Klapky + křidélka jako butterfly
Klapky + křidélka jako butterfly
Páni. Můžete mě poradit jak nastavit křidélka jako butterfly se spojením s klapkama? Klapky mám na 3poloh.vypínači. Chtěl bych když dám klapky 25%, tak at křidélka ,,vyjedou nahoru" jako brzdy. Samo na ten 3.poloh.vypínač. TX.-Taranis 9x. Děkuji.
Re: Klapky + křidílka jako batrfly
Výchylku křidélek nahoru nastavuji max takovou aby při plné výchylce pakou křidélek šlo přesto že je křidélko vyklopeno nahoru alespon nepatrně dolu.
Při podrovnáni modelu jsou křidelka zvedlá nahoru v uplavu a naklon pak jde udržovat pravě pouze tim křidelkem alespon nepatrně dolu.
Butterfly pokud přez přepinač nastavuji pouze jednu velikost výchylky, tedy jednopolohový přepínač.
Při podrovnáni modelu jsou křidelka zvedlá nahoru v uplavu a naklon pak jde udržovat pravě pouze tim křidelkem alespon nepatrně dolu.
Butterfly pokud přez přepinač nastavuji pouze jednu velikost výchylky, tedy jednopolohový přepínač.
Re: Klapky + křidélka jako butterfly
Opravil jsem chybky..
Ještě doporučuji nastavit při butterfly na křidélkách zápornou diferenciaci.
Ještě doporučuji nastavit při butterfly na křidélkách zápornou diferenciaci.
Re: Klapky + křidélka jako butterfly
Stručně:
- v menu vstupů zavést vstup "brzda" či "butterfly", přiřadit mu třeba ten vypínač (možná by mohl být lepší proporcionální vstup - levý nebo pravý potenciometr/slider, či jak se TO jmenuje).
- v menu mixů přidat tento vstup do kanálů křidélek a klapek - pokud je rozumně namixováno, tak do křidélek mínus, do klapek plus.
Podrobněji s konkrétním modelem na vyžádání.
Na větroni (ASW-17) používám režim letu (přistání), kdy plynová páka od půlky nahoru přidává plyn, od půlky dolů otevírá motýla. Pro inspiraci je model přiložen (model není řešený úplně krásně, vstup je použitý "Plyn", ale principiálně je TO stejné).
- v menu vstupů zavést vstup "brzda" či "butterfly", přiřadit mu třeba ten vypínač (možná by mohl být lepší proporcionální vstup - levý nebo pravý potenciometr/slider, či jak se TO jmenuje).
- v menu mixů přidat tento vstup do kanálů křidélek a klapek - pokud je rozumně namixováno, tak do křidélek mínus, do klapek plus.
Podrobněji s konkrétním modelem na vyžádání.
Na větroni (ASW-17) používám režim letu (přistání), kdy plynová páka od půlky nahoru přidává plyn, od půlky dolů otevírá motýla. Pro inspiraci je model přiložen (model není řešený úplně krásně, vstup je použitý "Plyn", ale principiálně je TO stejné).
- Přílohy
-
- ASW17.zip
- (1.07 KiB) Staženo 88 x
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)
Re: Klapky + křidélka jako butterfly
Domnívám se, že je třeba ještě přidat vhodný křivkový mix do VOP. Aby se model nevzpínal či nepotlačoval po zabrzdění.
Re: Klapky + křidélka jako butterfly
TomasC píše:Domnívám se, že je třeba ještě přidat vhodný křivkový mix do VOP. Aby se model nevzpínal či nepotlačoval po zabrzdění.
Ano, výškovka nepatrně dolu. Jen trochu a postupně doladit. Mě vyhovuje když model po vyklopení buterfly sám klesá.
Re: Klapky + křidélka jako butterfly
TomasC píše:Domnívám se, že je třeba ještě přidat vhodný křivkový mix do VOP. Aby se model nevzpínal či nepotlačoval po zabrzdění.
Může být. Nepozoroval jsem, že bych tenhle mix na kompenzaci potřeboval, ale jiné modely se mohou chovat jinak.
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)
Re: Klapky + křidélka jako butterfly
prikrylm píše:Může být. Nepozoroval jsem, že bych tenhle mix na kompenzaci potřeboval, ale jiné modely se mohou chovat jinak.
Pokud je výrazně víc naklapkováno dolu než nakřidelkováno nahoru chce to trochu potlačenou výškovku.
Pokud buterfly neovládám plynule proporcionalně pákou/ potenciometrem ale pouze přepinačem on off. Volim velikost pouze stylem—- to už na přistání stačí. Neni pak problem i s vysunutym buterfly docmrnnout si na přistáni motorem.
Re: Klapky + křidélka jako butterfly
Pro presne pristani musi byt butterfly na pace. Plynu. To se resi pomoci letovych rezimu. Jeden rezim motor, druhy normal, dalsi butterfly.
Kridelka nahoru spis pro lepsi stabilitu pri pomalem letu na brzdach. Nesmi se zhorsit riditelnost kridelky. Staci treba jen 5 mm. Brzdy dolu az 80 stupnu. Mix vyskovka dolu.
Neni to uplne snadne, alespon tedy ja jsem se to ucil dost dlouho (a furt to moc neumim).
I. Horejsi
Kridelka nahoru spis pro lepsi stabilitu pri pomalem letu na brzdach. Nesmi se zhorsit riditelnost kridelky. Staci treba jen 5 mm. Brzdy dolu az 80 stupnu. Mix vyskovka dolu.
Neni to uplne snadne, alespon tedy ja jsem se to ucil dost dlouho (a furt to moc neumim).
I. Horejsi
Re: Klapky + křidélka jako butterfly
horejsi píše:Pro presne pristani musi byt butterfly na pace. Plynu. To se resi pomoci letovych rezimu. Jeden rezim motor, druhy normal, dalsi butterfly.
Kridelka nahoru spis pro lepsi stabilitu pri pomalem letu na brzdach. Nesmi se zhorsit riditelnost kridelky. Staci treba jen 5 mm. Brzdy dolu az 80 stupnu. Mix vyskovka dolu.
Neni to uplne snadne, alespon tedy ja jsem se to ucil dost dlouho (a furt to moc neumim).
I. Horejsi
Pokusim se vysvětlit proč to dnes už používám u svých modelu co momentálně mám pouze přez přepínač.
1-- nelétám soutěžně, tedy prioritou pro mě není píchnout model do bodu 10/10cm ale přistát tak, aniž bych musel z louky odjet rovnou do dílny----rychleji chodím, než lepím, stačí mi tedy přistát s modelem na nějakou rozumnou vzdálenost, na neturbulentní rovině to ani s přepínačem není vcelku problém sednout tak nějak k noze, na svahu --za hranou v turbulenci často zvolím místo k přistání podle momentální situace a klidně se projdu i pár desítek metru .
2--většina modelu co mám s klapkama má závěs na horní straně a vyklopit dolu do max 90 stupnu prostě mechanicky nejdou, takže pokud jdou vyklopit klapky pouze cca 40 stupnu, zbytečnost vubec řešit nějaké jejich proporcionální ovládání, navíc i přez přepínač to jde přez zpomalený letový režim, kdy buterfly najíždí a vyjíždí zpomaleně--přicvaknu- odcvaknu a tím si jen trochu přibrzdím--už ani tady to moc nepoužívám.
3 --jde o ten pocit a jistotu při přistání---pořád se bavíme o nesoutěžnim létání---plyn je stále na plynové páce, s ničím nešachuji, pořád je tam motor---cvaknu přepínačem, vyjede buterfly, jsem krátkej, přijde poryv větru? něco se mi nelíbí?--přidám plyn a s modelem jdu klidně i s buterfly znovu na nové přistání---ten motor to buterfly přepere.
4--pokud bych létal soutěžně, určitě bych hooodně často létal právě pouze s modelem kde se dají klapky vyklopit až na 90 stupnu a díky tomu si zažil--byl v pohodě i ve chvíli, kdy na plynovou páku dám místo motoru buterfly, ale páč jsem model, kde jdou klapky vyklopit na 90 stupnu vytáhnul jen občas tak mi to proporcionální ovládání prostě nikdy nesedlo---měl jsem možnost sednout jak přez plynovou páku, tak i přez přepínač a ve finále jsem sedal přesněji přez ten přepínač.
ale samozřejmě nejde přez přepínač na pevno i když to ten model umožnuje nastavit klapky na 90 stupnu.
5 --samozřejmě jsem se už dávno smířil s tím, že většina modelářu bude tvrdit že buterfly musí být vždy na plynové páce nebo slideru a na eliminaci přez výškovku bude potřeba minimálně destibodová křivka, což třeba na vysílači flysky I6 se asi bude ladit těžko.
6---létám pouze pro zábavu, pokud bych létal soutěžně, musel bych platit startovný, jiný rozdíl mezi zájmovým a soutěžním pilotem ale není a všichni soutěžní piloti se stejně na bednu nevejdou.
7--- zbytečný z buterfly dělat pro poletovače vědu, jde jen o to, aby to ero když chceš přistát plachtilo fakt blbě.
8 ---ani 60 kanálová vysílačka s 60 bodovou křivkou termiku nepřivolá, je tedy otázkou co má pro zájmové létání větší smysl, jestli lepší technika, nebo lepší znalost vhodných podmínek pro polátání--soutěžně je to jednoduchý, to je daný termín bez ohledu na to jak venku je ale zájmově fakt blbost řešit technický hovadiny--stačí když to tak nějak funguje.
Re: Klapky + křidélka jako butterfly
Jo, nelítám tyhle větroně soutěžně. Ostatně ASW-17 (tuším FMS) jsou bublinky na rekreaci. Motýla mám, protože jsem viděl, že se tím dá lépe brzdit. A ano, pokud se ke klapkám ještě zvednou křidélka, tak TO prostě brzdí líp. Mám zlozvyk z vrtulníků model neustále řídit, takže mi nepřijde divné malinko řídit i výškovku (pokud je TO nutné), ale jak jsem psal, příjde mi, že to ASW si s tím motýlem nějak radí bez kompenzace výškovky. Nemusí mi TO přistávat úplně samo. ![Usmívající :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Pokud někdo chce přesnější řízení, nechť mixuje podle potřeby. Mixem butterfly-výškovka určitě nic nepokazí.
![Usmívající :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Pokud někdo chce přesnější řízení, nechť mixuje podle potřeby. Mixem butterfly-výškovka určitě nic nepokazí.
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)
Re: Klapky + křidélka jako butterfly
prikrylm píše: ale jak jsem psal, příjde mi, že to ASW si s tím motýlem nějak radí bez kompenzace výškovky. Nemusí mi TO přistávat úplně samo.
Někdy to tak vyjde, taky je možné, že máš to ASW těžší na čumák, v normálním rychlejším letu těžší čumák přepere trochu víc výškovky do plusu, ale když vysuneš buterfly, model vytratí rychlost a výškovka už nepřitahuje tolik jako v rychlejším--normálním letu.
Re: Klapky + křidélka jako butterfly
TomasC píše:Domnívám se, že je třeba ještě přidat vhodný křivkový mix do VOP. Aby se model nevzpínal či nepotlačoval po zabrzdění.
Pre mňa je vzpínanie modelu vždy stresujúce... To radšej nech sa potlačí, to akosi podvedome dokorigujem rukou pritiahnutím výškovky.
Samozrejme je najlepšie, aby model nerobil ani jedno, ani druhé.
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
Re: Klapky + křidélka jako butterfly
https://youtu.be/jxi3rVWUvR0?si=2ek7jSfTpupMI51Y
Toto bych asi neupackoval.
![Mr. Green - absolutně šťastný :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Proste si jen tak sednout na zem.
Obrazek ukazuje : vyskovka mirne dolu,klapky a kridelka fest do protivky.
[youtu_be]https://youtu.be/jxi3rVWUvR0[/youtu_be]
Re: Klapky + křidélka jako butterfly
HONZIK 22 píše:
Toto bych asi neupackoval.
Proste si jen tak sednout na zem.
Obrazek ukazuje : vyskovka mirne dolu,klapky a kridelka fest do protivky.
s lehkym erem v neturbulentnim protivětru to není problém, pokud nelpíš na tom, abys sednul přesně na bod, jen si hlídáš uhlem sestupu aby ero pořád letělo přiměřenou přistávací rychlostí-lehký ero od určité rychlosti už nebude na plných klapkách zrychlovat, Velikost klapek jako na videu--80/90 stupnu už to ale chce opravdu pokud přez přepínač neproporcionálně minimálně dvojí výchylku ,v bezvětří jsou plné klapky 80/90 stupnu hodně--vyklopíš, model se zastaví a rád sklouzne po křídle.pokud fouká a je čumákem proti větru--i když se zastaví, v podstatě pořád letí, v podstatě jediný zásadní problém je v hlavě---pokud se za bezvětří podrovnaný model na přistání zastaví už je pozdě to nějak řešit--model prostě spadne po křídle, pokud se ale model zastaví v protivětru--dojde ti že je to špatně ale díky tomu že ho zepředu ofukuje vítr, pořád letí, pořád jsou kormidla ofukovaný a pořád je vztlak na křídle, takže je čas reagovat a potlačit aniž by se sesunul po křídle.
Buterfly nebo i jen klapky na 90 je na přistání fantastická věc, ale má to jednu zásadní vadu, v bezvětří se opravdu nesmí ten model ve vzduchu zastavit víc jak 50cm nad zemí a ten pád po křídle fakt přijde bez varování.
v protivětru tedy sedneš v poho jako s vrtulníkem, za bezvětří to tak ale nejde a pokud ano, jde o to z jaké výšky už jen kecne na zem.