Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Seřízení elektrovětroně Ariel
PříspěvekNapsal: čtv 05.11.2015 23:14 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 11.6.2012
Příspěvky: 238
Bydliště: Hodonín/Brno
Ahoj,
připadá mi trochu zvláštní se dotazovat na zalétání modelu, když jsem jich už několik bez problémů zalétal - a podobných, ale nevím si rady.
U elektrovětroně Ariel mě zaráží jeho poměrně velké opadání a vysoká ,,cestovní rychlost". Zaklopení flaperonů o cca 2mm model moc nezpomalí, spíš jen zvýší opadání. Nalepení turbulátoru (niti) po celém rozpětí taky moc nepomohlo. Přitom si myslím, že 620g není nijak tragická hmotnost na rozpětí 1,54m (plošné zatížení vychází na 22g/dm^2). Použitý profil SD7037 jsem vybral z důvodu, že jsem se dočetl, že je to dobrá volba pro kompromis termika/akrobacie, a že jde vlastně o modernější E387. Těžiště mám na nosníku křídla, tedy +- v 1/3 hloubky křídla. Dive test jsem pro nevhodné počasí zatím nezkoušel. Zatáčky jsou dost ztrátové, pokud přešvihnu náklon odhadem 20°, to plánuju řešit aerodynamickými vřeteny. Sice jsem chtěl s modelem létat větroňovou akrobacii, ale i tady se poměrně velké opadání dost projeví. Neumím si představit točit s tím bublinu, musí se držet hodně na rychlosti. Posouvat těžiště víc dozadu mi nepřijde v tomto případě účelné, ale v klidnějším počasí to zkusím.

Zkrátka letový projev se jeví, jakoby něco na draku kladlo zvýšený odpor. Obratnost hezká, ale výkon nic moc. Napadá někoho, jak to řešit?
Díky předem za každou konstruktivní připomínku.

_________________
„Pilot nesmí být tuctový šofér, ale dokonalý pán svého stroje!“ A.I.Pokryškin
mkhobby.blog.cz


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení elektrovětroně Ariel
PříspěvekNapsal: čtv 05.11.2015 23:39 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.5.2009
Příspěvky: 1075
Bydliště: Nelahozeves
A co seřízení? zkusit vypodložit odtokovku nebo náběžku, a co těžiště naopak dopředu, nejsem teoretik, ale chce to jedno odpoledne , vzít sebou olovo na dovažení a různě tlusté odřezky balsy na podkládání a testovat.

_________________
Gaui200,Tarot450ProFBL,MinititanV2,TRex500,Raptor50,TZ-V2 Frenzy,TRex700,FutabaT-10C+nějaký letadla


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení elektrovětroně Ariel
PříspěvekNapsal: pát 06.11.2015 9:47 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.12.2013
Příspěvky: 437
Bydliště: Rokycany
[quote="Rocky_MK"]Ahoj,
připadá mi trochu zvláštní se dotazovat na zalétání modelu, když jsem jich už několik bez problémů zalétal - a podobných, ale nevím si rady.
U elektrovětroně Ariel mě zaráží jeho poměrně velké opadání a vysoká ,,cestovní rychlost". Zaklopení flaperonů o cca 2mm model moc nezpomalí, spíš jen zvýší opadání. Nalepení turbulátoru (niti) po celém rozpětí taky moc nepomohlo. Přitom si myslím, že 620g není nijak tragická hmotnost na rozpětí 1,54m (plošné zatížení vychází na 22g/dm^2). Použitý profil SD7037 jsem vybral z důvodu, že jsem se dočetl, že je to dobrá volba pro kompromis termika/akrobacie, a že jde vlastně o modernější E387. Těžiště mám na nosníku křídla, tedy +- v 1/3 hloubky křídla. Dive test jsem pro nevhodné počasí zatím nezkoušel. Zatáčky jsou dost ztrátové, pokud přešvihnu náklon odhadem 20°, to plánuju řešit aerodynamickými vřeteny. Sice jsem chtěl s modelem létat větroňovou akrobacii, ale i tady se poměrně velké opadání dost projeví. Neumím si představit točit s tím bublinu, musí se držet hodně na rychlosti. Posouvat těžiště víc dozadu mi nepřijde v tomto případě účelné, ale v klidnějším počasí to zkusím.

Přesně to co popisuješ se mi stalo, když jsem chtěl "vylepšit" Spectru a posunul těžiště o 5mm dozadu. DiveTest to trochu naznačoval, ale pak to bylo nelétatelné. Takže bych šel rozhodně prvně po těžišti.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení elektrovětroně Ariel
PříspěvekNapsal: pát 06.11.2015 11:27 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 11.6.2012
Příspěvky: 238
Bydliště: Hodonín/Brno
Beep píše:
A co seřízení? zkusit vypodložit odtokovku nebo náběžku, a co těžiště naopak dopředu, nejsem teoretik, ale chce to jedno odpoledne , vzít sebou olovo na dovažení a různě tlusté odřezky balsy na podkládání a testovat.

Díky za připomínku, to už jsem vlastně dělal u jiných modelů. Zkusím.
Jirka JR píše:
Přesně to co popisuješ se mi stalo, když jsem chtěl "vylepšit" Spectru a posunul těžiště o 5mm dozadu. DiveTest to trochu naznačoval, ale pak to bylo nelétatelné. Takže bych šel rozhodně prvně po těžišti.

Já jsem z toho jelen, protože nejdřív jsem měl těžiště o něco více vpředu, než na nosníku. To se mi nezdálo být dobré, tak jsem zkusil přidat olůvko do ocasu -> těžiště přesně na nosníku. Logicky se zlepšila ovladatelnost, změnu klouzavosti jsem nezaznamenal. A s těžištěm kousek za nosníkem se s tím moc létat nedalo, pořád musela být výškovka trimem potlačená pod neutrál, aby to vůbec letělo. Tak nevím. Připadá mi, že divetest je kolikrát nicneříkající (anebo ho dělám zle). Podle něj mám na Tracy těžiště příliš vpředu, přitom je přesně ve středu nosníku, jako na plánku a jak to mají ostatní. A Tracy tak klouže víc, než s těžištěm víc vzadu, to pak dost prosedá jak ten Ariel.
O víkendu nemá foukat a má být hezky, tak to snad poladím. Díky za příspěvky.

_________________
„Pilot nesmí být tuctový šofér, ale dokonalý pán svého stroje!“ A.I.Pokryškin
mkhobby.blog.cz


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení elektrovětroně Ariel
PříspěvekNapsal: pát 06.11.2015 12:03 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.12.2013
Příspěvky: 437
Bydliště: Rokycany
Já byl taky překvapený. Ale pak mi došlo, že jsem právě trimoval potlačením, kvůli posunutí těžiště vzad. No a jak jsem potlačil, Spectra zrychlila a ztratila na klouzavosti. Dal jsem těžiště zpět vpřed a bylo OK. Ono jde o to, co z Divu vyčteš.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení elektrovětroně Ariel
PříspěvekNapsal: pát 06.11.2015 14:33 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.3.2013
Příspěvky: 356
Bydliště: Kroměříž
Jen pro jistotu:
Posunování těžiště nerovná se posunování olova. Musíme příslušně měnit i úhel seřízení, ale to všichni víme, je to tak?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení elektrovětroně Ariel
PříspěvekNapsal: pát 06.11.2015 16:45 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 11.6.2012
Příspěvky: 238
Bydliště: Hodonín/Brno
Tipnul bych si, že čím víc je těžiště vzadu, tím menší má být úhel seřízení.

_________________
„Pilot nesmí být tuctový šofér, ale dokonalý pán svého stroje!“ A.I.Pokryškin
mkhobby.blog.cz


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení elektrovětroně Ariel
PříspěvekNapsal: pát 06.11.2015 18:42 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.3.2013
Příspěvky: 356
Bydliště: Kroměříž
1. Hledej zde na fóru úhel seřízení vs úhel nastavení křídla a VOP vs těžiště. Probíralo se to mnohokrát.
2. Dive test Ti řekne jen jakou máš zásobu podélné stability (termik potřebuje větší, akrobat menší)
3. Nemůžeš srovnávat kluz dvoumetrovky Tracy s 1,5m modelem zcela jiné koncepce
4. Ten model nevypadá jako univerzál, a obávám se, že tak ani nikdy lítat nebude
5. Píšeš, že ho ve vzduchu "cosi" brzdí. Tak to bude určitě nějaký odpor... Hoď sem plán, nebo alespoň základní rozměry a úhly a uvidíme. Třeba se ukáže, že úhel seřízení je velký, že úhly nastavení křídla a VOP jsou voleny nevhodně a trup proto klade velký odpor, ovládací plochy nejsou zavětrované apod.

Pošli malůvku a uvidíme.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Seřízení elektrovětroně Ariel
PříspěvekNapsal: ned 08.11.2015 16:02 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 11.6.2012
Příspěvky: 238
Bydliště: Hodonín/Brno
Tak jsem přišel na to, kde byl zakopaný pes a příčina je velmi prozaická. Těžiště bylo celou dobu hodně vpředu. Měl jsem ho na nosníku, který ale byl před první třetinou hloubky křídla a ne v ní, jak jsem se mylně domníval. Takže příště nevěřím oku, ale pravítku. Těžiště je teď asi 2mm před první třetinou a z modelu je úplně jiné éro. Klouže hezky, pomalu, dá se krásně točit na klapkách i bez, paráda. Taky zvládne poměrně ostrou akrobacii (na mě) a není problém ani uvést ho do prvku, který sice neumím pojmenovat, ale létá ho Luca Bertossio :D asi plochá vývrtka na zádech.
Zkrátka je to paráda. Výborné érko na létání stylem nahoru, akrobacie a dolů (což jsem chtěl primárně), ale i bublinky půjdou vytáčet. I v dnešním slunečném počasí tam náznaky byly, jen to ještě nemám moc v ruce. Chce to hodně koordinace křidélek a směrovky.

_________________
„Pilot nesmí být tuctový šofér, ale dokonalý pán svého stroje!“ A.I.Pokryškin
mkhobby.blog.cz


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Smisek112 a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz