Repase motoru OS Max FP 25

Jednou je možná elektrika nahradí, do té doby ale ještě budeme s nimi mít plno problémů. Tady nám třeba někdo poradí.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7160
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Repase motoru OS Max FP 25

#1 Příspěvek od VTjr »

Zdravím všechny příznivce čmuďáků. :)

Nedávno jsem získal velmi levně dva motory OS Max FP25 (4cm3), jeden takřka kompletní (chyběla pouze matice W1/4"x28z na utahování vrtule a šrouby na připevnění výfuku), ale druhý byl na součástky, tedy ve víceméně šrotovém stavu. Chyběla taky ta matka, ale i unašeč vrtule a zadní víko karteru. Krom toho i šrouby hlavy válce a toho zadního víka. Taky RC karburátor byl sice dodán, ale s chybějící tryskou s jehlovým ventilem. Pro ilustraci zde jsou fotky toho kompletního
motor-o-s-max-fp-4-ccm-181645370.jpg
motor-o-s-max-fp-4-ccm-181645423.jpg

a zde toho šrotového.
motor-os-max-fp-4-ccm-182200030m.jpg
motor-os-max-fp-4-ccm-182200081m.jpg

Zde je pohled zezadu, dovnitř a na chybějící víko
motor-os-max-fp-4-ccm-182200117m.jpg

Chci všechny ujistit, že ačkoli mám velké množství modelářských spalováků, tak se stále nepovažuji za sběratele, protože na rozdíl od pravověrných sběratelů, kteří motory jen vyčistí a položí na vitrínu, ale v žádném případě je nestartují, tak já se vždy snažím je dovést do funkčního stavu i navzdory tomu, že šrot doplním nepůvodními díly. Takže já se považuji spíš za takového restaurátora. 8)
No a každý šrot, který získám, je pro mne výzvou. A čím větší šrot, tím mám větší radost, když nakonec zavrčí. :wink:
Tak tomu bylo i v případě i tohoto OS bez unašeče, šroubků, zadního víka a nekompletního karburátoru. Obava z toho, že bude nadměrně vyběhán a tudíž už bude mít špatnou kompresi, se naštěstí nepotvrdila, takže jeho záchrana má smysl.
Naposledy upravil(a) VTjr dne pon 29.01.2024 19:16, celkem upraveno 2 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7160
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Repase motoru OS Max FP 25

#2 Příspěvek od VTjr »

Jako největší výzva se ukázala výroba nového unašeče vrtule. Já už vyrobil desítky unašečů, ale všechny byly upínány na hřídel pomocí mosazného svěrného kuželu. Vyrobit takové nepředstavuje žádný velký problém, postačí soustruh, dokonce i to drážkováni pod vrtuli lze "vyškrábat" nožem a jako děličku použít vhodné ozubené kolo na vřetenu. Ale firma OS (a pak i jejich činské klony ASP/Magnum/PH) používají usazení na hřídel s rovnou sfrézovanou ploškou (no podobné, jako je zvykem u potenciometrů v elektrotechnice) a to je trochu viditelné i na fotkách motoru. Vyrobit hřídel s ploškou je maličkost, ale vyrobit na ni přísně centricky pasující tvarový otvor, to už triviální není. :roll:
Hned mě napadlo několik způsobů jak si s tím poradit. Jednak dát to vyřezat drátovou řezačkou, nebo vodním paprskem. To ale vyžaduje kooperaci s firmami, co takové vybavení mají, čili je to na dlouhé lokty a určitě by to bylo i dost nákladné. Navíc, jak jsem se později dověděl, na drátových řezačkách lze sice řezat všechny kovy, ale hliníkové slitiny řežou velmi neradi, protože vzniklé oxidy a hydroxidy Al značně znečistí celou lázeň, kterou je pak nutno vyměnit, vanu důkladně vyčistit a nanovo naplnit ne zrovna levnou deionizovanou vodou. U vodního paprsku je zas problémem přesné vycentrování otvoru, takže by se muselo postupovat tak, že se vyrobí nejprve polotovar s tím tvarovým otvorem a ten se pak na vhodném trnu (třeba i na klikovce) osoustruží.
Samozřejmě výrobce motorů ať už OS nebo ASP má na tuhle operaci obrážecí trn. No, ale ten se vyplatí při velké sériovosti, pro výrobu 1 kusu ho zhotovovat je ekonomický nesmysl.
Pak ještě existují sekací mašiny, kterými se do plechu tenkými noži vysekávají různé tvarové otvory. To mne inspirovalo a rozhodl jsem se, že ve svých skromných podmínkách ten otvor obrazím na svém malém soustruhu.
První co jsem potřeboval bylo vyrobit si polotovar unašeče s menším otvorem průměru 6,5 mm. Usazení na hřídeli je na průměr 9mm. Vysoustružit polotovar z duralu nebyl problém.
Dále pak jsem si musel vyrobit tenký obrážecí nůž. Na to se hodilo torzo zlomeného závitníku (ještě že já tyto kousky nástrojové oceli nikdy nevyhazuji, protože se mi nejednou na podobné věci hodily). Takže asi po necelé hodince broušení jsem stvořil toto:
obr_noz_20240125_212044m.jpg
obr_noz_20240125_212053m.jpg
obr_noz_20240125_212123m.jpg
Tělo starého závitníku M6 o průměru 6mm šlo dobře upnout do adaptéru pro kulatá radeca, do staré nožové hlavy mého malého soustruhu.
Postup obrážení asi nejlépe vysvětluje tento nákres:
Unasac-obrazanie_otvoru.png

Takže postupným škrabáním po 0,1mm, kdy jsem rukou po jemných krocích pootáčel vřeteno soustruhu v rozsahu 2/3 otáčky, se mi podařilo se dostat na průměr 9mm zhruba na 3/4 obvodu. Zde je viditelné jaké bylo to uspořádáni v soustruhu:
unasac_obrazanie_20240125_212331m.jpg
zde je detailní pohled:
unasac_obrazanie_det_20240125_212326m.jpg

Rovnou plošku v otvoru nezbylo než opatrně opilovat jehlovým pilníkem a výsledek vypadá takto:
unasac-final_20240122_093947m.jpg

Nakonec bylo nutno ještě vyfrézovat vroubkování unašeče na frézce pomocí dělící hlavy:
unasac_vrubk_20240125_211906m.jpg

Zde jsem ve své fotodokumentaci trochu porušil časovou následnost úkonů, to vroubkování se dělalo až jako poslední operace, ale na předešlých fotkách s obrážením je vidět i to vroubkování, protože tyto fotky jsem udělal dodatečně.
Každopádně výsledek je i k mému vlastnímu překvapení perfektní, unašeč sedí na hřídeli dokonce s menší vůlí než ten originální, fabrický, z druhého motoru a je dokonale centrický. Sám jsem tak dobrý výsledek mé "manufaktury" :D neočekával, spíš jsem čekal, že se to hned napoprvé nepovede a budu muset uskutečnit víc pokusů, než to bude OK. :roll:
No, ale i s výrobou obrážecího nože mne to stálo 4 hodiny času - no prostě součástka k nezaplacení! :lol:
Naposledy upravil(a) VTjr dne úte 30.01.2024 1:49, celkem upraveno 4 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7160
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Repase motoru OS Max FP 25

#3 Příspěvek od VTjr »

Takže motor už je vybaven funkčním unašečem:
20240122_094235m.jpg
20240122_094220m.jpg

Zde už i s maticí a podložkou
20240122_094141m.jpg

Výroba matek W1/4"x28z je vcelku triviální pokud máte k dispozici vhodné závitníky. Ty jsem si pořídil už dávno (právě kvůli motorům ASP a OS), takže stačí nimi v soustruhu přeřezat běžnou matku M6 (co je na desítku klíč) a nožem ještě zarovnat její čelo, protože matku nikdy nelze upnout do univerzálky úplně přesně, tak aby to čelo vůči závitu neházelo. Takže tyto withworthovské matky jsem vlastně vyrobil hned 2ks jako úplně první součástky, čím jsem hned dokompletoval i ten funkční motor. To mi umožnilo nasadit vrtuli a otestovat stav výbrusu, tedy kompresi obou motorů.

Dále jsem potřeboval vyrobit zadní víko a jeho těsnění. Podle funkčního motoru jsem si udělal výkres:
Zadne_veko.png
zde i v PDF. (to pokud by potřeboval si to někdo vytisknout)
Zadne_veko.pdf
(98.33 KiB) Staženo 40 x
a výroba jeho duralového polotovaru na soustruhu už pak byla docela hračka. Nejsložitější bylo jednak přesné vyvrtání 4 otvorů průměru 2,7mm pro montážní šroubky M2,5.
veko_otv_20240125_215813m.jpg
A pak ještě ofrézování obvodu lemu tak, aby přesně pasoval k obvodu čela karteru. To je operace, při které se dá snadno všechno pokazit. Totiž frézka žádný zbytečný pohyb neodpouští - toho, kdo někdy frézoval o tom nemusím přesvědčovat. :wink: Ale povedlo se mi to dostatečně přesně (na fotce je zachycena fáze předvrtání navrtávákem, pak se otvory ještě provrtávaly 2,7-čkou.)
Abych ofrézoval ten lem přesně, tak jsem si vyvrtané, ale ještě neofrézované víko namontoval na motor, přitáhl dvěma šroubky a rýsovací jehlou orýsoval obvod zadního čela karteru. A podle té rýhy pak ofrézoval ten lem - to byla asi ta nejnáročnější operace.
veko_lem_20240125_222548m.jpg
Zas samozřejmě za pomocí otočného stolu frézky. A taky jsem frézoval i to malé rovné sražení aby píst v dolní úvrati nenarážel do víka. Nakonec ty ouška kolem šroubků, ty jsem ještě musel dopilovat ručně jehlovými pilníky. Frézoval jsem jen ty centrické oblouky a přímky, na vyfrézování celého obvodu bych pochopitelně potřeboval kopírovací nebo CNC frézku, ručnymi posuvy to nelze.
Každopádně to víko taky dalo zabrat několik hodin, i když méně než ten unašeč, ale taky je to součástka k nezaplacení. :D
Naposledy upravil(a) VTjr dne úte 30.01.2024 1:59, celkem upraveno 5 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7160
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Repase motoru OS Max FP 25

#4 Příspěvek od VTjr »

Taky jsem si na laserovém plotru vyřezal ze silnějšího papíru těsnění zadního víka
20240122_131447m.jpg
pasuje na zadní čelo dokonale
20240122_131552m.jpg

Zbývalo jen doplnit šroubky hlavy malé imbusy 6ks M 2,5x10 a na zadní víko 4ks M 2,5x8 mm a taky na montáž tlumiče výfuku 2ks M 3x30mm.

No a teď ještě musím vyřešit otázku karburátoru.
Napadlo mi, že když ten druhý motor je s RC karburátorem, tak tenhle by mohl být v CL verzi, tedy pro cvičného upoutance s klasickým venturi difuzérem a obyčejnou příčnou tryskou s jehlovým ventilem. Mám nějaké náhradní trysky od MVVS, tak ty na to využiji. Jen ještě dumám nad tím, jaký zvolit průměr difuzéru když přes něj půjde napříč tryska průměru 3,5mm. Porovnával jsem to s různými motory co mám, bohužel ani jeden není 4cm3. No, nejblíže je tomu asi MVVS 5,6A, kde je stejná tryska a difuzér 6,5mm. Na čtyřku bych to asi zmenšil na 6mm, co myslíte, bude to OK? Poradí někdo? :?
Motor je na svoji objemovou třídu velmi lehký (klikovka je v bronzovém pouzdru, takže se dost ušetřilo na váze kuličkových ložisek), takže by se snad pro toto využití mohl hodit. Ale to mně ještě čeká, takže pokračování bude příště i s finální fotkou motoru. :mrgreen:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
Zenair
Příspěvky: 300
Registrován: pát 08.07.2011 0:00
Bydliště: Kladno

Re: Repase motoru OS Max FP 25

#5 Příspěvek od Zenair »

Gratuluji, to je opravdu výborná práce!
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7160
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Repase motoru OS Max FP 25

#6 Příspěvek od VTjr »

Dík, pochvala potěší. :D Od manželky se ji dočkám jen stěží. :mrgreen:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9345
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Repase motoru OS Max FP 25

#7 Příspěvek od DAF »

Můžu ti jen tiše závidět (v dobrém) tvou šikovnost a také možnosti (přístup ke strojnímu vybavení). Pěkná práce! Bohužel dnes už některé nástroje na výrobu nejsou k sehnání. Ty jsi si koupil ten závitník včas, já si chtěl koupit "svíčkový", ale když jsem něco objednával, vždycky jsem na to zapomněl - no co, koupím příště, až najednou není v nabídce :( .
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7160
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Repase motoru OS Max FP 25

#8 Příspěvek od VTjr »

Já je kupoval zde https://www.gw-werkzeuge.de/gw8.htm, ten svíčkový W1/4"×32z taky, ale momentalně ho tam nemají.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9345
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Repase motoru OS Max FP 25

#9 Příspěvek od DAF »

Právě ten W1/4x32z bych potřeboval, tedy spíše rád bych ho měl ve výbavě, může se hodit. Všechny mé motory mají tento (W) závit, motory se závitem M 6x0,75 nevlastním (bohužel či bohudík, jak se na to člověk dívá :D ). Ale budu doufat, že ho nebudu potřebovat (na stavbu motoru podle vlastního návrhu nemám minimálně přístup ke strojnímu vybavení :wink: ).
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7160
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Repase motoru OS Max FP 25

#10 Příspěvek od VTjr »

Stačí trochu prohledat Internet a určitě je najdeš (ceny jsou ale vyšší než jsem kupoval na GW-werkzeuge a možnosti dopravy jsem příliš nestudoval).
No tak, podívej se na tyto odkazy :
https://www.zollshop.de/de/Gewindeschne ... F-Gewinde/

Nebo:
https://shop.pichler.de/Gewindebohrer-1-4-32-UNEF-2B

Nebo:
https://www.gewindebohrer-shop.de/gewin ... -2885.html

Tady je více odkazů přes e-bay:
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... 2&_sacat=0

konkrétně svíčkový zde:
https://www.ebay.de/itm/256032685662?ha ... R8TskJmrYw

nebo zde:
https://www.ebay.de/itm/134079341598?ha ... R8TskJmrYw

A taky na Amazonu, jen tam mají jakýsi problém s dopravou do CZ/SK:
https://www.amazon.de/UNEF-32-Handgewin ... B0039Z7FHY
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9345
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Repase motoru OS Max FP 25

#11 Příspěvek od DAF »

Před nějakou dobou jsem hledal, ale moc úspěšný jsem nebyl. Protože to není (zatím) aktuální, tak jsem hledání odložil. Ale hned ten první odkaz je zajímavý, cena...no, když to člověk potřebuje (nebo si myslí, že by to potřebovat mohl), tak to holt obětuje. Díky!
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7160
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Repase motoru OS Max FP 25

#12 Příspěvek od VTjr »

Jj. když se jedná o nějakou věc pro náš koníček, tak přece nic není příliš drahé! :lol:
Jen se o tom nesmí dovědět manželka. :wink:
DAF píše:... motory se závitem M 6x0,75 nevlastním (bohužel či bohudík, jak se na to člověk dívá ...

Pár takových mám, nejaké TONO 3,5 a 5,6cm3, MVVS 5,6A, žhavíkovou verzi JENA 2,5, a starší MVVS 2,5 RL.
No, nepředpokládám, že bys v současnosti předělával nějaký motor s W hlavou na metrický M6x0,8 (či jaký tam vlastně byl), spíš se dost často ty metrické hlavy přeřezávaly na W. Takových motorů, co by věkově odpovídaly té ČS metrické éře, ale mají v hlavě W, se ale vyskytuje značné množství protože byly mnohé upraveny. Nebo ty, co šly na export, třeba do SSSR, měly od výroby W závit, protože paradoxně v Rusku metrické svíčky neznaly. I žhavíkové motory JENA, které se mohutně exportovaly do SSSR (ještě dlouho po tom, co se k nám dovážet přestaly, proto tam mají sběratelé i takové 4-kanálové typy, které jsou pro nás neznámé), se pro ně vyráběly s W závitem.
Jinak si vzpomínám, tedy mám pocit, že pan Starý, co v Modele vyráběl motory TONO, takovou službu sám nabízel a v druhé polovině 70. let za pakatel ty staré motory upravoval na nové W svíčky.
Takže pokud dnes nějaký pravověrný sběratel něco potřebuje, a za nic na světě nechce zasahovat do závitu svého starého cenného motoru, tak spíš shání staré metrické svíčky. Nebo i to metrické očko, kterým by si ty současné palcové svíčky na metriku přeřezal. Před pár lety jsem třeba Standovi Jelenovi (dnes asi největší sběratel motorů v CZ) posbíral doma a dal mu všechny metrické svíčky (i spálené) co mi z minulých dob zbyly, aby jimi mohl dokompletovat tyto starší motory do vitríny. Ja sám jsem si nechal asi jen jednu e s novým vláknem a asi 3 spálené. Z toho mám taky 2 JENA svíčky s tím skleněným izolátorem, přes který je za chodu vidět oheň ve válci.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7160
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Repase motoru OS Max FP 25

#13 Příspěvek od VTjr »

Mně ted schází spíš závitník UNF 5/16"x24 - který mají na klice mnohé ty trochu větší motory (třeba OS MAX AX 95, taky FS120 a pod). Takže asi budu taky nějaké takové závitníky kupovat. Když se podívám, za kolik prodávají takovou náhradní matici, tak to se určitě ten závitník nebo i sada víc vyplatí. Jeho cena se vrátí po vyřezání 1-2 ks matek. :wink:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
DAF
Příspěvky: 9345
Registrován: úte 09.01.2007 0:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Repase motoru OS Max FP 25

#14 Příspěvek od DAF »

Já si pořídil, vlastně z hecu, motory TONO (už jsem psal jinde). Ten první (5,6) měl už W svíčky, ale koupil jsem nejméně dva motory od pana Petra Chvátala (někde od Olomouce) a bavili jsme se o tom, jaké závity tam jsou. Mám ještě 3,5 a 2x 10,0 ccm (jedno i dvousvíčkový), všechny v RC verzi. Protože bych docela rád ty motory jednou použil v nějakých retromodelech (záměrně neříkám historických), předělal mi závity z metriky na Withwortha, abych tam mohl dát současné svíčky. Jinak, a nemyslím, že bych tím dělal reklamu, jsem žhavící svíčky s metrickým závitem M 6x0,75 viděl v nabídce MP Jet.
Jinak ty závity na klikovkách mi také docela vadí. Ostatní šrouby jsou normální metrické, ale na unašeči nějaký UNF (UNEF), nebo co to je.
Hitec Aurora 9X
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7160
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Repase motoru OS Max FP 25

#15 Příspěvek od VTjr »

Pana Chvátala znám osobně 8). Od něj se dá získat leccos, jen on si z toho udělal kšeft a někdy neví co by za ty věci chtěl. Ale je to jeho právo, to mu neberu. :)
DAF píše:...Jinak, a nemyslím, že bych tím dělal reklamu, jsem žhavící svíčky s metrickým závitem M 6x0,75 viděl v nabídce MP Jet..
To je zajímavá informace, musím sit uložit do své děravé paměti! :wink: Takže to stoupání je zřejmě správně 0,75mm. :o
DAF píše:Jinak ty závity na klikovkách mi také docela vadí. Ostatní šrouby jsou normální metrické, ale na unašeči nějaký UNF (UNEF), nebo co to je.

No motory OS, ASP, TT a j. kategorie .25 až .60 tam mívají UNEF 1/4"x28 a kategorie .90 a větší ten UNF 5/16"x24, který nemám, jak jsem psal výše, který si musím koupit. Ale taky spíš pro jistotu, zatím jsem neměl tu nouzi ho použít. :wink:

Ale setkal jsem se s nemetrickými šrouby i na výfucích. Konkrétně ve fýfucích pro Enya .40 a .60 tam byly nějaké W 1/8"x??, pro které závitníky/očka taky nemám. Ale dá se to v nouzi přeřezat na M4, masa je tam dost.

Nedávno mne ale dostala i stará metrika. 8O
Když jsem repasoval motor FOK-15 (stará maďarská jedenapůlka, je tu o tom vlákno), tak na přišroubování hlavy jsem potřeboval 4 metrické šrouby M2,6x30mm. To byly ještě podle staré meziválečné metrické normy, v 60. letech se ještě sem-tam používaly v přístrojové a jiné jemné technice, ale do nových konstrukcí se už osazovat neměli.
A tyto M2,6 fakt už dnes nešly nikde sehnat. :(
Tedy, nahradil jsem je s M2,5, které mají naštěstí stejné stoupání, jen jsou v tom bloku trochu volnější. Ve vitrínce to určitě nevadí, ale kdyby měl ten motor ještě někdy běžet, tak nevím nevím??? :roll: Že to v detoňáku vydrží jistotu nemám. :|
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Odpovědět

Zpět na „Spalovací motory“