PRECIOS
PRECIOS
V dílně mi přistál nový F3K závodní stroj z pera Milana Havelky a dílny Ivoše Bratršovského.
Milan PRESIOS už od prvopočátku ladil úplně jinak než PROGRESSE. Prvotní zadání bylo navrhnout F3K, které umožní vysoké hody. A možnost obletět velkou plochu aby byla větší šance nalézt termiku. Tomu byl celý návrh přizpůsoben. Byl zvolen moderní profil, který umožnil postavit štíhlé křídlo. To je prvopočátek nízkého odporu a díky tomu i vyšším hodům. Samozřejmě se musel změnit půdorys trupu a spoustu dalšího.
Budu sem dávat fotky z kompletace modelu a moje pocity z létání. Porovnávat jej budu s Progressem a NRJ, které podle mého úsudku mělo podobné zadání.
Milan PRESIOS už od prvopočátku ladil úplně jinak než PROGRESSE. Prvotní zadání bylo navrhnout F3K, které umožní vysoké hody. A možnost obletět velkou plochu aby byla větší šance nalézt termiku. Tomu byl celý návrh přizpůsoben. Byl zvolen moderní profil, který umožnil postavit štíhlé křídlo. To je prvopočátek nízkého odporu a díky tomu i vyšším hodům. Samozřejmě se musel změnit půdorys trupu a spoustu dalšího.
Budu sem dávat fotky z kompletace modelu a moje pocity z létání. Porovnávat jej budu s Progressem a NRJ, které podle mého úsudku mělo podobné zadání.
Naposledy upravil(a) makyk dne sob 14.08.2021 14:38, celkem upraveno 1 x.
Re: PRECIOS
Touto fotkou u mne Ivo probudil modelářské srdce. Za týden jsem měl PRECIOS doma. 
Klasicky jsem jej převracel a hledal, co bych na něm našel. Musím konstatovat, že jsem nenašel vůbec nic.
S Ivem se známe pár let, moc dobře si pamatuji, jak zakázkově vyráběl VOP a SOP pro F3K - to byly jeho výrobní prvopočátky. Od té doby urazil profesně obrovský kus cesty. Povrch modelu, položení tkanin a výslednou hmotnost má dotaženou do absolutní TOP kvality. O to víc mne příjemně překvapil, když jsem rozdělal sáček s příslušenstvím a na modelu našel vše připraveno tak, že stačí jen trochu epoxy a vteřiňáku. Není potřeba nic dobrušovat, vrtat atd.
Klasicky jsem jej převracel a hledal, co bych na něm našel. Musím konstatovat, že jsem nenašel vůbec nic.
S Ivem se známe pár let, moc dobře si pamatuji, jak zakázkově vyráběl VOP a SOP pro F3K - to byly jeho výrobní prvopočátky. Od té doby urazil profesně obrovský kus cesty. Povrch modelu, položení tkanin a výslednou hmotnost má dotaženou do absolutní TOP kvality. O to víc mne příjemně překvapil, když jsem rozdělal sáček s příslušenstvím a na modelu našel vše připraveno tak, že stačí jen trochu epoxy a vteřiňáku. Není potřeba nic dobrušovat, vrtat atd.
Re: PRECIOS
V úvodu detail kolik co váží:
SOP 4,7g
VOP 6,1g
Trup 35,7 g
Křídlo 96,2g
Kolík 2,6g
Deska serv 3,8g
Rámečky serva křídlo 1,6g
Krytky serv 0,5g
Lanka VOP a SOP 1,1g
Táhla křidélka 1,3g
Elektrika křídlo trup 3,3g
Tak a teď výbava:
Lipol baterie 1s 15,7g
Přijímač Frsky 3,3 g
Serva KST X08 V5 33,6 g
Magnetický vypínač 2g
Celkem 211,5g
V trupu komponenty rozmístňuji tak, abych nemusel dovažovat. Ivo doporučuje vyvážit křídlo, kolík má 2,6g = +- to samé na druhou půlku křídla.
Drobnou úsporu budu mít na elektroinstalaci, díky zkrácení kabelů na minimum. Něco, ale přibude díky epoxi a vteřiňáku.
Marcel
SOP 4,7g
VOP 6,1g
Trup 35,7 g
Křídlo 96,2g
Kolík 2,6g
Deska serv 3,8g
Rámečky serva křídlo 1,6g
Krytky serv 0,5g
Lanka VOP a SOP 1,1g
Táhla křidélka 1,3g
Elektrika křídlo trup 3,3g
Tak a teď výbava:
Lipol baterie 1s 15,7g
Přijímač Frsky 3,3 g
Serva KST X08 V5 33,6 g
Magnetický vypínač 2g
Celkem 211,5g
V trupu komponenty rozmístňuji tak, abych nemusel dovažovat. Ivo doporučuje vyvážit křídlo, kolík má 2,6g = +- to samé na druhou půlku křídla.
Drobnou úsporu budu mít na elektroinstalaci, díky zkrácení kabelů na minimum. Něco, ale přibude díky epoxi a vteřiňáku.
Marcel
Naposledy upravil(a) makyk dne sob 14.08.2021 14:58, celkem upraveno 1 x.
Re: PRECIOS
Pár fotek neosazeného trupu. V detailu je vidět, že je již vybroušena drážka pro páku VOP. CO se mi moc líbí je převlečná špice. Díky tomu je přístup do trupu lepší a zapínání modelu pohodlnější, oproti kabince.
Marcel
Marcel
Naposledy upravil(a) makyk dne sob 14.08.2021 14:59, celkem upraveno 1 x.
Re: PRECIOS
Kompletaci modelu obvykle začínám lepením kolíku do křídla. Tuto práci nemám rád, Ivo to ale každému maximálně zjednodušil. Křídlo je již vybroušeno, stačí jen kolík zalepit. S čím mne dostal, tak i kolík je již obroušen. Stačí vše jen odmastit a namíchat trochu Epoxi.
Lepím Epoxi L285, kterou zahušťuji mikrobavlnou a uhlíkovým prachem. Konzistence tekutého medu. Epoxi vpravuji jak do drážky v křídle, tak natírám na kolík. Do drážky to chce dát epoxidu trochu víc. Když vyteče, tak jej hned utírám. Konec křídla s kolíkem přes něco měkkého zatížím.
Jediné na co je potřeba si dát pozor, aby si T kolík nezalepil vzhůru nohama. Nic jiného zkazit nejde.
Pokračuji zalepením dodaných pák křidélek, které před zalepením je potřeba osadit dodaných táhly. Potom by je tam nikdo nedostal.
Lepím Epoxi L285, kterou zahušťuji mikrobavlnou a uhlíkovým prachem. Konzistence tekutého medu. Epoxi vpravuji jak do drážky v křídle, tak natírám na kolík. Do drážky to chce dát epoxidu trochu víc. Když vyteče, tak jej hned utírám. Konec křídla s kolíkem přes něco měkkého zatížím.
Jediné na co je potřeba si dát pozor, aby si T kolík nezalepil vzhůru nohama. Nic jiného zkazit nejde.
Pokračuji zalepením dodaných pák křidélek, které před zalepením je potřeba osadit dodaných táhly. Potom by je tam nikdo nedostal.
Naposledy upravil(a) makyk dne sob 14.08.2021 23:12, celkem upraveno 1 x.
Re: PRECIOS
Po zatuhnutí kolíku jsem pokračoval v obsazení serv. Díky rámečkům z 3D tisku, je to hračka. Rámečky do křídla lepím řídkým vteřiňákem od BSI. Pro kabely serv křidélek je v křídle předpřipraven kanál, kterým se kabely protáhnou.
Serva pomocí servotestru nastavím, tak aby páka v krajní poloze byla kolmo na ložisko serva. Krajní poloha je plná výchylka klapky pro brzdy.
Krytka serva chtěla jen jemně dobrousit, lepím ji pomocí průsvitné pásky.
Serva pomocí servotestru nastavím, tak aby páka v krajní poloze byla kolmo na ložisko serva. Krajní poloha je plná výchylka klapky pro brzdy.
Krytka serva chtěla jen jemně dobrousit, lepím ji pomocí průsvitné pásky.
Re: PRECIOS
Na křídel jsem ještě zpětně dal na kabel servokonektory. To bylo zatím vše. Kolík jsem zatím nedovažoval.
Zavětrování křidélek je již od výrobce nalepeno, další věc kterou nedělám moc rád.
Zavětrování křidélek je již od výrobce nalepeno, další věc kterou nedělám moc rád.
Re: PRECIOS
Pokračoval jsem na trupu. Na VOP a SOP jsem zalepil dodané páky, opět lepím řídkým vteřiňákem BSI. Poslední operací na ocaskách, bylo zaslepení dodaných pružin.
Tady pro pobavení zmíním svou nešikovnost. Při lepení pružiny VOP jsem si jí pružinou prostřelil. Spěchal jsem a to se nevyplácí.
Pokračoval jsem zaslepením SOP na trup. Trup je konický, díky tomu nejde SOP k trupu zalepit blbě. Pro kontrolu souměrnosti šrubuji VOP na trup a i křídlo jde na své místo. Lepím zahuštěným Epoxi 285, stejně jak páky křidélek. Kontrolují uhel zalepené SOP vůči VOP a křídlu. Když jsem spokojen, fixují SOP k trupu papírovou páskou.
Tady pro pobavení zmíním svou nešikovnost. Při lepení pružiny VOP jsem si jí pružinou prostřelil. Spěchal jsem a to se nevyplácí.
Pokračoval jsem zaslepením SOP na trup. Trup je konický, díky tomu nejde SOP k trupu zalepit blbě. Pro kontrolu souměrnosti šrubuji VOP na trup a i křídlo jde na své místo. Lepím zahuštěným Epoxi 285, stejně jak páky křidélek. Kontrolují uhel zalepené SOP vůči VOP a křídlu. Když jsem spokojen, fixují SOP k trupu papírovou páskou.
Re: PRECIOS
Zbývá už jen lože serv v trupu. Jde opět o dodanou součástku vytvořenou 3D tiskem. Do trupu jsem ji lepil 5ti min epoxi. Našrubování serv do připraveného lože je už hračka. Páku serv jsem vybral s posunutím ke středu serva. Díky tomu se lépe následně natahují lanka pro ovládání ocasek.
Lanka pro táhlo VOP a SOP jsem jediné nepoužil od výrobce. Už dlouho používám pletené lanka na lov dravců a nikdy jsem s tím neměl problém. Hlavně je tenčí a lehčí.
Deska serv je zalepena tak, aby dovažovaní dodané od výrobce, bylo při Osazeni v prostřední díře ( je jich tam 5 ) bylo v těžišti. To je od výrobce doporučeno na hodnotě 69-69,5 mm.
Lanka pro táhlo VOP a SOP jsem jediné nepoužil od výrobce. Už dlouho používám pletené lanka na lov dravců a nikdy jsem s tím neměl problém. Hlavně je tenčí a lehčí.
Deska serv je zalepena tak, aby dovažovaní dodané od výrobce, bylo při Osazeni v prostřední díře ( je jich tam 5 ) bylo v těžišti. To je od výrobce doporučeno na hodnotě 69-69,5 mm.
Re: PRECIOS
Jako poslední zbývalo dát do špice 1článek LiPol baterii a přijímač. Trochu jsem si pohrál ještě se zkrácením kabelů od serv, aby to v trupu trochu vypadalo.
Výsledná váha sestaveného modelu mne příjemně překvapila = 211 g. Nepotřeboval jsem dovažovat, ale to mne určitě ještě čeká. Přesto neočekávám dramatickou změnu ve výsledné váze.
Výsledná váha sestaveného modelu mne příjemně překvapila = 211 g. Nepotřeboval jsem dovažovat, ale to mne určitě ještě čeká. Přesto neočekávám dramatickou změnu ve výsledné váze.
Re: PRECIOS
Pár info z včerejšího záletu.
1. Budu si ještě hrát s těžištěm. Základní nastavení CG jsem udělal dle doporučení výrobce, po pár trimovacich hodech jsem měl mikro potlačenou VOP. Přidával jsem cca 3g. Při obou nastavení CG se PRECIOS choval stabilně.
2. Ladil jsem velikost výchylek křidélek. Byl jsem opatrný a díky očekávání potřeby letu na vyšší rychlosti něž mé předešlé F3K jsem nastavil výchylky menší. Trochu jsem přidával. Hlavně mne překvapilo, že tak štíhlé křídlo letí tak pomalu. S malými výchylkami křidélek jsem musel do zatáček hodně přidávat SOP.
3. Potvrdilo se mi, že díky štíhlosti křídla můžu obletět obrovskou plochu. Neskutečně se vrací.
4. Překvapila mne stabilita modelu, čekal jsem že jej budu muset stále řídit. Přijde mi hodnější než PROGRESS.
1. Budu si ještě hrát s těžištěm. Základní nastavení CG jsem udělal dle doporučení výrobce, po pár trimovacich hodech jsem měl mikro potlačenou VOP. Přidával jsem cca 3g. Při obou nastavení CG se PRECIOS choval stabilně.
2. Ladil jsem velikost výchylek křidélek. Byl jsem opatrný a díky očekávání potřeby letu na vyšší rychlosti něž mé předešlé F3K jsem nastavil výchylky menší. Trochu jsem přidával. Hlavně mne překvapilo, že tak štíhlé křídlo letí tak pomalu. S malými výchylkami křidélek jsem musel do zatáček hodně přidávat SOP.
3. Potvrdilo se mi, že díky štíhlosti křídla můžu obletět obrovskou plochu. Neskutečně se vrací.
4. Překvapila mne stabilita modelu, čekal jsem že jej budu muset stále řídit. Přijde mi hodnější než PROGRESS.
Re: PRECIOS
5. Včera jsem ladil základní napípáni. Vzduch byl v době záletu se slabším větrem bez silných termik. K porovnánávani S PROGRESSEM nebo NRJ nedošlo. Užíval jsem si letu nového éra. 
6. Neskutečně krásně točí na pětníku. Velká klapka SOP je pro kroužení velkou výhodou.
7. Snese kroužení na velkém náklonu, jen je potřeba trochu víc dynamiky.
8. Velké klapky na VOP a SOP chtějí citlivější zacházení s kniplem. I přes hrubé zacházení s kniplem VOP a následnému zpomalení se model celkem rychle brchá a ztráta výšky není velká.
PRECIOS mi na první dobrou sedl, vím co model chce a co mu je potřeba dát.
6. Neskutečně krásně točí na pětníku. Velká klapka SOP je pro kroužení velkou výhodou.
7. Snese kroužení na velkém náklonu, jen je potřeba trochu víc dynamiky.
8. Velké klapky na VOP a SOP chtějí citlivější zacházení s kniplem. I přes hrubé zacházení s kniplem VOP a následnému zpomalení se model celkem rychle brchá a ztráta výšky není velká.
PRECIOS mi na první dobrou sedl, vím co model chce a co mu je potřeba dát.
Re: PRECIOS
Sbírám letové minuty. Dnes jsem zkoušel jak se PRECIOS chová v divokém a turbulentním vzduchu. Pozitivní pocity z tohoto F3Kčka se jen hromadí.
Re: PRECIOS
Mám za sebou pár srovnávacích letů s NRJ.
Lítal jsem v Holešově, když fučelo přes val, ti co to tam znají ví, že je to lítání vabang.
NRJ se rozjíždí rychleji, ale než doletím k valu tak mam o nějaké metry menší výšku než u PRECIOSe, ten je tam ale pomaleji. Obojí mam dovazeno na cca stejné plošné zatíženi. U NRJ mi znatelně chybí větší klapka na ocasních plochách. To mi u PRECIOSe v tomto pocasi vyhovuje. Už jsem se v hlavě na větší klapku přepl. Obojí se neskutečně vrací i v sračkách. Jen mi prijde PRECIOS trochu stabilnejsi a hodnejsi. NRJ musim stale ridit.
Stále ladím nastavení letových režimů, jsou to už jen drobné niance. CG už mám na své ruky doladění. Teď si to chce jen si na sebe zvyknout.
Lítal jsem v Holešově, když fučelo přes val, ti co to tam znají ví, že je to lítání vabang.
NRJ se rozjíždí rychleji, ale než doletím k valu tak mam o nějaké metry menší výšku než u PRECIOSe, ten je tam ale pomaleji. Obojí mam dovazeno na cca stejné plošné zatíženi. U NRJ mi znatelně chybí větší klapka na ocasních plochách. To mi u PRECIOSe v tomto pocasi vyhovuje. Už jsem se v hlavě na větší klapku přepl. Obojí se neskutečně vrací i v sračkách. Jen mi prijde PRECIOS trochu stabilnejsi a hodnejsi. NRJ musim stale ridit.
Stále ladím nastavení letových režimů, jsou to už jen drobné niance. CG už mám na své ruky doladění. Teď si to chce jen si na sebe zvyknout.