Stránka 1 z 2
Konstrukce motoru, chyba začátečníka v uchycení RAY 2826
Napsal: pon 29.03.2021 19:31
od czjawa
Dobrý den,
Prosím o radu ohledně motoru/ů. Jak rychle jsem začal se stavbou Arcona, tak rychle jsem skončil.
Vlastně došlo pouze na kontrolu úplnosti dílů a stavebního návodu ve kterém jsem ihned shledal problém.
Oproti doporučovanému motoru MAX CF2822, jsem pořídil RAY G3 C2826 – 1400. Už na první pohled mě překvapilo, že motor je de-fakto neidentifikovatelný. Nikde žádná popis (krom RAY), samolepka, prostě vůbec nic, nebýt informace na krabičce…
Co mě však překvapilo ještě víc je mechanismus motoru. Podle obrázku na shopu jsem to nedokázal identifikovat a měl sem za to, že motory jsou konstrukčně stejné… (řešil jsem průmer/délku/výkon...) . Ano, Ti kterým rukama prošlo xy modelů se nyní chytají za hlavu, já jsem to nenašel a zjistil až potom co jsem objednal.
Jde o délku motoru po upevnění na přepážku –
CF2822 je přichycen na zadní straně – osička dopředu, kam jde namontovat sklopná vrtule,
RAY motor zle uchytit jen vpředu (myšleno osička ven z letadla), ale tak to nelze u Arcona použít, při opačné montáži - osička směrem do letadla se dá použít vrtulový kužel který je součástí, ale tam už není možnost použití sklopné vrtule????
Dá se to nějak řešit??
Omlouvám se za začátečnický dotaz, ale chybama se člověk učí……
Děkuji
Re: Konstrukce motoru, chyba začátečníka v uchycení RAY 2826
Napsal: pon 29.03.2021 20:11
od Libor.N
Ahoj, tak že jsi zjistil že se motory - většina tzv. outrunner ,dá namontovat tak i tak. Je to zjednodušeně - přední montáž - motor se našroubuje za motorovou přepážku a hřídelka trčí ven z letadla. Nebo se použije sada pro zadní montáž - kříž, a motor trčí rotující částí vpřed a na ni se přišroubuje unašeč pro vrtuli se závitem. A teď jak tam dostat sklopku? U menších motorů je ten závit M6, ale i možná menší. Mě se to podařilo vyřešit osoustružením toho závitu na menší průměr a na takto vzniklou hřídel jsem namontoval kleštinu - prostě unašeč pro sklopku - v mém případě prům. 5 mm. Možná to jde i jinak, snad se k tomu vyjádří i ostatní.
Letu zdar , Libor.N
Obr. jsou jen příklad . Hřídelka zkrácena a osoustružena na hladký povrch .
Re: Konstrukce motoru, chyba začátečníka v uchycení RAY 2826
Napsal: pon 29.03.2021 20:47
od DAF
Je to poučení do budoucna, nepouštět se bez hlubších znalostí do větších akcí. Ale vážně, příště si lépe prostuduj podklady. Některé motory mají možnost tzv. protlačit hřídel, takže můžeš motor uchytit jak na přední tak zadní montáž (např. motory Leopard), nebo musíš vybírat podle konstrukce modelu, některéTurnigy mají konstrukci na zadní a další, týchž parametrů, přední montáž. Motory E Max CF 2822 nejsou tak drahé, být tebou, zauvažoval bych o jeho dodatečné koupi a tento motor si nechal na další projekt.
Re: Konstrukce motoru, chyba začátečníka v uchycení RAY 2826
Napsal: pon 29.03.2021 21:21
od czjawa
Je to tak, bez přípravy se nepouštět do větších akcí
CF2822 opravdu stojí pár peněz,tak to nebudu komplikovat i když jsem tajně doufal, že je možnost nějakým způsobem osičku otočit. Ale než ryskovat poškození motoru, raději to vyřeším tím druhým.
Teprve nyní když mám možnost motor držet v ruce, tak z obrázků vidím jak se dá použít.
Vše záleží na možnosti uchycení a použité vrtuli. Nebudu říkat, že se to týká všech, ale třeba FOXY i AXi to mají vlastně stejně.
Re: Konstrukce motoru, chyba začátečníka v uchycení RAY 2826
Napsal: pon 29.03.2021 22:09
od Kuta33
Přímo ten konkrétní motor jsem v ruce neměl, ale pokud si troufáš, půjde ho použít. Když z hřídele sundáš tu segerovu pojistku na straně motoru, kde jsou kabely, motor půjde rozložit, hřídel vysunout. Vysunutí budou bránit jenom magnety svoji silou, nic nevypadne, pokud nebudeš extrémně nešikovný nic nepoškodíš. Tahle rozborka se může hodit později při případné výměně ložisek. Potom buď uvnitř motoru bude na hřídeli další zářez na segerku, pro případ, že by jsi ji chtěl vytlačit na druhou stranu. Nebo se dá použít zajišťovací kroužek (váleček s dírou přesně na hřídel a s bočním šroubkem). Když je motor rozebraný, v rotoru s magnety je hřídelka zajištěna šroubkem z boku proti posunu, určitě ho najdeš i na složeném motoru, ten povolit a hřídelku ve svěráku opatrně protlačit do správné polohy. Pak jenom zajistit segerkou nebo stavěcím kroužkem, aby nešlo motor z hřídele stáhnout, samozřejmě znovu dotáhnut šroubek na rotoru. V případě zájmu nafotím, nebo SZ.
Ale je fakt, že při ceně motoru CF 2822 se nemá cenu do toho pouštět, zvlášť u nového motoru a bez zkušeností. Navíc motory CF 2822 a CF 2812 jsou neskutečné držáky za pár korun, osobně mám tři, létají už asi šestou sezónu, začínal jsem na nich, nespočet čenichovek, pár ohnutých hřídelí a stále frčí. Ložiska za pár korun a jako hřídel pasují vodící tyčky z jakékoliv DVD mechaniky.

Re: Konstrukce motoru, chyba začátečníka v uchycení RAY 2826
Napsal: pon 29.03.2021 22:35
od DAF
Jen málo motorů má možnost protlačení hřídele. Není tam druhý zápich na ségrovku po protlačení. Pokud nemá přístup k soustruhu, aby udělal úpravu dle Libora, šel bych bezpečnou cestou, tedy novým, odpovídajícím motorem. Jó a dost často bývá na rotoru ještě "červík".
Re: Konstrukce motoru, chyba začátečníka v uchycení RAY 2826
Napsal: pon 29.03.2021 23:02
od Kuta33
Omlouvám se, teď mi došlo, že motor je už ve stavu, kde jsem ho dřív potřeboval dostat já, tedy hřídel trčí na opačné straně. Při úpravě tohoto by bylo třeba drážku na segerku na konci hřídele, která tam evidentně podle fotky není. Sice se dá udělat (ne zrovna v profi kvalitě) dremelkou a s hřídelí ve vrtačce, ale opět dodávám, u nového motoru bych do toho zbytečně nešel. Doufám, že czjawa nestaví poslední letadlo a pro motor určitě najde využití v některém dalším projektu.

Re: Konstrukce motoru, chyba začátečníka v uchycení RAY 2826
Napsal: pon 29.03.2021 23:07
od czjawa
Ještě jednou díky za informace, nebudu to komplikovat a vyřeším to CF2822.
Jinak - ano je tam i červík.
Re: Konstrukce motoru, chyba začátečníka v uchycení RAY 2826
Napsal: úte 30.03.2021 0:07
od blesk
DAF píše:Jen málo motorů má možnost protlačení hřídele. Není tam druhý zápich na ségrovku po protlačení. Pokud nemá přístup k soustruhu, aby udělal úpravu dle Libora, šel bych bezpečnou cestou, tedy novým, odpovídajícím motorem. Jó a dost často bývá na rotoru ještě "červík".
Vzhledem k velikosti/malosti motoru tam ani ta segerovka není nutná, na pár motorech jsem to takhle potřeboval otočit a na segerovku se vykašlal, nestalo se mi že by mi rotor vycestoval i s vrtulí pryč...
Re: Konstrukce motoru, chyba začátečníka v uchycení RAY 2826
Napsal: úte 30.03.2021 7:29
od DAF
Ano, motor je malý, možná by ségrovka nebyla potřeba. Nějaká axiální síla tam bude a magnety to budou přitahovat zpátky, ale proč riskovat. CF 2812/22 nejsou drahé, a jsou docela výkonné (mám 2812 ve dvou modelech a fakt to jsou tažní koně). Nehledě na to, že kolega má model konstruovaný přímo na tento motor, má tam otvory pro přišroubování a kříž má přeci jen (značně) větší průměr, že celé CFko, takže by musel ještě ověřit, jestli se mu tam všechno vejde (model neznám, z fotek to není zcela patrné).
Re: Konstrukce motoru, chyba začátečníka v uchycení RAY 2826
Napsal: úte 30.03.2021 8:30
od bobosag
Ahoj.
Taky jsem řešil uchycení motoru. Nová přepážka je 2 letecká překližka.
Re: Konstrukce motoru, chyba začátečníka v uchycení RAY 2826
Napsal: úte 30.03.2021 19:53
od Shorty
Nevím jaký má kdo zkušenosti, ale na tom zápichu ta hřídel při sebemenším drcnutím o zem ráda praskne. Když už posunu hřídel, se žádným zápichem bych se nedělal a radši použil pojistnej kroužek. Osobně hřídel otáčím rovnou bez ohledu na přimontování, aby byl zápich schpvanej.
Re: Konstrukce motoru, chyba začátečníka v uchycení RAY 2826
Napsal: stř 31.03.2021 19:53
od Libor.N
Souhlas, v tom zápichu to rádo praská.
L.N.
Re: Konstrukce motoru, chyba začátečníka v uchycení RAY 2826
Napsal: čtv 01.04.2021 16:42
od DAF
A překvapivě rádo, co? No proč asi? Řetěz je tak silný, jak silný je jeho nejslabší článek. Samozřejmě by to šlo vyřešit i jinak, např nějakým distančním kroužkem, nebo tam udělat osazení. Pokud jsou hřídele k sehnání jako ND, tak to snad až tak velký problém není. Malé motory, byť nejsou zcela za hubičku, tak aspoň ty spotřební (např. Turnigy) jsou opravdu celkem levné. Mimochodem, podařilo se mi po špatném přistání také ohnout hřídelku. Byla bez zápichu, překvapivé! Narovnávat to nemá smysl, levnější je koupě nové a výměna. Na čuďáckých modelech používám plastová lože. Pokud model žuchne, rozlomí se většinou lože, které je přišroubované, a nevylomí se (většinou) přepážka, jejíž oprava by byla mnohem složitější. Je to jakási forma deformačních zón, která známe z aut.
Re: Konstrukce motoru, chyba začátečníka v uchycení RAY 2826
Napsal: čtv 01.04.2021 20:29
od Shorty
Nikdo nemluvil o překvapení. Bylo to konstatování k tomu, jak tady řešili ,, zmizení" zápichu při přesunutí osky. Je rozdíl začumákovat a drbnout vrtulí o drn. To bych měnil pořád.
Mimochodem není až tak problém zeslabení, jako to jak je zápich udělanej. Na každý hřídeli je vždy přechod v malým rádiusu právě proto, že ostrej roh je ideál na zlom. A to mají právě zápichy. A navíc na hřídeli 4 mm udělat zápich na 3 mm je smrtící.