Pohon elektrovětroně 1800mm

Budoucnost klepe na dveře. Zde se diskutuje o různých aspektech elektropohonu - motorech, akumulátorech a regulátorech, klidně i o převodovkách a vrtulích.
Odpovědět
Zpráva
Autor
varok
Příspěvky: 2758
Registrován: stř 04.07.2012 19:47
Bydliště: Havířov

Pohon elektrovětroně 1800mm

#1 Příspěvek od varok »

Dobrý večer, dostal jsem od vedoucího v kroužku model elektrovětroně, typ nevím. Připomíná mi to Sagittu nebo něco podobného. Rozpětí asi 1800mm. Je to prý po modeláři co zemřel. Opravuji trošku potrhaný potah papírem. Elektromotorek tam je ještě stejnosměrný, typ nevím. Vypadá to že to není ani modelářský motorek, ale velikost asi jako Speed nebo MIG 400. Podobný mám v tom fukaru na nafukování matrací nebo v el. topení do auta. Regulátor asi nějaká domácí výroba. Zatím bych chtěl zůstat u stejnosměrného el. motorku. Mám doma Mabuchi 380SH. Vím že se kdysi takové elektromotorky do modelů dávaly, ale je více typů a nevím zrovna tenhle typ jaké má otáčky. Popř. bych koupil Mig 400, je prosím lepší na 6V nebo 7,2V? V obou případech asi baterie LiPol 2S? Ale jakou prosím kapacitu?
Petr Budai
Příspěvky: 325
Registrován: sob 31.12.2016 11:08
Bydliště: Liberec

Re: Pohon elektrovětroně

#2 Příspěvek od Petr Budai »

Ahoj,
už bych do SS motoru nešel. Model zvaž, koukni se, jak velká je tam vrtule a zda je schopná dalšího provozu a vyber motor s ohledem na statický tah nebo doporučenou váhu modelu pro příslušný motor a vrtuli v manuálu motoru.
Uživatelský avatar
blueangel
Příspěvky: 1026
Registrován: ned 11.05.2003 0:00
Bydliště: Praha 5 Lužiny
Kontaktovat uživatele:

Re: Pohon elektrovětroně

#3 Příspěvek od blueangel »

Mabuchi 380SH napětí 6v otáčky 18000 max proud 4,5 A ,v dnešní době dát tam střídák a je to pokud trváš na stejnosměrném uvědom si že to má uhlíky motor má malou učinost i když použiješ motor 480 bude to lepší než 400 vrtule bude asi 6*3 max k tomu lipol 3čl pak aspon model poletí záleží samozřejmě také na váze modelu
varok
Příspěvky: 2758
Registrován: stř 04.07.2012 19:47
Bydliště: Havířov

Re: Pohon elektrovětroně

#4 Příspěvek od varok »

No model je vyrobený pro stejnosměrný motor, tak ho tam chci zatím nechat. Kolik váží nevím, tak velkou váhu v kroužku asi nemáme. 3S baterie asi bude moc ne, když dám elektromotorek na 6 nebo 7,2V? Na 4,8V nechci kupovat, už začali dělat s plastovým zadním čelem a na takové zatížení, no nevím. Jestli má i ten motorek Mabuchi 380 18000ot./min. tak by možná stačil i ten, ne? Jen kouknu jestli je to opravdu typ SH. Děkuji
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 13245
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: Pohon elektrovětroně

#5 Příspěvek od pepin »

varok píše:No model je vyrobený pro stejnosměrný motor, tak ho tam chci zatím nechat. Kolik váží nevím, tak velkou váhu v kroužku asi nemáme. 3S baterie asi bude moc ne, když dám elektromotorek na 6 nebo 7,2V? Na 4,8V nechci kupovat, už začali dělat s plastovým zadním čelem a na takové zatížení, no nevím. Jestli má i ten motorek Mabuchi 380 18000ot./min. tak by možná stačil i ten, ne? Jen kouknu jestli je to opravdu typ SH. Děkuji


Možná by měl Hnízdil--RC servis ještě plechovku graupnera s planetovou převodovkou, zkus mu napsat, třeba by ho pokud ho ještě má nechal za slušnou cenu---když už teda trváš na stejnosměrnym.

Na stránkách ho určitě mít nebude, někde zastrčený v koutě ale možná ano.
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9345
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Pohon elektrovětroně 1800mm

#6 Příspěvek od DAF »

Vezmu to kompexněji. Potah papírem bych lehce odbrousil, znovu nalakoval (nitrolakem) a potáhl Vliesem. Další postupy byly nejen zde opakovaně popsány. Pokud jde o pohon, dnes bych asi raději volil opravdu stříďák, velikost 2826 kV +/- 1400, vrtule 8x4-6 s 3S 1300 mAh, regl 20 A, letovku odhaduji na cca 750 - 1000 g, a ta horníhranice je už dost vysoko. Vrtule nejlépe sklopka. DC motor by šel, ale stříďak stejné velikosti a hmotnosti je znatelně výkonnější. Myslím, že máš v okolí dost zkušených chlapů, a nejsou fakticky nijak daleko, se kterými můžeš věci konzultovat osobně.
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7160
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Pohon elektrovětroně 1800mm

#7 Příspěvek od VTjr »

Stříďak, tedy přesněji motor s elektrickým komutatorem, je opravdu nejrozumnější volba. :P Tak si nech poradit od zkušenějších. :wink:
Nejde jen o účinnost a výkon, ale taky o provozní bezpečnost. :!:
Totiž, pokud narazíš čumakem do země, a to se Ti určitě dříve nebo později stane, i opakovaně, tak pokud u SS motoru nestáhneš neprodleně plyn, tak velmi rychle zahoří motor, regulátor, možna i pohonný akumulátor. :cry: A někdy to zahoří i když ho stahneš. Škody na modelu pak z toho bývají značné, někdy i neopravitelné a zcela zbytečné.
Zatím co u stříďáku jeho regulátor hned zjistí, že je motor zabržděn, okamžitě se sám vypne a pohonné jednotce se nestane vůbec nic. :wink:
A to že tam byl předtím SS motor, a proto tam musí být i nadále, je naprosto lichý argument.
Co když je model tak starý, že byl ovládán soupravou Modela AM27, se kterou bych se bál dnes řídit i jen lodičku, s obavou aby neuplavala, tak to bys tam dal taky, aby to bylo to správné retro? :lol:
Naposledy upravil(a) VTjr dne pon 15.04.2024 23:12, celkem upraveno 2 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
varok
Příspěvky: 2758
Registrován: stř 04.07.2012 19:47
Bydliště: Havířov

Re: Pohon elektrovětroně 1800mm

#8 Příspěvek od varok »

Jsem nepsal že tam musí být. Když bych tedy zvolil střídavý elektromotor, jaký výkon bych měl asi zvolit? Jak psal DAF 2826, ale každý výrobce si to značí jinak.

Edit: Něco podobného? https://www.bighobby.cz/stridavy-elektr ... ass-hobby/
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7160
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Pohon elektrovětroně 1800mm

#9 Příspěvek od VTjr »

Pokud má Tvůj SS elektromotor psáno 18 000 ot/min pri 6V, tak na to budeš potřebovat malou vrtuli a nebude to ono. Uvědom si, že ten motor má KV ~ 3000ot/V a to velkou vrtuli bez převodovky neutáhne. Doporučil bych tam stříďák cca 200-250W s KV ~1000ot/V, baterii LiPol 3-článek 1800 až 2200mAh a vrtuli sklopku 10/5" nebo 10x6". Mám hodně odlétáno s modelem Fox1800mm a nic lepšího, než tuto kombinaci jsem pro něj nevymyslel. :wink: Fox je ale dost rychlý, pokud má Tvůj větroň klenutějši profil a je pomalejší, tak by tam sedla vrtule 11x4" nebo i baterka 2s.

Edit: Spíš C2830 https://www.bighobby.cz/stridavy-elektr ... ass-hobby/, ten má KV 1000 a na 3s utáhne i 10x6" vrtuli, tam bych doporučil listy Aeronaut a kužel s trámcem Turbo s dírou, kterym se motor dobře chladí.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9345
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Pohon elektrovětroně 1800mm

#10 Příspěvek od DAF »

Máš pravdu, že různí výrobci používají trochu jiná označení, ovšem i ta mají svá pravidla. V každém případě se dá vycházet z rozměrů motoru (délka x průměr) a hmotnosti. Stejně velké a těžké motory mívají podobný výkon. Pokud se podíváš na data motorů, většina výrobců uvádí i hmotnostní limity modelů, pro něž je motor ještě použitelný - akrobat, cvičný model, větroň (někdy uvádí i 3D chaos).
Motory Surpass Hobby neznám, nemám s nimi žádné zkušenosti. Ale celkem dobré zkušenosti mám s motory Leopard - 2x Pluto a dvě imitace stíhaček WW I, Miky a nyní se chystáme jedním osadit další model. Najdeš je u e-Motors a také na Big Hobby. Za sebe je mohu doporučit, ale vyber si sám, třeba ti někdo doporučí jiný, lepší.
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
JK
Příspěvky: 618
Registrován: úte 25.12.2007 0:00
Bydliště: Poltár
Kontaktovat uživatele:

Re: Pohon elektrovětroně 1800mm

#11 Příspěvek od JK »

Keď tam bolo "niečo ako 400-ka" a treba to "niečím" nahradiť, tak tam treba dať Mega16/15/7 http://www.megamotor.cz/v4/script/default.php , je to hmotnostne a rozmerovo vlastne "Speed 400", napájanie 2S POWER ION JETI 2600A http://www.jetimodel.sk/index.php?route ... uct_id=174 , a ak model bez výbavy - prázdny, nemá viac ako nejakých 800 g, malo by to lietať bez problémov. Jednosmerný motor by som naozaj už do modelu nedával...
T16SZ
varok
Příspěvky: 2758
Registrován: stř 04.07.2012 19:47
Bydliště: Havířov

Re: Pohon elektrovětroně 1800mm

#12 Příspěvek od varok »

DAF: Opravy potahu byly jen lokální, zatím jen kousek VOP a kousek SOP. Zatím oprVeno papírem. Mám to spíše na naučení, tak nebudu řešit nic složitějšího. Není to na výstavu, ale snad to účel splní.
Našel jsem doma střídavý el. motor Surpass 2826, ale otáčky 1350/V. Když to chci na pomalý let, tak mám použít tenhle nebo mám koupit s nižšíma otáčkami?
Asi nejdříve zkusím jen 2S baterii a potom až kdyžtak něco většího.
Původní vrtule je sklopka s plastovým kuželem i trámcem, velikost nevím, odhadem průměr 120mm.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7160
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Pohon elektrovětroně 1800mm

#13 Příspěvek od VTjr »

Pokud je v potahu jen pár děr, tak bych to taky opravil jen lokálně, třeba jen vyřezal celé ono mezi žebry a nahradil obdélníkem nového potahu, drobné trhlinky lze zacelit Kanagomem, nebo je přelepit malou záplatou. Výměna celého potahu je náročná jak na čas tak i peníze, a navíc se nikdy neobejde bez citelného nárůst hmotnosti. Konec-konců, jak s tím začneš lítat, tak tam zcela jistě naděláš nové šrámy. Model přece nejde na výstavu ale na lítání, takže tak. :wink:

Motor s KV1350 je opravdu dots vysokootáčkový, a vrtule bude muset být maximálně o průměru 8-9", ale pokud bys ho napájel z 2s baterky, tak možná i větší. Malá vrtule však nebude to správné pro tak velký model. Jak jsem psal o tom Fox1800. Je to EPP ARF, který byl populární cca před 15 lety. Tam ale šlo o to, že setová vrtule se na setový motor montovala dost nešťastne na hřídel se závitem M3, kde se trámec opřel o takovou velkou matku s dost volným závitem, a to vše se dotáhlo přes plastový kužel takovou tenkou válcovou matkou. V průběhu letu se vlivem vibrací vše uvolnilo a došlo k ztrátě vrtule. U mne se to stalo opakovaně 2x, podruhé jsem vrtuli s kuželem už ani nenašel. a vím, že dva moji kolegové z klubu, kteří toho Foxe měli, tak taky ty setové vrtule ztratili. Já ji nahradil tím Aeronautem a přitom jsem dost experimentoval s průměrem i stoupáním, ale nakonec jsem musel uznat, že parametry setové vrtule byly zvoleny správně, jen to technické provedení nestálo za nic. Postupně však došlo i k výměně setového motoru za jiný, trochu silnější (byl to jakýsi no-name typ, ale podobných parametrů jako má ten C2830). A koupil jsem 2 kusy, jeden s KV1250 a druhý s KV1000. A zas jsem začal experimentovat, jestli by se to dalo vytunit na větší vrtuli průměru 11". Nakonec to nešlo a zase se ukázalo, že to nejlépe létá s 10"x6" nebo i 10"x5" a motor s KV1250 se ukázal jako nevhodný. Jeden kolega nahradil původní 10" vrtuli jen menší 9" a model mu s tím lítá úplně zle.
Ale vše je to samozřejmě poplatné tomu jaký je drak modelu, jaký má profil a jak je rychlý. Pro lehký pomalolet bude i s vyšším KV na 2s možné použít dejme tomu i vrtuli 10"x4". Lenže experimentování není zadarmo, na to potřebuješ více motorů, vrtulových listŮ i baterek. Ale když budeš experimentovat, tak si musíš uvědomit, že výkonová zátěž vrtulí roste úměrně 4. mocnině jejího průměru a jen lineárně se stoupáním. Takže u průměru to rozhodně není "cól sem, cól tam", ale třeba jen změna průměru z 10" na 11" zvedne výkonovou zátěž motoru při stejných otáčkách o 46%. A pokud se místo 9" použije 10" tak o 52%. Samozřejmě motor na to zareaguje tak, že ty otáčky prostě nedá a dostane se do neoptimálního, málo účinného režimu, motor s nižším KV nebo na nižším napětí (2s) pak bude lepší. Nižší napětí však při stejném proudu znamená menší výkon. Stoupání lze odhadnout když známe předpokládanou rychlost letu a provozní otáčky motoru. Ono to to však vše se vším souvisí, je dobré na návrh použít nějakou aplikaci, ale i tak se nakonec to správné nastavení ukáže až při letových zkouškách. Co já, i jíní modeláři, se takových zkoušek nadělal, výsledkem čeho pak je, že mám doma plné krabice vrtulí všemožných průměrů a stoupání, taky mnoho motorů, bohužel však ty správné, nejoptimálnější se pak v provozu ničí a ty musím opakovaně dokupovat. :( Vycházet z parametrŮ pŮvodní motorizace sice můžeš, ale nemáš jistotu, že ta byla optimální.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
guchar
Příspěvky: 8021
Registrován: čtv 07.05.2015 16:24
Bydliště: ČR

Re: Pohon elektrovětroně 1800mm

#14 Příspěvek od guchar »

● Kardinální otázkou (zda zůstat u DC nebo jej vyměnit za AC=brushless) je, co z toho starého motor+převodovka+vrtule+ESC zbylo, a co je funkční.
● A jak drahé a složité by byly náhrady nefunkčních dílů. DC (=brushed) motor + ESC léta fungovaly, a ještě léta budou fungovat. I když s nějakými obtížemi oproti AC.
● Vše co bylo napsáno jako důvody proč dát AC platí. Ale pokud to má být na krátký čas. Na osahání, tak tam ten DC po tu krátkou dobu udělá za nula (málo) peněz, hodně muziky.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7160
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Pohon elektrovětroně 1800mm

#15 Příspěvek od VTjr »

guchar píše:... ten DC po tu krátkou dobu udělá za nula (málo) peněz, hodně muziky.
Pokud je plně funkční, tak je to pravda, ale rozhodně bych do něj nic extra neinvestoval! :P Maximálně jen dokoupit baterky, která budou použitelné i po přechodu na brushless když se ukážem že ten SS pohon je nevhodný.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Odpovědět

Zpět na „Elektropohon“