Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 45 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: ned 04.02.2024 23:25 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6954
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
JardaRůžička píše:
Ahoj Vlado, vyšťáral jsem pár šroubků, pravděpodobně M 2,6 (na závitu jem naměřil 2,54 mm) x 22, z toho je závit 10 mm, válcová hlava. Máš zájem?

To bych fakt měl, ve Fok10, ktery je s Fok15 co do vnějšich rozměrů prakticky stejný, jsou právě delky 22mm. Já zkracoval 30mm M2,5 co nejméně, aby když už tam byl o desetinu menší závit bylaspoň co nejdelší. Ale teď jsem týden na dovolené tak to stejně nevyřeším, ja bych pak objednal zasilkovnu sám.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: ned 04.02.2024 23:40 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6954
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Amigo2 píše:
Ty pozinkované jsem našel taky a daly by se v jiných obchodech koupit i v jednotkách kusů, ale mě jde o ty černěné, to je problém. Ale zas se mi nechce věřit, že by je v dnešní době nikdo nevyráběl.
A co se týče tvaru hlavy - ty pozinkované mají hlavu více vypouklou (podobně jako na fotce ten šroub co pojišťuje karburátor). Ale ty šrouby na předním víku mají hlavu skoro úplně hranatou (něco jako šrouby imbus). Motor bude do vitrínky, tak chci, aby si byl co nejpodobnější.
V nouzi bych použil možná i ty imbusáky, ty se běžně dělají i černé, ale zas jsem je nikde nenašel v M3,5!

Ty z Merkuru jsou opravdu M3,5 a s hlavou pro plochý šroubovák, to potvrzuji.
Co se týče černění, tak to si uděláš snadno sám doma a nepotřebuješ k tomu žadné extra vybavení, stači kuchyňský plynový sporák. Šroubky nahřeješ nad plynem do červena a hodíš do misky s mineralnim olejem (starý motorový, nebo pro šící stroje a kola). Pokud jsou zinkované, tak je potřeba je žíhat déle, galvanicky zinkovaná vrstva je tenká, ta shoří. Jediny problem při tomto černění je u pevnostních šroubků, kdy tímhle ohřevem se můžou zhoršit jejich mechanické vlastnosti. Ale pokud je to jen do vitrinky, tak je to jedno.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: pon 05.02.2024 7:40 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1191
DAF píše:
Dají se na netu najít - https://www.obchodprodilnu.cz/sroub-do- ... VsQAvD_BwE, jen tyhle nejsou černé, ale zinkované a musíš si jich kouoi bezmála 500. Ale třeba a se i ty černé najdou.

Hm, a CO ty šrouby na tom linku s těma co on chce mají (teda kromě rozměru závitu) podobného :roll: ?
Ty šrouby co používal O.S. Max jednak mají drážku JIS B4633 (tzn. JINOU než PH nebo PZ), a hlavně původní šrouby mají tvar hlavy opět podle JIS (tj. jiný, opět NE Pan Head).
Pokud tam chce šrouby, co jsou skutečně identické s těma originál, tak jedině z japonska a nebo někde sehnat původní nahradní originál šrouby od O.S.
Popřípadě ty šrouby vytočit s správným tvarem hlavy a pak tu drážku podle té JIS vyjiskřit na hloubičce. Cena bude katastrofická, vyrobitelné to samozřejmě je.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: pon 05.02.2024 7:43 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1191
Jinak když už jsme u toho - pro tyhle původní šrouby na O.S se musí používat JIS šroubovák a ne Phillips nebo dokonce Pozidriv :roll: - protože pak jsou výsledkem zničené drážky a KO šrouby co lze jen velmi obtížně sehnat.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: úte 06.02.2024 18:34 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 24.1.2020
Příspěvky: 39
Bydliště: ČR
Tak jsem po úmorném a otravném hledání přeci jen (částečně) uspěl. Nenašel jsem sice černé šrouby s křížovou drážkou, ale černé imbusáky originál OS MAX.
Mají je na: rchobbyracing.cz
- Šroub M3.5x10 - kód výrobku OS79871070
- Šroub M3.5x12 - kód výrobku OS79871080
- Šroub M3.5x15 - kód výrobku OS79871090
- Šroub M3.5x18 - kód výrobku OS79871098
- Šroub M3.5x20 - kód výrobku OS79871100
Balení je po 10 kusech a cena je jednotná pro všechny délky 180,- Kč.
Možná je vyměním i na předním víku, aby to bylo jednotné. Sice to nebude "historicky" odpovídající, ale to mě po tom martýriu hledání zas už tak nemrzí.
Jo ještě jedno - zkoušel jsem povolit jeden šroub na předním víku, ale drží fest, asi je pojištěn nějakým lepidlem proti povolení. Bude stačit k uvolnění nahřátí horkovzdušnou pistolí ? A nahřívat všechny 4 najednou (kvůli pnutí v karteru) nebo stačí nahřát jen po jednom. A nespálí se přitom mazivo uvnitř ? Možná se ptám blbě, ale nikdy jsem to nedělal a nerad bych něco pokazil.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: stř 07.02.2024 10:30 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6954
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Já bych to nahříval každý zvášť hrotem trafopajky. Pokud je tam nějaký tmel/lepidlo (Loctite např.), tak by to mělo povolit. I když já jsem se nikdy nesetkal s tím, že by se šrouby na motorech takhle pojišťovaly.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: stř 07.02.2024 16:58 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 24.1.2020
Příspěvky: 39
Bydliště: ČR
Tak všechno je zase JINAK!!! Zmíněné originál OS MAX šrouby M3,5x20 jsem objednal na rchobbyracing.cz, objednávka přijata, čekám na platební údaje. Když mi dlouho nepřicházely, učinil jsem dotaz a bylo mi sděleno, že šrouby OS nikdo nekupuje, tudíž je nemají skladem (u zboží ovšem žádná poznámka není), a že by bylo nutno je objednat u výrobce (že by až v Japonsku?). Objednávku jsem tím pádem zrušil. To jen pro informaci pro ostatní, aby se zbytečně nesnažili.
Takže objednám stříbrňáky s křížovou drážkou a když budu náhodou někdy v dobrém rozpoložení, tak hlavičky nabarvím černou barvou. Šrouby na předním víku měnit nebudu. HOWGH.
Děkuji všem za všechny podněty.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: stř 07.02.2024 19:47 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6954
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
A nezkusíš to černění do oleje? Mám to mnohokrat odzkoušené, funguje to. :wink:
A mohl bys zkusit ešop RCjapan, přimo z Japonska. Funguje dobře, objednaval jsem tam nějaké dily na stare motory OS a přisly OK. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: čtv 08.02.2024 0:40 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 24.1.2020
Příspěvky: 39
Bydliště: ČR
Dík, ale už jsem objednal stříbrňáky, černou barvu doma mám a do vitrínky to bude bohatě stačit.
Sběratelé historici si u mě doma dveře nepodávají, takže nikomu nebude vadit, že na zadním víku motoru nejsou "maketové" šroubečky. :)
Jo a jak renovuješ ty motory, tak v němém úžasu smekám. Na to bych tedy nervy neměl i kdybych měl potřebné vybavení. 8O


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: pát 09.02.2024 22:14 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 14.10.2014
Příspěvky: 206
Bydliště: Podkriváň SR
Obrázky: 4
Amigo2 píše:
Jo a jak renovuješ ty motory, tak v němém úžasu smekám. Na to bych tedy nervy neměl i kdybych měl potřebné vybavení. 8O


No... to ťa musí ale baviť....inak to nemá zmysel....

Chcel som len dodať pre Vlada "VTjr" Ja som tiež dostal k sebe nejaké motory a motorčeky /made in China/ bez matíc....Tak som bol rozhodnutý že si kúpim zavitníky a na sústruhu si doma urobím matíc koľko budem potrebovať.... A vo Zvolene v obchode "V-spoj" mi predavač povedal že tieto závitníky môžu byť aj sadové a že jeden kus je cena okolo 14-16 euro a mal by som kupovať 3 alebo 4 sady a použiť to len na pár matíc tak to nemá zmysel.... Predavač sa opýtal že aké matice potrebujem že oni majú na sklade aj palcové miery... Doniesol som všetky druhy motorov asi v počte 4 kusov a matice som dostal z každého druhu asi po 10 kusov cca 30-40 matíc....za niečo okolo 10 euro....

Ja by som napr. potreboval urobiť tú vložku do hlavy na MVVS 7,5 ccm so závitom na sviečku s palcovým závitom... A kôli jednému závitu sa mi nechce kupovať závitník....
Vlado nemáš niečo v zásobe /taký závitník/...???...potrebujem iba tú vložku na 7,5 ccm motor.....pre 6,5 ccm mám dosť ale to je už menší rozmer asi o 1 mm... nedá sa to týmto nahradiť...


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: sob 10.02.2024 11:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9187
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
palci72 píše:
...No... to ťa musí ale baviť....inak to nemá zmysel....

Málokdo dělá koníčka, který ho nebaví. Bohužel určité věci bez potřebného vybavení dělat nelze i kdyby tě to sebevíc bavilo.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: pon 12.02.2024 16:13 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6954
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Dávam do pozornosti link ohledně mojí včerejší koupi zkrácených vrtáků v Lidlu, které se můžou hodit k malým soustruhům.
viewtopic.php?f=18&t=93140#p1556010

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: úte 13.02.2024 13:21 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6954
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Zdravím všechny sledovatele tohoto tématu.
V sobotu jsem se vrátil z lyžařské dovolenky (počasí nic moc, ale co naděláš) a hned se pustil do výroby difuzéru. :D
Bohužel měl jsem duralovou kulatinu jen průměru 12mm (chtělo by to 14-15mm), tak je ten difuzér trochu tenčí. Tedy mám doma i 40mm a tlustší, ale nechtělo se mi produkovat takovou masu špon. :lol:

Někde jsem četl, že pro U-čka je vhodné aby ten difuzér byl delší. Jen nevím která část má být dlouhá, zda ta násoska před tryskou, nebo naopak má být tryska víc nahoře a dlouhý ma byt sací kanál za ní? :roll: Ale z čistě praktických důvodů jsem to vyrobil jako první variant, tedy dlouhý násos a trysku umístil až do otvorů v bloku, kde se jinak dvěma M3,5 montoval RC karburátor. Tryska od MVVS, která je taky M3,5 tam krásně sedla.
Průměr difuzéru byl mnou původně zamýšlen 6,5 mm, ale u tak dlouhé vnitřní kuželové plochy i malá chyba nastavení úhlu suportu dovede všechno změnit :( , takže to nakonec vyšlo na 7mm. :| Tak nevím, jestli 7mm s tryskou napříč 3,5mm nebude pro motor 4cm3 zbytečně moc :? , jestli pak nebude příliš citlivý na polohu modelu.

A i já jsem narazil u této OS-ky na ten nešťastný M3,5 závit, jistí se dvěma takovými šroubky RC karburátor k bloku. Ty sice nemám, ale už jsou na cestě. Totiž ani ten nekompletní RC karburátor mi nedal spát a pracuji na jeho obnově (o tom pak budu informovat později :wink: ).

Tak tedy, zde jsou finální fotky toho motoru v CL verzi. :mrgreen:
Příloha:
difuzer_20240212_203605m.jpg
difuzer_20240212_203605m.jpg
[ 55.16 KiB | Zobrazeno 869 krát ]

Příloha:
difuzer_20240212_203635m.jpg
difuzer_20240212_203635m.jpg
[ 49.52 KiB | Zobrazeno 869 krát ]

Příloha:
difuzer_20240212_203621m.jpg
difuzer_20240212_203621m.jpg
[ 47.33 KiB | Zobrazeno 869 krát ]

Příloha:
difuzer_20240212_203656m.jpg
difuzer_20240212_203656m.jpg
[ 42.49 KiB | Zobrazeno 869 krát ]


Jinak Jarda Růžička mi v e-mailu napsal, že soudí, že jsem to s tím difuzérem udělal správně. On sám s tím nelaboroval, ale vybavuje si v paměti nějaká provedení, jednak na Ú-čkách a taky na soutěžních volňáscích, kde to bylo dlouhé. Snad :roll: bylo účelem, aby palivo nevyprskávalo ven a všechno prošlo do motoru.
To u F2B akrobatických upoutancích dáva smysl, protože v klesání a rovince motory běží na bohato a to vyprskávání z kratšího difuzéru se tehdy opravdu děje. :|
Rozhodně uvítám Vaše názory na toto téma. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: pon 19.02.2024 14:52 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6954
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Tak ani ten nekompletní RC karburátor mi nedal spát, a nakonec jsem zrepasoval i ten. :wink:

Tělo i šoupátko s pákou a aretačními šroubky bylo OK. Chyběly montážní šroubky M3,5 a zejména tryska, kterou bylo nutno nahradit.
Příloha:
RCkarb_nekompletny.jpg
RCkarb_nekompletny.jpg
[ 54.13 KiB | Zobrazeno 761 krát ]


Trochu problém byl závit na její uchycení do toho těla karburátoru, tedy jemný M4x0,5mm. :roll: Takové očko nemám a na soustruhu se mi to točit opravdu nechtělo. :| Ale podařilo se mi najít jedno torzo zlomené trysky, už ani nevím z jakého motoru, ale přesně s tímto závitem i s původní aretační kontra-matkou. :) Takže celá úloha se zůžila jen na to, jak tu odlomenou část nastavit a doplnit regulační jehlou. :o

Zde bych dal do pozornosti, že pro dané účely má smysl sbírat staré plynové zapalovače (od kolegů kuřáků jich mám požehnaně). Fígl je v tom, že ty některé zapalovače obsahují jeden velmi užitečný díl, tedy takový kus mosazné trubky s zápichem a malým gumovým kroužkem (taková nikde nekoupíte). Tento díl dokonale pasuje do válcové dutiny o průměru 4,2mm, čili je to ideální pro utěsnění jehly bohatosti směsi.
Zde je pohled na sbírku různých dílů z rozebraných zapalovačů, které mám v zásobě.
Příloha:
diely_zapalovacov_0240218_113623m.jpg
diely_zapalovacov_0240218_113623m.jpg
[ 146.46 KiB | Zobrazeno 761 krát ]

Bohužel někdy ta trubka v nich bývá hliníková, tak ta je pro mé účely nepoužitelná (kvůli pájení, i když šlo by ji nalepit i CA-čkem a pájet by se to nemuselo), ale i jen to těsnění z ní je cenné. Taky jsem odložil kolečka-škrtátka a piezoelektrické elementy, kdo ví, ale mohou se na něco hodit. :mrgreen:

A zde dávám nákres mé představy jak tu trysku prodloužit a doplnit regulační jehlou
Příloha:
RCkarb_vykres.png
RCkarb_vykres.png
[ 161.88 KiB | Zobrazeno 761 krát ]

Kdyby to někdo potřeboval vytisknout, tak zde i v PDF
Příloha:
RCkarb_vykres.pdf [221.66 KiB]
31 krát
Ale na tom výkresu nejsou žádné kóty, protože tyhle věci se vyrábí pokaždé dle situace jako originály. Důležité je jen dodržet závit jehly M2,5 a průměr dutiny do které se zasouvá ten díl ze zapalovače s těsněním na 4,2mm.

Tady bych ještě dal do pozornosti moji technologii výroby samotné jehly. :roll:
Našel jsem kus vhodné kulatiny o průměru 2,5mm, na který jsem nařezal závit M2,5 v dostatečné délce (lze použít i delší šroub M2,5, ale takový dlouhý jsem já neměl k dispozici). A pak jsem to upnul do skličovadla malého soustruhu, kde na suport montuji pomocí speciálně vyrobeného úchytu brusku (dremelku), čili mám z toho takovou improvizovanou brusku nakulato, kterou vybrousím ten žádaný tvar jehly. Totiž soustružit to na tak malém průměru nelze. Povrch pak ještě vyhladím páskem smirkového papíru zrnitosti 600. Zde je fotografie uspořádání při tom broušení.
Příloha:
brusenie_ihly_20240218_120329m.jpg
brusenie_ihly_20240218_120329m.jpg
[ 143.11 KiB | Zobrazeno 760 krát ]


Jelikož ta kulatina, kterou jsem našel, byl jakýsi nerez a proto se špatně pájela, tak to vroubkované kolečko jsem vyrobil taky s vnitřním závitem M2,5 a jehlu v něm jsem zajistil kontra-matkou M2,5, kterou jsem ještě pojistil kapkou CA-čka. V novějších motorech OS to často býva pojištěno takovým malým červíkem zboku, ale to s tou kontrou mi připadalo jednodušší.

Takže nakonec vznikl funkční RC-karburátor. :D
Zde je fotka s vyšroubovanou jehlou a pro ilustraci vedle uloženými použitelnými díly ze zapalovačů
Příloha:
RCkarb_ihlaM2,5_20240218_113046m.jpg
RCkarb_ihlaM2,5_20240218_113046m.jpg
[ 156.3 KiB | Zobrazeno 761 krát ]

Zde je pohled z druhé strany se zašroubovanou jehlou (do pozornosti dávám i ta malinkatá těsnění taky ze zapalovačů a taky ten nepoužitelný hliníkový díl, který nelze snadno letovat.)
Příloha:
RCkarb_tesnenia_20240218_113328m.jpg
RCkarb_tesnenia_20240218_113328m.jpg
[ 162.64 KiB | Zobrazeno 761 krát ]


A ještě jsem musel řešit 2 ks šroubků M3,5, které mi ochotně poslal Jarda Růžička (spolu s několika kusy M2,6 pro motor FOK15), patrně jsou ze stavebnice Merkur. Bylo je ale nutno zkrátit na 4,5mm závitové části, aby jejich konce neomezovaly průtok směsi karburátorem. Ty šroubky, aby dostaly původní vzhled asi ještě začerním v tom oleji, jak jsem radil výše, i když jejich hlavička si zůstane původní s drážkou na plochý šroubovák (tedy nebude to origoš OS, ale to mi nevadí). :wink:
Zde je tedy finální pohled na RC karburátor.
Příloha:
RCkarb_20240218_113016m.jpg
RCkarb_20240218_113016m.jpg
[ 150.15 KiB | Zobrazeno 761 krát ]


_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Repase motoru OS Max FP 25
PříspěvekNapsal: pon 19.02.2024 18:04 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 268
Bydliště: Kladno, ČR
Tak to je opravdu moc pěkná a dobrá práce :)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 45 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz