Sbírka spalováků
Re: Sbírka spalováků
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Sbírka spalováků
Opravil jsem starý motor MDS-3,5.
Koupil jsem ho fakticky skoro omylem na Aukru, pravda velmi levně, ale když jsem ho dostal poštou a robalil balík, tak v první chvíli jsem si myslel, že ho rovnou vyhodím do šrotu. Komprese žádná, a vhled příšerný.
Koupil jsem ho fakticky skoro omylem na Aukru, pravda velmi levně, ale když jsem ho dostal poštou a robalil balík, tak v první chvíli jsem si myslel, že ho rovnou vyhodím do šrotu. Komprese žádná, a vhled příšerný.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Sbírka spalováků
Ale nedalo mi to a stejně jsem ho rozebral, součástky umyl a ukázalo se, že ABC výbrus tam není vůbec špatný, motor je 4 kanálový Schnürle a to, že tam není žádná komprese, bylo jen z toho z důvodu, že hlava válce nebyla pořádně přišroubovaná. Bývalý majitel se ho asi pokoušel rozebrat, ale šrouby v "hrnci" vodního chlazení byly umístěny tak, že byly omývané vodou (bylo by asi lepší kdyby byly vyrobeny z nerezové oceli), takže byly zrezivělé, zřejmě i jejich závity zašroubované do bloku válce, takže se mu podařilo jich pár přetrhnout a ve zbývajících značně ztrhnout závity v bloku (dokonce na jednom místě i vytrhnout kus jejího límce). Takže bylo jasné, že ty původní závitové otvory jsou zcela nepoužitelné.
Lodní motor nepotřebuji, tak jsem se rozhodl osoustružit ten poškozený límec klikové skříně a přestavět motor na letecký. Ale to jsem si dal.
Nejprve bylo nutné vytvořit přípravek pro centrické upnutí v soustruhu. Vrch válce byl snížen o 5mm, takže límec vložky je nyní v něm utopen jen 0,5mm (místo 5,5mm jako předtím). Tím jsem se zbavil zlomených míst na vrchu bloku a tech strhnutých závitů.
Pak jsem vysoustružil ocelový přípravek pro centrické upínání a přesné vrtání nových otvorů pro upínací šrouby hlavy válce, které byly vyvrtány v mezerách mezi pozůstatky starých. Na rotačním polohovacím stolku jsem vyvrtal do přípravku 6 otvorů přesně o 60° a přitom jsem zmenšil průměr jejich rozstupové kružnice z původních 27,0 mm na 25,5 mm.
Následně jsem vysoustružil novou, duralovou, žebrovanou hlavu válce a taky v tom samém otočném stolu vyvrtal 6 otvorů pro šrouby (na fotce je zatím polotovar bez žebrování a otvorů).
Pomoci již zhotoveného ocelového přípravku, těsně vloženého do bloku místo vložky válce, jsem v něm přesně vyvrtal otvory a nařezal závity M3. Během montáže jsem zjistil, že šrouby mírně zasahují do límce vložky, ale to nebyla žádná tragédie, prostě jsem jeho průměr osoustružil o 0,5 mm, stejně jako i vnější průměr límce vložky spalovací komory.
Pak jsem vyrobil i duralový unašeč vrtule včetně nového, mosazného, zvěrného kužele v soustruhu na jedno upnutí a nastavení úhlu kuželovitosti.
A nakonec jsem vyrobil i průměrovou redukci pro instalaci karburátoru od ASP S-21M, protože osazovací průměr v motoru MDS je 12mm, ale ASP karburátor je dost miniaturní, je tam průměr pouze 9mm. Redukce se fixuje na karburátor pomocí 3 kraťoučkých červíků M3, proti uvolnění zafixovaných nitrolakem. Původní MDS karburátor nemělo smysl obnovovat, protože jeho osazovací průměr byl značně zdeformován nadměrným utažením pojišťovacího klínku. Navíc vím, že tyto karburátoru měly dost mizernou funkčnost.
Jó, ještě jsem v odnímatelném výfukovém potrubí dal laserem vyvařit 4 zbytečné díry (viz odkaz v předchozím příspěvku), které bývalý majitel vyvrtal, co jsem pak osoustružil do hladkého povrchu (takže stopy po vyvařování tam téměř vůbec nejsou vidět).
Motor jsem smontoval s novými ložisky.
Nastartoval ho pouze v ruce, to když jsem kápl do sání malou porci paliva, dal žhavení a kopl do vrtule - no, motor se okamžitě rozjel, zaječel tak, že jsem ho sotva v té ruce udržel (naštěstí jsem ho mě ještě takhle v tom přípravku).
Lodní motor nepotřebuji, tak jsem se rozhodl osoustružit ten poškozený límec klikové skříně a přestavět motor na letecký. Ale to jsem si dal.
Nejprve bylo nutné vytvořit přípravek pro centrické upnutí v soustruhu. Vrch válce byl snížen o 5mm, takže límec vložky je nyní v něm utopen jen 0,5mm (místo 5,5mm jako předtím). Tím jsem se zbavil zlomených míst na vrchu bloku a tech strhnutých závitů.
Pak jsem vysoustružil ocelový přípravek pro centrické upínání a přesné vrtání nových otvorů pro upínací šrouby hlavy válce, které byly vyvrtány v mezerách mezi pozůstatky starých. Na rotačním polohovacím stolku jsem vyvrtal do přípravku 6 otvorů přesně o 60° a přitom jsem zmenšil průměr jejich rozstupové kružnice z původních 27,0 mm na 25,5 mm.
Následně jsem vysoustružil novou, duralovou, žebrovanou hlavu válce a taky v tom samém otočném stolu vyvrtal 6 otvorů pro šrouby (na fotce je zatím polotovar bez žebrování a otvorů).
Pomoci již zhotoveného ocelového přípravku, těsně vloženého do bloku místo vložky válce, jsem v něm přesně vyvrtal otvory a nařezal závity M3. Během montáže jsem zjistil, že šrouby mírně zasahují do límce vložky, ale to nebyla žádná tragédie, prostě jsem jeho průměr osoustružil o 0,5 mm, stejně jako i vnější průměr límce vložky spalovací komory.
Pak jsem vyrobil i duralový unašeč vrtule včetně nového, mosazného, zvěrného kužele v soustruhu na jedno upnutí a nastavení úhlu kuželovitosti.
A nakonec jsem vyrobil i průměrovou redukci pro instalaci karburátoru od ASP S-21M, protože osazovací průměr v motoru MDS je 12mm, ale ASP karburátor je dost miniaturní, je tam průměr pouze 9mm. Redukce se fixuje na karburátor pomocí 3 kraťoučkých červíků M3, proti uvolnění zafixovaných nitrolakem. Původní MDS karburátor nemělo smysl obnovovat, protože jeho osazovací průměr byl značně zdeformován nadměrným utažením pojišťovacího klínku. Navíc vím, že tyto karburátoru měly dost mizernou funkčnost.
Jó, ještě jsem v odnímatelném výfukovém potrubí dal laserem vyvařit 4 zbytečné díry (viz odkaz v předchozím příspěvku), které bývalý majitel vyvrtal, co jsem pak osoustružil do hladkého povrchu (takže stopy po vyvařování tam téměř vůbec nejsou vidět).
Motor jsem smontoval s novými ložisky.
Nastartoval ho pouze v ruce, to když jsem kápl do sání malou porci paliva, dal žhavení a kopl do vrtule - no, motor se okamžitě rozjel, zaječel tak, že jsem ho sotva v té ruce udržel (naštěstí jsem ho mě ještě takhle v tom přípravku).
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Sbírka spalováků
Přidávám sem pár fotek. Bohužel ty, co zachycují jeho původní stav, co byly staženy z Aukra, jsou ve velmi špatné kvalitě (ty s červeným pozadím z prvního příspěvku), já sám jsem jaksi nestihl je nanovo nafotit (a tehdy jsem na to ani neměl chuť).
Tady jsou ale fotky finálního stavu
:
Uvědomuji si, že tento příspěvek pravděpodobně by měl asi být zveřejněn v jiném vlákně, protože tu nedošlo k obnově původního stavu motoru, ale vlastně k přestavbě, dokonce i lehké výkonnostní úpravě - opracování klikového hřídele, tedy okrajů sacího okna, vyleštění sacího kanálu a vylití jeho koutu cínovou pájkou tak, aby dráha směsi z karburátoru byla co nejhladší.
Tady jsou ale fotky finálního stavu
Uvědomuji si, že tento příspěvek pravděpodobně by měl asi být zveřejněn v jiném vlákně, protože tu nedošlo k obnově původního stavu motoru, ale vlastně k přestavbě, dokonce i lehké výkonnostní úpravě - opracování klikového hřídele, tedy okrajů sacího okna, vyleštění sacího kanálu a vylití jeho koutu cínovou pájkou tak, aby dráha směsi z karburátoru byla co nejhladší.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Sbírka spalováků
Moc pěkná práce- gratulace.
-
JardaRůžička
- Příspěvky: 2731
- Registrován: pát 02.03.2012 7:55
- Bydliště: Ústí nad Labem
Re: Sbírka spalováků
Pěkně jsi ho vyšperkoval. A dobrá byla určitě i volba karburátoru ASP.
Re: Sbírka spalováků
Diky chlapi!
Každá pochvala jistě potěší.
Od manželky se jí za to dočkám stěží. 

Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Sbírka spalováků
S tebou nemluvím
! Bo ti můžu jen tiše závidět, umíš a máš přístup k mašina (to nemá každý a umí ještě míň). Velmi pěkná práce.
Hitec Aurora 9X
- Bayeux
- Příspěvky: 391
- Registrován: ned 19.02.2017 21:04
- Bydliště: Ruda nad Moravou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Sbírka spalováků
VTjr píše:A zde jsou všechny motory OTM, tedy krom tří nulaosmiček taky jedenapůlka Stryž a dvaapůlka Sokol:
Omlouvám se, ale vrátil bych se o kousek zpátky...
Náááhodou a skoro nechtěně se ke mě dostal Stryž 1,5, a začal jsem k němu hledat něco víc v Modelářích (určitě je starší 1976, protože v prosinci na něj otiskl Pan Fara Citabrii).
A zde v jiném vlákně RCmanie se zmiňuje popouštění klikovek, aby nebyly tak tvrdé a křehké (tuhle nectnost si pamatuju, stejně jako že se stříhaly - ale sám jsem s tímto motorem neměl čest, jen s Kolibříkem a to by bylo na dlooouho, stejně jako bývalo jeho vlastní nastatrování
Díky, motorům ve sbírkách i modelech zdar... Bayeux
EXminimaketář & El & CO2 maniac dezertující ke kořenům - KHMM.cz; Hitec FLASHman 4 až 8, HTS
Re: Sbírka spalováků
Ahoj, prohledal jsem seznamy článků v Modeláři ročníků 1976 až 1984 a taky jsem to nenašel, ale jsem si jist, že to bylo spíš v letech 1978 až 1983. V sekcích "Modelářské motory" ten článek uveden není, pak připadá v úvahu ještě "Leteckomodelářská technika a praxe", kde to taky explicitně uvedeno není, ale jsou tam uvedeny článečky pod společným názvem "Z praxe pro praxi", těch je spousta a prohlížet je všechny bylo nad mé síly.
Ale já bych se na to vykašlal, protože úprava klikovky podle toho návodu stejně nedávala spolehlivý výsledek. Spočívala v tom, že klikovka se zahřála nad hořákem kuchyňského plynového sporáku na teplotu, odpovídající hnědé barvě, tedy postupně jak ta ocel měnila barvy na modrou, která začala blednout na šedou, a pak se nechal na vzduchu volně ochladit. Tohle mělo snížit křehkost a dle autora článku se prý se takové popuštěné už nelámaly.
No já to udělal přesně takhle a stejně se mi ta klika nakonec zlomila
.
Osobně bych poradil spíš dát ten motor do vitrínky (dokud je celý) a pokud máš potřebu provozovat modely s malými spalováčky o objemu 1,5cm3, tak si zkus radši sehnat MVVS 1,5D. Rozměrově a hmotnostně je srovnatelný, dá se opatřit i tlumičem a je rozhodně o 50% výkonnější. Nebo taky MK-17, kde ale může někdy vadit zadní sání. Tyto motory se dají občas sehnat na různých aukcích, dokonce i ve velmi zachovalém, neřku přímo novém stavu. Ještě lepší je se orientovat na objemovou kategorii 2,5cm3, v té se dá sehnat mnohem víc motorů, jak starých tak i nových.
Ale já bych se na to vykašlal, protože úprava klikovky podle toho návodu stejně nedávala spolehlivý výsledek. Spočívala v tom, že klikovka se zahřála nad hořákem kuchyňského plynového sporáku na teplotu, odpovídající hnědé barvě, tedy postupně jak ta ocel měnila barvy na modrou, která začala blednout na šedou, a pak se nechal na vzduchu volně ochladit. Tohle mělo snížit křehkost a dle autora článku se prý se takové popuštěné už nelámaly.
Osobně bych poradil spíš dát ten motor do vitrínky (dokud je celý) a pokud máš potřebu provozovat modely s malými spalováčky o objemu 1,5cm3, tak si zkus radši sehnat MVVS 1,5D. Rozměrově a hmotnostně je srovnatelný, dá se opatřit i tlumičem a je rozhodně o 50% výkonnější. Nebo taky MK-17, kde ale může někdy vadit zadní sání. Tyto motory se dají občas sehnat na různých aukcích, dokonce i ve velmi zachovalém, neřku přímo novém stavu. Ještě lepší je se orientovat na objemovou kategorii 2,5cm3, v té se dá sehnat mnohem víc motorů, jak starých tak i nových.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
- Celeron
- Příspěvky: 10855
- Registrován: pát 23.04.2010 0:00
- Bydliště: Nový Bydžov ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Sbírka spalováků
Bayeux píše:Díky, motorům ve sbírkách i modelech zdar... Bayeux
Kdepak jses zapomněl, že jsem Tě neviděl u Saši na setkání KHMM?
Re: Sbírka spalováků
A tak přece, je to v ročníku MO1978, č. 5, str. 23, opravdu v rubrice z "Praxe pro praxi". Článeček jsem vycucl a tady ho máš:
Aha,
tak jsem si ty barvy nezapamatoval úplně přesně (přece jen je to už >40 let, co jsem tu úpravu dělal), nejprve to bude hnĕdnout a až pak modrat až zelenat a tehdy se to má ukončit
Každopádně jsem si ale celkem správně zapamatoval, že to musí projít tou modrou.
Tedy jaké blbosti se člověku v paměti uloží, to by jeden nevěřil
, i to, že to bylo v letech počínaje rokem 1978, takže jsem to našel dost rychle
Ale jak jsem už napsal, navzdory tomu, že jsem postupoval přesně podle tohoto návodu a postup si nejprve vyzkoušel na jedné zlomené klice, tak i ta další nakonec dopadla úplně stejně, zlomila se.

Aha,
Tedy jaké blbosti se člověku v paměti uloží, to by jeden nevěřil
Ale jak jsem už napsal, navzdory tomu, že jsem postupoval přesně podle tohoto návodu a postup si nejprve vyzkoušel na jedné zlomené klice, tak i ta další nakonec dopadla úplně stejně, zlomila se.
Naposledy upravil(a) VTjr dne sob 28.08.2021 1:06, celkem upraveno 1 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
- Bayeux
- Příspěvky: 391
- Registrován: ned 19.02.2017 21:04
- Bydliště: Ruda nad Moravou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Sbírka spalováků
To VTjr: díky moc !
Hele, já mám motorů dost (a snad i nějaké zkušenosti), ale tohle "samodomo" (něco jako vaření vrtulí
) mě zaujalo a proto jsem po tom pátral. Nicméně nemyslím, že budu motor případně rozdělávat a péct na sklokeramické desce (plyn nemaje), je to i hodně o palivu a chování k motoru (nemlátit do ulitýho motoru). A co se má stát - to se stane...
Sbírku nemám, i když bych už nějakou skříňku asi naplnil - vždy když mám motor, mám pro něj i konkrétní představu modelu (nebo modelů), které bude tahat a chci je vrátit na nebe, kam patří. Jen prostě mám skoro sbírku, bo nestíhám ty modely stavět
S tím hledáním jsem byl podobně - prošel jsem 12ky a hledal v obsahu a i fulltexty, ale marně... Jsi šikovnější, mno mě byly tehdy 2 roky a naučil jsem se číst až v 5ti
To Celeron: čoveče, přeprala mě nějaký pi.urka, píchla a trefila žílu v ní zánět... Štvalo mě to, do Chotěšic jsem se chystal a těšil! Ale se Sašou (a klukama z KHMM) jsem se viděl před 14ti dny v Mýtě, a na Malé Straně tedy za necelý rok...
A ještě k dohledanému článku - ten koukám nepsal nikdo jiný než PAN motorář Láďa Davidovič, tak není nic jednoduššího než se ho zeptat, jestli má ještě doma plynový sporák, a může si zavzpomínat ŽIVĚ na mým motoru ! V Mýtě jsme spolu super popovídali...
A asi to smysl má, ta validita článku u mě prudce stoupla !
Hele, já mám motorů dost (a snad i nějaké zkušenosti), ale tohle "samodomo" (něco jako vaření vrtulí
Sbírku nemám, i když bych už nějakou skříňku asi naplnil - vždy když mám motor, mám pro něj i konkrétní představu modelu (nebo modelů), které bude tahat a chci je vrátit na nebe, kam patří. Jen prostě mám skoro sbírku, bo nestíhám ty modely stavět
S tím hledáním jsem byl podobně - prošel jsem 12ky a hledal v obsahu a i fulltexty, ale marně... Jsi šikovnější, mno mě byly tehdy 2 roky a naučil jsem se číst až v 5ti
To Celeron: čoveče, přeprala mě nějaký pi.urka, píchla a trefila žílu v ní zánět... Štvalo mě to, do Chotěšic jsem se chystal a těšil! Ale se Sašou (a klukama z KHMM) jsem se viděl před 14ti dny v Mýtě, a na Malé Straně tedy za necelý rok...
A ještě k dohledanému článku - ten koukám nepsal nikdo jiný než PAN motorář Láďa Davidovič, tak není nic jednoduššího než se ho zeptat, jestli má ještě doma plynový sporák, a může si zavzpomínat ŽIVĚ na mým motoru ! V Mýtě jsme spolu super popovídali...
A asi to smysl má, ta validita článku u mě prudce stoupla !
Naposledy upravil(a) Bayeux dne pát 27.08.2021 17:44, celkem upraveno 1 x.
EXminimaketář & El & CO2 maniac dezertující ke kořenům - KHMM.cz; Hitec FLASHman 4 až 8, HTS
- Bayeux
- Příspěvky: 391
- Registrován: ned 19.02.2017 21:04
- Bydliště: Ruda nad Moravou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Sbírka spalováků
PS: ano, ten Stryž je FUNGL nový a stál stejně jako asi stával tehdy v Kčs 
EXminimaketář & El & CO2 maniac dezertující ke kořenům - KHMM.cz; Hitec FLASHman 4 až 8, HTS
Re: Sbírka spalováků
Bayeux píše:To VTjr: díky moc ! ...
... je to i hodně o palivu a chování k motoru (nemlátit do ulitýho motoru). A co se má stát - to se stane...
Rádo se stalo.
Ano, je to i o palivu, nesmí byt vyčichlé, éteru v nĕm by mĕlo být minimálnĕ 40%.
Ale kliky se nalámaly při startování, ale normálnĕ za chodu. Přičemž motor určitĕ nebyl přetaženej, to bylo v dobách, kdy jsem mĕl už dost zkušeností s jinými detoňáky (to mi bylo cca 18 let). Já ho mĕl ve volnĕ letajícim vrtulníčku Pirueta.
Bayeux píše:Sbírku nemám, i když bych už nějakou skříňku asi naplnil - vždy když mám motor, mám pro něj i konkrétní představu modelu (nebo modelů), které bude tahat a chci je vrátit na nebe, kam patří. Jen prostě mám skoro sbírku, bo nestíhám ty modely stavět![]()
Já jsem na tom podobnĕ, i když se >70 motory sbĕratelem chtĕ-nechtĕ stávám. Ten můj Stryž rozhodnĕ není nový, stav vybrusu nedává moc šancí, že by bĕžel.
Bayeux píše:S tím hledáním jsem byl podobně - prošel jsem 12ky a hledal v obsahu a i fulltexty, ale marně... Jsi šikovnější, mno mě byly tehdy 2 roky a naučil jsem se číst až v 5ti![]()
No to já v roce 1978 už modeláře nĕkolik let odebíral a vždy netrpĕlivĕ čekal až mi do schránky přistane nové číslo.
Bayeux píše:A ještě k dohledanému článku - ten koukám nepsal nikdo jiný než PAN motorář Láďa Davidovič, tak není nic jednoduššího než se ho zeptat, jestli má ještě doma plynový sporák, a může si zavzpomínat ŽIVĚ na mým motoru ! V Mýtě jsme spolu super popovídali...
A asi to smysl má, ta validita článku u mě prudce stoupla !
No, nevim?
A ještĕ k tomu palivu. Nevylučuji i to, že to mohlo být častečnĕ i ním. Když jsme v kramu kupovali palivo D1 a D2, tak dost často nebyly ty lahvičky úplnĕ plné. Mysleli jsme, že se při přepravĕ vylilo, ale ve skutečnosti spíš stálo dlouho nĕkde v horku a značná část éteru se z nĕj odpařila, a proto ho ubylo. Motory na to sice bĕželi, ale musela se víc dotahovat komprese, takže klikové ústrojí bylo víc namáhané. To se pak lámaly ojnice a kliky. A nejen na Stryžech.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)