Palivo
- LittleFalco
- Příspěvky: 1142
- Registrován: sob 29.09.2012 21:01
- Bydliště: Šumná Šumava
Re: Palivo
adresa www.eurosarm.cz , uvedena v tom vlakne neni aktualni?? Ze by mi neco uniklo 
Zpátky doma, v kopcích :-)
- Havlíček Miroslav
- Příspěvky: 23
- Registrován: čtv 18.11.2010 0:00
- Bydliště: Žďár nad Sázavou
Re: Palivo
JJ, tak jsem tam volal, konkrétně do Slatiňan a chcou za 10L kanystr 411,-Kč s daní.
- Celeron
- Příspěvky: 10859
- Registrován: pát 23.04.2010 0:00
- Bydliště: Nový Bydžov ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Palivo
Bacha na to, když jsem tam byl já, měly dva druhy, na mytí a čistej. Ten Tvůj vypadá na mytí, čistej byl dražší.
Jirka
Jirka
- Havlíček Miroslav
- Příspěvky: 23
- Registrován: čtv 18.11.2010 0:00
- Bydliště: Žďár nad Sázavou
Re: Palivo
Ok, díky za varování.
- LittleFalco
- Příspěvky: 1142
- Registrován: sob 29.09.2012 21:01
- Bydliště: Šumná Šumava
Re: Palivo
To uz jsem take slysel. Jeden pry vznika jako odpadni produkt pri chemicke vyrobe, ten druhy je od zacatku vyrabeny jako methyl.
Zpátky doma, v kopcích :-)
- Luky Bartak
- Příspěvky: 162
- Registrován: pon 17.05.2010 0:00
- Bydliště: Uhlířské Janovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Palivo
Dobrý den
Chtěl bych se prosím vás zeptat, jestli do tohoto modelu http://www.carson-modelsport.cz/zbozi/3 ... ro-RTR.htm bych mohl dávat palivo s 10% nitrem. nebo nejméně 16%. Díky
Chtěl bych se prosím vás zeptat, jestli do tohoto modelu http://www.carson-modelsport.cz/zbozi/3 ... ro-RTR.htm bych mohl dávat palivo s 10% nitrem. nebo nejméně 16%. Díky
Lukáš
Re: Palivo
ahojte služi tento olej na zamiešanie do paliva, pri zábehu napríklad ked je lepšie viac obsahu oleja v palive ? http://www.rcsvet.sk/product/sk/ENGINE-Motor-olej-G-140
Re: Palivo
Tibess píše:ahojte služi tento olej na zamiešanie do paliva, pri zábehu napríklad ked je lepšie viac obsahu oleja v palive ? http://www.rcsvet.sk/product/sk/ENGINE-Motor-olej-G-140
To je olej určený na mazanie dielov pri demontáži/montáži motorov pri servise http://www.futureworldmodels.com/ultima ... 2x14075750. Myslím si, že ako prísada do paliva je celkom nevhodný.
Ak sa jedná o žhavík, tak na zábeh by som tam skôr pridal podľa kubatúry motora 5 až 10% ricínového oleja (malé motory 2 až 5cm3 tak 25% oleja v palive, väčším postačí 20%). Buď z lekárne, alebo Rizol Crystal od Tornada http://www.modelarina.cz/rizol-ricinovy ... 12259.html.
A počas zábehu menej nitrovať, prípadne nenitrovať vôbec. Najlepšie použiť priamo palivo FAI80/20, kde je 20% ricínu.
Ak sa jedná o benzínový motor tak zabiehať podľa návodu výrobcu. Väčšinou sa len trochu zvýši pomer miešania oleja do benzínu. Ale s citom. Tu sa ani neodvažujem radiť, lebo tam priveľa oleja môže spôsobiť zvýšenú tvorbu karbonu a pôsobiť kontraproduktívne. Možno je lepšie motor zabehať rovnakou zmesou ale na nižších otáčkach a mierne obohatený. Skôr spočietku nepreťažovat. Ale nikdy nezabiehať na voľnobehu - to je blbosť. Motor dostáva málo paliva, tým sa horšie maže a ani sa nedostane do správných teplotných režimov. Zníženie otáčok treba robiť jednak trochu väčšou vrtuľou a obohatením zmesi pri viac, alebo plne otvorenej klapke karburátora.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Palivo
Jedná sa o zhavik 4.6ccm a ten ricinovy olej tak to som čítal o tom, že nadmerné spini motor alebo niečo také neuškodí mu to ešte viac ? A navyše v palive tornádo je symteticky olej ak sa to zmiesa nevadí ? Ak nie tak by som ten ricinovy kúpil v lekárni pár ml len pre zabeh. Nejaký syntetický olej pre nitráky kto ry sa môže miešať s palivom nieje ?
Re: Palivo
Špiní model, nie motor!
Lebo ak je ho veľa, tak nespálený prebytok vylietava výfukom. Pri zábehu ale musí byť vždy skôr nadbytok oleja a nejaké špinenie za výfukom neriešiš. Nadbytok oleja sa dosahuje jednak tým, že sa ho do paliva pridá viac a tiež tým, že sa zabieha na plne otvorený karburátor a otáčky sa znížia výrazným obohatením zmesi - otvoríš ihlu tak aby motoru viditeľne klesli otáčky a v tomto režime ho necháš vrčasť aspoň 20 minút a niekedy treba aj viac. Motoru určite neškodí, naopak dobre chladí a jeho mazací film je stabilný aj pri vysokých teplotách. To je to, čo hlavne pri zábehu potrebuješ. Samozrejme, že olej z výfuku vali, ale to je dobre.
Čo sa týka zmiešavania s syntetickým olejom napr. v palive Tornádo - no problém, to nerieš, mám to vyskúšané. Dokonca väčšina palív so syntetikou nemá len čistú syntetiku ale aj malú časť ricínového oleja. Väčšina výrobcov motorov aj tak odporúča aby behali buď len na palivo s ricínovým olejom alebo aspoň na 1:1 zmesku ricínu so syntetikou. Problémy s karbonovaním pri chode na čistý ricín majú jedine 4-takty, kde sú vyššie teploty a preto sa odporúča skôr tá zmes.
Okrem špinenia modelu je hlavnou nevýhodou ricínového oleja, že po čase zasýcha a vznikajú ťažko rozpustné povlaky. Niekedy, keď sa nevypláchnutý motor odloží na dlhú dobu (niekoľko rokov), to zaschne dokonca tak, že sa motorom vôbec nedá pohnúť. To je potom už trochu problém, lebo pomáha jedine niekoľkodňový kúpeľ v riedidle C6000 alebo inom silnom rozpúšťadle. Rozhodne sa netreba snažiť ho pretáčať v takom stave nasilu. Ale aj tomu sa dá vždy predísť tak, že sa motor pred dlhšou odstávkou prepláchne zmesou minerálneho oleja pre benzínové dvojtakty (napr M2T) a petroleja (v pomere asi 1:1). Tiež sa predávajú tzv after-run oleje, ktoré je dobré do motora naliať po každom lietaní, kedy sa predpokladá dlhšia odstávka ako 1 mesiac a v malom množstve vždy. Len sú zbytočne drahé a v podstate sú podobného zloženia. A robí sa to nielen kvôli ricínovému oleju a jeho zasýchaniu, ale predovšetkým kvôli korozívnym účinkom nitrometánu (zvlášť keď sa lieta na palivá s obsahom nitra viac ako 10%). Na konzervovanie motora je takisto vynikajúci Konkor na zbrane (býva v spreji), alebo parafínový olej (zase v lekárni). Ale pri vymývaní treba dávať pozor a nikdy nevymývať motor čistým benzínom alebo liehom. A keď už, tak niekdy pritom nepretáčať cez hornú uvrať, ale len kývať kľukovkou v dolnej.
Pretože takéto vymytie celkom odstráni olejový film a zvlášť u motorov s výbrusmi ABC (a to sú dnes skoro všetky žhaviace menšie dvojtakty) môže dôsť k nenapraviteľnému poškodeniu povrchových vrstiev valca a piestu.
Lebo ak je ho veľa, tak nespálený prebytok vylietava výfukom. Pri zábehu ale musí byť vždy skôr nadbytok oleja a nejaké špinenie za výfukom neriešiš. Nadbytok oleja sa dosahuje jednak tým, že sa ho do paliva pridá viac a tiež tým, že sa zabieha na plne otvorený karburátor a otáčky sa znížia výrazným obohatením zmesi - otvoríš ihlu tak aby motoru viditeľne klesli otáčky a v tomto režime ho necháš vrčasť aspoň 20 minút a niekedy treba aj viac. Motoru určite neškodí, naopak dobre chladí a jeho mazací film je stabilný aj pri vysokých teplotách. To je to, čo hlavne pri zábehu potrebuješ. Samozrejme, že olej z výfuku vali, ale to je dobre.
Čo sa týka zmiešavania s syntetickým olejom napr. v palive Tornádo - no problém, to nerieš, mám to vyskúšané. Dokonca väčšina palív so syntetikou nemá len čistú syntetiku ale aj malú časť ricínového oleja. Väčšina výrobcov motorov aj tak odporúča aby behali buď len na palivo s ricínovým olejom alebo aspoň na 1:1 zmesku ricínu so syntetikou. Problémy s karbonovaním pri chode na čistý ricín majú jedine 4-takty, kde sú vyššie teploty a preto sa odporúča skôr tá zmes.
Okrem špinenia modelu je hlavnou nevýhodou ricínového oleja, že po čase zasýcha a vznikajú ťažko rozpustné povlaky. Niekedy, keď sa nevypláchnutý motor odloží na dlhú dobu (niekoľko rokov), to zaschne dokonca tak, že sa motorom vôbec nedá pohnúť. To je potom už trochu problém, lebo pomáha jedine niekoľkodňový kúpeľ v riedidle C6000 alebo inom silnom rozpúšťadle. Rozhodne sa netreba snažiť ho pretáčať v takom stave nasilu. Ale aj tomu sa dá vždy predísť tak, že sa motor pred dlhšou odstávkou prepláchne zmesou minerálneho oleja pre benzínové dvojtakty (napr M2T) a petroleja (v pomere asi 1:1). Tiež sa predávajú tzv after-run oleje, ktoré je dobré do motora naliať po každom lietaní, kedy sa predpokladá dlhšia odstávka ako 1 mesiac a v malom množstve vždy. Len sú zbytočne drahé a v podstate sú podobného zloženia. A robí sa to nielen kvôli ricínovému oleju a jeho zasýchaniu, ale predovšetkým kvôli korozívnym účinkom nitrometánu (zvlášť keď sa lieta na palivá s obsahom nitra viac ako 10%). Na konzervovanie motora je takisto vynikajúci Konkor na zbrane (býva v spreji), alebo parafínový olej (zase v lekárni). Ale pri vymývaní treba dávať pozor a nikdy nevymývať motor čistým benzínom alebo liehom. A keď už, tak niekdy pritom nepretáčať cez hornú uvrať, ale len kývať kľukovkou v dolnej.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Palivo
Na záběh toho 4,6ccm žhavíka přidej asi 5% ricinu a zabíhej na plně otevřenou klapku s hodně bohatou směsí. Bohatostí směsi udržuj nízké otáčky a občas mu trochu uber klapkou. Až po vyjetí několika nádrží můžeš přivírat hlavní jehlu a zvyšovat otáčky. Když bude mít snahu se zatahovat, otevři víc hl.jehlu, nebo ho chcípni, nech vystydnout, a pak zase pokračuj. Až se nebude zatahovat, můžeš doladit plné otáčky a zhruba o 1/4 až 1/2 otáčky hl.jehly obohatit a můžeš zhruba začít ladit volnoběh. Nenechávej motor dlouho v plných otáčkách. U každého motoru trvá záběh jinak dlouho, takže na něj nepospíchej.
Re: Palivo
VTjr, zase si byl rychlejší 
Re: Palivo
Ďakujem za vaše názory, kúpim ten ricinovy olej a budem ho tam miešať aspoň teda pri zabehu.. A nechcem sa hádať, ale čítal som aspoň 6-7. Návodov ako zabehavat zhavika každý od iného autora takisto som si naštudoval aj manual k modelu ale že sa ma zabehavat pri plne otvorenej klapke a otacky znížiť bohatou zmesou tak to som nenašiel nikde.. Ešte doplnim že sa jedná o rc auticko, ne o lietadlo...
Re: Palivo
Tak to dosť podstatne mení situáciu
Mal si to napísať hneď zo začiatku.
V prvom rade musíš zabezpečiť dobré chladenie, najlepšie ak budeš na hlavu motor fúkať vzduch nejakým ventilátorom, alebo stlačený z hadice kompresora. Nitrometan tam naopak musíš dať predpísané množstvo, lebo on okrem zvyšovania výkonu a dobrých prechodov aj vynikajúco odoberá teplo pri vyparovaní - teda dosť chladí. A navyše tieto autíčkové motory sú na vysoké % nitra od výroby upravené tak, že majú nižší kompresný pomer a dosť možné že by na palivo bez nitra bez prižhavovania ani nebežali. S tým plným otvorením karburátora to takisto nemožno preháňať, lebo na rozdiel od leteckého motora, ktorý je pri zábehu zaťažený vrtuľou, ktorá ho zároveň aj ofukuje, nie je motor autíčka zaťažovaný ničím, len valivým odporom svojich ložísk prípadne ložísk prevodovky. Každopádne aj tam by som nezabiehal celkom na voľnobeh, ale na viac otvorenú klapku a otáčky znižoval obohacovaním zmesi.
Každopádne si nechaj poradiť od autičkárov ako to robia, lebo ja som v prvom rade letecký modelár. Ale ja osobne by som ten motor demontoval, dal na dosku, primontoval naň vrtuľu a zabehal ako letecký a potom vrátil späť do auta. Samozrejme čistokrvní autičkári ma vysmejú, že je to zbytočne zložité atď ...
Ale takýto postup by motoru určite neublížil. 
V prvom rade musíš zabezpečiť dobré chladenie, najlepšie ak budeš na hlavu motor fúkať vzduch nejakým ventilátorom, alebo stlačený z hadice kompresora. Nitrometan tam naopak musíš dať predpísané množstvo, lebo on okrem zvyšovania výkonu a dobrých prechodov aj vynikajúco odoberá teplo pri vyparovaní - teda dosť chladí. A navyše tieto autíčkové motory sú na vysoké % nitra od výroby upravené tak, že majú nižší kompresný pomer a dosť možné že by na palivo bez nitra bez prižhavovania ani nebežali. S tým plným otvorením karburátora to takisto nemožno preháňať, lebo na rozdiel od leteckého motora, ktorý je pri zábehu zaťažený vrtuľou, ktorá ho zároveň aj ofukuje, nie je motor autíčka zaťažovaný ničím, len valivým odporom svojich ložísk prípadne ložísk prevodovky. Každopádne aj tam by som nezabiehal celkom na voľnobeh, ale na viac otvorenú klapku a otáčky znižoval obohacovaním zmesi.
Každopádne si nechaj poradiť od autičkárov ako to robia, lebo ja som v prvom rade letecký modelár. Ale ja osobne by som ten motor demontoval, dal na dosku, primontoval naň vrtuľu a zabehal ako letecký a potom vrátil späť do auta. Samozrejme čistokrvní autičkári ma vysmejú, že je to zbytočne zložité atď ...
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Re: Palivo
Lark píše:VTjr, zase si byl rychlejší
Nevadí, ty jsi můj výklad perfektně doplnil a kdyby šlo o letecký motor, tak k tomu už není co dodat.
Jenže, jak se ukázalo, všechno je jinak, je to v autíčku.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)