Samokřídlo ve vývrtce.

Letadla s motorem, kde se předpokládá trvalý běh motoru po celou dobu letu. Spalovací i elektro.
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
OK2BUH
Příspěvky: 3515
Registrován: úte 19.11.2013 18:22
Bydliště: Olomouc, ČR

Samokřídlo ve vývrtce.

#1 Příspěvek od OK2BUH »

Kamarádovi se stalo, že se při manuálním letu dostal se samokřídlem do vývrtky. Zapnul stabilizaci a nepomohlo, vrtal až do země. Přitom se ta stabilizace třeba z lopingu nebo výkrutu bezpečně dostane. Tak mě napadlo jestli by to vůbec šlo z vývrtky dostat ručně když to nemá směrovku. Případně jak. Vždycky nás v letecké škole učili, že ve vývrtce jsou křidélka neúčinná, musíme naplno vyšlápnout směrovku. Ale když samokřídlo žádnou nemá?
Uživatelský avatar
LittleFalco
Příspěvky: 1142
Registrován: sob 29.09.2012 21:01
Bydliště: Šumná Šumava

Re: Samokřídlo ve vývrtce.

#2 Příspěvek od LittleFalco »

Nevím se samokřídlem jsem ve vývrtce nikdy nebyl.
To co dál píšeš se učí kvůli bezpečnosti, ale není to až tak úplně pravda. Vzhledem k tomu, že ve vývrtce jedno křídlo obtékané je, je účinné i příčné řízení. Což se využívá při vybírání vývrtky do přesného směru při akrobacii (tolerance 5stupňů). Taktéž se ještě před zahájením vybírání používá i výškovka - ke zrychlení či zpomalení rotace, právě kvůli přesnosti vybrání do směru. I když výcviková metodika jasně hovoří jinak.
Každé letadlo se ve vývrtce chová jinak, takže mě napadá jen jediná možnost jak to zjistit - vyzkoušet :D
Zpátky doma, v kopcích :-)
Uživatelský avatar
coro
Příspěvky: 9047
Registrován: úte 09.05.2006 0:00
Bydliště: Bratislava dnv SK

Re: Samokřídlo ve vývrtce.

#3 Příspěvek od coro »

No ja si hlavne myslím že looping či výkrut sú normálne veci kedy riadenie (a obtekanie/vztlak..) funguje, a pri vrtaní vývrtky ani moc nie..
Ostatne, aby autopilot robil niečo čo nechce (napríklad potlačil keď je čumákom aj tak dolu, alebo dokonca dal trochu krídelká smerom ktorým vrtá a nie naopak), musel by za prvé vedieť že to tak má urobiť, a za druhé už len vedieť o tom že vrtá..
Možno by stačilo, keby zistil že sa deje niečo čo nepozná a dal kniple do neutrálu a stiahol plyn - žeby to model vybral aj sám..
Ale to všetko by musel niekto naprogramovať, lebo to je úplne iné než klasické reakcie (som moc dolu tak potiahnem, som moc vpravo tak dám krídelká do ľava..)..
Tak by som skorej povedal že stabilizáciu je vhodné vypnúť a nie zapnúť. Ale teda nemám nič také tak len kecám.
Uživatelský avatar
OK2BUH
Příspěvky: 3515
Registrován: úte 19.11.2013 18:22
Bydliště: Olomouc, ČR

Re: Samokřídlo ve vývrtce.

#4 Příspěvek od OK2BUH »

Díky za názory. Já si myslím, že neměl stabilizaci zapínat když už to vrtalo, to je opravdu nestandartní režim. Já bych se snažil bojovat ručně jenom nevím jestli bych měl u samokřídla úspěch. Schválně to riskovat nechci.
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Samokřídlo ve vývrtce.

#5 Příspěvek od jio »

Tipuji, že tam je nějaká konstrukční vada, nevhodný profil. Měl jsem už hodně EPP samokřídel + hladké XENO od MPX a do spirály (vývrtka to asi nebyla) se mi žádné zatím nepodařilo dostat. Stačilo vždy pustit ve vývrtce kniple a ono se samo srovná.

Možné vysvětlení:
http://samokridla.webnode.cz/stabilni-let-u-samokridla/
http://www.airspace.cz/akademie_letectv ... amokridla/
atd.
Uživatelský avatar
OK2BUH
Příspěvky: 3515
Registrován: úte 19.11.2013 18:22
Bydliště: Olomouc, ČR

Re: Samokřídlo ve vývrtce.

#6 Příspěvek od OK2BUH »

Byla to FX61 Phantom Zeta. Já mám to stejné a bez problémů přecházím ze stabilizace na manual a zpět. Ale on měl zřejmě špatně nastavené základní polohy elevonů. Letěl se stabilizací ta se s tím vyrovnala a letělo to rovně. V okamžiku jak přepnul manuál tak prudký náklon vlevo, čumák dolu a už to vrtalo. Lekl se a zapnul stabilizaci zpět ale už se to nechytlo jenom to přidalo plný plyn. Takže poučení pro mě nikdy nezapínat stabilizaci ve vývrtce. A nejlépe so do ni nikdy nedostat protože nevím jestli by se z ní vůbec dalo vymotat ručně.
jio
Příspěvky: 5038
Registrován: pát 19.08.2005 0:00
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Samokřídlo ve vývrtce.

#7 Příspěvek od jio »

To bude asi ono. Jiný důvod (snad kromě polohy těžiště) mě nenapadá.
Kreyson
Příspěvky: 579
Registrován: čtv 03.11.2011 15:37
Bydliště: Česká republika

Re: Samokřídlo ve vývrtce.

#8 Příspěvek od Kreyson »

To je tak nestabilní aeroplán, že se musí používat elektronická stabilizace?
Uživatelský avatar
skybreaker
Příspěvky: 442
Registrován: pon 26.05.2014 12:46

Re: Samokřídlo ve vývrtce.

#9 Příspěvek od skybreaker »

to dělaj velký výchylky
Uživatelský avatar
OK2BUH
Příspěvky: 3515
Registrován: úte 19.11.2013 18:22
Bydliště: Olomouc, ČR

Re: Samokřídlo ve vývrtce.

#10 Příspěvek od OK2BUH »

Kreyson píše:To je tak nestabilní aeroplán, že se musí používat elektronická stabilizace?

Nemusí, lítá to i bez ní. Ale v turbulencích se člověk se stabilizací nenadře a může si dovolit letět dokud vidí tečku nad obzorem. Někteří i když ji už nevidí. :)
Uživatelský avatar
Wormsnake
Příspěvky: 1419
Registrován: ned 22.02.2015 9:13
Bydliště: Šternberk, ČR

Re: Samokřídlo ve vývrtce.

#11 Příspěvek od Wormsnake »

Co je vyvrtka? Klesani ve spirale? Pad dolu svisle s rotaci osy trupu kolmo dolu? Pad s rotaci na plocho? Muze nekdo vyjasnit pojmy!

Psano z mobilu...
NazaM F550-Rozebraná, RCT800-Padená rozbitá
Vektor XXL, EasyGlider,Taranis
HB-D8T Brushless
Uživatelský avatar
OK2BUH
Příspěvky: 3515
Registrován: úte 19.11.2013 18:22
Bydliště: Olomouc, ČR

Re: Samokřídlo ve vývrtce.

#12 Příspěvek od OK2BUH »

Klasická vývrtka vznikne když se utrhnou proudnice na jednom křídle. Křídlo ztratí vztlak a celý stroj rotuje kolem něho. Druhé křídlo vztlak má. Stane se to většinou prudkým vyšlápnutím směrovky v blízkosti pádové rychlosti.
milagros
Příspěvky: 400
Registrován: sob 09.03.2013 19:27
Bydliště: Blansko

Re: Samokřídlo ve vývrtce.

#13 Příspěvek od milagros »

mam taky zetu FX61 a do vyvrtky ho poustim umyslne pac to mam upravene a litam s tim tu mensi akrobacii......vyletim vysoko pak pustim vsechno a mam jen na max kridylka a mozna trochu plynu aby to letelo rychle dolu a nad zemi dam normalne vyskovku a vpoho se z toho dostane.....bez problemu.....i premety atd.....nemam problem.....asi ti s tim neco udelal ta stabilizace.....ja litam bez ni.
Uživatelský avatar
OK2BUH
Příspěvky: 3515
Registrován: úte 19.11.2013 18:22
Bydliště: Olomouc, ČR

Re: Samokřídlo ve vývrtce.

#14 Příspěvek od OK2BUH »

milagros píše:mam taky zetu FX61 a do vyvrtky ho poustim umyslne pac to mam upravene a litam s tim tu mensi akrobacii......vyletim vysoko pak pustim vsechno a mam jen na max kridylka a mozna trochu plynu aby to letelo rychle dolu a nad zemi dam normalne vyskovku a vpoho se z toho dostane.....bez problemu.....i premety atd.....nemam problem.....asi ti s tim neco udelal ta stabilizace.....ja litam bez ni.

Díky, to jsem chtěl slyšet, takže to jde. Ale jestli je to ta pravá vývrtka s odtrženými proudnicemi na jednom křídle. Není to jen střemhlavé klesání ve výkrutech?
Uživatelský avatar
jyrry
Příspěvky: 21643
Registrován: pon 28.02.2005 0:00
Bydliště: Rakovník
Kontaktovat uživatele:

Re: Samokřídlo ve vývrtce.

#15 Příspěvek od jyrry »

Velká samokřídla mají místo směrovky spoilery; třeba rozštěpná křidélka. Co to taky zkusit na modelu?
jyrry.webnode.cz
Odpovědět

Zpět na „Motorová letadla“