Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 21.01.2015 22:39 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 28.6.2014
Příspěvky: 115
Bydliště: Praha
Při hledání optimálního motoru pro deskový 3D akrobat z EPP s rozpětím 80cm váhy 160g pro venkovní létání (Backyard Flyer) jsem se zaměřil na některé motory, které se mi zdály podle údajů na internetu jako vhodné. Zejména mi šlo o co nejnižší váhu motoru při dostatečném výkonu a zároveň o dobrou účinnost motoru s použitou vrtulí. Protože údaje výrobců jsou často neúplné a motory lze těžko podle nich srovnávat, rozhodl jsem se vybrané motory změřit. Výsledky jsou v přiložené tabulce.
Výběr byl zaměřen na typy motorů s integrovaným gumičkovým unášečem a s váhou do 22g. U motorů, které jsou dodávány s konektory, jsem tyto konektory před zvážením motoru odpájel. Kromě motoru Hacker mají všechny porovnávané motory také integrovaný upevňovací kříž. Proběhlo měření statického tahu, který sice není vypovídající o všech vlastnostech motoru při různých rychlostech modelu, ale pro 3D létání je to dost důležitý údaj, protože napovídá o projevu modelu v režimu visení a pomalého letu vzhůru. Měření je jen vodítko, definitivní projev motorů při letu je třeba vyzkoušet.
Pro 3D létání je potřeba, aby pohon vytvářel po celou dobu do vybití baterie statický tah větší, než je váha modelu. Uvádí se, že tah by měl odpovídat alespoň 1,5 násobku váhy modelu, pro razantnější létání 2 násobku i 3 násobku váhy modelu.
Měření s vrtulí GWS 8x4“ proběhla ve dvou situacích, jednak za předpokladu použití 2 článkové baterie Lipol a jednak za předpokladu použití 3 článkové baterie, kde byly měřeny jen některé motory s menšími ot./V. Ty s většími otáčkami jsem neměřil, protože by byly přetížené. Další měření proběhlo s vrtulí GWS 7x3,5“ za předpokladu použití tříčlánkové baterie a to také jen u některých motorů. Porovnání použití vrtule 8x4“ s 2S baterkou a nebo vrtule 7x3,5“ s 3S baterkou u konkrétního motoru ukazuje, že dosažení určitého tahu s větší vrtulí probíhá s lepší účinností než dosažení stejného tahu s menší vrtulí.
Každé měření proběhlo ve třech napěťových úrovních a to za předpokladu plně nabité baterie, středně vybité baterie a baterie na konci vybití.
Pokud došlo k překročení povoleného proudu motoru, je údaj proudu v tabulce vyznačen červeně. K měření byl použitý stabilizovaný zdroj, tak se domnívám, že tam, kde došlo k malému překročení limitu proudu, by to při použití baterie s předpokládanou kapacitou 2S-350mAh, nebo 3S-240mAh, nemuselo vadit, protože napětí baterie při zatížení trochu poklesne a tím poklesne i proud. V každém případě je třeba vždy ověřit, jestli se motor v jakémkoliv skutečném nasazení nepřehřívá.
Údajem „P“ je v tabulce označen elektrický příkon a jako účinnost je označen podíl tahu ku příkonu, tzn. kolik gramů tahu na vrtuli je vytvořeno elektrickým příkonem 1W. Vyšší účinnost je dobrá k tomu, aby model vydržel co nejdéle ve vzduchu a stačila mu k tomu malá a tím i lehká baterka. Na příkon a celkovou účinnost má vliv i použitý regulátor a jeho časování a pak i kvalita BEC obvodu pro napájení serv a samozřejmě typ a provedení vrtule. Pro toto měření byl použitý regulátor E-Flite 20A řady 2 v základním nastavení od výrobce.
Měření má sloužit k porovnání výkonu jednotlivých motorů pro použití v modelech pro 3D akrobacii s váhou kolem 160g a to pouze s jedním typem vrtule se stoupáním ½ průměru. Možná použitím podpůlové vrtule by porovnání motorů dopadlo jinak. Měření nemá sloužit k celkovému hodnocení motorů, ve kterém by hrálo roli m. j. i dílenské zpracování, kvalita použitých materiálů a životnost motoru. Tabulku lze samozřejmě využít i pro jiné váhy modelů.

Domnívám se, že optimální pohon znamená pro každého něco jiného a naměřené hodnoty mohou být proto vodítkem pro jeho určení. Proto věřím, že tabulka bude užitečná pro více zájemců.
Příloha:
Motory (3).xlsx [15.4 KiB]
122 krát


Naposledy upravil Zápotocký88 dne ned 25.01.2015 17:19, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 22.01.2015 13:53 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.8.2011
Příspěvky: 438
Blog: Zobrazit blog (1)
Jsou to zajímavé údaje, i když se jedná pouze o statický tah. Sám jsem něco podobného dělal asi před deseti lety.
Hodnoty by byly změněny, když by byly použity různé vrtule se známými geometrickými charakteristikami - tvar, plocha, průměr, stoupání, profil. Což je u komerčních výrobků dost obtížně zjistitelné. A nejsem si jist zdali to profesionální výrobce vrtulí dostatečně zajímá. Není to totiž málo práce.
Ve více případech jsem proto vyráběl vrtule sám.
J.Lněnička


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 22.01.2015 14:51 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 28.6.2014
Příspěvky: 115
Bydliště: Praha
Bohužel výrobce vrtulí ve třídě "spotřebního zboží" je snad jen GWS a ten dělá v rozměru 8" jen jeden typ se stoupáním 4" , v rozměru 7" také jeden typ se stoupáním 3,5" a v rozměru 9" jeden typ se stoupáním 5" (pokud nepočítám SW vrtule, které mají nižší účinnost). Měření je určeno pro využití běžnými amatéry jako já, kteří si vyberou motor, koupí k němu levnou vrtuli a chtějí lítat. Vyrobit vlastní vrtuli musí být hodně práce.
Nemá někdo tip na další motor v udaných kritériích, který by se dal zařadit do měření?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 25.01.2015 17:24 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 28.6.2014
Příspěvky: 115
Bydliště: Praha
Vyměnil jsem tabulku, protože tam byla jedna chyba z přepisování ručních poznámek. Pro model 160g jsem vybral pro zkoušku za letu motor T-motor AT 2204-21 s baterkou 2S, protože má statický tah s vrtulí 8x4"" s nabitou baterkou víc jak dvojnásobek váhy modelu a na konci vybití baterky ještě víc jak jeden a půl násobek váhy modelu a zároveň má velmi dobrou účinnost. Jako další v pořadí se mi zdá motor Scorpion S-2503-1610 s vrtulí 8x4 a 2S baterkou, který má sice menší tah, ale trošku lepší účinnost než T-motor. Zajímavý se mi zdá taky motor Hacker A10-13L s vrtulí 8x4 a 3S baterkou, u kterého by bylo dobré omezit výkon na vysílači. Tento motor "končí" (tzn baterka před vybitím) s tahem stejným, s jakým Scorpion "začíná" a taky má dobrou účinnost. Má někdo zkušenosti s porovnáním uvedených motorů při letu?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 27.02.2015 13:54 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 27.9.2013
Příspěvky: 77
Bydliště: Zlínsko
Ta tabulka je super, ale nechce se mi jí věřit.
Nezdají se mi údaje u motoru AT 2204-17.
Při poklesu příkonu ze 118W na 66 W (56%) poklesne tah ze 390 na 326 g (16%).
Že by se s otáčkami tak měnila účinnost vrtule se zdá být k neuvěření.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 28.02.2015 19:27 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 28.6.2014
Příspěvky: 115
Bydliště: Praha
Ona se spíš mění s výkonem účinnost motoru. Na plný výkon je vždy účinnost horší, než při nižším výkonu. Někteří výrobci udávají režim, při kterém má motor nejlepší účinnost. Zrovna u tohoto motoru AT 2204-17 je vidět, že s vrtulí 8x4 je účinnost pohonu při 2S baterii v celém rozsahu vybíjení baterky dost nízká. Ale tah je dost velký i při napětí 6,4V, čili pokud by se používal motor při nižších výkonech, mohlo by letadlo vydržet taky dlouho ve vzduchu. Je to třeba vyzkoušet, tabulka je vodítko.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 05.03.2015 16:47 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 14.4.2003
Příspěvky: 354
Obrázky: 0
Blog: Zobrazit blog (3)
Zápotocký88 píše:
Ona se spíš mění s výkonem účinnost motoru. Na plný výkon je vždy účinnost horší, než při nižším výkonu. Někteří výrobci udávají režim, při kterém má motor nejlepší účinnost. Zrovna u tohoto motoru AT 2204-17 je vidět, že s vrtulí 8x4 je účinnost pohonu při 2S baterii v celém rozsahu vybíjení baterky dost nízká. Ale tah je dost velký i při napětí 6,4V, čili pokud by se používal motor při nižších výkonech, mohlo by letadlo vydržet taky dlouho ve vzduchu. Je to třeba vyzkoušet, tabulka je vodítko.


Proto jsme si nechali 2204 speciálně navinout na tento počet závitů, až do úplného vybití brutálně cvičí s 150 - 180g letadlem. Na té "účinnosti" v g/W zas tolik nezáleží, většinu času se lítá na 1/4 - 1/2 plynu a moderní baterky to prostě dají. A subjektivně se lítá třeba na 2s 450 docela dlouho, i když s tím 1800 kV o něco déle. Ale já bych neměnil, ten 1800 kV je fajn s 3s a 7x3.5, třeba 2x v Puddle Staru - jsem rád, že ta měření potvrzují jeho vhodnost...


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz