Sbírka spalováků

Jednou je možná elektrika nahradí, do té doby ale ještě budeme s nimi mít plno problémů. Tady nám třeba někdo poradí.
Odpovědět
Zpráva
Autor
JardaRůžička
Příspěvky: 2731
Registrován: pát 02.03.2012 7:55
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Sbírka spalováků

#121 Příspěvek od JardaRůžička »

igorb píše:Ja som ten diel naopak videl aspon 1000000 krat prave preto ze tam ta MK17 hra hlavnu ulohu
Já ten díl vidím také poprvé - skvělé! Díky Mk-17 jsem alespoň získal měřítko pro skutečnou velikost těch dvou specialistů. :idea:
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Sbírka spalováků

#122 Příspěvek od DAF »

Ještě poznámku k Marzu, když jsem ho montoval zpátky na prkénko (co kdybych se v rámci lockdownu nudil a chtěl ho konečně vyzkoušet :wink: ) a uvědomil jsem si, že jsem tam našel takovou "pihu na kráse". Na rozdíl od MK-17 to má difuzor poměrně blízko osy motoru a bude proto nejspíš nutné více otevřít prostor za motorem (a ponechat i volný kousek v loži motoru), aby bylo možno při startu difuzor zacpat pro nasátí. Nebude to sice nejspíš žádné velké drámo, ale... Pro ilustraci přikládám foto obou motorů. Marz už je namontovaný a MK-17 má patku opřenou o prkénko, aby byly oba motory ve stejné úrovni. Rozdíl, ač nijak moc velký, je snad dobře patrný.
Přílohy
MK-17 a Marz 2,5D.jpg
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#123 Příspěvek od VTjr »

DAF píše:... možná bychom se dočkali i elektronického vstřikování paliva místo klasického karbecu :lol: . ...

Ale dočkali. Čtyřtaktní žhavící Yamady to mají už několik let v nabídce. :wink: http://www.yspower.co.jp/en/engine/plane/dz115.html.
Naposledy upravil(a) VTjr dne čtv 11.03.2021 16:04, celkem upraveno 2 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
igorb
Příspěvky: 4956
Registrován: čtv 22.03.2007 0:00
Bydliště: SK Bratislava

Re: Sbírka spalováků

#124 Příspěvek od igorb »

Ak mi pamet dobre funguje, tak boli aj nejake 2 taktne OS MAXy so vstrekovanim, bol to nejaky vecsi objem (tym myslim pre mna vecsi, ktory sa nedal pre nas uckarov sutazne pouzit ... nieco okolo 20ccm ... viem ze pre niekoho to dnes este ani nepatri medzi motory :mrgreen: )

Bolo to niekedy okolo 2000 tusim ze to bola reakcia na nejaku zmenu praviel ked sa z delovych gul typu 5kg Curare s 10ccm motorm a vrtulou 280/volaco zacali robit lietadla ktore neslo tak mirnix dirnix prehanat po nebi kilometer tam, nabombovat, nieco zamavat a odletiet kilometer na druhu stranu. Takze bolo treba podobne ako v uputancoch motory s momentom, takze to bol mam pocit nejaky pomalobeh na velke vrtule konkurujuci stvortaktom. No a kedze ta velka vrtula to potiahla hore kopcom tak zacal byt podobne ako v uputancoch problemy s ladenim ... takze skusili vstrekovanie, bola k tomu taka cierna krabicka, do karburatora neslo tiahlo, ale servokablik z tej skatulky.
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#125 Příspěvek od VTjr »

DAF píše:Ještě poznámku k Marzu, ... Na rozdíl od MK-17 to má difuzor poměrně blízko osy motoru a bude proto nejspíš nutné více otevřít prostor za motorem ...

No vždyť jsem to napsal hned v první reakci na Tvé fotky MARZu.
Motor se jen na první, nedbalý pohled podobný MK-17. K podobnosti svádí tvar žebrování hlavy a její uchycení ke karteru na 3 nálitky. Tím všechna podobnost končí. Má jiné vyplachovací kanály, podpbné spíš s MK-12V (nebo Webra Mach) a taky jiné sání podobné s KMD.
Jinak ty samé problémy s motorovým lože byly i u MVVS 6,5 GRR a taky u sovětského slavného KMD-2,5D. Všechny 3 mají to šoupátko v ose, ale i difuzér v ose. Nasává se středem šoupátka a směs pak směřuje bočním kanálem nahoru rovnou do prostoru přefukových kanálu pod píst. To je to co jsem podle Kaliny označil jako šoupátko Natalenkova typu. Jeho výhodou je značné zkrácení dráhy nasáté směsi rovnou k přefuku, taky přispívá k maximálnímu snížení objemu klikového prostoru. Ale ruští uživatelé motorů KMD zjistili i nedostatek, totiž nedostatečné mazání spodního oka ojnice co má vliv na zkracování životnosti. Proto mnozí u KMD otáčeli zadní víko o 180°, tedy tím namířili výstup sacího kanálu na dno klikového prostoru. Prý to mělo negativní vliv na výkon jen nepatrný, ale na zvýšení životnosti významný.
Jinak šoupátko v ose mají i motory TONO a ruské RITMy, ale tam je to koncipováno naopak, sací difuzér jde ze strany shora, směs vstupuje do šoupátka bočním oknem a vystupuje do skříně otvorem v osi, tedy do středu prostoru. Motory MK-16/17, ale i MVVS 2,5 GRR/DRR mají šoupátko diskové, ale například slavné HP.15 měli šoupátko ve tvaru hrnce, který dávkoval otvorem ve svém plášti směs nasávanou šikmým kanálem zakončeným difuzérem zespodu - tak tam asi taky byly problémy s dlouhým lože.
Zde je obrázek motoru
img_2219.jpg
a zde řez ze kterého je vidět to uspořádání.
img_2244.jpg
zde je motor v rozsypu
img_2267.jpg
a zde jeho různé verze
img_2221.jpg
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#126 Příspěvek od VTjr »

igorb píše:Ak mi pamet dobre funguje, tak boli aj nejake 2 taktne OS MAXy so vstrekovanim ...

Tu by som poznamenal, že treba rozlišovať motory s prepĺňaním a vstrekovaním. :P

S prepĺňaním začali už začiatkom 90. rokov OS, a síce pre F3A určenou 4-T dvadsiatkou OS FS-120 Surpass. Ta mala kľukovkou poháňaný kompresor, teda nie ako pri automobilovom turbe, kde pohon kompresora obstaráva turbína umiestnená vo výfukovom potrubí, ale išlo to náhonom od ojničného čapu kľuky. V zadnom veku bol taký domec, kde ozubeným remeňom bol poháňaný rotor kompresora, taký ventilátor. V zadnom veku bolo este implantované aj čerpadlo paliva s tlakovým regulátorom. Neviem prečo, ale následne OS od pri ďalších verziach Surpassov od toho ventilátora upustila,a motory OS FS-120 SP2 a SP3 už mali iba to čerpadlo paliva. Pravdepodobne to bolo poruchové, alebo nespĺňalo celkom očakávania.

O tom, že by mali prepĺňané, alebo s primym vstrekom nejaké 2-T dvadsiatky naozaj neviem. :o Možné to je, musím pohľadať na ich webe, či niečo také bolo. :roll:

S celkom iným prevratným riešením prepĺňania prišla firma Yamada, ktorá na to prepĺňanie využila spodnú kompresiu v kľukovej skrini. Ich 4-T motory pri pohybe piesta smerom hore nasávajú zmes diskovým šupátkom do kľukovej skrine, pri pohybe piesta dole šupátko otvorí druhý kanál, ktorým sa ta zmes zas tlačí hore do takej tlakovej komory za valcom, bezprostredne prepojenej so sacím potrubím ovládaným sacím ventilom v hlave. No a využíva sa to, že zatiaľ čo fáza sania u 4T nastáva každú druhú otíčku, tak fázy toho prečerpávania cez lˇukovú skriňu idú každú jednu otáčku, teda 2-krát častejšie. Tým sa zmes v tej pretlakovej komore hromadí a tlakuje, takže pri otvorení sacieho ventilu dochádza k prepĺňaniu valca a tým aj zvýšeniu výkonu motora. No a potom doplnili aj vstrekovanie paliva do valca. Na to vymysleli palivovú vstrekovaciu pumpu, ktorá je imiestnená v ojnici zdvihadla ľavého ventilu. Je to vskutku zaujímavé riešenie. Taký motor nemám, to je rada DZ, ja mám len FZ110S, ktorý má len to prepĺňanie ale nema vstrek, len klasický karburátor. A k nemu palivovú pumpu, ktorá však nie je vstrekovacou ale len niečím na spôsob Perryho čerpadla. Inak aj OS FS-120 Surpass 1. generácie mám, niekedy nafotím a dám sem.
Tu je YS FZ-110S v plnej kráse
20160404_185008_m.jpg
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
igorb
Příspěvky: 4956
Registrován: čtv 22.03.2007 0:00
Bydliště: SK Bratislava

Re: Sbírka spalováků

#127 Příspěvek od igorb »

DAF predsa hovoril o VSTREKOVANI nie o kompresore ..

>>>možná bychom se dočkali i elektronického vstřikování paliva místo klasického karbecu<<<

preto pisem o vstrekovani
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9607
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Sbírka spalováků

#128 Příspěvek od DAF »

Máš pravdu, že ta podobnost je jen na první pohled, na druhý už tolik ne. Kartery obou motoru "spojuje" uchycení válce a žeber, tři výfukové kanály a zadní sání (principiálně). Karter Marzu je znatelně kratší, s odlehčením a zpevňujícími žebry, oproti MK-17, kde má po celé délce stejný průměr (ač by i on zde mohl být malinko odlehčen, ale kokila by byla zjevně složitější a tím dražší). Motory (tyhle dva konkrétní) jsem neměl už delší čas v rukou, natož, aby je nastartoval. Dodělával jsem jiné projekty, mimochodem také na kroužek (fotky jsem zde dával, ale k záletu z mnoha zřejmých i skrytých důvodů zatím nedošlo). Ono i když se člověk podívá třeba na ASPéčka, tak poslední modely motorů (2T) od té 4,1 ccm výš, byly z vnějšku vzhledově velmi, ale velmi podobné. Protože jsem je už nerozebíral, tak je nemohu posoudit zevnitř, ale aspoň to, co bylo vidět, byly si i tak dost podobné, ono také co furt vymýšlet nového (když to jde třeba také okopírovat :lol: ).
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#129 Příspěvek od VTjr »

igorb píše:DAF predsa hovoril o VSTREKOVANI nie o kompresore ..

Máš pravdu. Ale ten Tebou spomínany typ OS som hľadal a nenašiel ani v ich sekcii "Discontinued Engine Lists". Tak mi napadlo, či si si to s tym prepĺňaním nepomýlil. Ak nie, beriem späť.

Inak, firma OS totiž má na svojich stránkach aj podporu starých typov, čo veľmi chválim.

A to na rozdiel od našho MVVS, na ktorého strankach sa po informáciách o starších typov motorov zľahla zem. Čo teda nechápem, užlen preto, že tých motorov je stále medzi ľuďmi veľa v prevadzke. Okrem toho história je predsa výkladnou skriňou každej firmy s tradíciou, A práve MVVS je predsa tradičná značka s minimálne 60-ročnou históriou. Ja viem, že firma bola predaná novym majiteľom, ktorí asi s minulým vývojom nemali nič spoločné, ale ak kupujem zavedenú značku, tak sa predsa tou históriou móžem vždy zaštítiť. A to bez ohľadu na to, že modifikujem výrobný program v prospech veľkých benziňákov a elektromotorov. Detoňáky a žhavíky boli predsa veľmi úspešnou kapitolou histórie MVVS, ale oni to odbyli pár všeobecnými čiernobielými zrnitymi fotkami a trochou textu. Pritom informácie o väčšine motorov boli na ich webe pekne spracované, stačilo ich presunúť do sekcie "ukončená výroba".
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
igorb
Příspěvky: 4956
Registrován: čtv 22.03.2007 0:00
Bydliště: SK Bratislava

Re: Sbírka spalováků

#130 Příspěvek od igorb »

Kto hlada, najde ..

https://www.manualshelf.com/manual/o-s- ... glish.html

zaujimava je stranka 11 kde su vrtule ake na to pridu ... ze 16" :mrgreen:
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#131 Příspěvek od VTjr »

No super! :D Vieš lepšie hľadať, to FI mi neudrelo do oka a pritom to tam je https://www.os-engines.co.jp/english/li ... /19230.htm
Fakt zaujímavé, teda tie vrtule (aj 3 a 4listé) a otáčky. 8O
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#132 Příspěvek od VTjr »

K MK-17 pridám ešte pre úplnosť foto vonkajšieho papierového obalu
MK-17_obal_papier_m.jpg
a aj vnútornej plastovej krabice v ktorej bol dodávaný motor.
MK-17_obal_plast_m.jpg
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7211
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Sbírka spalováků

#133 Příspěvek od VTjr »

No a teraz sľúbené fotky motora MARZ-2,5D v originálnom balení. Je tam vrtuľa 200/100, tyčka na zaťahovanie kužeľa, montážne skrutky M3 s matičkami (v zabalené v papieri, nevidno ich) a náhradný obstrekový difuzér s väčším priemerom 3,5mm (na motore je 3mm) a rozsiahly návod (ak by bol záujem môžem celý oskenovať a spraviť PDF).
Krabička zvonka
MARZ-25D_obal_18_m.jpg

Vnútri - motor v pôvodnom sáčku
MARZ-25D_vnutro_17_m.jpg

Vnútri - motor vybalený
MARZ-25D_vnutro_16_m.jpg

A ešte z návodu dvojstrana, kde je rez motorom a fázový diagram.
MARZ-25D_rez_fazy.jpg

Ak ten rez porovnáme s rezom MK-17,
MK-17-rez_motorom.jpg
tak každý vidí, že konštrukčne sa motor MARZ od MK-17 značne líši. :wink:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
MPml
Příspěvky: 1709
Registrován: stř 16.01.2013 5:59

Re: Sbírka spalováků

#134 Příspěvek od MPml »

DAF píše:O rozebírání motorů za účelem kontroly vnitřní čistoty a případného vypláchnutí, jsem slyšel, ovšem až v pozdější době. Kdyz jsem s motory začínal, byla to pouhá zvědavost, jak to uvnitř vypadá.
Ten Marz jsem dostal jen holý motor, prostě se mi líbil. Ale ze zvědavosti bych rád viděl, jak to celé vypadalo. Souvětí tyhle věci dost často prodávali jako kompletní set, tedy motor, nějaký klíč, upevňovací šrouby a vrtule. Ta byla většinou dost strašná. Aspoň MK 17 a Raduga 7 to tak měly. OTM ale ne, to byl jen motor s klíčem, už nevím, jestli tam byly šroubky. Vrtule měla upravenou dosedací plochu, aby sedla na drážky unašeče. Nemohla se tak nikdy protočit.
Jinak co si pamatuju, tak na pultech obchodů jsem vídával jen OTM 1,5 Stryž a 0,8 Colibri, na 2,5 Sokol si nepamatuju. Možná se prodával v době, kdy jsem se o motory ješte nezajímal a stavěl ještě Picoly, Maraby a podobně modely. Modelaření jsem přerušil po r. 90, takže jsem trh nějakou dobu nesledoval. Vrátil jsem se po r. 2000, a to už bylo mnoho věcí jinak.

Sokol, Stryž a Kolibri se přivezly pokud se dobře pamatuju na vánoce 74 nebo na jaře 75.
Dokonce bych řekl, že se přivezly dvakrát - s odstupem asi tak roku.
Kolibri byly normálně k mání na krámě, stály tuším 80,- Vzhledem k "kvalitě " obalů na D1 palivo (naprosto nevhodná pixla od brzdovky) a takové jakonějaké odlité ojnici, většina nepřežila první start. Měl jsem tak tři kusy. Stryže - první várka tak nějak běhala, u druhé byly nepovedené kliky, praskla u každého kusu - takže se motory stáhly z prodeje, doprodaly se až o hodně později za nízké peníze jako "bez záruky, nefunkční". Většinu tehdy skoupil Franta z Vraného, proslulý jejich předělávkou (otočit o 180°, vytočit novou měkkou kliku, v Mikrotechně :lol: naeloxovat) - tak vznikly "legendární" :roll: Fit 1.5D.
Sokoly naopak celkem neměly žádné zásadní problémy, já toho svého koupil od spolužáka, co ho normálně koupil v modelářské prodejně v Budwayzu. Dokonce bych ho možná i ještě někde našel.
Uživatelský avatar
XDan
Příspěvky: 160
Registrován: stř 24.01.2018 19:06
Bydliště: ČR, v blízkosti Olomouce
Kontaktovat uživatele:

Re: Sbírka spalováků

#135 Příspěvek od XDan »

Velice zajímavé téma. Dalo mi docela zabrat dostat se až na poslední stranu.
danielskop.xf.cz
Odpovědět

Zpět na „Spalovací motory“