Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 1355 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 ... 91  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Klub příznivců RC paraglidingu
PříspěvekNapsal: sob 11.11.2017 22:38 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 2.8.2008
Příspěvky: 1566
Bydliště: Pelhřimov, ČR
Obrázky: 1
Měl bych (ode mě asi už opakovaný) zvědavý dotaz spíš z pohledu rekreačního elektrovětroňáře kterého ze všeho nejvíc baví lovit termiku (na zvlněný rovině, pořádný svah v okolí nemám) - které vrchlíky ve velikosti cca 4 metrů jsou opravdu ty pravé do termiky. Bez ohledu na pilotní náročnost, bez ohledu na cenu. Není totiž špatné mít nějaké vize byť do hodně vzdálené budoucnosti... :)

Videa na trubce, kde s modelem někdo na rovině krouží v termice bez motoru prokazatelně dlouhé minuty jsem asi ani neviděl, to jsou samé výpomoce od svahu.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Klub příznivců RC paraglidingu
PříspěvekNapsal: ned 12.11.2017 10:46 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2006
Příspěvky: 1409
Bydliště: Litoměřice, ČR
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (6)
V termice lítaj všechny vrchlíky. Podmínkou je, že tam ta termika musí být. I s malým Powerem od Opálů jsem si krásně v termice a na rovině zalítal. Z vrchlíků co jsem zatím mohl v termice vyzkoušet je to Fox 2,6 od Opale. Samba si ještě k pořádné termice nečuchla, tak nevím, ale lítat bude určitě. Menší Fox od Opale, hlavně z vypuštěným speedem lítá v termice taky dobře.
Nový Cross Alps bude taky lítat určitě dobře a navíc bude víc odolnější na sbalení v rozmydleném ovzduší o které není v termice nouze :) . Dle mého ani Nexus od Hackera by nebyla špatná volba. Základem je lítat, lítat a zase lítat. A když je možnost lítat s variem , tak ho používat.
Možná se ozve někdo jiný a dozvíš se o něco víc.

_________________
Jeti DC-24,DS-12,VBar,PsychoHammer,CrossAlps2.8,Sir Edmund Race,Samba 2.6,Ultra 3.5,Logo700,Logo 200


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klub příznivců RC paraglidingu
PříspěvekNapsal: ned 12.11.2017 11:23 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2006
Příspěvky: 1409
Bydliště: Litoměřice, ČR
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (6)
Venku je ošklivo a nelétavo, tak jsem si zase chvíli hrál a programoval vysílač. Dává hlášení o odjištění a zajištění háčku. Dále jsem přidal jeden mix, kterým je možno za letu trimovat stažení a nebo vytažení obou rukou současně.
Jako hlavní výhodu tohoto trimu vidím při zalétávání a nastavování optimální délky řidiček. Mix se ovládá levým posuvným potenciometrem (P6) a k jeho aktivaci slouží vypínač. Je na logické straně u kniplu výškovky. Při vypnutí vypínače ruce panáka automaticky přejedou do vychozí pozice. V jaké poloze je při vypnutí vypínače mixu ovladač P6 je jedno. Aktivace trimu je samozřejmě hlasem (trim ruce zapnutý) z vysílače ohlášena, jakož i jeho deaktivace (trim ruce vypnutý). Vše je ohlídáno funkcí, která nedovolí vysílač zapnout pokud není ovladač P6 v neutrálu a vypínač mixu v poloze vypnuto.
Trim je samozřejmě naprogramován jako globální to znamená, že při přepínání jednotlivých letových režimů (start, termika a akrobacie) se poloha natrimovaných rukou pilota nemění. Rozsah trimu je nastaven tak , aby ruce šly plnule nastavovat od neutrální (výchozí) pozice +-30mm.
Pro případné vážné zájemce jsem schopen vytvořit jakoukoliv hlášku do vysílače Jeti. Jedná se o soubor typu wav. Hlášky jsou namluveny stejným hlasem jako je originál od výrobce.
No teď ještě tento mix přenést do dalších modelů :D :D :D
Mám v plánu natočit nějaké krátké video :lol: :lol: :lol: , kde bych vysvětlil a ukázal rozdíl mezi singl a double skinem, aby případný zájemce viděl jak vrchlíky v reálu vlastně vypadají. Dále ukázat co je to speed a jak vlastně funguje. Nastavení vysílače v praxi a co dělaljí ruce panáka při pohybu kniplů, jak se nastavuje délka řidiček a další jiné vychytávky.
Dle mého je lepší věci vidět na vlastní oči, než o nich sáhodlouze psát :wink:

_________________
Jeti DC-24,DS-12,VBar,PsychoHammer,CrossAlps2.8,Sir Edmund Race,Samba 2.6,Ultra 3.5,Logo700,Logo 200


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klub příznivců RC paraglidingu
PříspěvekNapsal: ned 12.11.2017 16:43 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 2.8.2008
Příspěvky: 1566
Bydliště: Pelhřimov, ČR
Obrázky: 1
Tohle zhroucení vrchlíku mě ale přece jen trochu zaskočilo, asi jsem to s tím "Bez ohledu na pilotní náročnost" trochu přehnal, stres při lítání si užívám s vrtulníkem a stačí. Dole v komentáři vysvětluje firma Opale, že je to velkou turbulencí a ať příště lítá výš.

https://youtu.be/qWdKlybz6JE?t=110


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klub příznivců RC paraglidingu
PříspěvekNapsal: ned 12.11.2017 17:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2006
Příspěvky: 1409
Bydliště: Litoměřice, ČR
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (6)
Když na to koukám, tak pilot je docela odvážnej, tak jak mu to klaplo nad trávníkem, tak mu to klidně mohlo klapnout nad stromama a bylo by veselo. No a takový překvapení se stávají i při lítání v termice. Kroužíš stoupáš, vario libozvučně pípá. Najednou z ničeho nic prda. Zoufale taháš za kniply padáš a padáš. :lol: :lol: :lol:

_________________
Jeti DC-24,DS-12,VBar,PsychoHammer,CrossAlps2.8,Sir Edmund Race,Samba 2.6,Ultra 3.5,Logo700,Logo 200


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klub příznivců RC paraglidingu
PříspěvekNapsal: sob 18.11.2017 11:29 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.1.2016
Příspěvky: 44
Bydliště: Žďár nad Sázavou
Obrázky: 0


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Na tomto videu je vidět pěkně zblízka, jak funguje ovládání speedu.

Ovládání speedu používám jen u padáků Fox 1.5 Dark Razor a Mistrál 6 Swing.
Dodatečné ovládání odtokové hrany využívám u všech mých padáků, tedy včetně jednopotahů Oxy 0.5 a Rc FREE.

Na mém vysílači Taranis X9D Plus mám nastavený také mix plyn + směrovka vpravo.
Mix má hodnotu 15%. Těch patnáct procent je ale moc, protože padáky po startu zatáčí vpravo. Na další let už tento mix nemá prakticky žádný vliv, takže ho nejspíš zruším.

Všechny nastavené hodnoty mohu zálohovat a také je mohu dle potřeby přiřadit k dalším typům vrchlíků.
Ty hodnoty mohu samozřejmě podle potřeby dále upravovat.
Takhle to funguje už dvě letové sezóny k mojí úplné spokojenosti.

Moje zkušenosti s touto u nás novou modelářskou kategorií jsem převedl do písemné podoby. Protože jsem chtěl, aby se létání s rádiem řízenými padáky dostalo do povědomí modelářské veřejnosti, nabídl jsem ten text panu Jiřímu Rumíškovi, šéfredaktorovi modelářského měsíčníku RC revue. Ty články vyšly na pokračování v číslech 2, 3 a 4/2017.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klub příznivců RC paraglidingu
PříspěvekNapsal: sob 18.11.2017 12:18 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2006
Příspěvky: 1409
Bydliště: Litoměřice, ČR
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (6)
Ahoj Václave , hezké a naučné video :D

_________________
Jeti DC-24,DS-12,VBar,PsychoHammer,CrossAlps2.8,Sir Edmund Race,Samba 2.6,Ultra 3.5,Logo700,Logo 200


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klub příznivců RC paraglidingu
PříspěvekNapsal: sob 18.11.2017 13:43 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 2.8.2008
Příspěvky: 1566
Bydliště: Pelhřimov, ČR
Obrázky: 1
Měl bych postřeh k mixu plynu do směrovky. Taky jsem s tím letos párkrát bojoval při startu a pouze při startu. V mém případě jde o to, že mám pro pohodový let zmenšené výchylky směrovky a pak to při plném plynu při startu táhlo při 16 palcové vrtuli silně doleva a výchylka doprava nestačila. Málokdy musím dát po startu plný plyn, ale někdy je to holt potřeba. Varianta přepínat si velikosti výchylek mi nikdy nevyhovovala u žádného modelu, stejně tak mi u paraglidingu nevyhovují letové režimy ála větroně (tam je ovšem využívám). takže nakonec se to na konci letošní sezony u mě ustálilo tak, že i nadále používám otočný trim na boku palcovky coby trim výškovky dle momentálních podmínek (vlastně je to návrat do minulosti a nahrazuje to na vysílači analogový trim výškovky) a ten start jsem vyřešil tak, že jsem si směrovku namixoval i do křidélek (nebo obráceně, to je jedno). Funguje to tak, že když při startu výchylka doprava směrovkou na vyrovnání nestačí, tak přidám doprava i knipl křidélek, poloviční výchylky se sečtou a mám k dispozici celou dráhu bez omezení. Mě osobně to při nenadálé krizové situaci vyhovuje víc než pamatovat jestli mám zapnutý mix příp. někde začít sběsile šmátrat na vysílači když ho zapnutej nemám a dlouho jsem ho nepotřeboval atd. Dát doprava oba kniply najednou když model nechce zatočit je totiž pro mě zcela intuitivní a zaručená reakce... :lol: (někdy se přistihnu, že i samokřídlo nebo jednoduchý model S+V řídím v zatáčce křidélky i směrovkou i když tam obě ty funkce nejsou)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klub příznivců RC paraglidingu
PříspěvekNapsal: sob 18.11.2017 21:22 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.1.2016
Příspěvky: 44
Bydliště: Žďár nad Sázavou
Obrázky: 0
U pomaloletů, ke kterým řadím také rádiem řízené padáky s jednoduchým potahem, jsou speciální mixy zbytečný přepych.

Jediné, co se tam uplatní na sto procent, je dodatečné ovládání odtokové hrany vrchlíku.
Já sám mám tuto funkci přiřazenou k levému slideru.

Oxy 0.5 a Rc FREE:
Pro start volím plné přitažení, pro samotný let střední polohu a pro létání v silnějším větru a hlavně v turbulenci povolím odtokovou hranu úplně.

Wegus RS, Fox 1.5 Dark Razor a Mistrál 6 Swing:
Pro start opět volím plné přitažení. Pro vlastní let pak tu odtokovou hranu povoluju úplně. U těchto padáků to mám takto seřízené proto, že tu střední polohu využívám při létání v termice s vypnutým motorem. Zabrání to tomu, aby se padák takzvaně rozběhl.

Vysvětlím.

Pokud běží motor, tak ten vrchlík letí na správném úhlu náběhu. Když vypnu motor, tak se ta parakrosna posune dozadu a důsledkem je zmenšení úhlu náběhu celého vrchlíku. Padák zvýší rychlost a navíc začne klesat.
Tady pomůže přesunutí slideru do střední polohy. Padák zpomalí a lítání v termice je pak už hračka.

Při nastavení slideru do střední polohy a také do polohy plně přitaženo mohu tu odtokovou hranu samozřejmě kdykoliv povolit pouhým potlačením páky výškovky.

Při přistávání volím opět plné přitažení.
Páky ve funkci výškovka si přitom zachovávají plnou výchylku směrem dolů. To přídavné ovládání se k té výchylce přičte a přitažení kniplu výškovky posune obě páky na maximální výchylku opět směrem dolů.

Proto také mohu s téměř všemi mými padáky přistávat pěkně do ruky. Výjimkou je Mistrál. Ten je na můj vkus příliš rychlý a proto se mi s ním tahle přistání zatím nedaří.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klub příznivců RC paraglidingu
PříspěvekNapsal: ned 19.11.2017 12:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.1.2010
Příspěvky: 875
Bydliště: Hluk ČR
Obrázky: 88
Taky mám ovládanou odtokovou hranu padáku, ale bohužel jenom třípolohovým vypínačem jelikož DX8 má potenciometr neprakticky z přední strany. Ale popravdě i ty tři polohy stačí. V podstatě je používám stejně, akorát s tím startem to mám obráceně odtokovku mám buď v neutrále ale ještě lépe to startuje s povolenou odtokovkou. Pokud ji lehce přitáhnu padák Nyos Hybrid jde do vzduchu velmi neochotně.
Pokud srovnám klouzaví let bez motoru, tak tam také nevidím přínos lehce přibrzděnou odtokovku. Padák letí sice pomaleji ale opadání je určitě větší než na neutrální polohu odtokovky, kdy padák letí rychleji, ale lépe klouže. Ono bude asi záležet na vyvázání vrchlíku, jaký má základní úhel seřízení, jestli je spíš vyvázaný na motor, nebo na volno. Co jsem se dočetl tak Hacker u svých padáků (double nebo hybrid) doporučuje pro motorový let stahovat náběžnou hranu, což by vypovídalo o vyvázání spíše na volno (bezmotorový let). Tato varianta je určitě lepší než kdyby byl padák vyvázán na motor a právě při bezmotorovém letu by měl hodně malí úhel náběhu jak uvádí Vendys. Padák se pak musí přibrzďovat aby tak moc neklesal, ale jakýmkoliv vychýlením odtokovky vzniká zbytečný škodlivý odpor.
Ono RC paragliding je trochu jinak specifický jako dospělé PG které jsou buď vyvázány na volno nebo na motor.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klub příznivců RC paraglidingu
PříspěvekNapsal: sob 25.11.2017 14:56 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.1.2016
Příspěvky: 44
Bydliště: Žďár nad Sázavou
Obrázky: 0
Speed systém

Občas se stane, že potřebujeme zvýšit rychlost nad mez, která je daná původním seřízením vrchlíku.
Zvýšením otáček motoru při současném povolení odtokové hrany toho dosáhneme jen v malé míře.
Musíme tedy nějakým způsobem změnit nastavení buď celého vrchlíku, nebo alespoň jeho náběžné hrany.
Tohoto efektu docílíme pomocí přídavného zařízení, kterým stahujeme popruhy padáku a měníme tak jeho seřízení do polohy potlačeno.

U velkých padáků je to řešené soustavou kladek a kluzáků. Jednotlivé popruhy jsou navzájem propojené a tak při aktivaci tohoto přídavného zařízení dochází k postupnému stahování všech popruhů. Vrchlík je tak do polohy potlačeno převáděn celý.
U rádiem řízených padáků to výrobce většinou řeší tak, že pomocí dalšího serva se stahuje jen první popruh. Následkem je zakřivení náběžné hrany vrchlíku směrem dolů.
Příloha:
speed 1.png
speed 1.png
[ 71.82 KiB | Zobrazeno 1911 krát ]


Příloha:
speed 2.png
speed 2.png
[ 74.67 KiB | Zobrazeno 1911 krát ]


Příloha:
speed 3.png
speed 3.png
[ 126.52 KiB | Zobrazeno 1911 krát ]


Na obrázcích je graficky znázorněný rozdíl mezi polohou vrchlíku při původním nastavení a při aktivaci speedu.
Ovládání celého vrchlíku pomocí speed systému je samozřejmě výhodnější.

Docela mne překvapilo, že popruhy u mého jinak velice dobře létajícího padáku Fox 1.5 Dark Razor jsou uzpůsobeny pouze na ovládání prvního popruhu.
Když jsem lítal s lehčí parakrosnou, musel jsem logicky ten speed stáhnout víc. V některých letových režimech se vrchlík stával nestabilní v podélném směru a po uvedení do zatáčky měl tendenci ke kolapsu. Ucho vrchlíku na vnější straně jevilo snahu k takzvanému zaklapnutí.
Toto zjednodušení ze strany výrobce mne nemile překvapilo.
Proto jsem se rozhodl, že přes zimu zhotovím nové popruhy. Ty už budou uzpůsobené tak, aby umožnily ovládání celého vrchlíku.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klub příznivců RC paraglidingu
PříspěvekNapsal: sob 25.11.2017 15:31 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.1.2016
Příspěvky: 44
Bydliště: Žďár nad Sázavou
Obrázky: 0
Takhle to pak vypadá v reálu.

Příloha:
P1040101.JPG
P1040101.JPG
[ 236.57 KiB | Zobrazeno 1906 krát ]


Příloha:
P1040098.JPG
P1040098.JPG
[ 234.96 KiB | Zobrazeno 1906 krát ]


Příloha:
P1040099.JPG
P1040099.JPG
[ 231.12 KiB | Zobrazeno 1906 krát ]


Jednotlivé popruhy jsou navzájem propojené tak, aby při stažení prvního (áčkového) popruhu změnily původní polohu směrem dolů na předem daný rozměr.
Při pohledu z boku je vidět, že úvazky, na kterých jsou připevněné šňůry, tvoří při jakékoliv poloze přímku.

Při tomto způsobu ovládání speedu reaguje vrchlík do polohy potlačeno celý. Otočný bod přitom tvoří poslední (u vrchlíku v modelovém provedení třetí) řada šňůr.

Pokud při aktivaci speedu stahujeme pouze první popruh, dochází k zakřivení náběžné hrany směrem dolů a vytváří se jakási klapka.
Pokud to stažení přeženeme, zhorší se letové vlastnosti vrchlíku natolik, že reálně hrozí kolaps a pád. Proto je vždy lepší postupovat opatrně a vše předem vyzkoušet.

Vůbec nejlepší je ale použít speed v takové podobě, v jaké je zachycený na přiložených snímcích.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klub příznivců RC paraglidingu
PříspěvekNapsal: sob 25.11.2017 21:05 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 2.8.2008
Příspěvky: 1566
Bydliště: Pelhřimov, ČR
Obrázky: 1
Tato úprava speedu mě zaujala. Funkci speedu se stahováním za A popruhy jsem si vyzkoušel s nepříliš valným výsledkem jen na single skinu Flair 2.4 a zaklapávání náběžky jsem se dodatečně pokusil zmírnit aspoň tak, že páky serv speedu se pohybovaly do stran vně hrazdy dolů, tím jakoby trochu víc stahovaly spíš střední část vrchlíku než uši - přišlo mi, že to pak nezaklapne tak snadno jako ty uši. Vylepšení proti pákám dovnitř asi tak o 1-2%. :lol:

Vyobrazená úprava speedu by se asi dala nasimulovat pro vyzkoušení i bez nevratného zásahu do popruhů - vezmu provázek, uvážu ho dole za společný úchyt, vedu nahoru, protáhnu okem B závěsu a uvážu ke spodnímu oku A popruhu. Možná se to při stažení celé nějak dočasně nehezky zkroutí, ale provázek bude přinejmenším lépe klouzat v oku B popruhu než samotný široký hrbolatý nově všitý popruh.

Tyto věci technického charakteru bysme ale měli diskutovat pro lepší přehlednost spíš v hlavním vlákně o RC paraglidingu, snad si toho některý z moderátorů všimne a přesune to tam.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klub příznivců RC paraglidingu
PříspěvekNapsal: ned 26.11.2017 13:47 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.1.2016
Příspěvky: 44
Bydliště: Žďár nad Sázavou
Obrázky: 0
Ke vstupu do této diskuse mě přimělo poznání, že pro začínající padáčkáře toho tady k nalezení zrovna moc není.
Jistě, mohu ty zájemce o tuto novou modelářskou kategorii dál informovat prostřednictvím soukromých mailů. Podle mne je ale přece jen lepší, když ty moje poznatky a zkušenosti budu prezentovat veřejně v diskusi.

S přesunem mých příspěvků do původního vlákna nemám žádný problém.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klub příznivců RC paraglidingu
PříspěvekNapsal: stř 29.11.2017 16:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.1.2010
Příspěvky: 875
Bydliště: Hluk ČR
Obrázky: 88
Tak speed mi funguje perfektně, vzhledem k tomu že Nyos je vyvázán pouze na dvě řady tak takové problémy nemám. Začínal jsem se stažením 2cm pak jsem zvětšil páku a docílil jsem 3cm. Nedávno jsem se hrál z vysílačem a upravil jsem mix pro ovládání speedu a mám momentálně stažení až 5,5cm. Toto stažení jsem z velkými obavami vyzkoušel za letu a padák to v pohodě ustál, ale nedělal jsem žádné ostré zatáčky. Zatím jsem letěl jeden start tak uvidíme co ukáží další letové zkoušky za větrného počasí.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 1355 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 ... 91  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz