Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 72 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 05.07.2017 16:16 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 28.4.2017
Příspěvky: 307
Bydliště: Napajedla
Určitě není stoupání menší jen na koncích listů a blíže středu stejné - alespoň tak jsem pochopil tvůj popis.
Stoupání je plynulé a zmenšuje se plynule "po rozpětí".
Tak jako se zvyšuje rychlost obtékání od středu ke konci listů, tak se i snižuje stoupání.


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 05.07.2017 16:51 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 2190
Bydliště: Zvole u Prahy
Steve píše:
Určitě není stoupání menší jen na koncích listů a blíže středu stejné - alespoň tak jsem pochopil tvůj popis.
Stoupání je plynulé a zmenšuje se plynule "po rozpětí".
Tak jako se zvyšuje rychlost obtékání od středu ke konci listů, tak se i snižuje stoupání.


Mluvím o stoupání , ne o úhlu náběhu .
Mění se plynule úhel náběhu tak, aby bylo dosaženo stejného stoupání po celé délce listu vrtule.
Nicméně ke konci vrtule vzduch už utíká do stran, takže se stoupání snižuje a tím se list odlehčí v oblasti, kde ho stejně část uteče do strany .

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 05.07.2017 17:31 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.8.2011
Příspěvky: 438
Blog: Zobrazit blog (1)
Jyrry,
takové uspořádání funguje hůře než kdyby čelní plocha trupu či gondoly motoru byla menší a jejich tvary úhlednější.
Je tu například jakýsi ověřený graf v mém posledním červencovém článku o vrtulích v časopise Model Hobby Magazín.
Dosažitelný výkon se snižuje když začneme mluvit nejen o samotných vrtulích, o čemž byla doposud diskuze tady, ale o kompletních pohonných jednotkách.
Nechci tady rozvádět svoje skromné poznatky z mého malého aerodynamického tunelu, kde jsem testoval několik vrtulí do průměru cca 300 mm při několika rychlostech nabíhajícího proudu vzduch, t.j. simulovanou rychlostí letu.

Jak dobře nebo dokonce skvěle si počíná stroj, který uvádíš na fotografii, nelze bez znalostí jiných doprovodných okolností posoudit.
Je to možná také tím, že bych to neuměl.

Asi by to možná chtělo tady to vlákno ukončit nebo uspořádat nějaké "populárně učené hádání" o vrtulích na nějakém setkání, jako jsme to uskutečnili několikrát v minulých letech v Hradci Králové pro letecké modelářství všeobecně.
Zrovna tak se ale nemusí uspořádat nic. A může se diskutovat dál.

Letecké modelářství, jak jsem již hlásal mnohokrát, je úžasné dobrodružství s možnostmi získat dosud nepoznaná zákoutí z proudění tekutin a tedy pro nás i z aviatiky. Modely letadel jsou k tomu pak skvělými nástroji.

Takže ať se daří všem kdo chtějí proniknout pod povrch všelikých jevů.

My teď například dokončujeme stavbu jednomístného kluzáku o rozpětí 12 m s pomocným zaklápěcím pohonem.
J.Lněnička


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 05.07.2017 18:36 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 28.4.2017
Příspěvky: 307
Bydliště: Napajedla
dudaj píše:

Mluvím o stoupání , ne o úhlu náběhu .
Mění se plynule úhel náběhu tak, aby bylo dosaženo stejného stoupání po celé délce listu vrtule.
Nicméně ke konci vrtule vzduch už utíká do stran, takže se stoupání snižuje a tím se list odlehčí v oblasti, kde ho stejně část uteče do strany .


Přiznám se, že nevím, jak jsi zjistil, že je stoupání na koncích jiné. Možná je, ale osobně jsem se s tím nesetkal. A to jsme si nechávali dělat občas i vrtuli na míru k letadlu - pro motory Rotax.
Stoupání je pomyslný posun po šroubovici během jedné otáčky.
U kořene je úhel náběhu větší, neboť na dosažení posunu má kratší dráhu než např. konec listů, který "oběhne" delší dráhu.
Stoupání je tedy stejné, že by bylo ke konci menší si nemyslím (a to jsi asi měl na mysli) - měl jsem co do činění i s "dospělými" vrtulemi, včetně seřizování těch na zemi stavitelných.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 05.07.2017 19:05 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 2190
Bydliště: Zvole u Prahy
Steve píše:

Přiznám se, že nevím, jak jsi zjistil, že je stoupání na koncích jiné. Možná je, ale osobně jsem se s tím nesetkal. A to jsme si nechávali dělat občas i vrtuli na míru k letadlu - pro motory Rotax.

stačí proměřit :D .
Dříve jsem měl takový přípravek na měření stoupání v daném průměru . A stoupání kolikrát docela nesedělo od deklarovaného.
Dělám dmychadla, a jsou výrobci co to dělaj i na dmychadlech, ale tam to nechápu.Ono je to docela i vidět očima dle zlomu .
O tom, že se to dělá na konci úmyslně jsem někde četl a na vrtuli mi to přijde celkem logické.

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 05.07.2017 19:34 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 10052
Bydliště: Břeclav
Na konci listu někdy bývá dokonce pomyslný negativ. Je to analogie ke křídlu, snižuje se tak indukovaný odpor. Proto taky není dobrý nápad zmenšovat vrtuli na průměru. Nestane se z ní tak menší vrtule, nýbrž zprasená velká vrtule...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 05.07.2017 20:32 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 28.4.2017
Příspěvky: 307
Bydliště: Napajedla
dudaj píše:
stačí proměřit :D .
Dříve jsem měl takový přípravek na měření stoupání v daném průměru . A stoupání kolikrát docela nesedělo od deklarovaného.
Dělám dmychadla, a jsou výrobci co to dělaj i na dmychadlech, ale tam to nechápu.Ono je to docela i vidět očima dle zlomu .
O tom, že se to dělá na konci úmyslně jsem někde četl a na vrtuli mi to přijde celkem logické.


S tím poměřením to není tak jednoduché. Proč? Protože se úhel náběhu plynule snižuje a dle toho co píšeš (netvrdím ze nesprávně ;-) ) by muselo dojít od určitého bodu k větší změně, což okem neuvidíš a měřidlo se na vrtulich instaluje s určitými potížemi - tím mám na mysli spíše "dospělé" vrtule - profil je proměnný "po průměru" - vzhledem k jiné šířce listů a tedy buď tenšímu nebo stejně tlustému a tedy jinému profilu. Ne vždy je spodní strana plochá a k určité chybě dojde.
U modelářských vrtulí můžeš naměřit cokoliv, u dospělých nikoliv.
O negativech na koncích jsem neslyšel, ale o téměř nule ano.
Negativ mě připadá nesmyslný, neboť díky dopřednému pohybu "dojde" k negativu i na nízkém plusovém až nulovém úhlu náběhu.
A opět mám na mysli dospělé vrtule - u malých lze vyrobit cokoliv i když to není košér.
U těch dospělých se paskvily neodpouští ;-)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 05.07.2017 21:08 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 10052
Bydliště: Břeclav
Steve píše:
O negativech na koncích jsem neslyšel, ale o téměř nule ano.
Negativ mě připadá nesmyslný, neboť díky dopřednému pohybu "dojde" k negativu i na nízkém plusovém až nulovém úhlu náběhu.


Proto jsem psal pomyslný negativ. V reálu tam být nemusí, ale v pohybu k tomu dojde. Nicméně třeba Camfolding prop měly na konci takový zub, cosi jako windglet. A tam ten negativ možná byl už i v klidu.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 05.07.2017 22:07 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 2545
Obrázky: 1
I 16 Polikarpov (Jedna z mnoha verzí předloh) x (RC model). VRTULE Co přiteče zepředu (podtlakem), to musí někam odtéct.
Jde jen o to přes jaký odpor, a s jak moc "hladkým"/"vířivým" prouděním.
Polikarpov I-16
Obrázek

1) I 16 RC model pohled z jiného úhlu. 2) I 16 RC model Slideshow stavba a pár fotek hotového modelu
Obrázek

2) I 16 RC model Slideshow


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 05.07.2017 22:15 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 8978
Bydliště: Bratislava dnv SK
winglet sa dá pochopiť, predsa len sa to pohybuje vzduchom a končí - zakončenie krídla chápeme že význam má a často aj citeľný, tak prečo by zakončenie listu nemalo podobne dôležitú funkciu. A ak sa podobne dobre prejaví aj negativ, tak možno.

Tie Cam vrtule s wingletom na konci sú od viacerých výrobcov a fungujú veľmi dobre (dobrý ťah pri malom odbere prúdu)
- ale asi nebude celkom pravda že winglet akoby predlžoval krídlo, lebo odber prúdu býval naopak menší než u rovnako označenej APC-E a teda nejaví sa vôbec ako "väčší priemer".. ani listy sa mi nezdajú príliš štíhlejšie...

Zdá sa mi že došlo medzi Vami k nepochopeniu, a pojmom "negativ" sa nemyslelo záporné stúpanie ale len "menšie než inde", t.j. ak má mať list napríklad 7" na otočku, možno na konci to je len 6" (ako príklad) a to sa dá nazvať negatívom - veď aj krídlo keď má na konci negatív 2 stupne ale ako celok letí v nábehu 3 stupne, tak je to o 1 stupeň stále v pluse aj na tom negatíve..

Skorej ale vidím že na "slowfly" vrtuľkách (hlavne niektorých napr GWS) je stred jasne v príliš malom uhle - myslím si laicky že to je preto že je vypočítaná na malú doprednú rýchlosť a je nezmysel aby zaberala pod vysokým uhlom, napriek tomu že má mať (a je označená) ako napríklad 8/4", má tie 4" len na konci a väčšina vy vychádzala výrazne menej, možno blízko stredu aj pod 1". Len preto že nemá zmysel aby profil listu zaberal pri tom strede otáčania, do vzduchu pod uhlom 10 a viac stupňov. Ale či sa to v praxi prejaví ako dobrý nápad si dovolím pochybovať, výsledky ma nikde "neuspokojili" (okrem halového modelu kde som ale nič lepšie ani neskúšal).

Ohľadom tučného trupu za vrtuľou, on vztlak vznikne aj keď sa vzduch točením "odhodí" do strán a navyše za vrtuľou by mal byť prúd zrýchleý čiže prúdi užším prierezom - možno mu je jedno či to je stredom alebo po obvode okolo trupu.
A možno stred vrtule do polovice čo je pred trupom aj tak figu ťahá, ledva dosť na chladenie motora - veď sa tam aj list pohybuje takmer žiadnou až teda do polovice polovičnou rýchlosťou a závislosť je tam podľa mňa viac než kvadratická..
Keby mechanicky nebol potrebný ten materál ani by tam byť nemusel (len veľké duralové "H" ako na sklopkách a na konci maličké listy..)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.07.2017 5:06 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 16152
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
zdzd píše:
... taky není dobrý nápad zmenšovat vrtuli na průměru. Nestane se z ní tak menší vrtule, nýbrž zprasená velká vrtule...

No a to je taky o výběru a v neposlední řadě i o nabídce. Prostě jsem "potřeboval" třílisty asi tak 15" a ony v tom rozměru jednoduše nejsou. Tak jsem nejprve okrájel M.A. 16/10, další zkrácení dotvořily drny a hlavně asfalt při propružení podvozku, nicméně éro s tím letělo uspokojivě. Pak po (druhém) shoření motoru byly pohony vyměněny (jiné motory s menším kV) a "volba" (v uvozovkách protože na trhu stejně nic jiného není) vyšla tak že tam teď jsou (také okrájené) APC 15,75/13,5 a ejhle - éro táhne lépe a při menší spotřebě.
Nedovedu si představit jak bych ty vrtule předem dopočítával, na základě čeho. Prostě "výběru" se zúčastnily jak zkušenosti (krabice s desítkami vrtulí z dřívějších projektů) tak dostupnost na trhu a mimo to také klika, že to tak dobře vyšlo :mrgreen:
Jak to tady pročítám a porovnávám se svými "volbami" vrtulí, nemohu se zbavit dojmu že to zkoušení podpořené zkoumáním "co tam kdo má" a vlastními dřívějšími pokusy prostě ještě dlouho nebude nahrazeno exaktnějšími postupy při hledání "té pravé" :|

_________________
Aby mně mé záliby bavily, nemusím je brát kdovíjak vážně - jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 06.07.2017 14:22 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 2545
Obrázky: 1
@jyrry Podobný adhoc postup úpravy - zkrácení listů vrtule mi připomíná jeden lodní model. Po nějaké nehodě, mu z původního
lodního šroubu, zbyl jeden zkrácený list. K velkému údivu model na hladině náhle (zdánlivě bez příčiny) neskutečně ožil.
Důsledek nehody na lodní šroub se totiž zjistil, až po dodatečném vyjmutí modelu z vody. Dík bytelnosti konstrukce
se ani nevyváženost (během krátké jízdy) na modelu neprojevovala a nepodepsala. Jen zvuk modelu za jízdy, byl jiný.
Jen tak na okraj. Tento případ "ÚPRAVY" je popsán v historii (třicátá léta 19. století (r. 183x)) lodních šroubů.
Zvyšování účinnosti lodního šroubu
Jinak k jednolistým vrtulím (Single Blade Propellers) třeba
Jednolistá vrtule
Magnum Prop
dřívko od nanuka - Magnum Prop
Magnum Prop - F5D - Nutno dát do Co hledáte: Magnum prop
Magnum prop No.N(N=1, 2 or 3) F5D one blade
Jsou vskutku HOT
Modely pro závod kolem pylonů kategorie F5D
("Pylonové modely" = parketa TomasC, Administrátor serveru )
A není tedy divu, že se začly užívat reverse rotation props
2016 F5D single blade reverse rotation props


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 72 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Seznam.cz [Bot] a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz