Nové zadni viko karteru MVVS 2,5 DF/GF
Napsal: pát 26.11.2021 15:27
Podařilo se mi získat nĕkolik starších, nicménĕ plnĕ funkčních (s dobrou kompresí) motorů MVVS 2,5 s přednim sáním, tedy DF/GF/DFR/GFR/S.
Všechny však mají stejný nedostatek, a sice rozpadajíci se plastové víko karteru
, které se cca od roku 1980 začalo na tyto motory sériovĕ montovat a nahradilo tak původní víko duralové, nebo spíš z Al odlitků.
Stejnĕ tak v tomto období se i do MVVS 1,5D začalo dodávat šroubovaci zadní víko ze stejného nicotného plastu. Bohužel, ten použitý plast rozhodnĕ nevyniká kvalitou, zejména životností, rychle stárne, možná je to jen vĕkem, nebo i za přispĕní působením paliva - nevím
. Vysledkem jsou praskliny, nejprve pod ušky pro montážni šrouby (to mnozí modeláři eliminovali pomocí velkoplošných podložek pod šrouby), ale třeba i přimo uprostřed. Navic jsou uška mechnicky namahaná i tím, že původní papírové tĕsnĕní je jen ve tvaru mezikruží, pod ušky neni nic, takže i při lehkém dotažení šrubů jsou uška dost namáhána na ohyb. Víka mnohých starých motorů se pak doslova droli na kusy.
Já se poprvé s tímto problemem setkal po koupi nového motoru MVVS 2,5 DFR/S v roce 1999. Krom přiliš tĕsného protipístu, se kterym jsem bojoval a užil své (musel ho opakovanĕ brousit, než jsem docílil použitelneho stavu), tak taky vyvstal ten nečekaný problém s plastovým víkem. Motor se špatnĕ startoval, byl nestabilný v seřízení. Pak jsem si všiml, že prostor lože za motorem se nadmĕrnĕ špiní přepáleným olejem.
Po podrobném prozkoumání jsem objevil v plastovém víku dlouhou trhlinu přes celý průřez.
Vytočil jsem z duralu na soustruhu víko nové a od té doby motor šlape jako hodinky.
Tak se zamýšlim co bylo cílem této plastové inovace, tedy spíš instalaci takzvaného "kurvítka"?
Jednak asi úspora pracnosti výroby tĕhto, v té dobĕ asi nejprodávanĕjších, motorů.
Pak mnĕ napadlo, že to plastové víko mohlo mít navíc jistý přínos v snížení tření ojnice o čelo vika při případném slézání oka ojnice z ojničního čepu klikovky.
No a v souvislosti s tim poslednym vím, že mnohé motory podobné koncepce se často modeláři zdokonalovali tak, že na zadní viko se nýtovala plechová destička z kalené oceli nebo nerezu. Prostĕ kvůli tomu, že duralová ojnice se o viko taktéž z Al slitiny zadírá (co krom zvýšeného tření navíc produkuje Al bordel a škodí i výbrusu), ale po oceli to dobře klouže.
No, ale teď přemýšlím nad tím, když už budu muset pro ty svoje dvaapůlky vyrobit nĕkolik stejných vík, zda je vůbec vhodné je točit z duralu?
Jestli by nebylo lepší je vytočit rovnou z oceli a jejich čelo zabrousit a vyleštit?
Aby přitom nenarostla příliš hmotnost motoru, tak bych je mohl vyrobit s tenčimi stĕnami.
Tak kolegové motoráři, co o tom soudíte?
Všechny však mají stejný nedostatek, a sice rozpadajíci se plastové víko karteru
Já se poprvé s tímto problemem setkal po koupi nového motoru MVVS 2,5 DFR/S v roce 1999. Krom přiliš tĕsného protipístu, se kterym jsem bojoval a užil své (musel ho opakovanĕ brousit, než jsem docílil použitelneho stavu), tak taky vyvstal ten nečekaný problém s plastovým víkem. Motor se špatnĕ startoval, byl nestabilný v seřízení. Pak jsem si všiml, že prostor lože za motorem se nadmĕrnĕ špiní přepáleným olejem.
Tak se zamýšlim co bylo cílem této plastové inovace, tedy spíš instalaci takzvaného "kurvítka"?
Jednak asi úspora pracnosti výroby tĕhto, v té dobĕ asi nejprodávanĕjších, motorů.
Pak mnĕ napadlo, že to plastové víko mohlo mít navíc jistý přínos v snížení tření ojnice o čelo vika při případném slézání oka ojnice z ojničního čepu klikovky.
No a v souvislosti s tim poslednym vím, že mnohé motory podobné koncepce se často modeláři zdokonalovali tak, že na zadní viko se nýtovala plechová destička z kalené oceli nebo nerezu. Prostĕ kvůli tomu, že duralová ojnice se o viko taktéž z Al slitiny zadírá (co krom zvýšeného tření navíc produkuje Al bordel a škodí i výbrusu), ale po oceli to dobře klouže.
No, ale teď přemýšlím nad tím, když už budu muset pro ty svoje dvaapůlky vyrobit nĕkolik stejných vík, zda je vůbec vhodné je točit z duralu?
Tak kolegové motoráři, co o tom soudíte?