenci na menší proudy s menší kapacitou zapadly na dno šuplíku.
Když "lepší" už byli dávno v odpadu, a horší omylem vytaženi na světlo, dost velké procentu z nich bylo
POUŽITELNÝCH. Sice to žádná sláva nebyla, snížená kapacita zvýšený Ri, ale pro menší nároky mohly sloužit


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré LiPol
PříspěvekNapsal: stř 24.07.2019 14:43 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4852
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Pokud pamatuji "cevaro" je tam zmínka ve smyslu "s věkem klesající kapacita je menší problém než růst Ri"
Měl jsem stejnou ideu. Měření (spíš sledování a porovnávání) by mělo být jakýmsi měřítkem objektivního
věku (odhad kolik toho má za sebou, kolik lze asi čekat, že ještě vydrží). Nejdou tak hlídat poruchy "infarkt"
K mému velkému překvapení se takový předpoklad u Li-Xxx accu (-Pol a -Ion) nepotvrdil. Ri se s věkem měnil
málo a jaksi náhodně. Navíc kolísal (v čase) nahoru i dolů, i když byl měřen za stejných podmínek.
Kupodivu prvním a jediným varováním (nějaký čas uložen) byl u sady malý pokles napětí některých článků
(v sadě) proti jiným. U jednotlivých článků pak proti napětí obvyklému v předchozích měřeních 0.10 až 0.20V.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré LiPol
PříspěvekNapsal: stř 24.07.2019 17:13 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 11.6.2010
Příspěvky: 622
guchar píše:
... K mému velkému překvapení se takový předpoklad u Li-Xxx accu (-Pol a -Ion) nepotvrdil. Ri se s věkem měnil málo a jaksi náhodně. Navíc kolísal (v čase) nahoru i dolů, i když byl měřen za stejných podmínek...

Až mám chuť říci, že ti závidím.

Ale řek bych, že se svým zjištěním budeš poněkud zřídkavým jevem, ne-li přímo osamocen.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré LiPol
PříspěvekNapsal: čtv 25.07.2019 1:18 
Mazák
Mazák

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 639
Bydliště: Praha 10, ČR
Obrázky: 9
StrycAlois píše:
Až mám chuť říci, že ti závidím.

Ale řek bych, že se svým zjištěním budeš poněkud zřídkavým jevem, ne-li přímo osamocen.

Mám podobnou zkušenost. Přímo měřený vnitřní odpor se zdál být v pořádku. Ale po 2-3 vteřinách po přidání plného plynu při startu letadla napětí padlo a byl jsem rád, že jsem přistál.
Baterie není jen elektrika, ale i chemie. Asi může mít připravený náboj (jako by k ní byl paralelně připojený nabitý kapacitor). Ale po vybití tohoto náboje chvilku trvá než chemická reakce dodá další.
I v mém případě měl jeden článek po zime o 0,1V nižší napětí:
viewtopic.php?f=42&t=85693


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré LiPol
PříspěvekNapsal: čtv 25.07.2019 9:47 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2008
Příspěvky: 2806
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom
Grugh píše:
... Baterie není jen elektrika, ale i chemie. Asi může mít připravený náboj (jako by k ní byl paralelně připojený nabitý kapacitor). Ale po vybití tohoto náboje chvilku trvá než chemická reakce dodá další...

Áno, LiPolky sa tak skutočne správajú. Ako keby mali kapacitný charakter:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... l-co-s-tym
a
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... na-hodnota
Příloha:
Kapacitny charakter LiPol.jpg
Kapacitny charakter LiPol.jpg
[ 34.88 KiB | Zobrazeno 1512 krát ]


_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré LiPol
PříspěvekNapsal: čtv 25.07.2019 13:55 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4852
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Má představa (nevím zda správná) je, že použitelné (vybíjením neproměněné chemické sloučeniny
účastnící se zpětné přeměny při vybíjení) musí být v blízkosti elektrod Musí se tam nějakou cestou*) dostat.
Někde v hlavě se mi honí accu kde hlavní zásoba elektrolytu je vně accu**), a čerpadlo
je honí do části s elektrodami. Jednou z výhod je pak dobíjení výměnou za čerstvý "nabitý" elektrolyt.
*) prolínáním z míst kde proměna "před/po vybití" ještě neproběhla.
**) Flow battery=průtočné baterie s vanádovými elektrolyty. S lithiovými accu tvoří někdy hybridní systém
Zatím trochu vzdálené - spíš funkce jak vodíkové články - Tak uvidíme - nanoFlowcell
Technológia nanoFlowcell, ktorá by mohla spôsobiť revolúciu v elektromobilite, je pripravená pre trh
https://www.teslamagazin.sk/nanoflowcell-podrobne-informacie/


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré LiPol
PříspěvekNapsal: čtv 25.07.2019 15:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.9.2008
Příspěvky: 527
guchar píše:
Má představa (nevím zda správná) je, že použitelné (vybíjením neproměněné chemické sloučeniny
účastnící se zpětné přeměny při vybíjení) musí být v blízkosti elektrod Musí se tam nějakou cestou*) dostat.
Někde v hlavě se mi honí accu kde hlavní zásoba elektrolytu je vně accu**), a čerpadlo
je honí do části s elektrodami. Jednou z výhod je pak dobíjení výměnou za čerstvý "nabitý" elektrolyt.
*) prolínáním z míst kde proměna "před/po vybití" ještě neproběhla.
**) Flow battery=průtočné baterie s vanádovými elektrolyty. S lithiovými accu tvoří někdy hybridní systém
Zatím trochu vzdálené - spíš funkce jak vodíkové články - Tak uvidíme - nanoFlowcell
Technológia nanoFlowcell, ktorá by mohla spôsobiť revolúciu v elektromobilite, je pripravená pre trh
https://www.teslamagazin.sk/nanoflowcell-podrobne-informacie/

Zatiaľ je to viac-menej scifi.

Ale ak sa vrátime do súčasnej reality, tak nie som si úplne istý, či výmena elektrolytu pomôže.
Ak si zoberiem na pomoc olovené akumulátory, tak tam "transfúzia" elektrolytu nie je žiadny problém. Ale opotrebovaná batéria sa vyznačuje štrukturálnymi zmenami na elektródach.

Ak je to podobne aj v LiPolkách (neviem, len uvažujem), tak by sme si výmenou elektrolytu veľmi nepomohli.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 40 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz