Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 40 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 15.09.2022 20:25 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2008
Příspěvky: 3048
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
V časopise som sa dočítal, že existuje riadenie upútaného modelu po jednom lanku.
Je to pre mňa novinka, raz (iba raz a nikdy viac!) som riadil upútanca klasicky po dvoch lankách, a čítal som aj o troch lankách (predpokladám, že to tretie lanko vypínalo motor, či?)

Ale ako je možné riadenie po jednom lanku? (teda mechanicky, elektricky po OneWire si predstaviť viem :D ...).

Srdečná vďaka!

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 15.09.2022 20:32 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 17.12.2008
Příspěvky: 3872
Bydliště: Bohumileč 15
Obrázky: 0
mior píše:
V časopise som sa dočítal, že existuje riadenie upútaného modelu po jednom lanku.
Je to pre mňa novinka, raz (iba raz a nikdy viac!) som riadil upútanca klasicky po dvoch lankách, a čítal som aj o troch lankách (predpokladám, že to tretie lanko vypínalo motor, či?)

Ale ako je možné riadenie po jednom lanku? (teda mechanicky, elektricky po OneWire si predstaviť viem :D ...).

Srdečná vďaka!


Uz je to davno minulostou, pravidla to nedovoluju.

Princip je jednoduchy (staci obycajny svidrik do ruky, ktorym sa trozne zkrucuje lanko ),ale znacne nepresny. Nejcastejsie se to pokusali vyuzit rychlikari kvoli mimimalizacii odporu putacieho lana.

Ukazka mozneho riesenia systemu : https://veka1.rajce.idnes.cz/Upoutane_m ... historie./

veka1


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 15.09.2022 22:01 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1003
mior píše:
V časopise som sa dočítal, že existuje riadenie upútaného modelu po jednom lanku.
Je to pre mňa novinka, raz (iba raz a nikdy viac!) som riadil upútanca klasicky po dvoch lankách, a čítal som aj o troch lankách (predpokladám, že to tretie lanko vypínalo motor, či?)

Ale ako je možné riadenie po jednom lanku? (teda mechanicky, elektricky po OneWire si predstaviť viem :D ...).

Srdečná vďaka!

Drát (struna) je jenom jedna, takže se sníží odpor.
Převod z rukojeti na krut se dělá různě - třeba i takto:
https://www.rcuniverse.com/forum/attach ... 1404225793
V starých modelářích hledej Zbyňka Pecha a monoline - jsou tam i výkresy.
No a tady máš Stanzel "svidříkovou" verzi
https://www.airplanesandrockets.com/mag ... 1951-1.jpg


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 15.09.2022 22:25 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 8674
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Trochu OT, s jedním lankem jsem řídil model, který byl původně konstruován na řízení dvěma lanky, když jedno během letu prasklo :lol: . Že jsem nespadl způsobila nepečlivost stavitele (kamarád), který zapomněl spájet táhlo k VOP, jen to omotal drátkem. Táhlo z drátů do kola se smeklo, takže jsem chvíli létal s plně přitaženou výškovkou, ale to jen do chvíle než prasklo jedno lanko. Naštěstí to správné, které potlačovalo kormidlo dolů. Díky tomu jsem i v pohodě přistál. Tuhle historku berte jako pobavení, neodpovídá na původní otázku tazatele.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 16.09.2022 7:50 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4741
Bydliště: SK Bratislava
Mozes si to kludne aj kupit :- )))

https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... -479137968

https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... -416126522

Ako Peter pise, FAI to nepovoluje, ale uputance europania nevymysleli a americania FAI neuznavaju, maju svoju AMA a ta monoline stale umoznuje a monoline moze kludne lietat s dvojlankovymi modelmi, rozdiel je ze hrubka lanka (pisem lanka, ale nie je to lanko, je to struna, lanka povolene nie su) je u .15 modelov 0.018" a u monolina je to uz 0.022" ale samozrejme odpor jedneho 0.022" je stale menej ako dvoch 0.018"

dovod preco sa to moc nelieta, je "spotrebnost" modelov na jednom lanku, pretoze ono sa to naozaj moc riadit neda, ale skoro to same plati aj na dve lanka v porovnani s nerychlostnymi modelmi, oni tie rychliky lietaju skorej ako kamene ako lietadla :mrgreen: ... ale to nevadi, to je skorej cielom, ono ten model beztak v tej rychlosti nie je prilis vidno :mrgreen:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 16.09.2022 8:03 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2009
Příspěvky: 2637
Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
Nejsem upoutaný modelář, ale pamětník ano. Řízení 1 drátem vzniklo někdy na konci 50. let. Odpor řídicích lanek byl převažující částí odporu soustavy lanky + model. Takže , jak už bylo uvedeno, řízení 1 lankem se provádělo zkrucováním tohoto lanka, To bylo značně nepřesné. Potom to bylo pro soutěže zakázané. Pak následovalo řízení 2 lanky, ale tak, že lanka byla těsně za sebou a tak to 2. lanko bylo v úplavu za tím 1. Na to se nasazovaly na lanka jakási plastová vodítka. Momentální stav neznám, logické by bylo, kdy byby providla předpisovala minimální vvzdálenost mezi lanky, Taky u rychlestních upoutaných modelů bylo nesymetrické uspořádání, křídlo bylo jen na vnitřní straně modelu a co nejdelší. To profilované křídlo mělo menší odpor než 2 lanka.

_________________
Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 16.09.2022 8:27 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4741
Bydliště: SK Bratislava
kocour píše:
Nejsem upoutaný modelář, ale pamětník ano. Řízení 1 drátem vzniklo někdy na konci 50. let. Odpor řídicích lanek byl převažující částí odporu soustavy lanky + model. Takže , jak už bylo uvedeno, řízení 1 lankem se provádělo zkrucováním tohoto lanka, To bylo značně nepřesné. Potom to bylo pro soutěže zakázané. Pak následovalo řízení 2 lanky, ale tak, že lanka byla těsně za sebou a tak to 2. lanko bylo v úplavu za tím 1. Na to se nasazovaly na lanka jakási plastová vodítka. Momentální stav neznám, logické by bylo, kdy byby providla předpisovala minimální vvzdálenost mezi lanky, Taky u rychlestních upoutaných modelů bylo nesymetrické uspořádání, křídlo bylo jen na vnitřní straně modelu a co nejdelší. To profilované křídlo mělo menší odpor než 2 lanka.


To s tymi 50 rokmi by som tak vehementne netrvdil, ono to skorej vyzera tak ze monoline existoval skorej ako riadenie s 2 lankami a Tckom ... prve uputane modely neboli riadene vobec, boli to normalne volnasky, len boli uviazane aby neuleteli :mrgreen: (nieco sa mi mari ze 1905 bol zdokumentovany nejaky taky uputanec vo francuzsku) ... potom niekto prisiel na to ze skrutenim toho uputania sa to da trochu riadit, no a zbytok uz bol potom len vyvoj

a co sa tyka tych praporkov na lankach tak citujem z pravidiel:

Spojování drátů mezi rukojetí a modelem není dovoleno.

to je aktualny stav ktory plati niekedy od asi 70tych rokov alebo tak nejako, ale pouzivalo sa to, sucasny stav v FAI pravidlach pomerne jasne definuje ako vyzera rukovet, takze tym je dane aj ako su usporiadane lanka za letu, jedine ze by niekto urobil zopar premetov (s tym rychlikom :twisted: ) a zamotal lanka :mrgreen:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 16.09.2022 8:38 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4741
Bydliště: SK Bratislava
igorb píše:
(nieco sa mi mari ze 1905 bol zdokumentovany nejaky taky uputanec vo francuzsku)


tak kecam, bolo to 1879:

https://fr.wikipedia.org/wiki/Victor_Tatin


Přílohy:
20210707_071419.jpg
20210707_071419.jpg
[ 256.72 KiB | Zobrazeno 2269 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 16.09.2022 10:19 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 19.5.2009
Příspěvky: 471
Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK
Obrázky: 0
. . .monoline . . bylo veselé pozorovat urputnou snahu "kvaltovkářů" zejména některých, na závodech v HK na Mezinárodní Velikonoční soutěži či MR . . no, nebylo to jednoduché v tom kvaltu klusat kolem pylonu s rukou do něj vsazenou a uřídit to 10 okruhů v horizontu v předepsané výšce . . . ona když se to nedařilo uřídit a na jednej straně kruhu byla kvaltovka níž a níž až si vrtule "brkla" a motor nechcíp´, tak se ozval jekot motoru a nastal úprk pilota i pomocníků a zapichovali kužel do asfaltu, aby zřejmě nedošlo k totálnímu zničení výbrusu . . .
To jméno Pech . . . jojo, kvaltovkář, tuším zaměstnanec ČSA a ten dal v HK jednou 245km/h . . . jojo, pánové Sladký, Andrej Rachwal . . . no uteklo to a vejfuky ladí již tam nahoře . .
Já chodil jako volňáskář měřit týmy a později jsem i mechanika týmového dělal. Ta discíplina se mi z upoutanců líbila nejvíc . . .

Nad týmem pánů Trnka - Drážek
Příloha:
bafuňáři.jpg
bafuňáři.jpg
[ 70.89 KiB | Zobrazeno 2204 krát ]


vzhledem k panujícím nařízením ala GPDR nemohu prozradit, kdo je kdo . . . éro pamětníci poznají :D

mechanik Leon OK 4334 . . . .
Příloha:
Týmy.jpg
Týmy.jpg
[ 90.76 KiB | Zobrazeno 2204 krát ]



Leon
PS - foto proto, že nelžu, jak by se mohlo kolikrát zdát :D


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 16.09.2022 11:57 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2009
Příspěvky: 2637
Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
Pokud jde o historická data, tak se omlouvám. Asi by se mělo rozlišovat mezi modelem řízeným, ať 1 nebo 2 lanky a mezi takovým, který je upoutaný, ale neřízený. Taky ve Velké Britanii byla rorozšířená kategorie "Round the pole". To byly upoutaně modely s elektrickým pohonem, proud se přiváděl ze zdroje od pylonu (pole), ale kormidla byla neřízená. Řídit se dalo jen ovládáním elektomotoru - tedy stoupání, klesání, start a přistání. Taky u nás v klubu kluci zkoušeli upoutané modely s elektromotorem, řízené 2 izolovanými vodiči a napájené ze zdroje, který přiváděl elektriku do řídící rukojeti. Odpor drátů byl velký, motory pořádné nebyly (70. léta) a tak je to přestalo bavit. Do Modeláře dokonce napsali článek. Dnes upoutané elektry existují, ale vozí si baterky na palubě.

_________________
Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 16.09.2022 12:41 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1003
kocour píše:
Pokud jde o historická data, tak se omlouvám. Asi by se mělo rozlišovat mezi modelem řízeným, ať 1 nebo 2 lanky a mezi takovým, který je upoutaný, ale neřízený. Taky ve Velké Britanii byla rorozšířená kategorie "Round the pole". To byly upoutaně modely s elektrickým pohonem, proud se přiváděl ze zdroje od pylonu (pole), ale kormidla byla neřízená. Řídit se dalo jen ovládáním elektomotoru - tedy stoupání, klesání, start a přistání. Taky u nás v klubu kluci zkoušeli upoutané modely s elektromotorem, řízené 2 izolovanými vodiči a napájené ze zdroje, který přiváděl elektriku do řídící rukojeti. Odpor drátů byl velký, motory pořádné nebyly (70. léta) a tak je to přestalo bavit. Do Modeláře dokonce napsali článek. Dnes upoutané elektry existují, ale vozí si baterky na palubě.

ten systém napájený po drátech z pylonu jsem kdysi měl :lol: (zkoušel).
Inspirace byla taková jakopolomaketa Bristol Scout (pokud si to dobře pamatuju), z Aeromodelleru, kde byl o tom článek a i plánek na model. Lanka byly použitý VF opředený měděný dráty (z Tesly od strýce), elektromotor byl plochý Mabuchi, co se jednu dobu dal koupit v Modelářských prodejnách jako motor pro dráhový autíčka. Na vrtuli převod tak 6:1, možná i víc, kola vybraný už z nevímčeho.
Pylon z násady od smetáku měl dvě kuličkový ložiska nad sebou , pečlivě umytý v benzínu a ty dělaly ten rotační přívod. Otáčky motoru se řídily takovou tou rukojetí s odporem z autodráhy.
Poměrně pikantní bylo to, že to v originálu mělo být schopné udělat i lopas :lol: - to bylo vyřešené tak, že motor byl dost vyosený nahoru a při prudkém přidání na maximum, to měl vytáhnout. Výška letu se pak řídila otáčkama kdy to mělo běžet tak nějak napůl.
No, blbnul jsem s tím na sídlišti (!) :D před našim panelákem docela dost dlouho, ale problémů (daných technickýma možnostma a věkem) bylo víc než šlo překonat - takže poměrně brzo se to omrzelo.
Ale takové nějaké létání v horizontu, to jsem zvládl.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 16.09.2022 12:45 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1003
igorb píše:
Mozes si to kludne aj kupit :- )))

https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... -479137968

https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... -416126522

Ako Peter pise, FAI to nepovoluje, ale uputance europania nevymysleli a americania FAI neuznavaju, maju svoju AMA a ta monoline stale umoznuje a monoline moze kludne lietat s dvojlankovymi modelmi, rozdiel je ze hrubka lanka (pisem lanka, ale nie je to lanko, je to struna, lanka povolene nie su) je u .15 modelov 0.018" a u monolina je to uz 0.022" ale samozrejme odpor jedneho 0.022" je stale menej ako dvoch 0.018"

dovod preco sa to moc nelieta, je "spotrebnost" modelov na jednom lanku, pretoze ono sa to naozaj moc riadit neda, ale skoro to same plati aj na dve lanka v porovnani s nerychlostnymi modelmi, oni tie rychliky lietaju skorej ako kamene ako lietadla :mrgreen: ... ale to nevadi, to je skorej cielom, ono ten model beztak v tej rychlosti nie je prilis vidno :mrgreen:

To Stanzel monoline jsem sem dal celkem cíleně - protože to bylo první (a asi i poslední) co šlo (se dělalo) komerčně a ve velkém.
Stanzel je modelářská klasika - a i taková legenda - viz ten vrtulník na bowden
https://www.airplanesandrockets.com/hel ... copter.htm
Mj, možná někteří v tom i poznají z čeho byly obtažený ty socialistický hračkový vrtulníky na bowden.
https://www.youtube.com/watch?v=Wucq2Uhdkj4


Naposledy upravil MPml dne pát 16.09.2022 12:55, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 16.09.2022 12:48 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3234
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
Ještě by se dalo adaptovat řízení jednokanálem/el.magnet + rohatka. Škubnu k sobě (nebo povolím od sebe) jednou letí nahoru, škubnu podruhé, letí rovně, škubnu potřetí letí dolů, škubnu počtvrté, letí rovně....

Ale lítat bych s tím nechtěl. :)

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 16.09.2022 12:50 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1003
Ono taky to klasický rychlostní monoline není určené k nějakému řízení - spíš je to takový "pocitový korektor volby vhodné výšky nad zemí" :lol: - celý to zoufale pruží - takže model musí letět sám a to řízení do toho akorát tak "jakotrimuje". To samozřejmě vůbec není jednoduchý (zvlášť když se má ještě roztáhnutím naskočit roura), takže let bez rány.......nebyl častý.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 16.09.2022 13:10 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1003
kdyby si to někdo náhodou chtěl zkusit - tak tady https://rclibrary.co.uk/download_title.asp?ID=1003 je původní zdroj z něhož byl pak ten výtah v tom Aeromodelleru - a je tam i ten model (nebyl to scout ale vembloud) od Doug McHarda, co jsem se to tenkrát podle něj pokoušel spáchat. A je tam i ten motor - Mabuchi FT-16D
Když to člověk po desítkách let znovu uvidí, tak si i na lecos najednou vzpomene a zatlačí slzu.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 40 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: avb a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz