Coptéra Hybrid benzín/elektro

Máte svůj copter nebo stavbu/užívaní plánujete a chcete popsat jeho stavbu, úpravy, zalétaní, létání.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
JosefSvejk
Příspěvky: 6483
Registrován: pát 29.04.2011 0:00
Bydliště: ČR

Re: Coptéra Hybrid benzín/elektro

#31 Příspěvek od JosefSvejk »

Možná by se to mohlo "hodit" na smetiště a tam nezávazně mudrovat. Ale jinak jsem ještě nezaznamenal žádné urážky, tak proč mazat? Téma je určitě zajímavé.
Člověk je tak složitá bytost, že o tom lidstvo nemá ponětí.
Uživatelský avatar
JirkaA
Příspěvky: 6950
Registrován: ned 17.08.2008 0:00
Bydliště: Moravský kras ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Coptéra Hybrid benzín/elektro

#32 Příspěvek od JirkaA »

počítejte se mnou, pánové.

Moje koptera, váha cca 2 kg včetně gimbalu, gopro, atd.. Ideální poměr výkon/váha, visí přesně na půl plynu. ze 4 Ah baterky lítám 10 minut, tedy průměrný odběr proudu je 4*6=24A. ze čtyřčlánku když budu idealisticky uvažovat neměnné a tvrdé napětí 24V to znamená průměrný příkon (U*I) 24*24=576 W. To je ovšem průměrný příkon, aby to mohlo letět a hlavně stabilizovat, potřebuju ve špičkách dejme tomu dvojnásobek. Dobře, podržme ho baterkama, pro hybrid by stačila dejme tomu poloviční kapacita co lítám, tedy 2Ah, na baterce ušetřím dejme tomu 200g. Uvažujmež, že koptera unese o něco víc, takže dejme tomu +300g. To nám dělá 500g do kterých bych se měl vejít s pohonem schopným dodat alespoň těch 576 W na výstupu do baterky, aby byla energetická bilance vyrovnaná. Uvažujme 85% účinnost BLDC motoru použitého jako generátor, plus 85% účinnost měniče, který z proměnlivého napětí generátoru udělá něco použitelného pro nabíjení baterky (to jsou poměrně optimistická čísla a dovoluju si o tom něco málo vědět, je to součástí mé pracovní náplně, dokonce přímo takovou koncepci používáme v jednom našem zařízení, kde je startér turbínového motoru za chodu využit jako generátor schopný dodávat cca 1 kW do 28V palubní sítě letadla). 0,85*0,85= 0,72, celková účinnost uvažované soustavy generátor-měnič je tedy cca 72%. Na hřídeli generátoru tedy potřebujeme 576/0,72 = 797W, tedy něco víc než jednokoňový motor. Dobře, budeme věřit tomu, že nějaká 6ccm ASP to dokáže. Váha cca 300g plus nádrž plus palivo. K tomu minimálně 300g stříďák jako generátor, optimisticky předpokládám, že s měničem se vejdeme do 100g (nejvíc z něj bude vážit tlumivka plus chlazení výkonových prvků), jsme na 700g bez nádrže a paliva, takže aby to chvilku letělo dejme tomu 1kg dohromady. To neuvezeme.
OK2WY
Uživatelský avatar
ufon13
Příspěvky: 1700
Registrován: ned 30.10.2011 18:46
Bydliště: uhlířská lhota 74
Kontaktovat uživatele:

Re: Coptéra Hybrid benzín/elektro

#33 Příspěvek od ufon13 »

mě jako lodičkáře toto dost zajímá i když jen teoreticky ve velkých modelech by bylo místa dost ..... jen vyřešit nesmradlavé palivo, ale to bych se zde stal nejspíše terčem k odstřelu..... :D
Uživatelský avatar
DJIvison
Příspěvky: 520
Registrován: čtv 10.07.2014 11:57
Bydliště: Moravský Krumlov

Re: Coptéra Hybrid benzín/elektro

#34 Příspěvek od DJIvison »

Je to logicky i prakticky vysvětleno, ale přesto existují věci, co teoreticky jdou a prakticky nikoliv a naopak co teoreticky nejdou a prakticky fungují, proto bych kategoricky netvrdil, že to nejde.
MJX F45, Walkera Tali H500, DJI P3A
Uživatelský avatar
JirkaA
Příspěvky: 6950
Registrován: ned 17.08.2008 0:00
Bydliště: Moravský kras ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Coptéra Hybrid benzín/elektro

#35 Příspěvek od JirkaA »

ufon13 píše:mě jako lodičkáře toto dost zajímá i když jen teoreticky ve velkých modelech by bylo místa dost ..... jen vyřešit nesmradlavé palivo, ale to bych se zde stal nejspíše terčem k odstřelu..... :D


Ale jo, u lodičky to problém není, tam tě váha toho vehementu tolik nebolí. U koptery to problém je.
OK2WY
Uživatelský avatar
Arcicorsa
Příspěvky: 1438
Registrován: sob 12.01.2013 12:07
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Coptéra Hybrid benzín/elektro

#36 Příspěvek od Arcicorsa »

Náhodou, třeba tento hybrid vypadá zajímavě. Hlavní sílu vyvozuje spalovací motor s vrtulí a malé elektromotky se starají jen o stabilizaci.. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jYUuv7i8LOo[/youtube]
Goblin 500 Spirit@MiniProtos Spirit@Oxy3 Spirit@Taranis + Xlite RC@ www.arcitimer.com
Uživatelský avatar
ufon13
Příspěvky: 1700
Registrován: ned 30.10.2011 18:46
Bydliště: uhlířská lhota 74
Kontaktovat uživatele:

Re: Coptéra Hybrid benzín/elektro

#37 Příspěvek od ufon13 »

vidím dobře , že to má řízení po kabelu? To by byl zajímavej námět i pro napájení elektrikou :mrgreen:
Uživatelský avatar
Arcicorsa
Příspěvky: 1438
Registrován: sob 12.01.2013 12:07
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Coptéra Hybrid benzín/elektro

#38 Příspěvek od Arcicorsa »

ufon13 píše:vidím dobře , že to má řízení po kabelu? To by byl zajímavej námět i pro napájení elektrikou :mrgreen:


Těžko říci, já si spíš myslel že je to pojistka proti úletu :lol: . Jinak pamatuji si jak asi před deseti lety jeden maník létal s heli na kabelech, myslím že to nemělo ani rádio a po tech kabelech šlo i řízení ale pamatuji si to jen matně..
Goblin 500 Spirit@MiniProtos Spirit@Oxy3 Spirit@Taranis + Xlite RC@ www.arcitimer.com
Uživatelský avatar
JirkaA
Příspěvky: 6950
Registrován: ned 17.08.2008 0:00
Bydliště: Moravský kras ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Coptéra Hybrid benzín/elektro

#39 Příspěvek od JirkaA »

Arcicorsa píše:Náhodou, třeba tento hybrid vypadá zajímavě. Hlavní sílu vyvozuje spalovací motor s vrtulí a malé elektromotky se starají jen o stabilizaci..


jo, jako koncept zajímavý, ušetří se hmotnost generátoru a měniče. Ale po chcípnutí motoru se to okamžitě sesype jak hruška, to je bezpečnostní riziko.
OK2WY
Uživatelský avatar
JirkaA
Příspěvky: 6950
Registrován: ned 17.08.2008 0:00
Bydliště: Moravský kras ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Coptéra Hybrid benzín/elektro

#40 Příspěvek od JirkaA »

Pokusím se shrnout argumenty:

1. nejvíc nás bolí váha resp. poměr výkon/váha celého vehiklu.
2. malý to udělat nepůjde, tam se nedostaneme na použitelný výkon.
3. Teoretická šance je u větší koptery, kde se půjde dostat na rozumnější poměr výkon/váha celého pohonu, rozhodně to ale bude něco nad 20 kg.
4. U velkýho vehiklu jsme na podstatně větších nákladech.
5. I kdyby to vzniklo, k čemu to v praxi bude? Vozit kameru na vibrující řvoucí věci asi nebude to pravé. Jako demonstrátor toho, že to jde?
6. Pustí ÚCL něco takového do vzduchu? Upřímně o tom pochybuju. I kdyby, za barákem si s tím nezalítáš..
OK2WY
Lynxor
Příspěvky: 30
Registrován: ned 13.10.2013 13:23

Re: Coptéra Hybrid benzín/elektro

#41 Příspěvek od Lynxor »

salamander píše:Páni, niekto tu nahodí nezmysel z ríše sci-fi a spústa kopteristov sa toho chytí a začne sa tu rozvíjať téma o nezmyslu plnom stroji.
Ak niekto lieta s kopterou takáto blbosť ho ani vo sne nenapadne .
Mal by tu niekto nahodiť tému / Koptera na raketový pohon / aspoň by tu tárači mali o čom tárať - debatovať . 8O

Koptera na raketový pohon už je ve vývoji... Viz: https://www.kickstarter.com/projects/ai ... quadcopter
Uživatelský avatar
JirkaA
Příspěvky: 6950
Registrován: ned 17.08.2008 0:00
Bydliště: Moravský kras ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Coptéra Hybrid benzín/elektro

#42 Příspěvek od JirkaA »

Lynxor píše:Koptera na raketový pohon už je ve vývoji... Viz: https://www.kickstarter.com/projects/ai ... quadcopter


1. pleteš si raketu a jet, to je dost velký rozdíl
2. na ten vývoj nevybrali na kickstarteru dost peněz
3. IMHO by to tak jak to vymysleli stejně nefachalo, kdo někdy lítal s jetem tak ví, jakou reakční dobu má turbína (a zvlášť malá turbína) na přidání plynu, to by se absolutně nedalo ustabilizovat pouhým řízením tahu jednotlivých turbín.
OK2WY
ondrascz
Příspěvky: 309
Registrován: pon 01.12.2014 19:30
Bydliště: Ostrava

Re: Coptéra Hybrid benzín/elektro

#43 Příspěvek od ondrascz »

ufon13 píše:vidím dobře , že to má řízení po kabelu?


Ne. To je hadice s postřikem.
Uživatelský avatar
richardox
Příspěvky: 23
Registrován: stř 02.07.2008 0:00

Re: Coptéra Hybrid benzín/elektro

#44 Příspěvek od richardox »

Jako autor vlákna jak se tak dívám tady těch komentů k věci je opravdu velmi poskromnu... ale chvála pánu bohu za ně... autorům smysluplných příspěvků za ně děkuji, ti ostatní prosím nechť si názory o napájení po káblu apod. hloupostech raději odpustí, pouze zasírají vlákno. Taková hexa neunese 1kg? vážně? já myslím že jo... možná jen chvilku... ale určitě unese... a tu chvilku jen proto, že baterky to prostě nedají...nemám pravdu? nejsou dost tvrdé, proto ten nápad se spalovákem, který dává po celou dobu chodu relativně konstantní výkon, tedy dost nato, aby po dobu dostatku paliva v nádrži udržel koptéru v letu... co do bezpečnostního rizika tak si zase na druhou stranu myslím že by to naopak bylo bezpečnější než čisté elektro už jen proto že když ti např. selže aku u el. koptéry tak jde k zemi tak jako tak...včera se mi to stalo u F450 kde díky nějakému problému s el. šla prostě k zemi... sice jsem ji bezpečně nasměřoval ale šla dolů a to na 2x3S 2650mAh po 3 a 1/2 mi. u hybridního stroje kdyby selhal spalovák pořád mám baterku ze které vytáhnu dost energie nato, abych to aspoň mohl někam řízeně poslat když už ne přistát....o vlivu chladna na naše baterky se tu raději v teoretický prospěch spalováku ani nerozepisuji stejně tak, jako o době nabíjení....

Žádám tedy všechny, o smysluplné příspěvky a ne blbosti a narážky. Nejsem expert přez koptéry jednu mám a lítám ale mám myšlenku a rád bych ji posunul dál... kdyby před X lety neměl někdo podobně blbou a stupidní myšlenku, tak dnes nikdo z nás nelítá s ničím... :wink:

jinak ještě jeden poznatek.. u elektra čím mám baterky prázdnější tím musím více plynovat protože mi ubývá energie a u baterek je hmotnost pořád stejná... u benzínu tomu je přesně naopak... čím déle letím tím méně mám paliva a tím jsem lehčí a mohu tedy ubírat na plynu

No nemá někdo doma nabytečný cca 0,8 - 1kw spalovák a nějaký vetší stříďák... za rozumné prachy na testy?
Uživatelský avatar
ufon13
Příspěvky: 1700
Registrován: ned 30.10.2011 18:46
Bydliště: uhlířská lhota 74
Kontaktovat uživatele:

Re: Coptéra Hybrid benzín/elektro

#45 Příspěvek od ufon13 »

bohužel , mám tu jen jeden 35ccm z křovináku a neupravený pro modelářské použití.....nicméně do budoucna právě pro toto plánovaně využitý......
napadá mě zda musí být jen jeden velký střídák jako generátor nebo by šlo použít více menších , bud na jedné hřídeli, nebo více menších po obvodu setrváku spalováku. Prostorově výhodnější by bylo více malých kolem, než jeden velký....
Odpovědět

Zpět na „Coptery - projekty“