Stránka 1 z 1

F3Be vs F5J

Napsal: pon 25.01.2021 8:29
od josefsd
Doufám, že jsem to zde neminul, ale samostatných vláken k F5J a F3B s motorem jsem pročetl hodně. Přemýšlím o dalším kroku tak trochu na starší kolena (a trochu nostalgie po dětství s A2). A po motorácích všeho druhu tedy zpět k větroňům. Před pár lety by to bylo jasně F3B s pokusy o různé motorizace, to je teď výrazně jednodušší ale F5J pokročila vpřed. Prosím znalé o názory.
Děkuji Josef

Re: F3Be vs F5J

Napsal: pon 25.01.2021 10:04
od jirinovo
myslím že rozhodující bude velikost konta v Živnobance :)
obě letadla jsou v podstatě závodní speciály, tak že je třeba si ujasnit, co od modelu požadujeme
F3Be - termika, rychlost, výdrž...určitě se s tím dá víc blbnout
F5J - termika, výdrž...má větší rozpětí, můžete létat větší výšky, bude líp vidět, i v těch 300m :)
dnes je možné pro F3B koupit přímo elektrotrup, většina výrobců ho nabízí
pokud máte někde poblíž svah, na kterém se dá létat, volil bych F3Be, pokud pořídíte odolnější verzi, která vydrží i nějaké to tvrdší přistání.

Re: F3Be vs F5J

Napsal: pon 25.01.2021 10:26
od manta
No ještě je možné koupit model F3J a osadit motorem. To by byl takový kompromis mezi F5J a F3B. Protože tam musí být pevnost.
Ale, jak tu již zaznělo, je třeba si ujasnit, co od modelu vlastně chci a kolik do toho chci investovat.
Pokud mne striktně zajímá létání v termice a nic jiného, volba je jasná - F5J.
Pokud u toho chci i trochu blbnout, můžu si pořídit buď pevnou verzi F5J, nebo F3J s motorem, což je v podstatě to samé. Dá se létat i svah a vydrží to i v silném větru.
Pokud chci fakt extrém, tak F3B/F s motorem.

Re: F3Be vs F5J

Napsal: pon 25.01.2021 10:57
od josefsd
Peníze bych teď neřešil :) 300 m je nyní rekreačně ilegálních a svah mě výhledově trochu láká, je to trochu o lenosti dostat se na kopec. Z hledisky vybavení mimo letadlo a motoru je to o velikosti akumulátoru pro pohon a napájení pro přijímač, pokud to dobře chápu. Extrémy jsem nikdy moc nelétal, takže vědomé testování pevnosti křídla neplánuji.
F5J se mi líbí více jako letadlo a zdá se mi, že bude hezky pomalé, u F3B mě láká asi ten svah, ale zase mám trochu větší respekt ke startu a výkonu motoru, alespoň dle toho co jsem nastudoval.......

Re: F3Be vs F5J

Napsal: pon 25.01.2021 11:34
od jirinovo
ano, F5J bude určitě hodnější, příjemnější na pilotáž. Jinak, je i přístupnější kategorie větroňů s elektromotorem RCEV.

Re: F3Be vs F5J

Napsal: pon 25.01.2021 12:17
od mch
Konkrétně toto téma jsem několikrát probíral s někým, kdo neměl až tak velké soutěžní ambice, pokud ano, tak maximálně v F5J, chodit si zalítat na louku termičku a sem tam na svah. V ten moment jsem mu doporučil rovnou Pike Dynamic. Doba zase někam pokročila a jeho přednosti se v F5J ukazují hlavně ve větrných podmínkách, byl to přechod F3J-F5J s rychloprofilem, který funguje velmi dobře po zakřivení v termice i v originálu v rychlém režimu právě třeba na svahu. Takže takový superuniverzál, a jako nových se jich nyní nabízí spousta z druhé ruky. Třeba verze 1600g s možností dalšího balastu je pro rekreačního větroňáře dobrá volba s širokým použitím a na případné f5j soutěži může stále zavařit ostatním s nejnovějšími speciály.

Re: F3Be vs F5J

Napsal: pon 25.01.2021 17:33
od makyk
Na rady diskutérů se v tomto vláknem těším. Do nikoho se nenavazim, jen předpokládám ze diskuze bude jak u rádia, které je lepší - Futaba,Frsky, Jeti atd.

Za sebe jednoznačně F3Be. Je to univerzal do všech podmínek. Dá se s tím lítat jak termika, tak jde naložit do větru ať na rovině, nebo na svahu. Na svah ideálně vzít ještě klasický trup. Aspoň člověk nebude mít strach při tvrdším přistání, že poškodí motor. Váhově při rozpětí 3m budeš s elektrotrupem cca 2100g

Termika - pokud nevyzaduješ točení úzké termicke nulky na uchu ve 20m a chceš mít možnost vrátit se z větší vzdálenosti, tak F3Be bude agilnejsi a pronikavejsi.

Když bude vzduch zivejsi tak můžeš do spojky naložit až cca 1 kg olova. Startu s elektropohonem by se vůbec nebál. U výrobců F3B je již dost odzkoušených variant.

Na svahu bude výhodnější rozpětí 3 m. Přistaneš i s větším ptákem, jen musíš mít trochu víc prostoru. S 3m přistaneš kdekoliv. :-)

F5J co jsem viděl, nebo jsem měl možnost mít půjčené na páčkách, bylo vždy pomalejší ( lepší na kroužení v úzkých termikách ), když fučelo, tak nešlo tolik naložit, abych mělo lepší pronikavost. Na svahu letí, ale nějak to není ono. :-)

Mě u většiny F5J vadí typ ocasních ploch. Málokdy jsem viděl motýla. Ten umožňuje bezpečněji přistávat do vyšší trávy ať na letišti, nebo na svahu, bez toho aby došlo k poškození. Každý nemá k dispozici celoročně vysekané golfové hřiště. :-)

Co vyloženě nemám rád je plovoucí VOP - neviděl jsem zatím, že by se tam po čase nevytvořila vůle. A VOP na kozlíku, protože je hodně nízko nad zemí. U F5J jsou to celkem plácačky, díky tomu náchylnější na poškození při najetí na drn, nebo do vyšší trávy.

Škoda, že výrobci F3B modelů nedělají křídla plná ( nevím o nikom, že by dělal, ale netvrdím že mám aktuálně přehled o všech modelech co jsou na trhu ) Dají se díky této technologii udělat lehčí, než křídla dutá, přitom je pevnost stejná, ne-li vyšší. Na druhou stranu, musí být jádra frézovaná, čím se celá výroba prodražuje. Otázkou je, jestli by to zákazník zaplatil.

Toliko můj pohled na to co zvolit.

Re: F3Be vs F5J

Napsal: pon 25.01.2021 22:16
od graup15
Ve vsem souhlas... Az na jednu vec.
Ani f3b-e nesplni vse.
Ideal je mit proste obe dve.
A tady to moje F5J 1900g tezke s moznosti nalozit na 2500g...uz umi i hodne rychle. Lehce prez 200km/h umi i bez te zateze.
viewtopic.php?f=118&t=86603

Re: F3Be vs F5J

Napsal: pon 25.01.2021 22:43
od josefsd
Děkuji, zatím vše opovídá tomu co si myslím, zaujal mě motýlek versus klasická výškovka, o tom jsem nikdy takto neuvažoval a na golfovém hřišti nelétám.....
Myslím, že ideální jsou ne dva ale tři modely, ještě rovnou jen F3F. No budu to muset promyslet, ale jeden bude zatím stačit.
Možná svah začnu preferovat, pohled na kopce okolo Králík mě provokuje.