Gaui X7

Opravdu větší kousky.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
OPR
Příspěvky: 5682
Registrován: stř 21.07.2010 0:00
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Kontaktovat uživatele:

Re: Gaui X7

#16 Příspěvek od OPR »

Bude to pádlovačka?
Uživatelský avatar
Screwball671
Příspěvky: 1313
Registrován: pon 22.11.2010 0:00
Bydliště: Praha Barrandov

Re: Gaui X7

#17 Příspěvek od Screwball671 »

Dyk jsem měl pravdu u B.L je k dostání, asi jsou u nás první a zřejmě i poslední :wink: . Mě se tahle helina strašně líbí, nevím ani proč. Klidně bych se nechal obdarovat. :D
Naposledy upravil(a) Screwball671 dne úte 09.09.2014 17:10, celkem upraveno 1 x.
Trex 700E, Trex 600 nitro, Protos 500, Trex 500, Trex 450 Sport, Yak 55M, RS352, Piper Cub, Variant
Uživatelský avatar
Hum4nfrog
Příspěvky: 282
Registrován: sob 13.03.2010 0:00
Bydliště: Plzeň

Re: Gaui X7

#18 Příspěvek od Hum4nfrog »

Konečně mi vybyla trocha času na slíbené fotografie. Navíc se mi vysloveně nepovedly zrovna ty první a tak jsem je musel předělat.
Na úvod bych jen ve zkratce podotkl, že X7 je velice zajímavý stroj a to hned z několika hledisek. Tím asi nejvýraznějším je pověstná robustnost stroje. Na Helifreaku o ni hovoří jako o tanku nezi vrtulníky. (I když lze najít mnoho důkazů o tom, že když je pilot šikovný, i tank se dá pěkně rozmydlit) Druhým zajímavým hlediskem je fakt, že s tímto strojem vyhrál Dunkan Bossion první místo na letošním Helimasters ve Venlu. Dále je tu docela svérázný design dotažený i v detailech. V celkovém dojmu se jedná o jeden z "nejdrsnějších" strojů současné vrtulníkové scény. Tedy alespoň dle mého skromného názoru.

Takže první fotografie jsou, jak jinak, věnované krabici. Hned po vysunutí krabic s červeného přebalu je vidět, že na molitan si u Gaui moc nehrajou. Spíše je kladen důraz na to, aby se díly vrtulníku dostaly k majiteli v celku. Líbí se mi zejména jak je zabalená kanopa. Nemám rád když se kanopa v krabici jen tak bimcá, natož pak když jsou v ní nacpané díly, které kanopu až nepříjemně často poškodí. Asi nejvíce mi balení X7 připomíná balení Kasamy. Zajímavé je, že průběh stavby ukázal, že způsob balení není ani zdaleka to jediné co mi Kasamu na X7 připomíná.
Přílohy
Zbytek dílů je v oddělených igelitových sáčcích naskládán v poslední "hromadné" krabici.
Zbytek dílů je v oddělených igelitových sáčcích naskládán v poslední "hromadné" krabici.
V krabici s pečlivě ustavenou kanopou jsou o dlouhé díly rámu přilepené k boku krabice.
V krabici s pečlivě ustavenou kanopou jsou o dlouhé díly rámu přilepené k boku krabice.
K mému kitu byly přibaleny listy relativně nové značky HALO Blades. Z ostatních dlouhých dílů mile překvapí řádně dimenzované trubky vzpěr ocasu. Nezvykle naopak působí táhlo vrtulky, které není jen karbonová trubka, ale je v ní po celé délce navlečený drát. (Že by kvůli tlumení?) Docela prostě působí nenalakovaná krubka kardanu bez jakýchkoliv nápisů. Osobně ale preferuji oproti lakování a nápisům skutečnost, že trubka kardanu nehází už když je nová. (Což se někdy těm nalakovaným a popsaným stává)
K mému kitu byly přibaleny listy relativně nové značky HALO Blades. Z ostatních dlouhých dílů mile překvapí řádně dimenzované trubky vzpěr ocasu. Nezvykle naopak působí táhlo vrtulky, které není jen karbonová trubka, ale je v ní po celé délce navlečený drát. (Že by kvůli tlumení?) Docela prostě působí nenalakovaná krubka kardanu bez jakýchkoliv nápisů. Osobně ale preferuji oproti lakování a nápisům skutečnost, že trubka kardanu nehází už když je nová. (Což se někdy těm nalakovaným a popsaným stává)
V barevném přebalu se skrývá kromě hlavní krabice i druhá hubená, speciálně na dlouhé díly.
V barevném přebalu se skrývá kromě hlavní krabice i druhá hubená, speciálně na dlouhé díly.
REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
Uživatelský avatar
Screwball671
Příspěvky: 1313
Registrován: pon 22.11.2010 0:00
Bydliště: Praha Barrandov

Re: Gaui X7

#19 Příspěvek od Screwball671 »

Co to tam je za listy, četl jsem že „Halo“, to jsou jejich výroba nebo zase nějáké přemalované?
Trex 700E, Trex 600 nitro, Protos 500, Trex 500, Trex 450 Sport, Yak 55M, RS352, Piper Cub, Variant
Uživatelský avatar
Hum4nfrog
Příspěvky: 282
Registrován: sob 13.03.2010 0:00
Bydliště: Plzeň

Re: Gaui X7

#20 Příspěvek od Hum4nfrog »

HALO blades jsou stejně jako EDGE, Radix, Rotortech a myslím že i další značky je výrobek firmy Fun-Key. Osobně si myslím, že jsou neoficiální náhradou za listy EDGE, které bohužel skončily. Prý se jako EDGE projevují i letově. Osobně jsem je ale ještě neletěl. Nějak nestíhám... Každopádně alespoň po stránce grafického designu jsou "docela fajne" :D.
REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
Uživatelský avatar
Hum4nfrog
Příspěvky: 282
Registrován: sob 13.03.2010 0:00
Bydliště: Plzeň

Re: Gaui X7

#21 Příspěvek od Hum4nfrog »

Stavba X7 začíná přišroubováním tří domečků hlavní hřídele k bočnici. Už zde je možné vypozorovat některé hlavní rysy X sedmičky. Rám je úzký. Přes bočnice měří jen 30 mm. To je hned první podobnost s Kasamou a i někteými JR vrtulníky (Srimok je ovšem ještě o 4mm užší). Každopádně i přes svoji štíhlost lze očekávat více než dostatečnou torzní tuhost rámu díky velkému počtu příčných elementů směrovaných jak vertikálně tak i horizontálně. Domky, které vyžadují přesné ustavení (typicky ložiskové domky) jsou kolem závitových děr pro šrouby opatřené válcovými čepy zapadajícími do přesně vrtaných děr v bočnicích. Horní domek svírá ložisko v axiálním směru víčko stylizované do černého písmene X. Spodní ložiska již vystačí s axiálním zajištěním čočkovými hlavami šroubů. Šrouby horních dvou ložiskových domků drží kromě domků samých i konzole křidélkových serv přiléhajících z vnější strany karbonových bočnic. V místech, kde je třeba zašroubovat šrouby do karbonové bočnice, jsou v bočnicích zalepeny hliníkové matice, což je docela příjemné protože není nutné se trápit s maticemi a není pro zašroubování šroubů použit ani lacině vyhlížející plast. Šrouby v ložiskových domečcích držící axiálně ložiska jsou od výrobce zalepené.
Přílohy
Domečky hlavní hřídele namontované na levé bočnici spolu s konzolemi křidélkového serva.
Domečky hlavní hřídele namontované na levé bočnici spolu s konzolemi křidélkového serva.
Horní ložiskový domeček se stylizovaným víčkem ve tvaru písmene X. Jsou zde pěkně vidět válcové čepy zapadající do otvorů v bočnicích. Tyto čepy vytváří opravdu tuhý spoj fixující domečky citelně lépe než centrální oválné pero, které používá příkladně Align.
Horní ložiskový domeček se stylizovaným víčkem ve tvaru písmene X. Jsou zde pěkně vidět válcové čepy zapadající do otvorů v bočnicích. Tyto čepy vytváří opravdu tuhý spoj fixující domečky citelně lépe než centrální oválné pero, které používá příkladně Align.
Karbonová bočnice s ložiskovými domky a konzolemi křidélkového serva. Zpracování hliníkových dílů je bez výhrad, jen tvrdost materiálu by mohla být vyšší. To je ale problém většiny výrobců.
Karbonová bočnice s ložiskovými domky a konzolemi křidélkového serva. Zpracování hliníkových dílů je bez výhrad, jen tvrdost materiálu by mohla být vyšší. To je ale problém většiny výrobců.
REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
Uživatelský avatar
Screwball671
Příspěvky: 1313
Registrován: pon 22.11.2010 0:00
Bydliště: Praha Barrandov

Re: Gaui X7

#22 Příspěvek od Screwball671 »

Chtěl bych se zeptat na věc okolo uložení serv, hodně dneších helin (Agile, Forza, GauiX7 atd..) používá uložení serv „křidélek“ na loži spojeném s domky hl. hřídele, jen výškovkové servo je v rámu tzn. v karbonu, někdy jsou i jinak dlouhá táhla od pák serv k desce. Nedělá tohle uložení problém při 3D s kolektivem, kdy může jinak uložené servo na delší páce, prostě mít jiné parametry rychlosti a přesnosti vzhledem k torzní tuhosti odlišných materiálů než zbylé dvě serva? Jediný kdo má všechny serva uloženy stejně je Goblin, možná ještě něco ale o tom nevím. Je mi jasný, že při normálním létání se asi nic neprojeví, ale jde mi o chování při rychlém 3D.
Trex 700E, Trex 600 nitro, Protos 500, Trex 500, Trex 450 Sport, Yak 55M, RS352, Piper Cub, Variant
Uživatelský avatar
Hum4nfrog
Příspěvky: 282
Registrován: sob 13.03.2010 0:00
Bydliště: Plzeň

Re: Gaui X7

#23 Příspěvek od Hum4nfrog »

L700, Forza i X7 mají stejně dlouhá serva a stejně dlouhé servopáky, takže geometricky chodi deska cykliky v celém zdvihu stejně. Vzhledem k velmi krátké délce konzolek křidélkových serv není prakticky možné vypozorovat jakékoliv rozdíly v tuhosti. Vše je prošroubováno dohromady - bočnice, domky ložisek i konzole. U Gaui je navic přišroubována k hornímu domku příčka. U L700 dvě vsazené v rámu. Řekl bych, že je tato část je nejtužší na celém draku. Jak je na tom Agile nevím. Tam je to nějak na sloupcích. Rozdíly v tuhosti cerv cykliky jsou na Srimokovi. Tam je výškovka výrazně měkčí. Na většinu létání OK, ale v extrémech může být trochu poblém. Ne v letovém projevu, bezpádlo to dožene, ale s rozsahy.
REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
Uživatelský avatar
Hum4nfrog
Příspěvky: 282
Registrován: sob 13.03.2010 0:00
Bydliště: Plzeň

Re: Gaui X7

#24 Příspěvek od Hum4nfrog »

Dalšími díly, které patří našroubovat na bočnici jsou jednak přední radiální ložisko kuželového pastorku a jednak objímky ocasní trubky spolu s přídavnými rozpěrami bočnic. Přední ložisko kuželového pastorku se mně hodně líbí, protože takovéto uložení kuželového pastorku je výrazně výhodnější, než uložení letmo. Kuželový pastorek není tolik vytlačován radiální silou ze záběru v porovnání s letmým uložením, což vede k lepšímu sezení zubů jak po délce zubu, tak po jeho jeho výšce. Ozubení je tak odolnější proti ulomení zubu a i provozní opotřebení je menší. Nevýhodou tohoto uložení je obtížnější nastavování zubové vůle. U X7 je to prakticky možné jen přisouváním kuželového kola k pastorku pomocí vymezovacích podložek. Řešení sice pracnější, ale zato robustní. Pro porovnání bych uvedl, že Kasama nabízí komfortní nastavování zubové vůle v kuželovém soukolí pomocí excentru který přisouvá pastorek ke kolu, ovšem toto řešení neumožňuje podepřít pastorek ložiskem na jeho konci.
Ocasní trubka je v rámu X7 uložena opravdu důkladně, hned ve třech svěrných objímkách, které jsou propojeny plochým karbonovým žebrem. Ocasní vrtulka vyvozuje několikakilogramové střídavé pulzy, které dlouhá vzdálenost od hlavní hřídele několikanásobně umoňuje v oblasti vetknutí ocasní trubky. Měkké uložení ocasní trubky způsobuje problémy se stabilitou ocasu a u některých vrtulníků se jejich ocasy v jejich vetknutí i uvolňují. U X7 to rozhodně hrozit nebude. Na výztužném žebru je pěkné, že výrobce myslel na uklizenou kabeláž a opatřil žebro výřezy kterými je možné vést kabely od cyklických serv k bezpádlové jednotce. V tomto místě jsou i bočnice vybaveny otvory pro zipovací pásky které dále usnadňující vedení kabelů bezpečně od pohybujících se součástí. Takové Mikado kabeláž vůbec neřeší. Hlavní je nekompromisní letový projev. U "kelímků" si vystačíte s vrtačkou a kabeláž je docela k světu. U řady XXtreme je ale skrytí kabelů prakticky bez šance a nezbývá nic, než je přiznat. Alespoň se k nim pak pěkně může :-)
Přílohy
Uchycení ocasní trubky rozhodně není poddimenzované. Příprava pro vedení kabelů vnitřkem rámu je příjemný bonus.
Uchycení ocasní trubky rozhodně není poddimenzované. Příprava pro vedení kabelů vnitřkem rámu je příjemný bonus.
Svěrné objímky ocasní trubky a výztužné žebro. Na obrázku je i zadní čep držící kanopu.
Svěrné objímky ocasní trubky a výztužné žebro. Na obrázku je i zadní čep držící kanopu.
Domeček opěrného ložiska je opět opatřen čepy pevně sedícími v bočnicích.
Domeček opěrného ložiska je opět opatřen čepy pevně sedícími v bočnicích.
Opěrné ložisko kuželového pastorku a rozpěry bočnic.
Opěrné ložisko kuželového pastorku a rozpěry bočnic.
REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
Uživatelský avatar
Hum4nfrog
Příspěvky: 282
Registrován: sob 13.03.2010 0:00
Bydliště: Plzeň

Re: Gaui X7

#25 Příspěvek od Hum4nfrog »

Nějak nestíhám s pokračováním. Přípravy na Model Hobby zabírají spoustu času a ještě nemám dostavěnou šetsetdevadesátku a to bych jí do veletrhu ještě rád proletěl. Každopádně pokud by jste někdo chtěl vidět Gaui X7 Formula na živo, na Model Hobby k tomu bude výborná příležitost. Platí to samozřejmě i o Forze 700 a Logu 690.
REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
Uživatelský avatar
Hum4nfrog
Příspěvky: 282
Registrován: sob 13.03.2010 0:00
Bydliště: Plzeň

Re: Gaui X7

#26 Příspěvek od Hum4nfrog »

Na celém, rámu je nejvíce vyztužena zadní spodní část, která přenáší největší ráz v případě tvrdého přistání a zároveň slouží jako velice tuhá schránka ve které je ukryto bezpádlo. Bočnice jsou v této části zdvojeny a jejich tloušťka tak dosahuje 4mm. Vnitřní bočnice je v místě prostoru pro bezpádo vykrojená, aby byla dostupná šířka v mezích možností rámu co největší. Vodorovná příčka, na kterou lze bezpádlo nalepit, je opatřena otvorem pro průchod kabelů z části rámu bezprostředně nad bezpádlem.
Přílohy
Zde je pěkně vidět jak se Gaui stará o průchodnost kabelů. Zhora dolů je vždy zajištěn průchod a bočnice jsou opatřeny otvory pro stahovací pásky.
Zde je pěkně vidět jak se Gaui stará o průchodnost kabelů. Zhora dolů je vždy zajištěn průchod a bočnice jsou opatřeny otvory pro stahovací pásky.
2+2mm silná bočnice.
2+2mm silná bočnice.
Zadní "nohy" rámu jsou zdvojené.
Zadní "nohy" rámu jsou zdvojené.
REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
Uživatelský avatar
Hum4nfrog
Příspěvky: 282
Registrován: sob 13.03.2010 0:00
Bydliště: Plzeň

Re: Gaui X7

#27 Příspěvek od Hum4nfrog »

Montáž rámu pokračuje vložením příček do přední části a střadního držáku kanopy. V příčkách jsou opět otvory vhodné pro protažení kabelů, pokud to konkrétní elektronická výbava vyžaduje. Střední držáky kanopy jsou poměrně dlouhé a dobře ilustrují skutečnost, že prostor mezi rámem a kanopou rozhodně neomezuje kreativitu při umísťování elektronických komponent.
Přílohy
V přední části rámu je i dostatek drážek pro protažení suchých zipů, aby k příčkám bylo jak elektroniku přichytit.
V přední části rámu je i dostatek drážek pro protažení suchých zipů, aby k příčkám bylo jak elektroniku přichytit.
Pod kanopou bude hodně místa.
Pod kanopou bude hodně místa.
Hliníkové příčky s otvorem pro kabely a dlouhý držák kanopy.
Hliníkové příčky s otvorem pro kabely a dlouhý držák kanopy.
REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
Uživatelský avatar
Hum4nfrog
Příspěvky: 282
Registrován: sob 13.03.2010 0:00
Bydliště: Plzeň

Re: Gaui X7

#28 Příspěvek od Hum4nfrog »

Kromě hliníkových příček je součástí rámu i vodorovná deska, ke treré jsou ze spodu suchými zipy přitlačovány baterie a dále pak přední "nohy" rámu, které jsou tentokrát již jen z jednoduchého 2mm silného karbonu, stejně jako celý zbytek rámu. Po namontování těchto částí je již možné přišroubovat druhou bočnici spolu s druhým párem předních a zadních "nonou", držáků serv a držáků kanopy. Celý rám je sešroubován šrouby M3 s čočkovou hlavou. Tam, kde je očekáváno největší namáhání rámu je šroubový spoj navíc posílen hliníkovými podložkami zvětšujícími dosedací plochu hlavy šroubu, čož zvyšuje odolnost proti vylomení bočnice okolo šroubu. Na rámu v této fázi stavby chybí z hlavních komponent již jen střední svislé žebro a spodní deska.
Přílohy
Svislé žebro a spodní deska rámu.
Svislé žebro a spodní deska rámu.
Pod rukama se již začíná rýsovat vrtulník.
Pod rukama se již začíná rýsovat vrtulník.
Rám před uzavřením druhou bočnicí.
Rám před uzavřením druhou bočnicí.
Poslední příčky rámu a vodorovná deska baterií.
Poslední příčky rámu a vodorovná deska baterií.
REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
Uživatelský avatar
Hum4nfrog
Příspěvky: 282
Registrován: sob 13.03.2010 0:00
Bydliště: Plzeň

Re: Gaui X7

#29 Příspěvek od Hum4nfrog »

Baterie je možné do rámu vkládat dvěma způsoby: Buď přímo nalepit na střední žebro suché zipy a baterie přepáskovat dvěma stahovacími pásky, nebo lze využít malých karbonových desek pro každou baterii. S pomocí karbonových desek je vsazení baterií o něco snažší, protože baterie jsou ke svým deskám již připáskované a k jejich dostatečnému pojištění ve vrtulníku již stačí jen jeden stahovací suchý zip. Pro rychlé uchycení desek jsou na střední žebro našroubovány hliníkové čepy a na rozpěry žebra jsou navlečena hliníková lůžka. Přítomnost čepů a lůžek však nijak neovlivňuje možnost montovat baterie na přímo bez desek baterií. Montáž středního žebra nespoléhá jen na šrouby, ale využívá i tvarového styku mezi mezi žebrem a horní a spodní deskou. V místě, kde jsou ke spodní desce přišroubovány podvozkové nohy, jsou rohy spoje spodní desky s bočními deskami vyztuženy masivními hliníkovými příčníky se závitovými dírami pro šrouby podvozkových noh a to jak vpředu, tak i vzadu.
Přílohy
Zadní výztuha společně s konzolami ocasních vzpěr.
Zadní výztuha společně s konzolami ocasních vzpěr.
Přední výztuha spodní desky.
Přední výztuha spodní desky.
Střední žebro je do horní a spodní desky zasazeno pomocí "C" výřezů.
Střední žebro je do horní a spodní desky zasazeno pomocí "C" výřezů.
Střední žebro s čepy pro nasazení desek baterií. Na obrázku je pěkně vidět stuktura karbonu ze kterého je celý vrtulník vyroben.
Střední žebro s čepy pro nasazení desek baterií. Na obrázku je pěkně vidět stuktura karbonu ze kterého je celý vrtulník vyroben.
REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
Uživatelský avatar
Hum4nfrog
Příspěvky: 282
Registrován: sob 13.03.2010 0:00
Bydliště: Plzeň

Re: Gaui X7

#30 Příspěvek od Hum4nfrog »

Podvozek je veskrze standardni, skládájící se z podvozkových vzpěr a ližin. Do ližin se musí vlepit plastové zátky. Asi jediná zajímavá věc co na podvozku X7 je, že je oproti ostatním vrkulníkům skloněný směrem vzad. :-)
Přílohy
DSC_6344a.JPG
DSC_6342a.JPG
REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
Odpovědět

Zpět na „Heli - nad 500“