Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 45 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: pon 29.01.2024 17:46 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6837
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Zdravím všechny příznivce čmuďáků. :)

Nedávno jsem získal velmi levně dva motory OS Max FP25 (4cm3), jeden takřka kompletní (chyběla pouze matice W1/4"x28z na utahování vrtule a šrouby na připevnění výfuku), ale druhý byl na součástky, tedy ve víceméně šrotovém stavu. Chyběla taky ta matka, ale i unašeč vrtule a zadní víko karteru. Krom toho i šrouby hlavy válce a toho zadního víka. Taky RC karburátor byl sice dodán, ale s chybějící tryskou s jehlovým ventilem. Pro ilustraci zde jsou fotky toho kompletního
Příloha:
motor-o-s-max-fp-4-ccm-181645370.jpg
motor-o-s-max-fp-4-ccm-181645370.jpg
[ 69.5 KiB | Zobrazeno 934 krát ]

Příloha:
motor-o-s-max-fp-4-ccm-181645423.jpg
motor-o-s-max-fp-4-ccm-181645423.jpg
[ 61.76 KiB | Zobrazeno 934 krát ]


a zde toho šrotového.
Příloha:
motor-os-max-fp-4-ccm-182200030m.jpg
motor-os-max-fp-4-ccm-182200030m.jpg
[ 71.05 KiB | Zobrazeno 934 krát ]

Příloha:
motor-os-max-fp-4-ccm-182200081m.jpg
motor-os-max-fp-4-ccm-182200081m.jpg
[ 78.33 KiB | Zobrazeno 934 krát ]


Zde je pohled zezadu, dovnitř a na chybějící víko
Příloha:
motor-os-max-fp-4-ccm-182200117m.jpg
motor-os-max-fp-4-ccm-182200117m.jpg
[ 50.39 KiB | Zobrazeno 934 krát ]


Chci všechny ujistit, že ačkoli mám velké množství modelářských spalováků, tak se stále nepovažuji za sběratele, protože na rozdíl od pravověrných sběratelů, kteří motory jen vyčistí a položí na vitrínu, ale v žádném případě je nestartují, tak já se vždy snažím je dovést do funkčního stavu i navzdory tomu, že šrot doplním nepůvodními díly. Takže já se považuji spíš za takového restaurátora. 8)
No a každý šrot, který získám, je pro mne výzvou. A čím větší šrot, tím mám větší radost, když nakonec zavrčí. :wink:
Tak tomu bylo i v případě i tohoto OS bez unašeče, šroubků, zadního víka a nekompletního karburátoru. Obava z toho, že bude nadměrně vyběhán a tudíž už bude mít špatnou kompresi, se naštěstí nepotvrdila, takže jeho záchrana má smysl.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne pon 29.01.2024 19:16, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: pon 29.01.2024 18:25 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6837
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Jako největší výzva se ukázala výroba nového unašeče vrtule. Já už vyrobil desítky unašečů, ale všechny byly upínány na hřídel pomocí mosazného svěrného kuželu. Vyrobit takové nepředstavuje žádný velký problém, postačí soustruh, dokonce i to drážkováni pod vrtuli lze "vyškrábat" nožem a jako děličku použít vhodné ozubené kolo na vřetenu. Ale firma OS (a pak i jejich činské klony ASP/Magnum/PH) používají usazení na hřídel s rovnou sfrézovanou ploškou (no podobné, jako je zvykem u potenciometrů v elektrotechnice) a to je trochu viditelné i na fotkách motoru. Vyrobit hřídel s ploškou je maličkost, ale vyrobit na ni přísně centricky pasující tvarový otvor, to už triviální není. :roll:
Hned mě napadlo několik způsobů jak si s tím poradit. Jednak dát to vyřezat drátovou řezačkou, nebo vodním paprskem. To ale vyžaduje kooperaci s firmami, co takové vybavení mají, čili je to na dlouhé lokty a určitě by to bylo i dost nákladné. Navíc, jak jsem se později dověděl, na drátových řezačkách lze sice řezat všechny kovy, ale hliníkové slitiny řežou velmi neradi, protože vzniklé oxidy a hydroxidy Al značně znečistí celou lázeň, kterou je pak nutno vyměnit, vanu důkladně vyčistit a nanovo naplnit ne zrovna levnou deionizovanou vodou. U vodního paprsku je zas problémem přesné vycentrování otvoru, takže by se muselo postupovat tak, že se vyrobí nejprve polotovar s tím tvarovým otvorem a ten se pak na vhodném trnu (třeba i na klikovce) osoustruží.
Samozřejmě výrobce motorů ať už OS nebo ASP má na tuhle operaci obrážecí trn. No, ale ten se vyplatí při velké sériovosti, pro výrobu 1 kusu ho zhotovovat je ekonomický nesmysl.
Pak ještě existují sekací mašiny, kterými se do plechu tenkými noži vysekávají různé tvarové otvory. To mne inspirovalo a rozhodl jsem se, že ve svých skromných podmínkách ten otvor obrazím na svém malém soustruhu.
První co jsem potřeboval bylo vyrobit si polotovar unašeče s menším otvorem průměru 6,5 mm. Usazení na hřídeli je na průměr 9mm. Vysoustružit polotovar z duralu nebyl problém.
Dále pak jsem si musel vyrobit tenký obrážecí nůž. Na to se hodilo torzo zlomeného závitníku (ještě že já tyto kousky nástrojové oceli nikdy nevyhazuji, protože se mi nejednou na podobné věci hodily). Takže asi po necelé hodince broušení jsem stvořil toto:
Příloha:
obr_noz_20240125_212044m.jpg
obr_noz_20240125_212044m.jpg
[ 79.7 KiB | Zobrazeno 906 krát ]

Příloha:
obr_noz_20240125_212053m.jpg
obr_noz_20240125_212053m.jpg
[ 82.55 KiB | Zobrazeno 906 krát ]

Příloha:
obr_noz_20240125_212123m.jpg
obr_noz_20240125_212123m.jpg
[ 89.02 KiB | Zobrazeno 906 krát ]

Tělo starého závitníku M6 o průměru 6mm šlo dobře upnout do adaptéru pro kulatá radeca, do staré nožové hlavy mého malého soustruhu.
Postup obrážení asi nejlépe vysvětluje tento nákres:
Příloha:
Unasac-obrazanie_otvoru.png
Unasac-obrazanie_otvoru.png
[ 181.8 KiB | Zobrazeno 906 krát ]


Takže postupným škrabáním po 0,1mm, kdy jsem rukou po jemných krocích pootáčel vřeteno soustruhu v rozsahu 2/3 otáčky, se mi podařilo se dostat na průměr 9mm zhruba na 3/4 obvodu. Zde je viditelné jaké bylo to uspořádáni v soustruhu:
Příloha:
unasac_obrazanie_20240125_212331m.jpg
unasac_obrazanie_20240125_212331m.jpg
[ 129.55 KiB | Zobrazeno 906 krát ]

zde je detailní pohled:
Příloha:
unasac_obrazanie_det_20240125_212326m.jpg
unasac_obrazanie_det_20240125_212326m.jpg
[ 90.88 KiB | Zobrazeno 906 krát ]


Rovnou plošku v otvoru nezbylo než opatrně opilovat jehlovým pilníkem a výsledek vypadá takto:
Příloha:
unasac-final_20240122_093947m.jpg
unasac-final_20240122_093947m.jpg
[ 62.52 KiB | Zobrazeno 906 krát ]


Nakonec bylo nutno ještě vyfrézovat vroubkování unašeče na frézce pomocí dělící hlavy:
Příloha:
unasac_vrubk_20240125_211906m.jpg
unasac_vrubk_20240125_211906m.jpg
[ 92.31 KiB | Zobrazeno 906 krát ]


Zde jsem ve své fotodokumentaci trochu porušil časovou následnost úkonů, to vroubkování se dělalo až jako poslední operace, ale na předešlých fotkách s obrážením je vidět i to vroubkování, protože tyto fotky jsem udělal dodatečně.
Každopádně výsledek je i k mému vlastnímu překvapení perfektní, unašeč sedí na hřídeli dokonce s menší vůlí než ten originální, fabrický, z druhého motoru a je dokonale centrický. Sám jsem tak dobrý výsledek mé "manufaktury" :D neočekával, spíš jsem čekal, že se to hned napoprvé nepovede a budu muset uskutečnit víc pokusů, než to bude OK. :roll:
No, ale i s výrobou obrážecího nože mne to stálo 4 hodiny času - no prostě součástka k nezaplacení! :lol:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne úte 30.01.2024 1:49, celkově upraveno 4

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: pon 29.01.2024 19:01 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6837
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Takže motor už je vybaven funkčním unašečem:
Příloha:
20240122_094235m.jpg
20240122_094235m.jpg
[ 56.57 KiB | Zobrazeno 872 krát ]

Příloha:
20240122_094220m.jpg
20240122_094220m.jpg
[ 30.71 KiB | Zobrazeno 872 krát ]


Zde už i s maticí a podložkou
Příloha:
20240122_094141m.jpg
20240122_094141m.jpg
[ 52.59 KiB | Zobrazeno 872 krát ]


Výroba matek W1/4"x28z je vcelku triviální pokud máte k dispozici vhodné závitníky. Ty jsem si pořídil už dávno (právě kvůli motorům ASP a OS), takže stačí nimi v soustruhu přeřezat běžnou matku M6 (co je na desítku klíč) a nožem ještě zarovnat její čelo, protože matku nikdy nelze upnout do univerzálky úplně přesně, tak aby to čelo vůči závitu neházelo. Takže tyto withworthovské matky jsem vlastně vyrobil hned 2ks jako úplně první součástky, čím jsem hned dokompletoval i ten funkční motor. To mi umožnilo nasadit vrtuli a otestovat stav výbrusu, tedy kompresi obou motorů.

Dále jsem potřeboval vyrobit zadní víko a jeho těsnění. Podle funkčního motoru jsem si udělal výkres:
Příloha:
Zadne_veko.png
Zadne_veko.png
[ 124.38 KiB | Zobrazeno 872 krát ]

zde i v PDF. (to pokud by potřeboval si to někdo vytisknout)
Příloha:
Zadne_veko.pdf [98.33 KiB]
19 krát
a výroba jeho duralového polotovaru na soustruhu už pak byla docela hračka. Nejsložitější bylo jednak přesné vyvrtání 4 otvorů průměru 2,7mm pro montážní šroubky M2,5.
Příloha:
veko_otv_20240125_215813m.jpg
veko_otv_20240125_215813m.jpg
[ 86.03 KiB | Zobrazeno 872 krát ]

A pak ještě ofrézování obvodu lemu tak, aby přesně pasoval k obvodu čela karteru. To je operace, při které se dá snadno všechno pokazit. Totiž frézka žádný zbytečný pohyb neodpouští - toho, kdo někdy frézoval o tom nemusím přesvědčovat. :wink: Ale povedlo se mi to dostatečně přesně (na fotce je zachycena fáze předvrtání navrtávákem, pak se otvory ještě provrtávaly 2,7-čkou.)
Abych ofrézoval ten lem přesně, tak jsem si vyvrtané, ale ještě neofrézované víko namontoval na motor, přitáhl dvěma šroubky a rýsovací jehlou orýsoval obvod zadního čela karteru. A podle té rýhy pak ofrézoval ten lem - to byla asi ta nejnáročnější operace.
Příloha:
veko_lem_20240125_222548m.jpg
veko_lem_20240125_222548m.jpg
[ 80.51 KiB | Zobrazeno 872 krát ]

Zas samozřejmě za pomocí otočného stolu frézky. A taky jsem frézoval i to malé rovné sražení aby píst v dolní úvrati nenarážel do víka. Nakonec ty ouška kolem šroubků, ty jsem ještě musel dopilovat ručně jehlovými pilníky. Frézoval jsem jen ty centrické oblouky a přímky, na vyfrézování celého obvodu bych pochopitelně potřeboval kopírovací nebo CNC frézku, ručnymi posuvy to nelze.
Každopádně to víko taky dalo zabrat několik hodin, i když méně než ten unašeč, ale taky je to součástka k nezaplacení. :D

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne úte 30.01.2024 1:59, celkově upraveno 5

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: pon 29.01.2024 19:11 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6837
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Taky jsem si na laserovém plotru vyřezal ze silnějšího papíru těsnění zadního víka
Příloha:
20240122_131447m.jpg
20240122_131447m.jpg
[ 79.41 KiB | Zobrazeno 864 krát ]

pasuje na zadní čelo dokonale
Příloha:
20240122_131552m.jpg
20240122_131552m.jpg
[ 86.25 KiB | Zobrazeno 864 krát ]


Zbývalo jen doplnit šroubky hlavy malé imbusy 6ks M 2,5x10 a na zadní víko 4ks M 2,5x8 mm a taky na montáž tlumiče výfuku 2ks M 3x30mm.

No a teď ještě musím vyřešit otázku karburátoru.
Napadlo mi, že když ten druhý motor je s RC karburátorem, tak tenhle by mohl být v CL verzi, tedy pro cvičného upoutance s klasickým venturi difuzérem a obyčejnou příčnou tryskou s jehlovým ventilem. Mám nějaké náhradní trysky od MVVS, tak ty na to využiji. Jen ještě dumám nad tím, jaký zvolit průměr difuzéru když přes něj půjde napříč tryska průměru 3,5mm. Porovnával jsem to s různými motory co mám, bohužel ani jeden není 4cm3. No, nejblíže je tomu asi MVVS 5,6A, kde je stejná tryska a difuzér 6,5mm. Na čtyřku bych to asi zmenšil na 6mm, co myslíte, bude to OK? Poradí někdo? :?
Motor je na svoji objemovou třídu velmi lehký (klikovka je v bronzovém pouzdru, takže se dost ušetřilo na váze kuličkových ložisek), takže by se snad pro toto využití mohl hodit. Ale to mně ještě čeká, takže pokračování bude příště i s finální fotkou motoru. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: úte 30.01.2024 0:26 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 7.7.2011
Příspěvky: 256
Bydliště: Kladno, ČR
Gratuluji, to je opravdu výborná práce!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: úte 30.01.2024 1:54 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6837
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Dík, pochvala potěší. :D Od manželky se ji dočkám jen stěží. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: úte 30.01.2024 7:37 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9063
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Můžu ti jen tiše závidět (v dobrém) tvou šikovnost a také možnosti (přístup ke strojnímu vybavení). Pěkná práce! Bohužel dnes už některé nástroje na výrobu nejsou k sehnání. Ty jsi si koupil ten závitník včas, já si chtěl koupit "svíčkový", ale když jsem něco objednával, vždycky jsem na to zapomněl - no co, koupím příště, až najednou není v nabídce :( .

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: úte 30.01.2024 8:43 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6837
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Já je kupoval zde https://www.gw-werkzeuge.de/gw8.htm, ten svíčkový W1/4"×32z taky, ale momentalně ho tam nemají.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: úte 30.01.2024 8:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9063
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Právě ten W1/4x32z bych potřeboval, tedy spíše rád bych ho měl ve výbavě, může se hodit. Všechny mé motory mají tento (W) závit, motory se závitem M 6x0,75 nevlastním (bohužel či bohudík, jak se na to člověk dívá :D ). Ale budu doufat, že ho nebudu potřebovat (na stavbu motoru podle vlastního návrhu nemám minimálně přístup ke strojnímu vybavení :wink: ).

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: úte 30.01.2024 10:01 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6837
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Stačí trochu prohledat Internet a určitě je najdeš (ceny jsou ale vyšší než jsem kupoval na GW-werkzeuge a možnosti dopravy jsem příliš nestudoval).
No tak, podívej se na tyto odkazy :
https://www.zollshop.de/de/Gewindeschne ... F-Gewinde/

Nebo:
https://shop.pichler.de/Gewindebohrer-1-4-32-UNEF-2B

Nebo:
https://www.gewindebohrer-shop.de/gewin ... -2885.html

Tady je více odkazů přes e-bay:
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... 2&_sacat=0

konkrétně svíčkový zde:
https://www.ebay.de/itm/256032685662?ha ... R8TskJmrYw

nebo zde:
https://www.ebay.de/itm/134079341598?ha ... R8TskJmrYw

A taky na Amazonu, jen tam mají jakýsi problém s dopravou do CZ/SK:
https://www.amazon.de/UNEF-32-Handgewin ... B0039Z7FHY

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: úte 30.01.2024 10:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9063
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Před nějakou dobou jsem hledal, ale moc úspěšný jsem nebyl. Protože to není (zatím) aktuální, tak jsem hledání odložil. Ale hned ten první odkaz je zajímavý, cena...no, když to člověk potřebuje (nebo si myslí, že by to potřebovat mohl), tak to holt obětuje. Díky!

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: úte 30.01.2024 10:25 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6837
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Jj. když se jedná o nějakou věc pro náš koníček, tak přece nic není příliš drahé! :lol:
Jen se o tom nesmí dovědět manželka. :wink:
DAF píše:
... motory se závitem M 6x0,75 nevlastním (bohužel či bohudík, jak se na to člověk dívá ...

Pár takových mám, nejaké TONO 3,5 a 5,6cm3, MVVS 5,6A, žhavíkovou verzi JENA 2,5, a starší MVVS 2,5 RL.
No, nepředpokládám, že bys v současnosti předělával nějaký motor s W hlavou na metrický M6x0,8 (či jaký tam vlastně byl), spíš se dost často ty metrické hlavy přeřezávaly na W. Takových motorů, co by věkově odpovídaly té ČS metrické éře, ale mají v hlavě W, se ale vyskytuje značné množství protože byly mnohé upraveny. Nebo ty, co šly na export, třeba do SSSR, měly od výroby W závit, protože paradoxně v Rusku metrické svíčky neznaly. I žhavíkové motory JENA, které se mohutně exportovaly do SSSR (ještě dlouho po tom, co se k nám dovážet přestaly, proto tam mají sběratelé i takové 4-kanálové typy, které jsou pro nás neznámé), se pro ně vyráběly s W závitem.
Jinak si vzpomínám, tedy mám pocit, že pan Starý, co v Modele vyráběl motory TONO, takovou službu sám nabízel a v druhé polovině 70. let za pakatel ty staré motory upravoval na nové W svíčky.
Takže pokud dnes nějaký pravověrný sběratel něco potřebuje, a za nic na světě nechce zasahovat do závitu svého starého cenného motoru, tak spíš shání staré metrické svíčky. Nebo i to metrické očko, kterým by si ty současné palcové svíčky na metriku přeřezal. Před pár lety jsem třeba Standovi Jelenovi (dnes asi největší sběratel motorů v CZ) posbíral doma a dal mu všechny metrické svíčky (i spálené) co mi z minulých dob zbyly, aby jimi mohl dokompletovat tyto starší motory do vitríny. Ja sám jsem si nechal asi jen jednu e s novým vláknem a asi 3 spálené. Z toho mám taky 2 JENA svíčky s tím skleněným izolátorem, přes který je za chodu vidět oheň ve válci.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: úte 30.01.2024 10:32 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6837
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Mně ted schází spíš závitník UNF 5/16"x24 - který mají na klice mnohé ty trochu větší motory (třeba OS MAX AX 95, taky FS120 a pod). Takže asi budu taky nějaké takové závitníky kupovat. Když se podívám, za kolik prodávají takovou náhradní matici, tak to se určitě ten závitník nebo i sada víc vyplatí. Jeho cena se vrátí po vyřezání 1-2 ks matek. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: úte 30.01.2024 11:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9063
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Já si pořídil, vlastně z hecu, motory TONO (už jsem psal jinde). Ten první (5,6) měl už W svíčky, ale koupil jsem nejméně dva motory od pana Petra Chvátala (někde od Olomouce) a bavili jsme se o tom, jaké závity tam jsou. Mám ještě 3,5 a 2x 10,0 ccm (jedno i dvousvíčkový), všechny v RC verzi. Protože bych docela rád ty motory jednou použil v nějakých retromodelech (záměrně neříkám historických), předělal mi závity z metriky na Withwortha, abych tam mohl dát současné svíčky. Jinak, a nemyslím, že bych tím dělal reklamu, jsem žhavící svíčky s metrickým závitem M 6x0,75 viděl v nabídce MP Jet.
Jinak ty závity na klikovkách mi také docela vadí. Ostatní šrouby jsou normální metrické, ale na unašeči nějaký UNF (UNEF), nebo co to je.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: úte 30.01.2024 11:19 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6837
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Pana Chvátala znám osobně 8). Od něj se dá získat leccos, jen on si z toho udělal kšeft a někdy neví co by za ty věci chtěl. Ale je to jeho právo, to mu neberu. :)
DAF píše:
...Jinak, a nemyslím, že bych tím dělal reklamu, jsem žhavící svíčky s metrickým závitem M 6x0,75 viděl v nabídce MP Jet..
To je zajímavá informace, musím sit uložit do své děravé paměti! :wink: Takže to stoupání je zřejmě správně 0,75mm. :o
DAF píše:
Jinak ty závity na klikovkách mi také docela vadí. Ostatní šrouby jsou normální metrické, ale na unašeči nějaký UNF (UNEF), nebo co to je.

No motory OS, ASP, TT a j. kategorie .25 až .60 tam mívají UNEF 1/4"x28 a kategorie .90 a větší ten UNF 5/16"x24, který nemám, jak jsem psal výše, který si musím koupit. Ale taky spíš pro jistotu, zatím jsem neměl tu nouzi ho použít. :wink:

Ale setkal jsem se s nemetrickými šrouby i na výfucích. Konkrétně ve fýfucích pro Enya .40 a .60 tam byly nějaké W 1/8"x??, pro které závitníky/očka taky nemám. Ale dá se to v nouzi přeřezat na M4, masa je tam dost.

Nedávno mne ale dostala i stará metrika. 8O
Když jsem repasoval motor FOK-15 (stará maďarská jedenapůlka, je tu o tom vlákno), tak na přišroubování hlavy jsem potřeboval 4 metrické šrouby M2,6x30mm. To byly ještě podle staré meziválečné metrické normy, v 60. letech se ještě sem-tam používaly v přístrojové a jiné jemné technice, ale do nových konstrukcí se už osazovat neměli.
A tyto M2,6 fakt už dnes nešly nikde sehnat. :(
Tedy, nahradil jsem je s M2,5, které mají naštěstí stejné stoupání, jen jsou v tom bloku trochu volnější. Ve vitrínce to určitě nevadí, ale kdyby měl ten motor ještě někdy běžet, tak nevím nevím??? :roll: Že to v detoňáku vydrží jistotu nemám. :|

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 45 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz