Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 1626 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104 ... 109  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 02.10.2017 16:49 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.1.2007
Příspěvky: 6346
Bydliště: Dubai, UAE
Tipnu si, prizemni efekt a vortex.

_________________
بتر كوتاتكو
UH-60 Blackhawk, Bell 206, Mi-8, Jeti DS-16


Naposledy upravil pkotatko dne pon 02.10.2017 17:18, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: pon 02.10.2017 16:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 3348
Bydliště: Praha 6
Tři nevědoucí mlsně čekají, čtvrtý to jako vždy trefí :-)

_________________
TREX 450PRO MB, TREX550HCX, TREX600BD, Futaba TF8G, T7C
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 02.10.2017 17:21 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.1.2007
Příspěvky: 6346
Bydliště: Dubai, UAE
Ale to se mylis, to byl jen tip. Prizemni efekt se projevuje ve vysce zhruba prumeru rotoru, na to me navedly ty dva a mene metry vysky. Do vortexu (virovy prstenec) se dostanes snadno kdyz to prezenes s klesanim a brzdenim zaroven. Pak se klidne muze stat ze heli bude pokracovat stejnym tempem az do minusove vysky. Do vortexu se dostanes s maketou daleko snaze nez s vareckou. Nizsi otacky a daleko vetsi zatizeni rotoru. Jedina cesta z toho vede pres potlaceni vyskovky a proste z toho vyletet. Ale pokud uz nemas vysku.....
Ale treba Ondra mel na mysli neco jineho. Zajimavejsiho.

_________________
بتر كوتاتكو
UH-60 Blackhawk, Bell 206, Mi-8, Jeti DS-16


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 02.10.2017 18:08 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 3348
Bydliště: Praha 6
Necháme se překvapit.

_________________
TREX 450PRO MB, TREX550HCX, TREX600BD, Futaba TF8G, T7C
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 02.10.2017 20:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5491
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
pavel123 píše:


A jaký jsou ty další dva rizikový režimy? Docela rád totiž lítám nízko, i když pod 2m to není.


No, oni platí i nad dva metry nad zemí, jen nad dva až tři metry to enní tolik nebezpečné.

Prvně jde o režim vírového prstence. Kdy při vyklesávání pod motorem a sestupu se začne přelívat přes okraje rotoru již jednou urychlený vzduch. Což je důvod ztráty vztlaku a při nízké výšce nad terénem to může dopadnout špatně.

A za druhé je to režim letu kdy srovnáš rychlost letu s rychlostí větru. ........ Příklad jak se do toho dostaneš .... dokončíš zatáčku a narovnáš trajektorii letu se směrem foukání větru a trefíš i rychlost.
Problém je v tom, že při dopředném letu nepotřebuješ mít tolik kolektivu, jako při visu. A v ten moment kdy letíš a doknčíš zatáčku a srovnáš rychlost letu a větru - přestaneš letět ale začneš viset. jenže nemáš vystaveno tolik kolektivu aby jsi vykryl momentální potřebu pro visení a propadneš se. A jsou dva možné scénáře. První je ten, že ten propad může být třeba ve výšcemetru a půl nad zemí - v takovém případě většinou je konec, nebo si plácneš ližinami o zem.
A druhý scénář ... jseš sice o něco málo výš, stane se obdobná příčina proadu vrtulníku kdy srovnáš rychlost letu s rychlostí větru jenže se tímto propadem dostaneš vylesáním do režimu vírového prstence .... a pokud nemáš pod sebou dostatk výšky, je to taky průser.

Ten propad při srovnání rychlostí letu a větru se nazývá translation lift. A dost často se s ním jde setkat. Režim vírového prstence zas tak častý není, ale v těžké maketě s nízkými otačkami je to docela relná scéna při kolmějším vyklesávání ustálenou rychlostí.

U velkých vrtulníků toto bývá v naprosté většině smrt. U přemotorovaných modelů vrtulníků se daří velmi jednodušše odfouknout vírový kroužek z konců listů rotoru hrubým přizvednutím kolektivu. Ale u těžké makety se staženým výkonem je to dost možná situace.

_________________
Logo 6003D, LAheli Sniper, LAheli Ricco, Futaba T8FGS FASST


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 02.10.2017 20:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.1.2007
Příspěvky: 6346
Bydliště: Dubai, UAE
Jj, vitr je svina. U akrobata skoro neresis. Tady proste musis davat pozor.

_________________
بتر كوتاتكو
UH-60 Blackhawk, Bell 206, Mi-8, Jeti DS-16


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 02.10.2017 20:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5491
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
Ono to není nic nového a zajímavějšího. Jen tahle kmbinace dvou věcí dokáže udělat opravdu veliý potíže.

Je na nejvíše dobré vědět při létání od kud fouká a počítat se směrem a rychlostí větru. Opravdu krytických bývá pro model vrtulníku 5-8m/s.

_________________
Logo 6003D, LAheli Sniper, LAheli Ricco, Futaba T8FGS FASST


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 02.10.2017 21:25 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 3348
Bydliště: Praha 6
Díky za pěknou odbornou přednášku a výklad, to jsem si to s maketou pěkně zavařil, ,,, zlatý lodičky. Zítra přijde na servis kotle pán který staví pěkné modely historických RC plachetnic tak to bude zrovinka o tom :-).

Rozhodně si na vítr po tomhle čtení budu dávat mnohem víc pozor. Pamatuji si jak mě Petr před pár lety na rozloučení se sezónou u Zlatník varoval aby mě nenapadlo jít s Hughesem do vzduchu. Foukalo hodně, Hughes nevypadal jistě ani s baterkou uvnitř na střeše auta tak jsem ho radši uklidil.

http://relax450.rajce.idnes.cz/Sraz_uza ... _21122014/

_________________
TREX 450PRO MB, TREX550HCX, TREX600BD, Futaba TF8G, T7C
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 03.10.2017 14:17 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.1.2012
Příspěvky: 944
Bydliště: Praha
Relax píše:
Díky za pěknou odbornou přednášku a výklad, to jsem si to s maketou pěkně zavařil, ,,, zlatý lodičky.
.
.
.


Něco podobnýho mi prolítlo hlavou, když jsem si přečetl, co se maketě může stát - "Na co jsem se to zase dal... - jako kdybych neměl dost jiných starostí "
A další asociace - ne zlatý lodičky, ale zlatý prciny (viz Nejistá sezona, Svěrák, Smoljak) :mrgreen:

Ale třeba se nám to, Tomáši, nestane :D

A samozřejmě děkuju za výklad, je to velmi zajímavý. Ale trošku mě to odrazuje ad dalšího snižování otáček.

_________________
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 03.10.2017 14:56 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 29.7.2015
Příspěvky: 415
Tak, já taky pěkně děkuju- ještě, že už jsem na to hodil hadr :wink: .


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 03.10.2017 19:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 3348
Bydliště: Praha 6
Nejde o co nejnižší ale o optimální otáčky, každá heli to má jinak. Já si včera zřejmě na pomyslné dno sáhnul když začala stávkovat vrtulka takže nějaká rezerva nahoru a je to dané. Myslím že zůstanu těsně okolo 1200.

Dneska jsem si v tramvaji v tabletu pouštěl ještě znova ta videa s kamerou a použití válečků se nakonec docela osvědčilo. Jenom je otázka s polohou nosné konstrukce. Neřešitelné klepání podvozku a trupu, umocněné třepotáním makety spodního nože na přeřezání lan je pro jakékoliv video s cílem zachytit všechno kromě heli problém, konstrukce by se musela posunout víc dopředu a tam se to klidně může chovat jinak, spíš hůř. Přední delší část s polohovými světly se klepe určitě víc, musí se to vyzkoušet. A taky buď odmontovat zevnitř ten nůž nebo dát kameru mimo něj a tedy mimo osu heli. Pokud tam stejně vidět nebude je to jedno. Demontáž by byl problém, šroubky jsou v ose pod mezideskou.

Pak ještě vyzkoušet variantu přídavných závažíček aby se kamera víc stabilizovala, pro Hughese není problém nést něco navíc.

Škoda že je tu závěr sezóny, celkem by mě bavilo lítat a řešit v praxi vše co tu OPR popsal a zaznělo k tomu z více stran. Teď je zrovinka moc práce a za měsíc už se na to vykašlu nejspíš i s 550.

Dnes jsem začal překopávat nastavení rádia ( hlavně letové režimy THR ) tak aby to bylo stejné jako 550 se Spiritem = pouze jeden spínač. Mám tam nějakou záhadičku tak napíšu Petrovi který je autorem vzoru pro 550.

_________________
TREX 450PRO MB, TREX550HCX, TREX600BD, Futaba TF8G, T7C
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 03.10.2017 20:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5491
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
Tohle není nic co by jste se nedozvěděli z internetu, nebo nějaký odborný literatuře.

Každopádně je dobré vědět co vše existuje. A pak je tu ta druhá stránka věci. Kdy třeba už někdo něco podobného zažil ale ty souvislosti se prozatím nedali dohromady. To je třeba můj případ. Asi před pěti roky jsem takhle zavoral ocasem v poli, vylámal převody na kardanu, roztočil vrtulník do piruet a zustal v tom skoro za pět tisíc. Čuměl jsem jako péro z gauče, protože jak jsem byl cca metr apůl nad zemí, tak v tu ránu jsem slyšel jak rachtají vylámaná kola kardanu....... a jen nechapajícně koukal s otevřenou pusou, co jsem udělal sakra špatně.


PS: Tome, jaký lodičky jsi měl na mysli? Pozor na ty zlatý, ty vyjdou taky pěkně draho :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Přílohy:
zlatý.jpg
zlatý.jpg [ 35.58 KiB | Zobrazeno 95 krát ]

_________________
Logo 6003D, LAheli Sniper, LAheli Ricco, Futaba T8FGS FASST
Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 04.10.2017 8:37 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 3348
Bydliště: Praha 6
Tyhle situace člověku nepřidají, stojí to nemalé finance ale pokud časem najdeš důvod proč se to stalo, bolí to míň. Ty lítáš dost specificky a odlišně, to jsem viděl už před lety na první pohled. Byla to sice vařečka ale lítalo to jako maketa, hezky pomalu a čistě, na pohodu. Možná proto tam mohly nastat situace o nichž tu teď padly detailnější rozbory.

Zlaté lodičky doma nehrozí, na to nemám správnou manželku - naštěstí :-).

_________________
TREX 450PRO MB, TREX550HCX, TREX600BD, Futaba TF8G, T7C
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 04.10.2017 9:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5491
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
Tenkrát mne ten pád hodně mrzel. Měl jsem v té době ještě T500 a zkoušel jsem novou disciplínu v létání. Létat s břemenem v podvěsu a učit se viset nad místem složení břemene. Poměrně záhul na soustředění a naučit se nově dělat korekce polohy heliny určené požadovanou polohou břemene v podvěsu. Už mi to i malinko šlo a pomalu jsem odbourával to tupé přihlížení na polohu onoho celku, ve které jsem to nechtěl mít. Jen mi vadila jedna věc a to byla nereálnost (od skutečnosti) příletu s břemenem .... prostě aby to vypadalo tak jak to dělá velká heli. To jsem začal cvičit a brzo na to bylo bum. A dva měsíce pauza :lol: :lol: :lol: A najendou jsem měl spoustu času na pemýšlení. :cry:

_________________
Logo 6003D, LAheli Sniper, LAheli Ricco, Futaba T8FGS FASST


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 04.10.2017 9:24 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 3348
Bydliště: Praha 6
To jsi měl možnost odložit břemeno ???

Byla to tahle 500 ? Foceno na Sobínce 23.6.2011.


Přílohy:
IMG_2240.jpg
IMG_2240.jpg [ 52.43 KiB | Zobrazeno 61 krát ]

_________________
TREX 450PRO MB, TREX550HCX, TREX600BD, Futaba TF8G, T7C
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 1626 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104 ... 109  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz