Přidávám pár postřehů začátečníka + seznam použitého materiálu a postup "stavby" a začátků obecně. Zkušení třeba zavzpomínají na své začátky, začátečníkům jako jsem já možná přijde nějaké info vhod (a taky se potřebuji vykecat z prvních zážitků

):
MATERIÁL:
v první várce jsem koupil (z HK):
- letadlo: AXN Floater-Jet w/ Servo, Motor, ESC (EPO)
- příslušenství: Male XT60 connectors
- baterku: ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 25C
- zdroj: Turnigy T-20Pro Quality 16A Power Supply 180
- nabíječku: Turnigy Accucel-8 150W 7A Balancer/Charger
z jiných zdrojů jsem si koupil (dostal, měl doma) a v začátcích použil:- Turnigy 9X 9Ch Transmitter + 8ch Receiver v2, mode 1 (od kamaráda, originál z HK)
- Turnigy 4mm Heat Shrink Tube (lze sehnat na HK)
- 2x 15CM Servo Lead Extention 26AWG (lze sehnat na HK)
- Purex Rapid 100ml (PeckaModel.cz)
- Kyanoakrylátové (CA - vteřinové) lepidlo střední konzistence (PeckaModel.cz)
- Aktivátor pro kyanoakrylátová lepidla (PeckaModel.cz)
- Spray STYRO RC color č. 110 - červená barva (PeckaModel.cz)
- Spray STYRO RC color č. 212 - modrá (PeckaModel.cz)
- Překližka letecká 1 mm (PeckaModel.cz)
- Unašeč pro vrtuli na hřídel průměru 3mm/M5 (PeckaModel.cz)
- Páska se skelným vláknem křížová šířka 50 mm (PeckaModel.cz)
- Tavná pistole s tyčinkami
- Smirkový papír 150
- Maskovací páska 2x (šíře cca 3 a 5cm)
- Kousky suchého zipu
- Kousek tkalounu
nyní z HK dokupuji (po prvních zkušenostech):- baterku: ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 25C (náhradní)
- baterku: Rhino 2620mAh 3S 11.1v Low-Discharge (do vysílačky)
- příslušenství: Polyester Hook & Loop Velcro V-STRONG
- příslušenství: Strong Rare-earth Magnets
-------------------------------------------------------
ÚVOD a SIMULACE:V první várce jsem z HK objednal jen základ, o kterém jsem věřil, že mi bude stačit, nabíječku a zdroj jsem trochu předimenzoval "pro budoucí růst"

. Ještě než mi přišel balík z HK (trvalo to docela dlouho - Vánoce, celníci chtěli doklady apod.), tak jsem studoval internet a narazil na stránky RCmanie a RiMra. Zjistil jsem, že model bude potřebovat možná více než jen sestavit a slepit a tak jsem dokoupil další vybavení (viz výše). Protože se mi však nechtělo čekat na další balík z HK, tak jsem investoval trochu více peněz a zakoupil zboží od Pecky s osobním odběrem v OC Šestka v Praze. Když už jsem byl u Pecky, tak jsem si pořídil i propojovací kabel do PC, abych mohl létat na simulátoru. Je to podstatně dražší, než třeba z HK nebo ebay, ale máte to hned. Simulace tedy probíhala na:
- USB kabel pro RC vysílače Hitec (PeckaModel.cz)
- Simulátor AeroFly s dotaženým modelem EasyStar (download - na detaily se neptejte)
- Turnigy 9X 9Ch Transmitter + 8ch Receiver v2, mode 1 (HK)
Pro instalaci a kalibraci vysílačky v PC a SIMu jsem využil RiMrovo poznatky:
http://www.ok-rimr.com/cs/jak-na-to/turnigy-t9x/24-8-t9x-a-rc-simulatoryPro začátek jsem si vysílací modul z vysílačky pouze vyndal, otočil o 180° a pomocí standardní izolepy opatrně přilepil zpět. Udělá to na zadní straně vysílačky takový hrb, často by se to asi měnit nedalo, ale drží to pevně bez dalších pohybů a na úvod mi to stačilo. Do otevírání vysílačky a letování odporu jsem se pouštět nechtěl nota bene v tu dobu to ještě nebylo vymyšleno.
Jako první jsem zkusil létat tak, že jsem měl nastaveno "pevné stanoviště" a na letadlo koukal ze země, ale protože jsem nikdy předtím nelétal a vysílačku jsem držel v ruce prvně, tak to bylo hodně špatný. Proto jsem přešel na létání "za letadlem", což je mnohem názornější (a zábavnější). Ve chvíli, kdy jsem si byl trochu jistější, přešel jsem opět na létání "pevné stanoviště". Posun byl značný a létat už šlo podstatně lépe. Největší problémy jsem měl s letem "k sobě", kdy máte ovládání náklonu letadla opačně, takže jsem to posílal každou chvíli k zemi. Tady mi pomohla rada kamaráda "
když letíš proti sobě, padá Ti to na stranu a chceš vyrovnat, tlač páku na tu stranu, na kterou Ti to padá".
-------------------------------------------------------
STAVBA:při samotné stavbě jsem postupoval z velké části podle RiMra:
http://picasaweb.google.com/RiMr71/FloaterJetCustomFinishing#provedené úpravy:- stržení samolepek
- prořez křidélek, výškovky a směrovky
- přilepení serv tavnou pistolí (natvrdo)
- zakápnutí matiček kloubů serv vteřiňákem + aktivátorem
- nastříkání trupu a křídel barvou
- zalepení magnetů motoru
- přeletování T konektoru na reulátoru (za samce XT60)
- nový unašeč vrtule (bez ořezu starého)
- ořez prostoru pro baterku 3S 2200mah
- větší vykrojení trupu u prostupu kabelů k servům ve křídlech
- olepení trupu (nos a spodek) a hran křídel skelnou páskou
- vytvoření přepážky mezi baterií a servy + sucháč
- na sucháč se vedle sebe vejde Turnigy přijímač i AOXAN regulátor (oboje nastojáka)
- vylepení prostoru pod baterií sucháčem + spodní strana baterie
- vytvoření přepážky tlačící kabely pod táhla serv
zjištění obecné:- mám pocit, že se Floater-jet stále vyvíjí, takže některé rady a informace z minula přestávají platit. Původně se dodávalo letadlo s reglem AOXAN AE 18A, poté AOXAN AE 20A, můj je vybaven již AOXAN AE 25A. To s sebou kromě vylepšení nese i jednu nepříjemnost a to nekompatibilitu s programovací kartou Turnigy (vyzkoušeli jsme dvě ani jedna se nechytla, přitom na jiném reglu obě šlapaly jak víno). Naštěstí úvodní nastavení se kromě brzdy motoru zdá OK.
- zvuk motoru je i ve vyšších otáčkách docela slušný. Žádný ječák se nekoná, na druhou stranu se mi zdá, že motor netáhne tak, jak zde uvádí ostřílení Floater-bardi (a podle příspěvků ostatních nováčků nejsem sám, kdo má toto zjištění). Síly má stále dost, stoupání je ostré, ale kolmý let vzhůru nedá ani při plném plynu. Ačkoliv díky 3S 2200mah baterce (173g) ho mohu mít výrazně těžší než s doporučeným 2S 1300mah.
zjištění ke stavbě:- na smirek se při strhávání lesklé vrstvy nebojte trošku přitlačit. Trup se mi povedlo osmirkovat natolik zlehka a jemně, že se barva nechytila a dost se loupe. Křídla jsem vzal víc a drží lépe
- osobně jsem smirkoval až po zamaskování, což má výhody i nevýhody. U krajů musíte smirkovat ve směru pásky, jinak si ji ohnete a následně podfouknete barvou, ale na druhou stranu zbytek plochy letadla máte netknutý a lesklý
- maskování páskou provádějte těsně před stříkáním barvou. Já maskoval večer, nechal to přes noc a ráno jsem měl z křídel "ježka" - konce pásky se odlepily a odstávaly. Dalo docela práci je zase přilepit
- chladící otvory na čumáku jsem zevnitř zandal odličovacími polštářky, abych neměl barvu v interiéru
. Po nastříkání jdou bez problémů vyndat (ale to je fakt jen kosmetické)
- použitá barva od Pecky neleptala a schnula opravdu rychle (cca 20-30minut), takže nemusíte vyčlenit na lakování několik dnů, ale pouze pár hodin
- při přeletovávání konektoru na reglu (nebo baterce) nezapomeňte na drát předem navléknout smršťovací bužírku a při letování ji mějte co nejdále od letovaného místa. Povedlo se mi jednu smrštit již při pájení. Také doba pájení musí být krátká aby se Vám nehřály dráty - doporučuji kápnout cín na konektor, ohřát a poté přiložit kabel, krátce zacelit a rychle s pájkou pryč
- v mém případě byla nutnost zakápnout matičky kloubů serv aby se neprotáčely. Povedlo se mi 2x matičku ztratit, než mi to došlo. Takže dotáhnout, aby se kloub ještě točil, poté kapku vteřiňáku na konec šroubku, spojit kapku s matkou a přestříkat aktivátorem. Pozor na zatečení do kloubu a jeho znehybnění (!!!)
- také při lepení VOP a SOP si dejte pozor na zatečení lepidla do pouzdra táhla výškovky, které je hned pod lepeným spojem. Při tuhnutí se mi tam minimum lepidla přece jen dostalo a měl jsem co dělat abych pak výškovku (táhlo) vůbec rozpohyboval
- při práci s tavnou pistolí buďte sice opatrní na teplotu, ale zase to nepřehánějte. Pasta, která teče po prvním nahřátí je hustá a špatně drží, takže si dejte chvilku víc času na její natavení, než s ní začnete lepit
- díky rozměrově větší baterce jsem nemohl dát regl do čumáku (mohl bych, pokud bych rozpájel a prodloužil kable od motoru, ale do toho jsem nešel), takže jsem regl přichytil stejným principem jako RiMr přijímač. Regl a přijímač se vejdou na přepážku vedle sebe, žádné rušení jsem nezaznamenal.
- z tohoto důvodu také baterku dávám "obráceně" - tedy výstupy kablů z baterky mám v čumáku a konektor sám od sebe směřuje přirozeně "dozadu" odkud napojuji regl
- toto uspožádání má nevýhodu v klubku kabelů, které se nebezpečně kroutí okolo pák serv. Proto jsem na suchý zip přidal ješte překližkovou přepážku, která tlačí kabely pod páky. Obrázek níže
- aby se mi baterka samovolně neposunovala, nechal jsem ji dost natěsno (ořez pěny lůžka jen cca 1mm celkem). Napoprvé jde ztuha, ale necestuje. Toto jsem si ještě pojistil suchým zipem zespoda baterky + protikusem na dně kabiny
- abych baterku vůbec dokázal vyndat, při její instalaci ji podvléknu kusem tkalounu tak, že mi oba volné konce nahoře trčí. Zatažením za ně ji vytahuji ven. Tkaloun se chystám na baterku přilepit
- místo laminace jsem provedl pouze opáskování (důvod je pouze to, že laminovat neumím a neměl jsem při ruce rádce, jinak bych do toho šel)
- vrtuli pořádně dotáhněte (pokud použijete kleštinový unašeč). Já dotáhl málo a při půlce plynu se začala drnčivě protáčet (což ale vypadá jako problém na reglu nebo motoru). To, že to dělá vrtule mi trvalo zjistit delší dobu
-Y kabel ke křídlům jsem zaměnil za dva nezávislé a při nastavování vysílačky postupoval podle:
http://www.ok-rimr.com/cs/jak-na-to/turnigy-t9x
- nastavoval jsem menší výchylku kormidla (60%), exponenciálu na kormidlo, trimoval citlivost plynu (běžel i při plném stažení), diferenciaci křidélek a brzdící klapky s přimixovanou výškovkou
zjištění z provozu:- pokud létáte prvně, létejte s někým, kdo Vás bude dozorovat, ale netahejte tam zbytečně další čumily, jen Vás to rozhodí. Mně pár pokřikujících kamarádů z práce stálo první ránu na čumák
- nelétejte do slunce, ztrácíte pak orientaci. Mně to stálo druhou ránu na čumák
- jedete-li dál od domova (třeba na vílend) berte s sebou kompletní výbavu, co k letadlu máte. Díky páskám, purexu, nožíku a dalším věcem jsem mohl letadélko po nárazech opravit na místě (prasklo mi EPP mezi kabinou a křídlem) a druhý den jsem létal znovu
- snažte se létat okolo sebe, nelétejte nad sebou, ztrácíte pak orientaci
- ačkoliv jsem si nastavil mix na brzdící klapky, tak jsem ho zatím nevyužil. Na začátek tedy úplně v pohodě stačí křidélka na Y kabelu a bez mixů
- při úpravách jsem se snažil být pečlivý a dotahoval každý detail. Po první ráně jsem zjistil, že jsem stejně nedotáhl vše a naopak pečlivost byla leckde zbytečná (vytlačování všech bublin ze skelné pásky x zcela shrnutá páska na čumáku po prvním nárazu; stříkání spodku trupu "dokonale" x odřený trup od přistávání atd.
budoucí úpravy:- výměna textilních suchých zipů za kvalitnější z HK
- doplnění suchého zipu přes baterku dle RiMrovo návodu (spodní fixace nestačí)
- doplnění 2+2 magnetů do křídel (po nárazech jsou velmi volné)
- výměna AA NiMH článků ve vysílačce za LiPol pack
- uvažuji o uhlíkových výztuhách trupu, ale to pořeším asi až po případném dalším nárazu
Tak jsem se vykecal, Vás doufám neotrávil .... a jdu zase něco lepit
řešení pilotního prostoru:
