Diferenciace V-Tail

Modelářství má stejně jako každý složitější obor lidské činnost i teoretickou rovinu. Nemyslí se tím kecání "co vše postavím", ale spíše pokusy využít matematiku, učebnice místo intuice při vlastním návrhu modelu.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
prikrylm
Příspěvky: 4177
Registrován: pát 06.01.2012 9:48
Bydliště: Řečkovice

Diferenciace V-Tail

#1 Příspěvek od prikrylm »

Hledám info kolem diferenciace V-Tail (ve smyslu diferenciace křidélek?) - našel jsem zmínku "blbá diferenciace v-tail". Zatím žiju v domění, že ocasní plochy mají (většinou?) symetrický profil. I ty V-tail? A taky to, že ocasní plochy tak nějak z principu vztlak netvoří. Není pak diferenciace v-tail nesmysl? Nebo je TO jen jiný (matoucí?) výraz pro nějaký vhodný mix něčeho do V-tail?
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 10993
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

Re: Diferenciace V-Tail?

#2 Příspěvek od TomasC »

Za mě jsem řešil jak rozdílnou výchylku "VOP" nahoru/dolu, tak i jiný poměr "SOP". Chce si to zkusit.

VOP obecně vztlak tvoří (nebo je záporný). Je třeba zlikvidovat klopný moment od křídla. A souměrný profil má taky svoji poláru.
Uživatelský avatar
tomashr
Příspěvky: 6037
Registrován: ned 22.06.2008 0:00
Bydliště: Praha ČR

Re: Diferenciace V-Tail

#3 Příspěvek od tomashr »

U větroňů je to naprosto zásadní, ale bohužel bez pravidla... Jde jak už ti napsal tomasc hlavně o směrovku - je běžné, že jde (třeba doleva) levá půlka jen malinko dolů, ale pravá hodně nahoru, ale taky to někdy vyjde lépe opačně (větší výchylka je na straně, kde jde dolů než na straně nahoru). Druhá věc je pak to, jak se sečte výchylka výškovky se směrovkou - když motýla jen natáhneš/potlačíš, tak je to na obou stranách stejné (běžně jinak nahoru/dolů, ale to je snadné). Ale když natáhneš a ještě zároveň dáš směrovku, tak pak se to někdy prostě přičítá, ale někdy třeba jen na jedné straně atd. - to už je zase poněkud duchařina, která se musí zkusit.

Jako můžeš mi věřit, že tohle je fakt zásadní - už u obyčejné RESky to má význam a pokud máš F5J s motýlem, tak tam je ladění těchto poměrů naprostá samozřejmost a v zatáčce se to pozná hodně.

Na okraj, zrovna jsem o tom psal i ve vláknu ETHOS kolem upgradu 1.5.x - tohle bylo v 1.4.x úplně blbě a nastavit se pořádně nedalo. Šlo to obejít dalším pomocným mixem, ale to je ošklivě řečeno "úpadek zpět k OTX" :-) Verze 1.5.x má tohle už v pořádku a diferenciace lze ladit dle libosti...
Uživatelský avatar
prikrylm
Příspěvky: 4177
Registrován: pát 06.01.2012 9:48
Bydliště: Řečkovice

Re: Diferenciace V-Tail

#4 Příspěvek od prikrylm »

Děkuji za osvětu!
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)
blesk
Příspěvky: 7221
Registrován: úte 22.11.2005 0:00
Bydliště: Vsetín
Kontaktovat uživatele:

Re: Diferenciace V-Tail

#5 Příspěvek od blesk »

Na RESce jsem dlouho bojoval s tím že to do zatáčky nechtělo, a když už jo, tak to šlo čumákem nahoru a ztrácelo rychlost, nakonec to vyřešila diferenciace, ale opačná - dolů to chodí ráz tolik jako nahoru, konečně to proletí čistě zatáčku bez ztráty rychlosti a ve stejné výšce.
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 13245
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: Diferenciace V-Tail

#6 Příspěvek od pepin »

blesk píše:Na RESce jsem dlouho bojoval s tím že to do zatáčky nechtělo, a když už jo, tak to šlo čumákem nahoru a ztrácelo rychlost, nakonec to vyřešila diferenciace, ale opačná - dolů to chodí ráz tolik jako nahoru, konečně to proletí čistě zatáčku bez ztráty rychlosti a ve stejné výšce.


Ano, u ocasu s motýlem zvlášt pokud nejsou paky serv v pravem uhlu a zvlášt pokud je ruzná delka táhel ke kormidlum doladěná ofsetem na sevech potom ero třeba pro pravou směrovku ma přitaženo a pro levou potlačeno.
Jan Kubica
Příspěvky: 52
Registrován: ned 27.01.2019 18:52
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Diferenciace V-Tail

#7 Příspěvek od Jan Kubica »

blesk píše:Na RESce jsem dlouho bojoval s tím že to do zatáčky nechtělo, a když už jo, tak to šlo čumákem nahoru a ztrácelo rychlost, nakonec to vyřešila diferenciace, ale opačná - dolů to chodí ráz tolik jako nahoru, konečně to proletí čistě zatáčku bez ztráty rychlosti a ve stejné výšce.


V-ocas generuje větší vztlak vzhůru než dolů, obě poloviny motýla se ovlivňují navzájem. Takže nahoru stačí menší výchylky výškovky než dolů. Pokud jsou stejné, tak to při zatáčení tahá. Je to teorie, zejména u RESek (bez křidélek), které zatáčí silně vybočené, je klidně možné, že bude lepší mít výchylku nahoru větší. Více o motýlech anglicky na https://www.fmsg-alling.de/wp-content/u ... twerke.pdf

Honza
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 13245
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: Diferenciace V-Tail

#8 Příspěvek od pepin »

Rozhodně to není žádná kosmická věda, prostě je to motýl, kde se to chová tak, že i při řízení směrovkou jde jedna výškovka nahoru a druhá dolu a jedna z nich rozhodne o tom, jestli to ero bude pouze zatáčet, nebo se i chovat jako přitažené nebo potlačené a páč se dnes klasicky všechno ladí vysílačem, tak do toho hned od začátku začne kecat jak jsou v neutrálu nastavené páky serva a i když to dojedeš ofsetem, plná výškovka směrovka do prava a plná výškovka směrovka doleva běhají uplně jinak páč to díky ujetí v ofsetu už v součtu to jedno servo od určité výchylky už nepustí dál.

Já to ladím---dám několikrát během letu třeba pravou směrovku--po větru, proti větru, prostě poruznu, snažím si uhlídat nehrábnout do ničeho jiného, než do směrovky----ero třeba tlačí, tak zmenším výchylku na kormidle co jde pákou směrovky dolu, pak ladím levou směrovku obdobnym zpusobem----jooo je to docela na dlouho, právě i jeden z duvodu proč se mi od šablonovýho rádia fakt uplně moc nechce.

ladí se to docela blbě, páč podvědomě se jakoukoli odchylku alespon já mám tendenci hned odkorigovat, než to ero nechat třeba na pravou směrovku padnout do vrtáku.
Odpovědět

Zpět na „Aerodynamika, teorie, výpočty, návrhy“