Leprechaun profil

Název je dostatečně samovysvětlující...
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Aven
Příspěvky: 15
Registrován: úte 22.09.2009 0:00

Leprechaun profil

#1 Příspěvek od Aven »

Dobrý den všem
Mám dotaz, kterým moderním profilem by jste nahradili původní profil větroně Leprechaun tak, aby lítal co nejlépe?
Uživatelský avatar
semo
Příspěvky: 1012
Registrován: ned 20.02.2011 0:00
Bydliště: Telč

Re: Leprechaun profil

#2 Příspěvek od semo »

To je tento větroň https://www.youtube.com/watch?v=LrkaS_-pxD4 ?
Mě připadá, že létá co nejlíp už tak jak je :-).

Určitě se najde někdo, kdo hned položí otázku "co je to nejlépe?". Předpokládám, že to znamená, aby byl lepší v termice, aby vydržel dýl ve vzduchu. Osobně (a nejsem odborník) myslím, že profil bude v tomto případě to nejmenší. Cílem by asi mělo být snížení čelního odporu. A toho se dosáhne hlavně štíhlejším křídelm s větším rozpětím (to snižuje vliv víření na konci křídla). A menším trupem. Z toho pak nakonec vzniknou takové ty ošklivé oštěpy, které ale prý lítají skvěle.
Co se týče profilu, bylo by asi nejlepší vědět, jaký tam teď je, nebo aspoň najít nějaký podobný a podívat se, jaké má parametry. Podle toho zkusit najít nějaký podobný, který by měl ale třeba menší odpor, ale zachoval jiné vlastnosti. Kouknul bych na http://www.airfoiltools.com. Je potřeba dívat se na křivky pro malé Reynoldsovo číslo, je tam i kalkulátor.
http://semos333.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
LV
Příspěvky: 9200
Registrován: pát 05.01.2007 0:00
Bydliště: Trenčianska Turná
Kontaktovat uživatele:

Re: Leprechaun profil

#3 Příspěvek od LV »

Celny odpor?
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk
Uživatelský avatar
semo
Příspěvky: 1012
Registrován: ned 20.02.2011 0:00
Bydliště: Telč

Re: Leprechaun profil

#4 Příspěvek od semo »

Říká se tomu nějak jinak? Chtěl jsem jen vyjádřit svůj názor, že aby letadlo "létalo lépe", měl by se snížit jeho koeficient odporu. A to v případě tohoto větroně nebude vězet jen v použitém profilu, ale hlavně celkově v geometrii všeho. Ale to už by bylo jiné letadlo. Jinými slovy, je to už nějak vymyšlený model a bylo by možná nejlepší ho tak nechat. Ale jsem jen takový teoretik, bude dobře, když se rozvíří diskuze, je to diskuzní fórum :-)
http://semos333.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
LV
Příspěvky: 9200
Registrován: pát 05.01.2007 0:00
Bydliště: Trenčianska Turná
Kontaktovat uživatele:

Re: Leprechaun profil

#5 Příspěvek od LV »

semo píše:Říká se tomu nějak jinak? Chtěl jsem jen vyjádřit svůj názor, že aby letadlo "létalo lépe", měl by se snížit jeho koeficient odporu. A to v případě tohoto větroně nebude vězet jen v použitém profilu, ale hlavně celkově v geometrii všeho. Ale to už by bylo jiné letadlo. Jinými slovy, je to už nějak vymyšlený model a bylo by možná nejlepší ho tak nechat. Ale jsem jen takový teoretik, bude dobře, když se rozvíří diskuze, je to diskuzní fórum :-)

To, čo robí odpor na lietadle vzniká obtekaním profilu, vztlak. Čím väčší vztlak, tým väčší odpor. Odpor trupu je do 15% a to musí byť "krabica".
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk
Uživatelský avatar
semo
Příspěvky: 1012
Registrován: ned 20.02.2011 0:00
Bydliště: Telč

Re: Leprechaun profil

#6 Příspěvek od semo »

To je trochu zjednodušený pohled. Nejde o obtékání profilu, ale obtékání křídla jako takového (včetně toho koncového víření, které udělá nejvíce odporu). Jestli je odpor trupu do 15 procent, nevím, je to možné :)
http://semos333.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
Adler
Příspěvky: 256
Registrován: stř 12.01.2011 0:00
Kontaktovat uživatele:

Re: Leprechaun profil

#7 Příspěvek od Adler »

Mrkněte se na stránky Retroplane.net. Tam pod vlákny Leprechaun je plno informací k tomuto historickému modelu. Jsou tam vidět detaily a profily také. Je to historik, tak bych moderní profily moc nehledal. Líbí se mi jak ho pojali někteří modeláři ve Francii. Dva druhy trupů, různé velikosti. Také mám na něj chuť. Létá nádherně.
Uživatelský avatar
Aven
Příspěvky: 15
Registrován: úte 22.09.2009 0:00

Re: Leprechaun profil

#8 Příspěvek od Aven »

Kluci, já se jen zeptal, jsem rekreační modelář, nesoutěžím, můžu změnit cokoliv, kdyby konstruktér tohoto modelu měl k dispozici dnešní profily, určitě by je použil. Já vim, že není dokonalý, v podstatě je naprosto nevhodně šílený, ale vo to tady jde, hledání, tak jako to udělal konstruktér tohoto modelu. Problém není v tom, že to nebude ono, problém je v tom to nezkusit. On to tenkrát zkusil, chci to zkusit také, i když použiji jeho předlohu. Je zvláštně osklivě krásný.
Uživatelský avatar
JFV
Příspěvky: 682
Registrován: stř 31.03.2010 0:00
Bydliště: Ostrava

Re: Leprechaun profil

#9 Příspěvek od JFV »

Zkusit to samozřejmě můžeš, ale já bych volil originál. Je otázkou, zda by konstruktér dnešními znalostmi vytvořil toto éro se stejným půdorysem, ale s jinými profily. Podle mě určitě ne :D
sozda
Příspěvky: 179
Registrován: ned 12.01.2014 18:48

Re: Leprechaun profil

#10 Příspěvek od sozda »

Co se mě týká já bych nechal profil takovej jakej je. Ve své době to bylo krásné éro a pokud se na to díváme jako na historika mělo by zůstat vše při starém. To už by se mohl použít nejaký laminární profil či jaký jiný. Ale to pravé kouzlo je právě v tom věku. Další věcí je dodržení materiálů, způsob stavby modelu, právě i profilů a potahových materiálů. Dále je nutné citlivě zvolit ovládací plochy, protože veliké plácačky s velkými výchylkami dokáží totálně zabít letové vlastnosti a letadlo které jako neřízené majestátně pluje vzduchem, řízené se všelijak ve vzduchu mrská a propadá a padá z křídla na křídlo. Když potáhnete historika folií tak totálně zabíjete vzhled modelu ve vzduchu a ale také se dramaticky změní obtékání modelu. Kdysi před více než 30 lety jsem si postavil od Igry větroně Asterix, klasická konstrukce větroně -2m- rozpětí, hranatý příhradový trup ze smrkových lišt a plovoucí výškovka a celé to bylo potažené papírem Mikelantou a lakováno nitrolakem. Výborný větroň létal z gumiciku i s pomocným motorem akorát na jézadáckých strništích byl potah za krátkou dobu jako řešeto a byl nutno potah opravovat. A to už bylo po převratu a tak jsem koupil folii a potáhl Asterixe folií a co se letových vlastností týkalo nestačil jsem se divit. Když byl na rychlosti létal úžasně na svahu bomba, ale už to nebylo na takové to letní podvečerní poletování v "nulce", až když jsem větroně po letech potáhl vliesem tak se z něj zase stal ten starý dobrý Asterix. Proč o tom píšu? Protože i moderně konstruovaný větroň s profilem křídla E205 a plovoucí výškovkou změní vlastnosti, když se změní povrchové obtékání a co to teprve udělá s větroněm z poloviny minulého století a mnohdy víc než aerodynamika udělají ruce držící vysílač
Uživatelský avatar
SKAY
Příspěvky: 902
Registrován: sob 06.12.2003 0:00
Bydliště: stud. zbys.
Kontaktovat uživatele:

Re: Leprechaun profil

#11 Příspěvek od SKAY »

Jakékoliv vylepšení je krok zpět. :D
Uživatelský avatar
Aven
Příspěvky: 15
Registrován: úte 22.09.2009 0:00

Re: Leprechaun profil

#12 Příspěvek od Aven »

Děkuji všem za příspěvky. Jen jsem se zeptal, čím případně nahradit původní profil. Na to, co dělat nemám, mám svou ženu.
Uživatelský avatar
veka1
Příspěvky: 3992
Registrován: stř 17.12.2008 0:00
Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
Kontaktovat uživatele:

Re: Leprechaun profil

#13 Příspěvek od veka1 »

Aven píše:Dobrý den všem
Mám dotaz, kterým moderním profilem by jste nahradili původní profil větroně Leprechaun tak, aby lítal co nejlépe?


Tak uz vime z posledniho prispevku , jak to u vas doma chodi a terzaky nam Avene povezte ( definujte): co take si predstavujete pod pojmom "aby lítal co nejlépe" ... pak mozna prijde i kouzelnik, co nastini relevantni odpoved. Nekeri kolegove se jiz ptali, ale odpoved z tve strany je zatim v rezimu utajeni.

Pokud coby tazatel dovedes vyjadrit co nejpresneji sve pozadavky, lze se k nim limitne priblizt... jinak je to vzdy o nemeritelnych pocitech a predstavach. Ty budou urcite u kazdeho z nas lehce jine, none? :?

Napis napr: .... chci minimalni opadani, chci maximalni klouzavost, chci max. stabilitu, chci max. obratnost, budu letat pouze za klidu, budu letat i v turbulenci, na rovine ,na svahu (ve vanku na utesech, za vichru na ceskem svahu), budu davat i navijakove (gumicukove ) starty, bude pouzit pomocny pohon( pylon, v trupu ... ),budu davat aerovleky, mam ,nemam k dispozici upravenou provozni plochu ( limituje min pristavaci rychlost, zpusob provedeni vzletu a pristani )...atd .

Je potreba jasne stanovit priority... tj. co ty povazujes za dulezite a co te lehce obteka a mit nemusis. :)

Tak bude mozne vybrat z dostupne dabaze profilu ten, co nejlepe plni pozadavek , uvedeny prvnim miste. Zbyle pozadavky u nej budou od prirozeni upozadene,nebo pujde o kompromis.

Pozn. je mozne pouzit i vice druhu profilu po rozpeti , pripadne klapkovy profil.
V taky cas se bude muset lehce upravit konstrukcni filozofie kridla... no a mas skoro univerzalni a hlavne jine letadlo. Celke slusna perspektiva,ze?


Bez jednoznacne definice pojmu "aby lítal co nejlépe" se ke konkretnim odpovedim z principu nedopracujes. Furt to budou pouze obecne povidacky. :wink:

veka1
Uživatelský avatar
Aven
Příspěvky: 15
Registrován: úte 22.09.2009 0:00

Re: Leprechaun profil

#14 Příspěvek od Aven »

Samozřejmě máte pravdu ve všech bodech obžaloby. Můj nápad byl takový; ponechat Leprechaun tak, jak je, včetně jeho bachratého trupu a pod. Použít jiný profil. O původním profilu toho asi moc nevíme, o jeho výkonových křivkách asi taky ne. Nejsem si jistý, ale mám pocit, že původní profil není ani pojmenován. Takže použít profil při stejných rozměrech křídla, stejné hloubky, rozpětí. A použití - větroň, létám na poli, o útesu, který má k dispozici John Woodfield si můžu nechat jen zdát. A opadání, klouzavost, pronikavost ? Nevím, neznám hodnoty s původním profilem, nedokážu definovat. Mohu definovat jen to, aby tyto parametry byly co nejlepší. Nechci s ním akrobatit, nechci ho rozbít při větru 20m/s. Skrátka Leprechaun s optimalizovaným profilem. A nemyslel jsem provádět složité výpočty za použití nejmodernější výpočetní techniky, protože k tomu tento větroň asi není moc vhodný. Protože mám pocit, že bychom se dopátrali k výsledku, že je k létàní spíš nevhodný. Tý vhodné totiž už létají - F3J, F5J, RCVS a vůbec všechny ty kategorie.
HONZIK 22
Příspěvky: 2175
Registrován: stř 08.07.2015 13:49
Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne

Re: Leprechaun profil

#15 Příspěvek od HONZIK 22 »

No a tady je rada jednoducha. Mrkni na stranky vyrobcu. Obvykle tam profily publikuji. Tedy, je treba si je najit a sladit je s danym konstrukcnim provedenim. Aby jsi napr. Marka Drelu neaplikoval na konstrukcni provedeni kridla Leprechauna.Napis treba Vekovi 1. Ten dokaze naroubovat historiky do dnesni reality s kterou prave ty ocividne pocitas. Vis, je to o necem jinem, ta komunita historiku te zavrhne jen kvuli tomu, ze jsi pouzil preklizku a ne bambus. Za odlisny profil te privazou ke kulu a okamzite ulapali a pak rozptyli po letisti. :mrgreen: Neco jako dnes v RES kategorii za kompositovou kolebku plovouci vyskovky na kompositovem trupu. Absurdum a saskarna.
Mezitim se muzes mrknout na profily na nabidkovych strankach treba Topmodelu. Tam ty typy profilu s pozn. modifikovane odfiltruj neb to slovicko,, modifikovane,, se pouziva z jinych duvodu.
Asi tak bych postupoval ja.
Odpovědět

Zpět na „Větroně“