Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 36 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ASP S15A skusenosti/otazky
PříspěvekNapsal: čtv 05.07.2018 23:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9100
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Jó, to naladění je hlavně zkušenost. Z toho si nic nedělej, to si časem očucháš a pro každý motor si člověk musí prozkoušet, co mu nejlíp vyhovuje. S tou havárkou je to mrzuté, ale bez toho to taky někdy nejde. To jak popisuješ ten pád, bych řek že to bylo na ztrátu rychosti pod pádovou rychlost. Pak kormidla moc nefungují. Ono při prvním letu si to chce tu minimálku vyzkoušet v dostatečné výšce a spolehlivě běžící motor je základ, aby se dalo rychle přidat. Kdysi jsem takhle zrušil Extru 330L. Asi v 50m jsem si chtěl vyzkoušet minimálku, tak jsem ubral plyn, jenže špatně seřízený a nezaběhaný motor (MVVS 12,7ccm) chcípnul a já místo abych jen potlačil, tak jsem ho zvratem otočil dolů. Tím ještě víc ztratil rychlost a ani z těch 50m se nerozeběh natolik, aby reagovaly ocasky, takže jsem s ní křápnul asi pod 45° do betonu. Motor narvaný 10cm do trupu, ulomená klikovka a lamin. trup popraskaný až za odtokovku. Tenkrát mi bylo opravdu do breku a myslel jsem, že nechám modelařiny. Za pár dnů jsem se ale oklepal a pořídil jiné éro (Laser 200), které mám dodnes. Takže držím palce ať se daří a nenech se odradit.


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP S15A skusenosti/otazky
PříspěvekNapsal: čtv 05.07.2018 23:43 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 2.7.2017
Příspěvky: 65
Bydliště: Olomouc
Jo,jo!
Jak říká můj kamarád (od vodních skautů),který emigroval kdysi do Austrálie: "Kdyby klokan s dingem na pštrosovi rajtoval,já se ty ovce chovat naučím! A že chtějí,abych měl v tý divočině i pilotní průkaz? Pchá,třešnička na dortu,vovce jsou horší! " :D S62


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP S15A skusenosti/otazky
PříspěvekNapsal: pon 09.07.2018 9:40 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2200
Bydliště: Ústí nad Labem
Sagitt62 píše:
Pilotní chybou to na 99.9% nebylo,viděl jsem,že Martin má knipl na „kontra“.
Jestli se jedná o knipl křidélek (neuvádíš), tak je to naprosto klasický pád po křídle do vývrtky, kde "knipl na kontra" celý děj jen urychlí a dokoná.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP S15A skusenosti/otazky
PříspěvekNapsal: pon 09.07.2018 23:13 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 2.7.2017
Příspěvky: 65
Bydliště: Olomouc
Ahoj všem!
Vývojová zpráva č.3
Tak motor doladěn v modelu,šel fantasticky. No-nesrovnatelně líp... Chtělo to hodně laborovat s volnob. jehlou a osadil jsem jinou vrtuli.
Reakce na plyn,volnoběh i výkon bezva,tak jsem to nevydržel. Včera ráno (05,15 - 6,45-bezvětří) 5 letů. Takové mravné courání v bezpečný výšce,ladění výchylek-no testování. Přistání do trávy /posečená model. plocha/ bylo na ostří nože-ty kolečka jsou malý,vetšinou při doběhu kotrmelec... A asfaltu jsem se bál. :D
Dnes ráno /taky kolem páté/ 5 letů bez problému-"osmičky",nácviky přiblížení,chování v minimálce atd. Při 6. pak pár výkrutů,střemhlavý let,2 přemety. A při třetím lopasu ruplo křídlo uprostřed,přerazilo výškovku a kdy se urvala směrovka ani nevím...Škoda,že to někdo netočil,padalo to jak postřelenej pterodaktyl...
Mě se už při stavbě zdál centroplán,spoj půlek křídla, takovej hóódně subtilní: 2 smrk. nosníky 3x5 spojené balzovou stojinou tl.2mm,kořenová žebra z 2,5 balzy,jako spojka nosníků překližka 1mm,natupo lepené a vše přeplátované 1,5 balzou. Ale rel. jsem věřil konstrukterovi,takže jsem jen přidal pomocný nosník smrk3x3 do třetiny křídla a spojku udělal z 1,5 překližky.
No-zjevně to bylo málo. A nebo konstruktér nepočítal s tím,že opravdu někdo tu/deklarovanou/ akrobacii bude zkoušet... :lol:
Každopádně mě hřeje,že se nejednalo o pilotní chybu (či nedbalost,jako u Solia-tam mi při opačném přemetu vypadla špatně uchycená baterka a vzala sebou na drátech kompletní pajšl…) -lopasy byly mravně točené,žádné "braní u huby"-ale o slabou konstrukci.
Trup a motor přežily bez větších šrámů,aspoň to tak vypadá. Motor otestuju,až z něj dostanu všechnu tu žírnou hanáckou ornici... Takže splácám nové křídlo(už asi dělitelné a s klapkama/?/,ještě laboruju),podstatně tužší konstrukce. Výškovka taky nová,nemá cenu to opravovat. Notabene jsem 2.půlku nenašel Váhově se nejspíš vlezu-před havárkou to mělo komplet a natankovaný 1010g.
Tož tak,pánové a pantátové! :) S62


Přílohy:
20180708_072405.jpg
20180708_072405.jpg [ 213.77 KiB | Zobrazeno 828 krát ]
20180708_125925.jpg
20180708_125925.jpg [ 61.97 KiB | Zobrazeno 828 krát ]
naposledy celý.jpg
naposledy celý.jpg [ 250.58 KiB | Zobrazeno 828 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP S15A skusenosti/otazky
PříspěvekNapsal: úte 10.07.2018 6:18 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5721
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
Tipuju, že nosník ze 2 lišt 3x5 nad sebou se stojinou z balsy by v téhle velikosti mohl být dostačující i bez pomocného nosniku 3x3. Problém bude zřejmě v dimenzování překližkové spojky. Pak je tu otázka řešení dalších dílčích bodů, centroplán bude mít určitě tuhý potah, je v místě lomení dělený nebo průběžný, potah fólií jsi dával přes střed s nějakým přesahem? A jak velkým? Máš plánek v elektronické podobě? Jestli ano, pošli mi to mailem (adresu bych poslal přes SZ), nebo, jestli jsi ho stáhnul, dej odkaz.
Jinak v sobotu jsem byl učit a klukovi se podařilo za letu oddělit křídlo :lol: . Naštěstí to bylo s bublinama 8) . Ale zato jsme plácli s dřevěným modelem, tam bude oprava složitější. Vzhledem k tomu, že jsme v daném místě měli problémy i s jinými modely a různými vysílačkami, a problém měl i kolega s podstatně lepším rádiem, navíc tam má být údajně nějaká přenosová trasa, máme podezření na opravdové rušení (zahlcení cizím signálem).

P.S. dodatečně jsem si všimnul jedné vady. Vypínač baterek jsi dal na stranu výfuku. Může se ti do něj dostat olej a vypínač přestane plnit funkci. Vždycky ho dávám na opačnou stranu. Pokud jsi pravák a letadlo házíš tedy pravou, máš tak i možnost poslední kontroly zapnutí. Také ho dávám tak, aby se zapínal směrem dozadu, pokud o něj při odhodu náhodou brnkne prst, nevypne ho.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP S15A skusenosti/otazky
PříspěvekNapsal: úte 10.07.2018 10:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9100
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Ty spojky by byly asi lepší na celou výšku profilu a to slepení půlek by taky asi bylo lepší epoxidem. Očividně se to lepidlo odlouplo. U tak malého modelu se neboj přistávat na asfalt. Při tak malých kolech je to milosrdnější, než to zapíchnout do trávy. To právě většinou zkončí kotrmelcem. Napřed si natrénuj třeba jen nízké průlety jako na přistání, až jednou ubereš víc plyn a prostě to posadíš. V nejhorším trochu ohneš podvozek, který se dá snadno narovnat. To že si hned nepřistaneš k noze neřeš, jen se trochu projdeš. :D Nalétni si tak metr a míň nad plochu a mírným přitahováním výškovky udržuj výšku nad plochou a nech vytratit rychlost a model si sám sedne.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP S15A skusenosti/otazky
PříspěvekNapsal: úte 10.07.2018 16:40 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5721
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
Model, který jsme stavěli na kroužku (podobný tvému), je schopen letu se staženým motorem a plně přitaženou výškovkou. Zkoušeli jsme to relativně vysoko - 50 až 70 m, aby se dal vybrat případný pád po křídle (to naše letadlo moc po křídle nepadá). Také se kluci učili udržet letadlo ve směru, právě aby dokázali naletět na přistání. Pak přijde spojení obého a nálety na přistání. Neříkám, že to je jediná a jedině správná metoda. Prostě to chce cvičit, cvičit a pak ještě jednu věc, hmm, tu jsem zapomněl :oops: , jó a ještě jednou cvičit. :lol: .

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP S15A skusenosti/otazky
PříspěvekNapsal: stř 11.07.2018 5:15 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 2.7.2017
Příspěvky: 65
Bydliště: Olomouc
Ahoj a dík za echo,chlapi!
pantáta DAF: - Nevím,ale ten nosník 3x3 na mě působil dobře psychologicky,checht! :)
- plán v E-podobě nemám,ale kdybych se na něj podíval pořádně při stavbě všimnul bych si(jako právě včera),že u nákresu spojky je sice drobně,ale zcela jistě napsáno: „let. překližka tl. 2mm“. Já jsem ji měl v dodaných výřezech z tý 1mm. A udělal novou z 1,5mm. No,chybička se vloudí
- potah centrovánu je dělený,potah folií měl přesahy cca 1 – 1,5 cm
- vypínač se na druhou stranu nevleze,zavazí serva. Po letu prostříknu odmašť. sprejem a pak Kontoxem. Zatím má tuhý chod,vypnutí omylem se nebojím,poloha „ON“ je směrem vzad.

pantáta LARK: - Jo,tentokrát tam epoxid určitě přijde… :oops: Tedy jestli budu dělat křídlo vcelku.
- kola přijdou větší,i při mravném startu z asfaltu jsem 2x brnknul vrtulí… a podvozek je napevno,už ho nevykuchám.

Plánuju nejspíš udělat křídlo dělené: v křídlech k hl. nosníku a příp. pomocnému „kusnosníku“ vlepené uhlíkové trubky pro ocel. kulatiny/dráty/ o prům. cca 4 a 2 mm , které budou zároveň zajišťovat vzepětí. Uhlík. kulatiny se bojím a nevím,jestli by to lepený uhlík ustál… Centroplán tentokrát asi nikoli potažený,ale vyvložkovaný balzou. I když – při použití drátu by potažení mohlo stačit…? A pořád laboruju s těmi vztlak. klapkami… Když ony u FUN CUBa tak fantasticky fungují,mňam!
Dík za názor.
S62


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP S15A skusenosti/otazky
PříspěvekNapsal: stř 11.07.2018 6:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5721
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
Osobně bych u této velikosti dělené křídlo nedělal. Spíš se zaměř na tu spojku, aby byla přes celou tloušťku profilu a byla skutečně z dvojky a po obou stranách. Máš tuhý potah na centroplánu, dělám to tak, že část, která je za nosníkem, potahuju z jednoho kusu, a to jak shora, tak zdola. Když se podíváš na mé album (RC album), je tam Piper PA 15 Vagabond, nosníky jsou stejných rozměrů, model je těžší dokáže s rozběhem lopas, vývrtku, ostřejší vybraní téměř střemhlavého letu a dokonce let na zádech. Nikdy jsem s křídlem a jeho pevností neměl problém. Žádný pomocný nosník nemá, ani u jiných, ale konstrukčně podobných modelů. Zkus si třeba pro inspiraci prohledat Outerzone a prohlédnout si plánky podobně velkých a podobně koncipovaných modelů, třeba tě něco napadne.
Ještě, zůstal bych u tuhého potahu. Pokud bys to chtěl vyplnit, musel bys vyhodit žebro. Aby to mělo pevnost, musí být materiál průběžný a vlákna dřeva ve směru napětí. Pokud tam necháš žebro a vyplníš to okolo, nijak tomu nepomůžeš, jenom zvýšíš hmotnost. Napětí bude přenášet to žebro, navíc je to místo největšího ohybového momentu, a vlákna napříč nepřenesou skoro nic. Případně pošli mail, něco ti nakreslím a pošlu.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP S15A skusenosti/otazky
PříspěvekNapsal: stř 11.07.2018 10:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9100
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Naprostý souhlas s DAF. U tak malého modelu znamená dělené křídlo jen zbytečnou váhu navíc. U větších modelů např. EXCEL 2000 1,5m rozpětí, motor 7,5ccm a váha asi 2,7kg, jsem měl křídlo taky v celku, ale spojka byla lepená epoxidem a spoj křídel byl ještě přelepený kolem dokola ještě 2cm proužkem skelné tkaniny a křídlo vydrželo i kopaný výkrut.
Pokud jde o to škrtnutí vrtulí, jakou máš mezeru mezi vrtulí a plochou, když nadzvedneš osas do lepové polohy. Při rozjezdu musíš plyn přidávat postupně, a než se model rozjede, držet trochu přitaženou výškovkou ocasem na zemi a jak nabírá rychlost, začneš výškovku povolovat. Model zvedne ocas a většinou se sám odlepí. Když startuješ z trávy s tak malými koly, tak ti model nezakopne, nebo to házíš? Všechno je to jen o cviku a tím přistáním zrovnatak. Klapky bych na tak malý model asi taky nedával, protože ten efekt tak výrazný nebude a znamená to zase další váhu navíc.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP S15A skusenosti/otazky
PříspěvekNapsal: stř 11.07.2018 14:15 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.5.2003
Příspěvky: 1964
Bydliště: Košice, SK
Sagitt62 píše:
...vypnutí omylem se nebojím,poloha „ON“ je směrem vzad.

Prečo vzad?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP S15A skusenosti/otazky
PříspěvekNapsal: stř 11.07.2018 17:22 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5721
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
To macil, přečti si jeden můj příspěvek výše a pochopíš. Proto, kdybys náhodou o vypínač brnknul při odhodu rukou či prstem a zasáhl bys vypínač, nemůže se ti stát, že jo takto omylem vypneš. Pokud by to bylo obráceně a popsané by se ti podařilo, stane se z toho volňásek. Model s desítkou v čumáku (případně elektrickým ekvivalentem), navíc na plný knedlík, tak to by bylo zaděláno na "pěknou srandu". I když elektrika by nejspíš zdechla, ale čuďák (jedno zda metal či benzín) nikoliv.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP S15A skusenosti/otazky
PříspěvekNapsal: stř 11.07.2018 20:29 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.5.2003
Příspěvky: 1964
Bydliště: Košice, SK
Ja som to vždy mal a mám práve z toho dôvodu zapnuté do predu. Ak sa mi pri odhode modelu šmykne ruka, tak sa mi šmykne smerom vpred. Vypínač mám spravidla umiestnený pred ťažiskom, teda model držím za vypínačom. Už som zažil, že to jeden kolega druhému pri odhode vypol, lebo vypínač sa vypínal smerom do predu.
Tvoj príspevok som čítal a myslel som, že si sa len uklepol, ale teraz vidím, že to myslíš tak, ako si napísal. Takto by to mohlo fungovať, keď model pri odhode držíš pred vypínačom.


Naposledy upravil macil dne stř 11.07.2018 21:04, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP S15A skusenosti/otazky
PříspěvekNapsal: stř 11.07.2018 21:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9100
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
No vidíš, já zase montuju vypínač svisle a zapínám nahoru, nebo ho mám napříč uvnitř modelu. Je ale pravda že to neházím. :lol: Ono těch pro a proti je asi víc, ale jestli teče do vypínače olej z výfuku, tak to je určitě hóódně špatně a nějakému prostřikování a proplachování bych určitě nevěřil.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP S15A skusenosti/otazky
PříspěvekNapsal: stř 11.07.2018 22:01 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 2.7.2017
Příspěvky: 65
Bydliště: Olomouc
Dobrá,křídlo bude vcelku a bez klapek,fňuk! :roll: S62


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 36 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz