Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: ned 19.05.2024 20:44 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 10.3.2010
Příspěvky: 171
Ahojte,

kúpil som model Airways LJ-45 od jedného modelára.

Keďže máme krátku dráhu, chcel som štart skrátiť pomocou vztlakových klapiek.

Model má len krídelká po celej dĺžke krídla a tak som chcel urobil flaperony. Tie som vychýlil asi 4 mm dole, bez mixu do výškovky

Ešte šťastie, že som to najprv chcel vyskúšať vo vzduchu, lebo som bol velmi prekvapený, že po vychýlení nadol model naklonil špicu k zemi.
Dosť ma to prekvapilo, lebo som z iných modelov zvyknutý, že keď flaperony idú nadol, tak model zdvihne špicu dohora, nie k zemi.

A tak som v drihom lete vyskúšal flaperony vyklopiť mierne nahor. A to model naozaj zvdihol nos nahor.

Vôbec tomu nerozumiem a tak neviem, ako pri štarte zvýšit vztlak a skrátiť dráhu.


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: ned 19.05.2024 23:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2008
Příspěvky: 12940
Bydliště: praha 5
leone píše:
Ahojte,

kúpil som model Airways LJ-45 od jedného modelára.


Vôbec tomu nerozumiem a tak neviem, ako pri štarte zvýšit vztlak a skrátiť dráhu.


tady to ?

https://www.google.com/search?q=Airways ... wM&vssid=l

tlačné motory vzadu vysoko nad osou křídla a klapky co dolu fungují při rozjezdu jako brzda co má dopředný pohyb era brzdit ?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 20.05.2024 6:30 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1192
leone píše:
Ahojte,

kúpil som model Airways LJ-45 od jedného modelára.
Úlpně netuším co je to za letadlo - ten Airways - ale pokud je to ten Learjet, tak se to chová přesně tak jak má - s vytažením klapek se musí kompenzovat klopivý moment - viz soustava sil, co na letoun působí.
Mj, je to poměrně pěkně vidět na skutečném letadle - viz třeba https://en.wikipedia.org/wiki/Learjet_4 ... ation_(GMA)_G-ZXZX_-_MSN_45-005_(5590120278).jpg
(link si musíš upravit, protože to to df prostě nepožere - ty nesmyslný :roll: závorky)
- si všimni, v jaké poloze je to placaté vzadu nahoře.
No a pokud to má skutečně křidélka (klapky) v kuse po celém rozpětí, tak řekl bych, že aerodynamiku neokecáš a objeví se i zcela zásadní (až fatální) změny v chování, které budou značným rizikem pro životnost :lol: :roll: toho modelu.
On ten Learjet to tak jak to má, vůbec nemá pro srandu králíkům.
http://krepelka.com/fsweb/learningcente ... lear45.htm
https://www.flightglobal.com/learjets-l ... 32.article


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 20.05.2024 10:11 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 6065
Bydliště: Praha ČR
Úplně obecně - větší vysunutí klapek potřebuje kompenzaci výškovkou prakticky vždy a zásadní je, že to je u každého modelu/letadla jinak. Samozřejmě se bude lišit nutná výchylka výškovky, ale právě že není nic neobvyklého ani na tom, že to přejde do "opačné" kompenzace, tedy natažení místo potlačení.

Když si člověk představí (či lépe nakreslí), jak působí síly, tak je celkem evidentní, že u Learjetu s křídlem hodně vzadu a ještě k tomu výškovkou nahoře a motory mezi to vychází trochu jinak, než tu F3x větroně, kde jsou pozice úplně jiné.

Stručně řečeno k prvnímu dotazu - naprosto bych věřil tomu, jak se to chovalo při testu a kompenzaci výškovky udělal opačně, není to nic nemožného...


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz