|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 14 ] |
|
Autor |
Zpráva |
liborjino
|
Napsal: pon 06.02.2023 19:28 |
|
Nováček serveru
|
 |
Registrován: 30.10.2014 Příspěvky: 1
|
Zdravím. Jaký tah motoru je potřeba k létání základní akrobacie pro letadlo.
Příklad: dvouploch, rozpětí 1800 mm, váha 6500g.
|
|
Nahoru |
|
 |
|
|
 |
mior
|
Napsal: pon 06.02.2023 21:20 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 22.9.2008 Příspěvky: 3058 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
No ak chceš visieť na vrtuli, tak ťah musí rovný hmotnosti, najmenej. Na ostatné obraty stačí aj menej. Ešte by bolo dobré napísať, aké máš skúsenosti. Lebo to, čo chceš, nie je pre začiatočníkov. A podľa dotazu cítim, že začiatočník si...
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
 |
zdzd
|
Napsal: pon 06.02.2023 21:38 |
|
Moderátor serveru
|
 |
 |
Registrován: 4.5.2003 Příspěvky: 11064 Bydliště: Břeclav, ČR
|
mior píše: No ak chceš visieť na vrtuli, tak ťah musí rovný hmotnosti, najmenej. Na ostatné obraty stačí aj menej. Ešte by bolo dobré napísať, aké máš skúsenosti. Lebo to, čo chceš, nie je pre začiatočníkov. A podľa dotazu cítim, že začiatočník si... Otázka také je, jaký tak. Na visení je to o statickém tahu, na akrobacii o tahu za dané rychlosti. Pro liborjino pokud se v tom nevyzná: Statický tah je, pokud letadlo uváže za ocas a měří tah siloměrem. Tam je základ co největší vrtule s co nejmenším stoupáním. Tah v letu chce vrtuli o menším průměru a s takovým stoupáním aby při dané rychlosti a otáčkách pořád ještě zabírala. To je něco jako u auta rozjezd z místa na jedničku, nebo jízda po dálnici na pětku. Vždy to chce jiný převod aby měl motor vhodné otáčky a kroutící moment pro danou pracovní oblast. U auta převodovkou, u letadla parametry vrtule.
|
|
Nahoru |
|
 |
guchar
|
Napsal: úte 07.02.2023 1:47 |
|
Mazák
|
 |
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 6811 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
zdzd píše: ... To je něco jako u auta rozjezd z místa na jedničku, nebo jízda po dálnici na pětku. Vždy to chce jiný převod aby měl motor vhodné otáčky a kroutící moment pro danou pracovní oblast. U auta převodovkou, u letadla parametry vrtule. Letatelka » Úvodní stránka » Návody a rady » Polopatické vysvětlení volby vrtulí k modelům U stavebnic bývají pro dané letadlo uvedeny doporučené motory (jejich výkon) v závislosti na požadovaném způsobu létání. Na rozdíl od zjištění statického tahu, zjištění tahu za letu je o dost složitější. Některé možné způsoby: A) (Souřadnice x, y a z - Dráha, rychlost, zrychlení; hmotnost pro tah/kg) B) Telemetrie, akcelerační čidlo C) Možnost ofukování v aerodynamickém tunelu "NÁVRH A KONSTRUKCE ZAŘÍZENÍ PRO MĚŘENÍ AERODYNAMICKÝCH PARAMTERŮ LETECKÝCH VRTULÍ" [THE DESIGN OF AIR PROPELLER TEST BENCH] za poslední D) Nepřímo - simulační programy
|
|
Nahoru |
|
 |
Troll
|
Napsal: úte 07.02.2023 11:20 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 4.5.2008 Příspěvky: 2983 Bydliště: Prostějov
Blog: Zobrazit blog (1)
|
Teda, při vší úctě , už vidím jak některý modelář doma měří dynamický tah vrtule a počítá rychlostní poláru nějakého letadla, kterého účelem není ušetřit za letu do Ameriky půl tuny paliva ,a být tam o 20 minut dřív než konkurence, ale obyčejné létání pro radost. Lidi, neblázněte. Je fajn vědět o našem koníčku co nejvíce, dokonce znalost aerodynamiky a mechaniky letu i modelářům hodně pomůže, ale nic netřeba přehánět. I bez obsáhlých teoretických znalostí se dá modelařit a provozovat nějaké to letadlo k majitelově spokojenosti. Kolega nepotřebuje výpočty, on potřebuje ( stejně jako mnoho dalších ) obyčejnou jasnou a jednoduchou informaci. Asi takovou : větroň s pomocným motorem potřebuje na uspokojivé stoupání tah rovnající se čtvrtině hmotnosti. Jednoduchý cvičný hornoplošník tah rovný třetině hmotnosti , s tahem poloviny hmotnosti se dá zaletět přemet, souvrat a podobné obraty. Ne sice přes celé nebe, ale jde to. Víc je vždy líp, nejenomže to lépe letí, ale je to i bezpečnější. A neumím si představit modeláře, kterému by nebylo jasné, že viset na vrtuli jde jenom když je tah nejméně stejný jako hmotnost. Všechno měřeno doma, naprosto jednoduchým a proveditelným způsobem, mincířem přivázaným k ocasu letadla nebo primitivním převodem na kuchyňskou váhu.
|
|
Nahoru |
|
 |
semo
|
Napsal: úte 07.02.2023 12:00 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 958 Bydliště: Telč
|
Troll má pravdu, stačí to jednoduše. Ale ostatní mají taky pravdu, je fajn o teorii aspoň vědět, aby člověk znal limity svých odhadů a nedivil se pak. Je dobré znát, že vrtule s nižším stoupáním je pro pomalé modely, s větším pro rychlé. Přitom jejich statický tah se může jevit v nulové rychlosti dost jinak (při tůrování v dílně). Je potřeba si uvědomit, že vrtule a motor se k sobě musí hodně ladit. Neni potřeba do toho zabředávat, ale podle mě může člověka nějaký ten populárně vědecký článek jen obohatit. Ale ta jednuduchá odpověď by mohla být zde (z tématu Náhrada motoru 6.5 ccm elektromotorem.): DaliborJ píše: Na několika místech jsem narazil na podobné doporučení: ... 140-180 W na kg ... modely s malým přebytkem výkonu: trenéry, pomalé makety 180-220 W na kg ... modely pro základní akrobacii, rychlé makety 220-260 W na kg ... modely pro akrobacii, rychlé modely ...
Ano, je to velmi zjednodušené, neříká to nic o akumulátoru, vrtuli atd., ale jako základ to úplně stačí. Kdykoliv jsem toto pravidlo použil, tak model letěl tak jak jsem chtěl a předpokládal. ujovko píše: Ahoj, ja si pamätám trochu "prísnejšiu" tabuľku ako Dalibor3.
lietadlo letí: 6-5 g/W akrobat 4 g/W 3D 3-2 g/W
Ako už bolo povedané, veľký vplyv má zladenie vhodného motora a vhodnej a dobrej vrtule. Vymenil som pohon, nárast prúdu zo 40A na 45A (4S) zvýšil ťah odhadom o 25%. kope píše: Úplně náhodou jsem našel na RC Groups tuhle tabulku k tématu:
1. ♠ .20-size glow engine / 300w electric motor 2. ♠ (OS Max 0.20 engine develops 0.4 hp = 300w electric motor (AXI 2820) ) 3. ♠ .35-size glow engine / 500w electric motor 4. ♠ (Fox 0.35 stunt engine develops 0.7 hp = 522w electric motor)(AXI 2826) 5. ♠ .40-size glow engine develops 1.0 hp = 750w electric motor (AXI 2826 or 4120) 6. ♠ .60-size glow engine develops 1.3 hp = 975w electric motor (AXI 4120 or 4130) 7. ♠ .90-size glow engine develops 1.6 hp = 1200w electric motor (AXI 5320 or 4130) 8. ♠ 1.20-size glow engine develops 3.0 hp = 2250w electric motor (AXI 5330) 9. ♠ DA-50 develops 5.0 hp = 3750w electric motor (AXI 5330) 10. ♠ DA-100 develops 9.8 hp = 7311w electric motor (Double AXI 5330)
Dal jsem si práci a převedl jí z kubických palců na kubické cm (a zaokrouhlil): 0.2 cui -> 3.5 cm3 = 300 w elektro 0.35 cui -> 5.5 cm3 = 500 w elektro 0.4 cui -> 6.5 cm3 = 750 w elektro 0.6 cui -> 10 cm3 = 975 w elektro 0.9 cui -> 15 cm3 = 1200 w elektro 1.2 cui -> 20 cm3 = 2250 w elektro
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
 |
guchar
|
Napsal: úte 07.02.2023 16:23 |
|
Mazák
|
 |
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 6811 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
Troll píše: ...měřeno doma, naprosto jednoduchým a proveditelným způsobem, mincířem přivázaným k ocasu letadla nebo převodem na kuchyňskou váhu Krásně si vyhraješ s měřením. Jen je třeba mít na paměti, že při vlastním letu je ten výsledek měření k ničemu. Tenhle spor už kdysi dávno vedli modeláři nestoři, soustředění (snad) kolem MVVS Brno. V diskuzi motor - statický tah - letový projev. Jinak viz. úžasný praktik a teoretik Pan Lněnička Jaroslav, e-magazín Akademie letectví s stránky CEVARO. (Tu historickou diskuzi se mi nedaří v současnosti najít.) Edit02 Pan Zdeněk Husička: " ... Aby to měření mělo smysl, pak ještě potřebujete velký ventilátor, který vám tu vrtuli bude patřičně ofukovat..." (snad už 1955) SAM 78: 2. 5. 2013 / Z historie - Zakladatelé brněnské modelařiny – Zdeněk Husička Ten jeho obchůdek na Cejlu (tehdy Gottwaldova) kousek od Technomatu, jako kluk pamatuji. Měl pár schůdků venkem, s chodníku ke dveřím. Ve výloze i uvnitř, bylo vždy něco k okukování. Edit02 Chybný název "Gottvaldova" nahrazen správným "Gottwaldova". Je to prkotina. Ale někdy i čárka, tečka nebo jedno písmenko může být hodně důležité.
Naposledy upravil guchar dne úte 07.02.2023 20:06, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
 |
Troll
|
Napsal: úte 07.02.2023 17:55 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 4.5.2008 Příspěvky: 2983 Bydliště: Prostějov
Blog: Zobrazit blog (1)
|
Pročpak ta ironie ? Řekl bych, že této problematice rozumím docela slušně, mám vystudovanou elektrotechniku, k tomu čtyři semestry aerodynamiky a asi tak 50 let modelářské praxe. Je mi známo k čemu je dobré měření tahu motoru na zemi. A je mi také známo jaký problém je měření dynamického tahu vrtule za letu. Ač mám slušnou znalost problematiky a i celkem dost nadstandardní vybavení, nedokázal bych to doma udělat ani náhodou. A taky mám pochyby o smyslu takového počínání, protože zde bude poměr cena/výkon naprosto tragický. Výsledek měření tahu motoru na zemi je mnohem lepší informace, než odkaz na nějaké teoretické pravdy podávané někomu, kdo o tom nemá ani páru. Ale to už jsme se velice odklonili od původního dotazu který zněl ( doporučuji Tvé pozornosti skutečnost, že já jediný na tu otázku dal konkrétní jasnou odpověď ) : Jaký tah motoru je potřeba k létání základní akrobacie pro letadlo s rozpětím 1800mm a hmotností 6500 g ? A proto nemám dále v úmyslu žádné další poměřování pindíků. Howgh 
|
|
Nahoru |
|
 |
semo
|
Napsal: úte 07.02.2023 18:42 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 958 Bydliště: Telč
|
Troll píše: A proto nemám dále v úmyslu žádné další poměřování pindíků. Howgh  Eh..  ? To snad ani nikdo nechtěl, ne? Ani guchar, ani já.
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
 |
mior
|
Napsal: úte 07.02.2023 18:56 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 22.9.2008 Příspěvky: 3058 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
Čož o to - chlapec tam dám 1200 W motor a lieta aj 5D akrobaciu.
Mňa trápi skôr životnosť modelu - už podľa dotazu vidím, že dotyčný je viac-menej začiatočník. A v jeho rukách má ten model pársekundovú životnosť. Ja ho nechcem zosmiešniť, ani kritizovať a dokonca ani odradiť.
Ale moje - kvázi pedagogické skúsenosti mi hovoria, že to nedopadne dobre. Mal by začať niečím jednoduchším...
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
 |
semo
|
Napsal: úte 07.02.2023 20:12 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 20.2.2011 Příspěvky: 958 Bydliště: Telč
|
To je jen spekulace. Podobný dotaz jsem taky nedávno položil a přitom začátečník nejsem. Jen jsem lítal a stavěl jiný typ letadel  .
_________________ http://semos333.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
 |
guchar
|
Napsal: úte 07.02.2023 21:01 |
|
Mazák
|
 |
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 6811 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
Na některé otázky nelze odpovědět, aniž by se původně položená otázka "kompletně neupravila". Možná by stačilo , aby původní autor "liborjino" místo jen stručného (2ploch, rozpětí a hmotnost) uvedl model zcela konkrétně. A k tomu kdyby místo dotazu na tah, se ptal na motor a vhodnou vrtuli. Stačilo by pak projít doporučení výrobce modelu, případně doplněné o konkrétní zkušenosti. V opačném případě vzniká "soutěž". Kdo odpověděl, a kdo ne. Resp. čí odpověď byla správná, a čí špatná. Spustí se nezávislý "život" otázky, živený šarvátkami odpovídajících. A tazatel se zapojuje minimálně, někdy vůbec.
|
|
Nahoru |
|
 |
DAF
|
Napsal: stř 08.02.2023 8:41 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 8773 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
liborjino píše: Zdravím. Jaký tah motoru je potřeba k létání základní akrobacie pro letadlo.
Příklad: dvouploch, rozpětí 1800 mm, váha 6500g. Z dotazu není zcela zřejmé, jaké máš zkušenosti. Kolegové tipují, že moc velké nebudou. Není od věci si do profilu napsat, kde se vyskytuješ, mohl by se ti ozvat s pomocnou radou někdo z okolí. Případně si najdi místo, kde se v tvém okolí modeláři scházejí (např. přes rcmapy.cz), s vysokou mírou pravděpodobnosti se tam najde někdo, kdo poradí. Pak zde zaznělo, abys uvedl o jaký konkrétní model jde (odkaz apod.), výrobce či konstruktér určitě nějakou motorizaci doporučil. V zásadě lze vycházet z tabulky, která tu už mnohokrát proběhla, naposledy jí sem dal semo. Pak se můžeme bavit o tom, zda tam budeš chtít dát čuďáka, nebo elektromotor.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
 |
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 14 ] |
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|