Letadlo přepadává do strany
Letadlo přepadává do strany
Vážení přátelé,
postavil jsem si EPP Warbirda s rozpětím 120cm a prostorovým trupem a od prvních letů mám problém s tím, že letadlo pořád přepadává na pravé křídlo.
Mám na něm pravotočivou vrtuli ( z pohledu pilotní kabiny se vrtule točí po směru hodinových ručiček ), mám doprava vyosený motor a přesto letadlo padá doprava.
Tendence k přepadávání doprava vzrůstá se stoupající rychlostí letu.
Zkoušel jsem levé křídlo zatížit závažím ( cca 20 gramů ), po odhodu se letadlo prudce naklonilo doleva, ale jakmile nabralo rychlost, opět začalo přepadávat doprava.
Také jsem pozoroval rychlost "klonění podél osy" a při plné výchylce křidélek doleva se letadlo naklání asi 4x pomaleji než při plné výchylce doprava.
1) Když mám pravotočivou vrtuli, nemělo by letadlo mít tendenci ke klonění doleva?
2) Čím by to mohlo být?
Podezírám křidýlka z měkkého EPP, která se ve větší rychlosti ohnou navzdory páce od serva. Ale pak by letadlo mělo padat doleva, ne?
Druhé podezření je na výškovku, která je rovněž měkká, hodně kmitá a protože se mi letadlo vzpíná, je trochu potlačená. A protože je táhlo na levé půlce, mohla by být levá půlka výškovky potlačená, pravá rovně a tím pádem levá půlka vyvozovat vztlak a tlačit letadlo doprava.
Děkuji všem za tip. Rád si poslechnu rady, než se pustím do odřezávání křidélek a výškovky a nahrazovat balzou.
M.
P.S. Děkuji všem, co dočetli až sem.
postavil jsem si EPP Warbirda s rozpětím 120cm a prostorovým trupem a od prvních letů mám problém s tím, že letadlo pořád přepadává na pravé křídlo.
Mám na něm pravotočivou vrtuli ( z pohledu pilotní kabiny se vrtule točí po směru hodinových ručiček ), mám doprava vyosený motor a přesto letadlo padá doprava.
Tendence k přepadávání doprava vzrůstá se stoupající rychlostí letu.
Zkoušel jsem levé křídlo zatížit závažím ( cca 20 gramů ), po odhodu se letadlo prudce naklonilo doleva, ale jakmile nabralo rychlost, opět začalo přepadávat doprava.
Také jsem pozoroval rychlost "klonění podél osy" a při plné výchylce křidélek doleva se letadlo naklání asi 4x pomaleji než při plné výchylce doprava.
1) Když mám pravotočivou vrtuli, nemělo by letadlo mít tendenci ke klonění doleva?
2) Čím by to mohlo být?
Podezírám křidýlka z měkkého EPP, která se ve větší rychlosti ohnou navzdory páce od serva. Ale pak by letadlo mělo padat doleva, ne?
Druhé podezření je na výškovku, která je rovněž měkká, hodně kmitá a protože se mi letadlo vzpíná, je trochu potlačená. A protože je táhlo na levé půlce, mohla by být levá půlka výškovky potlačená, pravá rovně a tím pádem levá půlka vyvozovat vztlak a tlačit letadlo doprava.
Děkuji všem za tip. Rád si poslechnu rady, než se pustím do odřezávání křidélek a výškovky a nahrazovat balzou.
M.
P.S. Děkuji všem, co dočetli až sem.
Naposledy upravil(a) MadMack dne čtv 25.07.2013 7:30, celkem upraveno 1 x.
Wild Hawk -> protoze se rozbil, udelal jsem z nej parnik -> protoze se potopil, jdu zase litat!!!
Re: Letadlo předává do strany
Já bych začnul tím, že bych všechny řídící plochy od páky pořádně vyztužil proti krutu, EPP je prevít, jednou jsem dal ránu právě z důvodu kroucení elevonů na EPP Me 163 Comet při vyšších rychlostech.
Náležitě jsem vše vyztužil a mám pokoj.
I kdyby to nebylo tím, vyztužil bych. Jo a právě kvůli takovýmto nectnostem bublin jsem se zařekl, že už žádné nechci, nebo alespoň co nejmíň
Náležitě jsem vše vyztužil a mám pokoj.
I kdyby to nebylo tím, vyztužil bych. Jo a právě kvůli takovýmto nectnostem bublin jsem se zařekl, že už žádné nechci, nebo alespoň co nejmíň
Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...
Re: Letadlo předává do strany
Jeden pokus jsem už učinil - křidélka jsem podlepil 2mm balzou a možná to trochu pomohlo. "Možná" píšu proto, že jsem moc chtěl, aby to pomohlo 
Wild Hawk -> protoze se rozbil, udelal jsem z nej parnik -> protoze se potopil, jdu zase litat!!!
Re: Letadlo předává do strany
Tak pomohlo nebo ne???
Asi ne, co???
Asi ne, co???
Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...
Re: Letadlo předává do strany
Nepomohlo 
POkus se závažím na levém křídle proběhl s už vyztuženými křidélky balzou.
POkus se závažím na levém křídle proběhl s už vyztuženými křidélky balzou.
Wild Hawk -> protoze se rozbil, udelal jsem z nej parnik -> protoze se potopil, jdu zase litat!!!
Re: Letadlo předává do strany
Závaží sundej a natrimuj křidélka "vlevo" = levé křidélko bude lehce nahoru a pravé lehce dolů. Zalétej to a najdi takovou polohu trimu křidélek až to poletí rovně, bez snahy klonit na některou stranu. Potom překruť celé křídlo tak, aby jsi mohl zrušit ten trim a vrátit křidélka do neutrálu.
Máš zkroucené křídlo. Na levé polovině je teď lehce pozitiv, nebo na pravé negativ.
Máš zkroucené křídlo. Na levé polovině je teď lehce pozitiv, nebo na pravé negativ.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Re: Letadlo předává do strany
To vyosení doprava - nemáš moc velké?
Přepadává to hlavně pod velkým plynem nebo i při bezmotorovém letu (nebo s minimálním plynem)?
Přepadává to hlavně pod velkým plynem nebo i při bezmotorovém letu (nebo s minimálním plynem)?
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz
http://rc.ludl.cz
Re: Letadlo předává do strany
Woita píše:To vyosení doprava - nemáš moc velké?
Přepadává to hlavně pod velkým plynem nebo i při bezmotorovém letu (nebo s minimálním plynem)?
Zatáčelo by to doprava,, neklonilo by to tam. Se zvětšující se rychlostí letu narůstá vliv toho zkrouceného křídla. Při vypnutém motoru a pomalém klouzání to nebude klonit výrazně. Na plný knedlík to bude létat výkruty vpravo. Funguje to jako křidélka. Na vysoké rychlosti stačí malá výchylka. Na minimálce je to klidně až nadoraz.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
- pajax007
- Příspěvky: 846
- Registrován: sob 28.01.2006 0:00
- Bydliště: Chlumec nad Cidlinou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Letadlo předává do strany
Zdarec
Viděl bych to stejně jako JMalik. U T 28 Trojan jsem měl tak zkroucené křídlo že vytrimovat ho na rovný let znamenalo výchylky křidélek cca 20 stupňů. To zkroucení negativ/pozitiv tam bylo šílený. Na jednu stranu to sotva vytočilo zatáčku, na druhou to reagovalo okamžitě do výkrutu.
Pajax 007
Viděl bych to stejně jako JMalik. U T 28 Trojan jsem měl tak zkroucené křídlo že vytrimovat ho na rovný let znamenalo výchylky křidélek cca 20 stupňů. To zkroucení negativ/pozitiv tam bylo šílený. Na jednu stranu to sotva vytočilo zatáčku, na druhou to reagovalo okamžitě do výkrutu.
Pajax 007
-
JardaRůžička
- Příspěvky: 2731
- Registrován: pát 02.03.2012 7:55
- Bydliště: Ústí nad Labem
Re: Letadlo předává do strany
Prakticky jistě zkroucené křídlo. Je marné nějak to kompenzovat, vždycky to bude mrcha pokud to nesrovnáš. (Mimochodem - v nadpisu máš že letadlo "předává", než jsem přečetl, dost jsem si podumal...)
Re: Letadlo přepadává do strany
Děkuji všem za tip.
V rychlosti jsem na to kouknul a opravdu to vypadá na zkroucené křídlo. To teda bude boj ...
Také jsem opravil název tématu, nějak jsem to přehlídnul - ale je vidět, že jsou zde všichni inteligentní a vnímaví a že blbost pochopili
Ještě jednou děkuji. M.
V rychlosti jsem na to kouknul a opravdu to vypadá na zkroucené křídlo. To teda bude boj ...
Také jsem opravil název tématu, nějak jsem to přehlídnul - ale je vidět, že jsou zde všichni inteligentní a vnímaví a že blbost pochopili
Ještě jednou děkuji. M.
Wild Hawk -> protoze se rozbil, udelal jsem z nej parnik -> protoze se potopil, jdu zase litat!!!