Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 96 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: čtv 21.04.2011 21:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 19.7.2006
Příspěvky: 1652
Bydliště: Letohrad
Byl bych rád. Díky.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pát 22.04.2011 0:22 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2010
Příspěvky: 2417
Bydliště: Liberec
coro píše:
3,45V hranica poškodzovania.
3,6V = úplne prázdna ale ešte v poriadku
3,7V = bezpečné vybitie po lietaní, cca 20 percent zostáva
3,85V = polovica
4,05V vraj hranica nad ktorou by nemali zostávať
4,10V = 90 percent, max napätie pri nabíjaní pri nastavení programu LiIon
4,17V cca napätie plne nabitej lipol (pri správnom ukončení nabíjania pri 1/20 C.
4,20V max napätie pre nabíjanie, hranica ktorú nie je múdre prekročiť.


Hele, pánové, mám dotaz.
To, že 4,20V na článek je maximum, co tam cpou nabíječky, to souhlasím. Že by se hranice překračovat neměla, rozumím. Ovšem je tam stále ještě dost velká rezerva na to, než začne být akumulátor nebezpečný.
Ale nějak se mi nezdá těch 3,5V na článek jako vybitá baterka. Všude píšou, že totální vybití = 2,5V na článek.
Mně regulátor odpojil motor při 3V na článek. A jediný problém, který nastal byl ten, že nabíječka si myslela, že jde o dvoučlánek, což jsem jí rozmluvil (byl to tříčlánek).
Čili se ptám, není náhodou výše zmiňovaná hodnota 3,5V / článek mylně udávaná za "vybití" a je to jen kvůli tomu, aby méně inteligentní nabíječky nenabíjely menším napětím?

V žádném případě netvrdím, že je dobré baterky vylétávat "do mrtě", ale přijde mi poněkud nadsazené říkat, že 3,5V je minimum, pod které když vlezu, tak zničím baterku.

Díky za osvětu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pát 22.04.2011 6:23 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 2.8.2010
Příspěvky: 62
Bydliště: jižní Morava
Ticcino píše:
coro píše:
3,45V hranica poškodzovania.
3,6V = úplne prázdna ale ešte v poriadku
3,7V = bezpečné vybitie po lietaní, cca 20 percent zostáva
3,85V = polovica
4,05V vraj hranica nad ktorou by nemali zostávať
4,10V = 90 percent, max napätie pri nabíjaní pri nastavení programu LiIon
4,17V cca napätie plne nabitej lipol (pri správnom ukončení nabíjania pri 1/20 C.
4,20V max napätie pre nabíjanie, hranica ktorú nie je múdre prekročiť.


Mně regulátor odpojil motor při 3V na článek. A jediný problém, který nastal byl ten, že nabíječka si myslela, že jde o dvoučlánek, což jsem jí rozmluvil (byl to tříčlánek).



To byl pouze zdánlivě "jediný problém", který jsi momentálně zaznamenal.
Další je ten, že jsi baterii zbytečně ubral na vlastnostech a na její životnosti o dost víc, než kdybys ji býval provozoval v bezpečnějším pracovním pásmu.

Udělej to takto ještě párkrát a baterie Ti už viditelně "změkne" - naroste její vnitřní odpor a už nebude schopna poskytovat takový proud jako dříve.

Tím pak už sám i laicky zjistíš, že už nemáš jenom "jediný" problém - projeví se Ti tak, že při zatížení se u baterie znatelně zmenší její využitelná kapacita. Zkrátí se Ti doby letu, a v horším případě budeš mít problém dokonce už jenom s modelem vystoupat do výše i hned po nabití.
 


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pát 22.04.2011 6:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.4.2007
Příspěvky: 5863
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
>Ticcino
Je třeba rozlišovat napětí aku při zátěži a naprázdno. To co napsal "coro" je napětí aku bez zátěže a lze s tim než souhlasit.
Jinak třeba tu něco o LiPol:
http://www.rcm-pelikan.cz/index.php?sec ... torage=126


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pát 22.04.2011 7:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 8513
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
Ticcino píše:
Díky za osvětu.

Tak ja ťa osvietim....
Pri vybíjacom prúde menšom ako 1C je minimálne vybíjacie napätie (pod záťažou) 3,5V/čl
Pri vybíjacom prúde 1C je minimálne vybíjacie napätie (pod záťažou) 3,3V/čl
Pri vybíjacom prúde 10C je minimálne vybíjacie napätie (pod záťažou) 3,0V/čl
Pri vybíjacom prúde 20-50C je minimálne vybíjacie napätie (pod záťažou) 2,8V/čl
Po odpojení od záťaže sa takto vybitým akumulátorom vráti napätie približne na hranicu nominálu, to jest okolo 3,6-3,7V/čl

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pát 22.04.2011 8:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.6.2010
Příspěvky: 556
Tak, pánové.
Přesto, že se tady s Lacem občas škádlíme, vždyť co se škádlívá, to se vlastně rádo mívá, tak tady v tom: Laco má naprostou pravdu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: pát 22.04.2011 21:46 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 2.8.2010
Příspěvky: 62
Bydliště: jižní Morava
LV píše:
Ticcino píše:
Díky za osvětu.

Tak ja ťa osvietim....
Pri vybíjacom prúde menšom ako 1C je minimálne vybíjacie napätie (pod záťažou) 3,5V/čl
Pri vybíjacom prúde 1C je minimálne vybíjacie napätie (pod záťažou) 3,3V/čl
Pri vybíjacom prúde 10C je minimálne vybíjacie napätie (pod záťažou) 3,0V/čl
Pri vybíjacom prúde 20-50C je minimálne vybíjacie napätie (pod záťažou) 2,8V/čl
Po odpojení od záťaže sa takto vybitým akumulátorom vráti napätie približne na hranicu nominálu, to jest okolo 3,6-3,7V/čl



Bohužel Ticcino asi dal tomu svému tříčlánku pěkně do těla a napětí na článcích se proto (po odpojení zátěže) už nevrátilo do nominálu - píše, že nabíječka tuto vybitou 3S baterii pak detekovala jako dvoučlánkovou...
 
 


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: sob 23.04.2011 0:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2010
Příspěvky: 2417
Bydliště: Liberec
Do těla zjevně dostal. Nebyl v tom úmysl. Prostě se stalo. Regulátor je původní, letadlo Beta. Motor vypnul a fungovala jen serva. Čili jsem doplachtil, doma změřil napětí a bylo 2,98V na článek. Nabil, zapojil a byla to opět raketa (která bohužel zdechla, páč se mi povolila vrtule a bác - viz příspěvek v sekci Začátečníci).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: sob 23.04.2011 5:38 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 2.8.2010
Příspěvky: 62
Bydliště: jižní Morava
Ticcino píše:
Do těla zjevně dostal. Nebyl v tom úmysl. Prostě se stalo. Regulátor je původní, letadlo Beta. Motor vypnul a fungovala jen serva. Čili jsem doplachtil, doma změřil napětí a bylo 2,98V na článek.



Ber to tak, že jsi získal zkušenost, která se bude hodit i do budoucna. LiPolky jsou spotřební zboží a náš koníček, jako i mnohé jiné, holt něco stojí.

Ta baterie s největší pravděpodobností není zničená, pouze se u ní trochu (nebo "trochu víc") zhoršily její vlastnosti. Pokud s ní Tvoje éro dál v pohodě lítá, buď jenom rád a baterii samozřejmě dál používej. Ale snaž se nyní už důsledně ukončovat let dříve, než by Ti musel regulátor odpojit motor - a baterie bude za toto chování jenom ráda... :)

Metod, jak zjistit "optimální okamžik", kdy už jít s letadlem dolů, je víc- Žádná sice není úplně stoprocentní, ale obecně se dá říct, že je lepší nechávat si raději nějakou rezervu.

Ideální je mít prostřednictvím telemetrie aktuální informaci o palubním napětí a zařídit se podle toho.
Telemetrii ale každý nemá, takže např. můžeš hlídat dobu motorového letu a z ní usuzovat, kolik času Ti zhruba ještě zbývá - mnohé lepší vysílačky disponují softvérovými stopkami a pomáhají to pilotovi pohlídat.

Nebo třeba taková jednoduchá a celkem pohodlná metoda, kterou může použít každý i s tou nejhorší výbavou - sledovat, jak motor ztrácí sílu.
Při průběžném plném využívání výkonu (třeba při akrobacii apod.) to po pár letech už dobře poznáš (přímo to uvidíš na jeho projevu).
Při pohodovém létání (myšleno s menším proudovým odběrem) pak je dobré zkusit občas (hlavně jak se blíží předpokládaný konec) let na plný výkon (třeba při prudkém stoupání) a uvidíš, zda má baterie ještě "sílu" nebo naopak jestli jí už dochází dech...
 
 


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: sob 23.04.2011 6:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 8513
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
Ticcino píše:
Do těla zjevně dostal. Nebyl v tom úmysl. Prostě se stalo. Regulátor je původní, letadlo Beta. Motor vypnul a fungovala jen serva. Čili jsem doplachtil, doma změřil napětí a bylo 2,98V na článek. Nabil, zapojil a byla to opět raketa (která bohužel zdechla, páč se mi povolila vrtule a bác - viz příspěvek v sekci Začátečníci).

Ak takto vybitú LiPolku nabiješ do pár minút, nič katastrofálne by sa u zdravých článkov nemalo stať. Samozrejme na nich zostane "jazva".
Pri dobití do pár hodín by to tiež malo byť OK, ale "jazva" bude väčšia.
V režime odberu do 10-15C by to nemuselo tak bolieť. Pri väčších odberoch 30C a viac sa však "jazva" skôr či neskôr ozve...

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: sob 23.04.2011 21:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2010
Příspěvky: 2417
Bydliště: Liberec
OKI, díky za názory pánové. Pomohlo mi to.
Letu zdar.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Odešla?
PříspěvekNapsal: úte 10.06.2014 9:48 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 15.5.2014
Příspěvky: 72
Bydliště: České Budějovice
Ahoj, nechal jsem lipol akumulátor omylem připojený a totálně se vybil, je s ním konec, nebo to lze nějak oživit?
Nabít standartním způsobem nelze, i když ho nechám připojený k nabíječce dlouho, dává pořád ca.0,6 voltu.
Dík

_________________
Kdo nepadá, nelítá naplno.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Odešla?
PříspěvekNapsal: úte 10.06.2014 10:03 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4801
Bydliště: Žilina SR
Opatrně a pod neustálým dohledem (sleduj teplotu, pokud se začne moc hřát tak okamžitě přeruš nabíjení) :!: ho trochu nabij v režimu 10článkového NiMH. Proud nastav 0,1C (čili např pro 2200mAh kolem 0,2A). Až se napětí vyšplhá na víc jak 3,5V na článek, čili u 3S sumárně 10,5V, tak tenhle režim nabíjení přeruš a dál už nabíjej standardně v režimu LiPol jak jsi zvyklý (ale první cyklus-dva taky pod dohledem, nebo v prostoru, kde se nemůže nic vznítit) . :wink:
Ale určitě se to podepíše na životnosti a vlastnostech té baterky. Dost záleží i na tom jak dlouho a při jaké teplotě se to v tom plně vybitém stavu nacházelo. :(
Třeba i mně se z nevím jakého důvodu u jedné baterky stalo, že se do nuly vybil pouze jen jeden článek ze tří. Oživil jsem ho sice samostatně přes servisní konektor, už i s ním lítal asi 10 cyklů, ale ten jeden článek je pořád trochu slabší, musí se dlouho balancovat a trpí nepatrným samovybíjením, čož by u LiPol být nemělo. :(

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne úte 10.06.2014 10:21, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Odešla?
PříspěvekNapsal: úte 10.06.2014 10:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 16.11.2010
Příspěvky: 671
Bydliště: občas Pelhřimov, Vysočina, pak Rudná, Berounsko
Obrázky: 5
Co je to za LiPolku?
Dones hodně daleko od baráku a někam to zahrab nebo spíše do sběrných surovin jako hazardní odpad... O.6 voltů je opravdu hodne mrtvá lipolka. Jestli seš ale pyroman a nebojíš se o tak MOŽNÁ pujde oživit, že na nabiječce dáš program na Pb baterky a dáš nabijet chvilkově (5-10s) třeba 5A. Ono pak napětí naskočí (na chvilku) na nějákou reálnou hodnotu pro lipolku, kterou nabíječka přijme na LiPol program. Ale aspoň si na to udělej hodně dlouhej nabíjecí kabel a dělej to venku na betonu. Takhle sem pár baterek oživil když to bylo hodně nutné, ale byly to NiCd (ty jsou spolehlivě cyklovat a získaj pak i slušnou proporci původnéí kabacity ale s lipolkama nevim - A VARUJU

-_- možná tady za piromanskej nápad a radu dostanu BAN co? :D takže "disclaime" nakonec

NEZKOUŠEJTE DOMA


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Odešla?
PříspěvekNapsal: úte 10.06.2014 10:07 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 15.3.2012
Příspěvky: 241
Bydliště: Plzeň
je to jeho předčasný konec.ale určitě se dá ještě nabít.jednou jsem to zkoušel,ale už si nepamatuju,ak přesně to bylo.musíš k tomu mít chytrou nabíječku,která dokáže nabít i jiné články než li-pol( třeba accucell c-8,nebo alespoň i-max B-6).tuším,že si ji musíš nastavit na Ni-Mh baterie a nabíjet ji nejlépe 0,1V dokud se nedostaneš na jednotlivých článkách nad hodnotu asi min.3,4V(všechny články musí mít více než 3,4V) a potom ji necháš standartně vybalancovat,ale zase malým proudem,asi tak 1/2C.samozřejmostí je nenechávat ji bez dozoru a pořád kontrolovat,zda se ti nějak moc nehřeje.pak samozřejmě vybít a nejlépe několikrát a vždyckz nechat zas vybalancovat.
já to tenkrát nechal třikrát vybít a 3jsem balancoval 1/2C a baterie má za sebou dalších 50cyklů a funguje,jen je nějaká nafouklá,ale to přisuzuju tomu,že jsem ji poddimenzoval(místo vybíjecího proudu 25C jsem koupil 20C :mrgreen: )

PS:než jsem to stihnul napsat,tak mě kluci přeběhli :(


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 96 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz