Pohon elektrovětroně 1800mm
Re: Pohon elektrovětroně 1800mm
Guchar: Jdete na to moc vědecky. Jak jsem psal v prvním dotazu, mám to na osahání jak píšete a model jsem dostal. Je prý po nějakém modeláři co zemřel, tak na podrobnosti se nezeptám. Co je to však za model nevím, není tam žádný nápis, jen na trupu Ab-mel, nebo tak něco. Elektromotorek je nějaký univerzální, není na něm ani typ, jen nějaké číslo. Vypadá jak z nějakého fénu nebo tak něco. Takže parametry nevím.
Re: Pohon elektrovětroně 1800mm
VTjr: Ano, bylo tam pár děr a prasklin potahu, tak jsem to jen zaplátoval čtverečky a obdelníčky papíru.
Mám to v podstatě na naučení, tak jsem do toho nechtěl dávat moc peněz. Ano, baterii koupím nějakou LiPol, která by posloužila kdyžtak pro ss motorek nebo i stříďák. Jak už jsem psal, motorek je nějaký neznámý typ bez označení a regulátor asi domácí výroba. Elektrika je celkově škaredě udělaná, tak chci udělat novou. Třeba by i stávající motor vyhověl, ale raději chci dát něco trochu rozumného. A ss motor koupím za plácnu 100 korun, regulátor za plácnu 300 korun. AC motor ten nejlevnější kolem 350 korun a regulátor 500? Takže ss motor na první pokusy by pro mě byl lepší a levnější.
Mám to v podstatě na naučení, tak jsem do toho nechtěl dávat moc peněz. Ano, baterii koupím nějakou LiPol, která by posloužila kdyžtak pro ss motorek nebo i stříďák. Jak už jsem psal, motorek je nějaký neznámý typ bez označení a regulátor asi domácí výroba. Elektrika je celkově škaredě udělaná, tak chci udělat novou. Třeba by i stávající motor vyhověl, ale raději chci dát něco trochu rozumného. A ss motor koupím za plácnu 100 korun, regulátor za plácnu 300 korun. AC motor ten nejlevnější kolem 350 korun a regulátor 500? Takže ss motor na první pokusy by pro mě byl lepší a levnější.
Re: Pohon elektrovětroně 1800mm
@varok Jako každý DC motor má nějaký průměr a délku (vzdálenost mezi čely). Pak je podstatný počet cívek na rotoru (hádám tři) a počet závitů na segmentech navinutých. S tím souvisí použitý průměr drátů cívek. Pokud je čím lze pro nějaké napětí (např. 6 V) změřit otáčky, bez vrtule. Zda tam je, nebo není převodovka je asi vidět. Ono tehdejších motorků zase nebylo tak moc. Google už dnes hledá i podle obrázků. Na druhou stranu, když je tenhle souhrn pro uživatele příliš složitý, je možná schůdnější pohon vyměnit za AC. Který je v něčem s blízkou letovou váhou, rozpětím a převážným stylem létání (asi lze předpokládat styl rekreační).
Re: Pohon elektrovětroně 1800mm
varok píše:VTjr: Ano, bylo tam pár děr a prasklin potahu, tak jsem to jen zaplátoval čtverečky a obdelníčky papíru.
Mám to v podstatě na naučení, tak jsem do toho nechtěl dávat moc peněz. .
modelařina je v dnešní době poměrně drahý koníček, už to není jako kdysi o tom, že se hodně lepí a pak i chvilku létá, dnes je to spíš o tom, že furt něco kupuješ a čas od času jdeš i létat.
Re: Pohon elektrovětroně 1800mm
Já nesouhlasím, že by se v tomto něco zásadně změnilo, je to jen o přístupu. Buď stavíš a kupuješ jen to nejnutnější, nebo jen kupuješ a lítáš a rozbíjíš (občas).
Dokonce jsem spíš toho názoru, že kdysi byl náš koníček mnohem nákladnější.
Uvědom si, že v 80. letech byl průměrný čistý výdělek kolem 2 500 Kčs. Standardní servo Futaba stálo 500 Kčs, mikro-servo 1 500 Kčs. Souprava Modela AM27 6kanál bez serv cca 2 500 Kčs, motor MVVS 6,5F 680 Kčs, k němu ale tlumič za 120 Kčs a RC karbec za 250 Kčs. Motory z kapitalistického dovozu třeba HB.61 stál 1 500 Kčs (taky bez tlumiče ale s RC karbem), Motory Enya.40 kolem 800Kčs, ale třeba desítky Webra nebo HP cca 2 500Kčs. Movitější si nechali dovézt soupravu Varioprop nebo Simprop ze západu (pokud se povedlo propašovat) a stejně je to vyšlo kolem 5 000 Kčs. Kdo se odvážil si postavit amaterskou soupravu, tak se stejně nedostal pod 1 000 Kčs nákladů (krystalový pár 360 Kčs, sada MF traf 100Kčs, Teleskopická antéba 120Kčs, integrované obvody MH7474 po 125 Kčs na každé 2 kanály, k tomu poťáky, tranzistory, trimy, neřku křížové ovladače, pokud si je člověk sám nevyrobil, tak na inzerát nejmíň 3 stovky kus + nezbytná serva po 5 stovek). I začínající žák/junior, když chtě lítat malé cvičné upoutance, nebo SUM, tak musel koupit MVVS 2,5cm3 za cca 400-500 Kčs, 3,5cm3 stála 680 Kčs. Motory TONO nebo sovětské MK-17 a OTM byly levnější, ale nevynikali výkonem a už vůbec ne životností. V 70. letech jsme začínali s RC jednokanály, tak vysílač MARS-II stál 750 Kčs a přijímač RX-mini 450 Kčs. No a když jsme se dostali k proporcionálním soupravám, tak bylo naprosto běžné mít jen jeden přijímač a jednu sadu serv, které jsme pak "operativně"
přehazovali z modelu do modelu, podle toho se kterým jsme šli létat (někdy i přímo na letišti), protože na více přijímačů a serv prostě nebyly prostředky.
Tak si to srovnej s tím, co to stojí dnes a jaké jsou průměrné výdělky a pochopíš, že trpíme blahem!
Dokonce jsem spíš toho názoru, že kdysi byl náš koníček mnohem nákladnější.
Uvědom si, že v 80. letech byl průměrný čistý výdělek kolem 2 500 Kčs. Standardní servo Futaba stálo 500 Kčs, mikro-servo 1 500 Kčs. Souprava Modela AM27 6kanál bez serv cca 2 500 Kčs, motor MVVS 6,5F 680 Kčs, k němu ale tlumič za 120 Kčs a RC karbec za 250 Kčs. Motory z kapitalistického dovozu třeba HB.61 stál 1 500 Kčs (taky bez tlumiče ale s RC karbem), Motory Enya.40 kolem 800Kčs, ale třeba desítky Webra nebo HP cca 2 500Kčs. Movitější si nechali dovézt soupravu Varioprop nebo Simprop ze západu (pokud se povedlo propašovat) a stejně je to vyšlo kolem 5 000 Kčs. Kdo se odvážil si postavit amaterskou soupravu, tak se stejně nedostal pod 1 000 Kčs nákladů (krystalový pár 360 Kčs, sada MF traf 100Kčs, Teleskopická antéba 120Kčs, integrované obvody MH7474 po 125 Kčs na každé 2 kanály, k tomu poťáky, tranzistory, trimy, neřku křížové ovladače, pokud si je člověk sám nevyrobil, tak na inzerát nejmíň 3 stovky kus + nezbytná serva po 5 stovek). I začínající žák/junior, když chtě lítat malé cvičné upoutance, nebo SUM, tak musel koupit MVVS 2,5cm3 za cca 400-500 Kčs, 3,5cm3 stála 680 Kčs. Motory TONO nebo sovětské MK-17 a OTM byly levnější, ale nevynikali výkonem a už vůbec ne životností. V 70. letech jsme začínali s RC jednokanály, tak vysílač MARS-II stál 750 Kčs a přijímač RX-mini 450 Kčs. No a když jsme se dostali k proporcionálním soupravám, tak bylo naprosto běžné mít jen jeden přijímač a jednu sadu serv, které jsme pak "operativně"
Tak si to srovnej s tím, co to stojí dnes a jaké jsou průměrné výdělky a pochopíš, že trpíme blahem!
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Pohon elektrovětroně 1800mm
varok píše:Guchar: Jdete na to moc vědecky. Jak jsem psal v prvním dotazu, mám to na osahání jak píšete a model jsem dostal. Je prý po nějakém modeláři co zemřel, tak na podrobnosti se nezeptám. Co je to však za model nevím, není tam žádný nápis, jen na trupu Ab-mel, nebo tak něco. Elektromotorek je nějaký univerzální, není na něm ani typ, jen nějaké číslo. Vypadá jak z nějakého fénu nebo tak něco. Takže parametry nevím.
pokud bys ten model vyfotil, zvážil a změřil jeho rozměry určitě bude jakákoli rada smysluplnější než pouze z infa--možná něco jako sagita.
Re: Pohon elektrovětroně 1800mm
To mě taky napadlo. Krom celkové fotky modelu by se taky hodila i fotka profilu křídla (kořenového žebra, pokud jsou ta křídla dělená, nebo pohled od jejího konce). 
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Pohon elektrovětroně 1800mm
Tady jsou nějaké obrázky toho elektromotorku co byl v letadle:
Re: Pohon elektrovětroně 1800mm
VTjr píše:Já nesouhlasím, že by se v tomto něco zásadně změnilo, je to jen o přístupu.
ale kurva se to změnilo--lupenková pilka je dnes už sprostý slovo, vemu si jen tento víkend---já jezdil na koloběžce, ty jsi řešil suport posunu plus anténu vysílače, v mezičasech odhaduji jsi stahoval nějaké aktualizace k vysílačce, nebo reglu---modelář, co je super modelář aniž vubec vystrčí zadek na louku s modelem--prostě je to jinak než to bylo kdysi před lety.
Já to neodsuzuji, jen je dnes ten tlak být in v modelařině i dnes in opravdu finančně náročný a nejen finančně, i na elektronické znalosti je podstatně vyšší nárok než před lety, kdy sis vystačil jen s tím správně poskládat tužkovky do vysílačky, nic proti tomu, na druhou stzranu se zase ale vubec nic nezměnilo že vítězný výkrut je tak stále maximum co většina ve výsledku zvládne .
Je tam dnes ale neskutečný tlak na tu výbavu, která je ve výsledku--omlouvám se, k hovnu.
kámošovi na nožní koloběžce na kole bez elektropřípomoci nestíhám, není to o blbém kole, je to o tom, že prostě nestíhám bo jsem chcíplotina a ani karbonovym kolem na tom nic nezměnim.
Z modelařiny se podle mého stala neskutečná komerce a je opravdu těžký si uhlídat kde končí to zabavení modelařinou a kde začíná nasrat do toho každou korunu co mám.
Zbytečný o tom tady se mnou dál diskutovat, já v tom mám už hodně let naprosto jasno.
Re: Pohon elektrovětroně 1800mm
guchar: Tak ještě jednou. Motorek vypadá jako nějaký prostě univerzální typ pro průmysl, ne modelářský. Viděl jsem podobný nebo stejný v některých přístrojích jako třeba fukar na foukání matrací, el. topení do auta apod. Podle sluchu měli vyšší otáčky, tenhle nevím, zatím jsem nezkoušel. Má to 3 pólový rotor, rozměry rotoru nevím, musel bych motorek rozebrat. Ale než takhle zkoušet něco tajemného, tak raději koupím nebo najdu jiný známý elektromotorek. I nový se dá koupit kolem 100 a více korun nějaký MIG 400. I ten Mabuchi 380 co mám doma bych tam viděl raději než tohle.
pepin: Ano, to s vámi souhlasím. Bohužel je ale dnes doba bublinek a hotových modelů a vždycky budu obdivovat ty opravdové modeláře kteří si umí vyrobit svůj model z balsy, papíru atd. Taky stavím, no zatím mi to moc nejde.
Snad se to časem zlepší.
Už tady na fóru proběhlo více diskuzí na téma modelaření tenkrát a dnes a vždycky to byl boj bublinkových a těch co kupují hotové modely proti opravdovým modelářům. Ti co si koupí hotový model, kde jen vloží baterku, popř. upevní křídlo pro mě nebudou nikdy praví modeláři, stejně jako ti co kupují bublinky.
pepin: Ano, to s vámi souhlasím. Bohužel je ale dnes doba bublinek a hotových modelů a vždycky budu obdivovat ty opravdové modeláře kteří si umí vyrobit svůj model z balsy, papíru atd. Taky stavím, no zatím mi to moc nejde.
Už tady na fóru proběhlo více diskuzí na téma modelaření tenkrát a dnes a vždycky to byl boj bublinkových a těch co kupují hotové modely proti opravdovým modelářům. Ti co si koupí hotový model, kde jen vloží baterku, popř. upevní křídlo pro mě nebudou nikdy praví modeláři, stejně jako ti co kupují bublinky.
Re: Pohon elektrovětroně 1800mm
VTjr: Jedině až budu v pondělí v kroužku, nebo poprosím vedoucího jestli bych si nemohl přijít zítra model vyfotit, jestli tam bude v jiném kroužku. Opravdu nevím co by to mohlo být za model. Křídlo je klasické ušaté, tvar křídel pravidelný obdélník jen přední vnější rohy zakulacené.
Re: Pohon elektrovětroně 1800mm
varok píše:Ti co si koupí hotový model, kde jen vloží baterku, popř. upevní křídlo pro mě nebudou nikdy praví modeláři, stejně jako ti co kupují bublinky.
Praví/nepraví. Všichni si jen hrají. A je to jen o tom, kdo je ochoten/může kolik za svou hračku zaplatit. Jinak řečeno, nehledal bych pravé nebo levé modeláře.
Re: Pohon elektrovětroně 1800mm
varok píše:VTjr: Jedině až budu v pondělí v kroužku, nebo poprosím vedoucího jestli bych si nemohl přijít zítra model vyfotit, jestli tam bude v jiném kroužku. Opravdu nevím co by to mohlo být za model. Křídlo je klasické ušaté, tvar křídel pravidelný obdélník jen přední vnější rohy zakulacené.
pokud to nafotíš a ideálně i zvážíš,určitě ti tady bude někdo schopný poradit víc konkrétněji.
Re: Pohon elektrovětroně 1800mm
jio píše: A je to jen o tom, kdo je ochoten/může kolik za svou hračku zaplatit. Jinak řečeno, nehledal bych pravé nebo levé modeláře.
ale musíš se mezi pravými a levými zorientovat a naučit se v tom kličkovat.dnes už opravdu ano.
Re: Pohon elektrovětroně 1800mm
varok píše:VTjr: Jedině až budu v pondělí v kroužku, nebo poprosím vedoucího jestli bych si nemohl přijít zítra model vyfotit, jestli tam bude v jiném kroužku. Opravdu nevím co by to mohlo být za model. Křídlo je klasické ušaté, tvar křídel pravidelný obdélník jen přední vnější rohy zakulacené.
Důležitý je nafotit profil křídla, z toho lze totiž usoudit letové vlastnosti a hlavně jakou rychlostí to bude lítat.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)