juraj.jurej píše:Aké je najlepšie riešenie, čidlo (a kde kupujete) na meranie napätia pohonného aku. s Rx 8XR?... Nepredávajú to aj inde, ako na alofth...? (senzor)
Senzory FAS jsou obecně zastaralé a pro připojení k přijímači X8R vyžadují navíc rozhraní jímž je
Vario se Smart portem. K přijímači X8R jsou vhodnější zejména senzory připojitelné přímo ke Smart portu přijímače.
V ČR jsou k mání viz odkazy níže. Odkazovaný prodejce v ČR posílá i do SR jak je uvedeno
viz tento odkaz a zde se vyskytuje pod nickem
janekx.
Pro měření jen celkového napětí aku bez měření jednotlivých článků lze použít senzor
FBVS-01 přičemž k přijímači X8R se připojí
FrSky smartport - UART převodník typ B, který současně poskytuje dva analogové porty a na jeden z nich nebo na každý zvlášť lze připojit FBVS-01. Propojením kontaktních plošek S1/S2 k zemi na zmíněném převodníku se aktivují příslušné analogové vstupy A1/A2 a lze na ně pak připojit FBVS-01 a měřit napětí. FBVS-01 se připojuje k přijímači X8R přes zmíněný převodník a na straně lipolky se připojuje na celkové napětí tj. například napojením přímo na silový konektor nebo na krajní piny na balančním konektoru.
Senzor
FLVSS, který měří nejen celkové napětí palubní lipolky, ale i napětí jednotlivých článků v rozsahu od 2S to 6S. Tento senzor nepotřebuje převodník a připojuje se přímo na Smart port přijímače X8R a na straně lipolky přímo na její balanční konektor.
Dále pak proudové senzory
FCS-40A pro odběry do 40A a
FCS-150A pro odběry do 150A. Senzor FCS-150A je díky tomu, že interně používá hall sondu přesnější i při odběrech do 10 A než senzor FCS-40A, který používá jen odporový bočník a má obecně horší kompenzaci i z hlediska tepelné závislosti. Tyto senzory rovněž nepotřebují převodník a připojují se přímo na Smart port přijímače X8R. FCS-40A se zapojuje kontaktně mezi aku a model tj. jedna strana označená + BAT - se připojí na silový konektor od aku a druhá strana označená + ESC - je výstup pro model obvykle přívod k regulátoru. FCS-150A se zapojuje bezkontaktně tím, že se silový vodič + vedoucí mezi aku a regulátorem provlékne středovým otvorem senzoru přičemž šipka na kruhové části seznoru by měla ukazovat na ESC jak je uvedeno u toho senzoru na obrázku. FCS-150A umožňuje provést interní kalibraci senzoru tlačítkem na kraji plošňáku senzoru jak je popsáno na již uvedeném odkazu.
Na straně Taranisu se z proudových odběrů vypočítává i spotřeba v mAh a lze si na to pak nastavit nějaké hlasové hlášení apod. Sledování spotřeby v mAh je obecně přesnější i spolehlivější než měření napětí. Je třeba si uvědomit, že měření napětí je více závislé na konkrétním odběru a kondici lipolky a je z něj za provozu mnohem hůř odhadnutelná aktuální úroveň vybití než je to u měření odběru proudu a s přepočtem na spotřebu v mAh.
Optimální je hlídat si napětí krizové úrovně pomocí senzoru FLVSS tj. za provozu hlásit pokles kteréhokoli z článků lipolky pod cca 3,3V a současně primárně sledovat odběr proudu senzorem FCS-40A nebo FCS-150A s přepočtem na spotřebu v mAh v Taranisu přičemž si hlídat, aby se z lipolky nevybíjelo více než cca 80% jmenovité kapacity. Takže pokud se startuje s plně nabitou lipolkou kupříkladu 2200 mAh tak jít na přistání raději v předstihu třeba už když bude vybito okolo 75% tj. u zmíněné lipolky cca 1650 mAh.