Pravidla fóra


O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2617 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 171, 172, 173, 174, 175
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 07.09.2022 13:13 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4671
Bydliště: Praha 6
Posunutí serva je docela dost montování a měření, Stiffener zůstane takže výškovkové servo bude mít táhlo přesně svisle, ta přední nepatrně šikmo. Tehdy jsem z toho měl trochu obavy co to provede, bylo to v pohodě.


Přílohy:
IMG_1296.JPG
IMG_1296.JPG
[ 105 KiB | Zobrazeno 496 krát ]

IMG_1298.JPG
IMG_1298.JPG
[ 80.79 KiB | Zobrazeno 496 krát ]

IMG_1288.jpg
IMG_1288.jpg
[ 43.14 KiB | Zobrazeno 496 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: sob 10.09.2022 14:39 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4671
Bydliště: Praha 6
Výškovkové servoé posunuté o 6mm dopředu, trochu pilování ALU gyro mountu dole. Mechanika je předělaná na pětilist, virtuální pootočení DCm táhla jsem použil z Raptora abych nevyráběl ( zbytečně ) další sadu, tady jsem ladil možná milimetr dva. Je to i nastavené. Stáhl jsem si screeny na Helisiku ( VBar1 ) a nastavil to stejně kromě trimů a dorazů vrtulky. Dodržet Cykliku na 8 stupňů se celkem podařilo ( +9,2 )m u Helisiky je to 12,3 což mi trochu hlava nebere ale zřejmě to bude jiným rozložením PIT křivky což se opravdu liší. R503 má na středu kniplu nulu, Helisika +2,0.

Definitivně mě opustila myšlenka zkoušet lehce poškozené listy z Maďara. Vzal jsem je jeden po druhém nekompromisně na maximální ohnutí, napřed ty dva evidentně v pohodě abych získal mustr co si můžu dovolit. Zbylé tři byly jasné hned. Jeden se měkce zlomil v defektu na spodní straně, druhý vydržel trochu víc ale taky to zabalil a třetí praská. Nezbude než objednat novou sadu a extra široké polosouměrné vrtulky 105mm od Spin Blades. Vezmu dvě ať jsou na obou Hughesech stejné.

Pětilist je připravený na zálet, v pondělí nebo úterý nemá foukat. No a pak se pustím pomalu do opravy trupu, opravená mechanika je nejlepší motivace do dlouhé a občas otravné práce ( nekonečné tmelení a broušení ), polepy jsou proti tomu i přes složitost hračka. A finále.


Přílohy:
IMG_3101.jpg
IMG_3101.jpg
[ 92.64 KiB | Zobrazeno 441 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 19.09.2022 13:53 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4671
Bydliště: Praha 6
Pětilist má za sebou osm startů. Přišly mi tam takové zvláštní vibrace a rozostřená stopa listů, přitom na digiměrce to bylo nastavené na desetinu stupně přesně. V rámci výměny gripů kde měly tři z pěti znatelnou vůli a jeden z nich nežádoucí pohyb okolo vnějšího radiálního ložiska se ukázalo, že problém je jinde. Přesně tento čep s volným gripem ( a zřejmě v něm byl i nejvíc poškozený list ) je ohnutý směrem dolů a to docela dost. Jasná výměna před nastavením u Pavla, taky jsem koupil dvě nové nitro hřídele bez manžety se stavěcím kroužkem. Napřed změříme původní hřídel ze které nejde sejmout ještě původní konpenzátor od švíca protože se strhnul imbus v červíku. Samé libovky :-). Odvrtání v hliníkovém pouzdře kde závit nevydrží nic je problém, nejspíš to skončí větším průměrem.

Ohnutý čep určitě dělal ty vibrace a stopu, to je jasné. Změříme a nastavíme do rezervy i pětilistý set z Raptora, třeba se časem bude hodit.


Přílohy:
IMG_3136.jpg
IMG_3136.jpg
[ 56.57 KiB | Zobrazeno 313 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 22.09.2022 22:09 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4671
Bydliště: Praha 6
Ukázka jak může skončit špatně zvládnutá zubová vůle pastorek - hnací kolo.

Obě hlavy budeme měřit někdy u Pavla ale zajímalo mě jestli zmizí divné vibrace mechaniky po výměně čepu. Vzal jsem novou nitro hřídel, posunul rozpěrku bočnic a sestavil to. Kámen z Raptora je volnější, pomohla opět finta s lehkým nástřikem konce hřídele upnutý v aku vrtačce aby to bylo dokonale rovnoměrné. Vyšlo to na třetí pokus kdy jsem dal výrazně míň barvy ( bílý plnič Maston ), i tak to tam šlo hodně ztuha což je ale dobře.

Táhla na gripy nebylo skoro třeba korigovat, pouze dvě nepatrně. Vyrazil jsem na haldu, s sebou pět sad 6S+2S, heli dostala na konec trubky nahoru dvě hřídele na 550/600 kvůli dovážení, je to odzkoušené. Už cestou vidím že mraky jdou dost pryč a zřejmě bude prudké slunce níž, brýle jsem nechal v autě, i čepici s kšiltem. Rozbalím věci a hned mi bylo jasné že se přece jenom projdu, nechal jsem doma oba poutací sucháče .....

Ztratil jsem asi půl hodiny. První baterka – stopa listů super, letělo to výborně. Základ 60% ESC, dalo se i ubrat točítkem. Druhá, třetí baterka, pohodové lítání. Přišlo mi už minule že to jakoby píská, netušil jsem proč. Hlavně v určitém úhlu modelu směrem k sobě, šikmo dozadu zprava. Ale letělo to dobře, dal jsem couvačky, jeden invert na střední otáčky. Vypadalo to fakt dobře.

Čtvrtá baterka, zkouška třetí plyn a 80%, to už bylo o hodně ostřejší. Asi stále pod limitem laminátových listů ( 1800 ot. ) ale po dvaceti vteřinách jsem to radši vrátil na 70%. Vyzkoušel jsem vrtulku, ze 60% to neudržela a byla jedna pirueta, ze 70% možná čtvrt piruety a dobrý. Zachraňuje to poměr 1 : 4,5 u V1. Poslední baterka byla nová 5800mAh 6S + 7500mAh 2S, tuhle variantu lítám vždycky o minutu déle než 5000mAh. Chvíli jsem lítal pomaleji a těšil se jak přistanu a domů to jde v cajku. Pak mě napadlo že bych měl tu mechaniku vyzkoušet přece jenom trochu ostřeji jako obvykle, žádné šolichání. Vzpomněl jsem si že s mechanikou do Helisiky ( VBar1 ) jsem zkoušel několikrát i záchranu z invertu s půlpiroflipem, mám pocit že s trupem jsem to nikdy nepotřeboval a radši ani nezkoušel. Tak jo, jdeme na to.

Nastoupal jsem asi do 30 metrů, dal 70% ESC, přehodil heli na záda a cvaknul záchranu. Heli zahučela jak se zvedaly otáčky a listy šly do vztlaku, ikdyž tam mám jenom -6 tak už předtím to v invertu pěkně stoupalo a myslím že v režimu záchrany si jednotka bere víc, možná -12. Piroflip už se téměř dokončil, heli byla rotorem nahoru a chtěl jsem vypnout záchranu, najednou slyším že se něco děje, model změnil zvuk a místo pískání to začalo jakoby chrčet. Heli byla dost vysoko, možná v padesáti metrech a je možné že už se tam uplatnil rozdíl rychlostí světla a zvuku, problém nastal možná ještě v posledné fázi půlpiroflipu. Chrčelo to pořád, ne moc. Okamžitě rychle dolů a přistát dokud to letí, kdysi mi takhle odešly převody na zadním domku vrtulky v ostřejším 3D, po chvíli chrčení odešly úplně a heli spadla do lesa. Kupodivu se jenom ulomil podvozek na teflonových šroubech M3, větve pád totálně zpomalily.

Nastat tahle dnešní situace v Klecanech tak sednu okamžitě téměř kdekoliv ale na haldě to je jinak. Někdo tam před lety postavil takovou nepochopitelnou metr vysokou konstrukci z trámů 20/20 do kříže, která je sice bezva na sestavení a výměnu baterek ale starty nebo přistání z ní / na ní jsou zbytečné riziko a frajeřina. Stojí bohužel dva metry od mého heliportu takže přistávám radši hodně opatrně. Nebo přiletím rychle kousek vedle a potom se přiblížím zprava. Tohle jsem se snažil provést. Najednou slyším, že zvuk se mění, crčení se trochu zvýšilo, je nepravidelné a heli v pěti metrech jakoby ztrácí nepatrně vztlak. Převody jdou asi "někde" do kopru, když to budu natahovat bude zle. Nejhorší by byla pirueta po kolapsu vrtulky a na to jsem to typoval. Věděl jsem, že normálně pomalu už asi nepřistanu a budu holt muset sednout do vysoké trávy kam bohužel vůbec nevidím. Když to na jaře čistím od náletů akátu, větve házím ze svahu dolů, mělo by to být v pohodě. Nebylo.... nějaký ňoumeles tam hodil pár větších větví asi při rozdělávání táboráku kus vedle, průměr cca 20-25 mm. Takže to sice dosedlo a i když jsem motor okamžitě vypnul, ozvaly se zvuky signalizující že se něco pomlátilo.

Jdu tam, terén rozrytý od divokých prasat. Heli našikmo, rotorové listy trochu zkroucené ale zdály se v pohodě, vrtulka nikoliv. Ještě na place jsem viděl že jsou v háji převody v předním domku a listy vrtulky na odpis. Byly lehce opravované, dolítaly definitivně.

Doma zapojení, listy mají stále stejné úhly, žádná vůle na gripech, ještě že jsem to vypnul hned. V tom tankodromu bych o ně určitě přišel. Převody v háji vršek svislé a předek kardanové části – klasika když něco trefí vrtulka. Vzadu jsou OK. Výměna je dosdt otravná rutinní práce na půl hodiny. Autorotační kolo v pohodě ale našel jsem několik vylomených zubů a defektů hlavního hnacího kola. A co hůř, značná zubová vůle, jakou jsem na heli snad ještě nikdy neměl. Kolem se dalo pohnout sem a tam možná dva milimetry. To samozřejmě nevznikne samo od sebe, je to moje chyba minimálně při kontrole modelu.

Motorové lože je KDE posuvné a aretují ho šrouby skrz Stiffener, pravý zadní byl lehce povolený ale ostatní dotažené a pečlivě zalepené, povolením to tedy nebylo. Kolo jsem vyměnil s tím že se vůle třeba zlepší pokud budou zuby nové, kdepak. Prostě to bylo špatně.

Myslím že to byl hlavní důvod toho pískání a hlavně, při piroflipu je mechanika ( rám ) vystavený úplně největšímu kroucení a namáhání. I když je to divné protože Stiffener jako výztuha je tam právě proto aby nedošlo ke změně vzájemné pozice kola a kovového pastorku 16T. Zřejmě se mezera vzhledem k velké zubové vůli na okamžik zvětšila a pastorek kolo poškodil, pak už se to jenom zhoršovalo, kolo přeskakovalo což znamenalo snížení výkonu a vztlaku.

Tak dopadlo to relativně dobře, nebýt toho klacku nepřišel jsem aspoň o vrtulku. Té je škoda protože teď už nemám ani jeden rezervní pár a Helisika by dolítala pokud bych o tu její přišel. Ve Spin Blades je nemají skladem a je otázka jestli se dají objednat. Na další testy stačí Align95mm, akorát neudrží ostré kolmé stoupání nebo rychlejší couvačku. Převody ještě mám, možná radši něco objednám dokud se to sežene.


Přílohy:
P_20220922_172308.jpg
P_20220922_172308.jpg
[ 102.64 KiB | Zobrazeno 253 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 23.09.2022 23:20 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4671
Bydliště: Praha 6
Tak zase lítáme, všechno OK. Sestavoval jsem to pečlivě a hledal chyby, nezdály se mi vodítka táhla na vrtulku. Tak jsem odpojil i smykátko, nebylo to ono. Plastové trubičky sice jezdily samostatně ale táhlo má oblouk a promazání silikonem nepomohlo, ostatně funguje to na chvíli a v trupu se sem nedostane nikdo ani náhodou. To by tam musely být nějaké větší otvory na zakápnutí oleje – blbost. Vzal jsem tedy mosaznou trubičku, nepatrně větší než táhlo a je to jiná káva.

Vzájemná pozice autorotačního kola a návazného kola v předním domku byla u verze V1 vždycky nic moc. I tady je nepatrně přes milimetr místa. Když se to sníží směrem dolů což byl u hřídele s manžetou problém, hlavní kolo 170T skoro vždycky hází a pak se to potkávalo. S rovnou hřídelí se stavěcím kroužkem je to řešitelné, dejme tomu 0,6mm tam dát můžu - poskládat podložky pod manžetu klasické hřídele. Má to jenom háček jak to tam dostat aniž by to vypadlo během nasazování, leda mít celou heli obráceně. Jenom musím počítat s tím změním polohu kamene a táhla na gripy budu musel předělat. Rozebrat, říznout delší závit a zkrátit protože už teď jsou na minimu.

Vrtulku mám teď pouze origo Align 95mm a za letu se stalo přesně to co jsem předpokládal. Při větším kolektivu to dělá piruetu. Couvačky byly v pohodě, jenom jsem slyšel že na jednu stranu kde má menší rozsah jede naplno a bez rezervy. Tím pádem jsem měl dobrou záminku nepokoušet se o další záchranu z invertu. Půlpiroflip je dost práce pro vrtulku, když není v kondici je to zbytečné riziko. Dal jsem alespoň dva lopingy, stoupák v invertu a nic nešetřil, letí to pěkně.

Ještě k tomu zvuku. Je to nepatrně tišší ale určitá intenzita pískotu tam zůstala. Jenomže to bylo vždy typické pro převody V1, šikmé V2 jsou tišší – kultivovanější a taky mají větší životnost, kolo téměř vůbec nehází. S V2 bych ztratil převod vrtulky 1 : 4,5 a u pětilistu by to byl malér. To byly ty piruety kdykoliv jsem vzal víc za kolektiv a nepomohla ani extra široká vrtulka Spin Blades. Takže resumé je buď pětilist a V1 přímé ozubení = 1 : 4,5 vrtulka nebo dvoulist ( možná i třílist do plánované AS350 by byl OK ) a V2 s převodem 1 : 3,85 tak jak to má Pavel.


Přílohy:
IMG_3139.jpg
IMG_3139.jpg
[ 68.43 KiB | Zobrazeno 205 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 28.09.2022 11:37 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4671
Bydliště: Praha 6
Další čtyři baterky 8S po opravě, všechno v pohodě. Úklidem dílů jsem se dostal k možnosti vyzkoušet jestli přece jenom nepasuje autorotace V1 se 180zuby na hlavní kolo V2 112T. A pasuje, škoda že jsem to tehdy nedotáhl a objednal všechno V1 a několikrát. Zase ale bez těch dílů, konkrétně nové verze kola V1 s číslem H60020AA bych na to nepřišel.

V létě 2021 jsem měl u V2 velké problémy s účinností vrtulky. Na 6S to mělo s motorem 670KV navíc malé otáčky a čím nižší tím hůř. Jakékoliv větší přidání kolektivu byla pirueta, i při dopředném letu to lehce bočilo. Docvakl přepočet převodového poměru, 1 : 3,85 u V2 vs. 1 : 4,5 u V1 a následovala kompletní výměna. I za cenu horšího syrovějšího zvuku hlavních převodů, V1 je prostě horší. Navíc zvuk pravidelně kolísá.

Sestavil jsem tedy kompilaci převodů a vyzkouším to. I když se nedostanu na úplně stejný převod motoru 10,625. S pastorky 10/11/12 vychází 11,2/10,18/9,33 takže s 10T je to rychlejší a slabší - to na 8S nepotřebuju a bude to asi 11T kde bude motor roztáčet heli sice trochu pomaleji ale s větší silou.

Jediný zádrhel byla podložka na náboji volnoběžky uvnitř. Je silná 0,85mm a kola měla nepatrně vůli, házelo by to. Hodinu jsem vyráběl jinou která má 0,96mm a teď je to dobré.

Krom jiného si myslím že se šikmými velkými zuby a mohutným kolem by k té nouzovce po půlpiroflipu při testu záchrany nedošlo.

Na snímcích jsou kola pro V1 a kolo pro V2. Rozšíření vnitřní části u nové verze V1 kterou používám má svoje opodstatnění. Z horního hnacího kola lehce trčí konce samořezných šroubů a u origo autorotace pro V2 škrtají. Trex123 tam musel vysoustružit drážku. Bílé kolo je starý typ který už se nesežene ale je to jedno. Stejně neměl ani kovové futro.


Přílohy:
IMG_3151.jpg
IMG_3151.jpg
[ 64.59 KiB | Zobrazeno 111 krát ]

IMG_3152.jpg
IMG_3152.jpg
[ 64.55 KiB | Zobrazeno 111 krát ]

IMG_3153.jpg
IMG_3153.jpg
[ 47.29 KiB | Zobrazeno 111 krát ]

IMG_3154.jpg
IMG_3154.jpg
[ 45.35 KiB | Zobrazeno 111 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 29.09.2022 22:33 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4671
Bydliště: Praha 6
Mechanika s kombinací V2 a V1 je opravdu tišší a zřejmě ji takto budu provozovat v Maďarovi. V trupech bude příští rok přímé porovnání víc vypovídající a třeba tak změním i Helisiku nebo naopak.

Teď už nezbývá než se opravdu pustit do opravy trupu. Hodinu jsem sundával bílé pruhy a popisky, drží to víc než jsem čekal. Na každé prasklině v laku se to okamžitě trhne a že jich tam je dost. Nejhorší bude vyrovnat několik proražených reps. promáčklých míst, podobné operace jsem ještě nedělal ale Pavel na to má triky z praxe které mi hodně pomůžou. Epoxy L285, tkanina a obrnit se trpělivostí. Pak přijde na řadu broušení, partie kde je trup rozpraskaný až na gelcoat a tudíž velmi měkký bude lepší vylaminovat ještě jednou zevnitř. Takže odstranit i černý matný Alkyton.

Ke koncové bílé diodě na stabilizátory musím za každou cenu dostat kablík, žádné úžasné měděné pásky které popraskaly.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2617 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 171, 172, 173, 174, 175

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz