Schéma napájania palubnej elektroniky u elektrovetroňa
Schéma napájania palubnej elektroniky u elektrovetroňa
Zdravím kolegovia modelári. Dokončujem Lynxa vo verzii elektrovetroň a potreboval by som pomôcť s vyriešením napájania palubnej elektroniky. Čítal som, že sa to celé dá spraviť tak, aby sa napájanie serv obišlo a cez prijímač netiekol prúd do serv. Nikde som však nenašiel nejakú schému a na vymýšľanie nemám vzdelanie /aj keď je to asi jednoduché/. Vedel by mi s tým niekto pomôcť? Zároveň by som si rád ujasnil, prečo sa toto zapojenie robí týmto spôsobom a prečo sa jednoducho "nenapichajú" všetky servá do prijímača spolu s baterkou? Vopred vďaka za odpovede a postrehy.
Re: Schéma napájania palubnej elektroniky u elektrovetroňa
Nejzávěžnější důvod podobných úprav je zvýšení bezpečnosti napájení přijímače, aby nebyl závislý pouze na jednom konektoru, ale aby do přijímače jako takového (nikoliv serv) šlo napájení z více konektorů - tedy i konektorů serv, čímž se i rozloží proudové zatížení při špičkách odběru (což může být i několik A) na konektorech a sníží úbytek napětí na přivodních vodičích. Proud napájení jednotlivých serv jdoucí přes přijímač není u dvoumetrovky natolik velký, aby se musel vést kolem přijímače, u velkých modelů prý ano. Prostě se z přijímačové baterie vyvedou dostatečně dimenzované vodiče (u mne 1-1,5 mm2) na místo, kam se připojí všechna serva a napájení přijímače. Ten přijímač napájet tedy přes někokolik konektorů, u zbylých serv stačí signální vodiče, ale určitě s dutinkami pro napájecí vodiče. To místo, kam se všechno připojí, můžou být třeba měděné pásky. V přílohách je náčrt mého řešení a foto výsledného provedení. Kvůli snížení napětí LiFe baterie mám na rozvodné destičce i diody, jedna je i v závěrném směru kvůli indukovaným proudům, dělal jsem to podle doporučení, možná to nutné nebude. Jako vypínač jsou ideální zlacené konektory 3,5 mm, pokud nechceš dávat dvojité vypínače nebo nějaké drahé ovládané magnetem.(určitě na tom je co zlepšovat..)
Naposledy upravil(a) Prorock dne sob 16.02.2013 18:18, celkem upraveno 2 x.
Re: Schéma napájania palubnej elektroniky u elektrovetroňa
Vďaka za bleskovú odpoveď a inšpiráciu.
Re: Schéma napájania palubnej elektroniky u elektrovetroňa
Pokud se dobře koukám, tak z 2SLiFe přes diodu napájíš přijímač a serva. Ne všechny regly mají rádi napětí na výstupu větší než na vstupu Určitě bych dříve zapínal regl a potom teprv baterky.
MAXION,IONPRO i mini,Jantar 3,6m MVVS 8E, EDGE 540-MVVS 80ccm, Graupner MC-20 HOTT.
OK1VOX
OK1VOX
Re: Schéma napájania palubnej elektroniky u elektrovetroňa
janch píše:Pokud se dobře koukám, tak z 2SLiFe přes diodu napájíš přijímač a serva. Ne všechny regly mají rádi napětí na výstupu větší než na vstupu Určitě bych dříve zapínal regl a potom teprv baterky.
Přes diodu mám vlastně napájené vše. Regl mám Himodel Fly 110A - bez BECu, nejdřív opravdu zapínám regl a pak pohonné aku a vypínám obráceně, hlavně proto, abych nevstoupil do programovacího módu, jinak se mu zatím nic nestalo.
Naposledy upravil(a) Prorock dne pon 18.02.2013 13:50, celkem upraveno 1 x.
Re: Schéma napájania palubnej elektroniky u elektrovetroňa
Já používám regl s napětím BECu 6V nebo 5,5V a mám to přes Schotky diodu.
MAXION,IONPRO i mini,Jantar 3,6m MVVS 8E, EDGE 540-MVVS 80ccm, Graupner MC-20 HOTT.
OK1VOX
OK1VOX
Re: Schéma napájania palubnej elektroniky u elektrovetroňa
velice vítám toto téma, neb řeším stejné. Krom toho , že to budu sledovat dávám odkaz na, dle mého, hezké stránky. Zde autor řeší situaci vlastně stejným způsobem. Navíc je to popsáno způsobem, že i já, ne úplný elektronický talent, bych se nebál se do popisované instalace pustit. Zde odkaz:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... acsi-model
Já zatím funguju pouze na BEC z regulátoru YEP 100 A bez zálohy- je pravda, že mám pochybnost o tomto řešení. Při představě, že by mi ulétlo éro cca 3kg a někomu přistálo na hlavě mě děsí. Takže se pustím do přidání záložního zdroje na radu výše uvedeného odkazu. Jen pravděpodobně použiju jako zálohy pětičlánek NiMh.
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... acsi-model
Já zatím funguju pouze na BEC z regulátoru YEP 100 A bez zálohy- je pravda, že mám pochybnost o tomto řešení. Při představě, že by mi ulétlo éro cca 3kg a někomu přistálo na hlavě mě děsí. Takže se pustím do přidání záložního zdroje na radu výše uvedeného odkazu. Jen pravděpodobně použiju jako zálohy pětičlánek NiMh.
Re: Schéma napájania palubnej elektroniky u elektrovetroňa
[quote="johl Takže se pustím do přidání záložního zdroje na radu výše uvedeného odkazu. Jen pravděpodobně použiju jako zálohy pětičlánek NiMh.[/quote]
------------------------------------------------------------
nimh-nicd používám jako hlavní zdroj a na bec regulátoru jsem dal diodu, bec pak začne napájet palubovku pouze pokud dojde k vybití přijímačových baterek, navíc se nechá nastavit telemetrie tak, aby při vybití přijímačových nicd-nimh hlásila pokles napětí.
použití nimh-nicd baterie jako záložní mi přijde nevhodné už z principu samovybijení. u bezmotorového modelu, kde mám jako hlavní přijímačovou baterii 4-5 čl nicd-nimh používám externí lipol 2čl přez externí bec, kde je na výstupu opět dioda. jediný problém jsou přípojná místa, já to řeším z hlavní přijímačové baterie 2 konektory do přijímače--zdvojený vstup, externí napájení z lipol baterie přez bec pak připojuji V kabelem s kanálem směrovky.Pokud je vícekanálový přijímač--volné vstupy, tak samozřejmě přímo bez V kabelu.
Přijímače s externím kablíkem pro napájení mě nijak nenadchly, sice kvalitnější konektor, ale pořád pouze jeden drát plus a druhý mínus.
samozřejmě volba řešení je vždy na každém, co mu přijde lepší.univerzální návod asi neexistuje.
------------------------------------------------------------
nimh-nicd používám jako hlavní zdroj a na bec regulátoru jsem dal diodu, bec pak začne napájet palubovku pouze pokud dojde k vybití přijímačových baterek, navíc se nechá nastavit telemetrie tak, aby při vybití přijímačových nicd-nimh hlásila pokles napětí.
použití nimh-nicd baterie jako záložní mi přijde nevhodné už z principu samovybijení. u bezmotorového modelu, kde mám jako hlavní přijímačovou baterii 4-5 čl nicd-nimh používám externí lipol 2čl přez externí bec, kde je na výstupu opět dioda. jediný problém jsou přípojná místa, já to řeším z hlavní přijímačové baterie 2 konektory do přijímače--zdvojený vstup, externí napájení z lipol baterie přez bec pak připojuji V kabelem s kanálem směrovky.Pokud je vícekanálový přijímač--volné vstupy, tak samozřejmě přímo bez V kabelu.
Přijímače s externím kablíkem pro napájení mě nijak nenadchly, sice kvalitnější konektor, ale pořád pouze jeden drát plus a druhý mínus.
samozřejmě volba řešení je vždy na každém, co mu přijde lepší.univerzální návod asi neexistuje.
Re: Schéma napájania palubnej elektroniky u elektrovetroňa
pepin píše:johl píše: Takže se pustím do přidání záložního zdroje na radu výše uvedeného odkazu. Jen pravděpodobně použiju jako zálohy pětičlánek NiMh.
Nimh-nicd používám jako hlavní zdroj a na bec regulátoru jsem dal diodu, bec pak začne napájet palubovku pouze pokud dojde k vybití přijímačových baterek ...
Tento problém, pri použití 5-článkovej záložnej batérie, by bolo možné riešiť použitím UBECu s 6-voltovým výstupom.
Mnohé UBECy majú možnosť prepínať medzi výstupným napätím 5 a 6 voltov.
Podľa mojich skúseností, však takmer vždy je výstupné napätie väčšie.
Teda pri prepnutí na 6V bude na výstupe UBECu asi 6,3V. To by pri 5-článkovej záložnej batérii zodpovedalo asi 1,26V na článok.
Za Schottkyho diodami bude asi o 0,5 voltu menej. Pri tomto riešení by väčšinu napájania zabezpečoval UBEC a k pepinom spomínanému vybitiu prijímačoviek by nedochádzalo.
Re: Schéma napájania palubnej elektroniky u elektrovetroňa
samozřejmě, že ze záložního zdroje nesmí jít vyšší napětí, než z hlavních přijímačových baterií, takže výstup bec nastavený maximálně na 5v.
Re: Schéma napájania palubnej elektroniky u elektrovetroňa
Dal bych UBEC např. http://www.jino.cz/foxy-ubec-3a-49.html
a lehké 2S LiPo(LiFePo).
a lehké 2S LiPo(LiFePo).
KMX, Edge RCF, Veloxity, MC, DF
DS-14
DS-14
Re: Schéma napájania palubnej elektroniky u elektrovetroňa
Tenhle UBEC je vynikající:
http://www.gryphon-mall.com/product.php?id_product=80
opravdu miniaturní, výkonný, s vysokou účinností (za provozu je ledový). Používají ho myslím hlavně vrtulníkáři a kopteráři, ohlasy jsou na něj jen kladné, bude asi dost spolehlivý. Dal jsem ho do mého 3,5m kompozita jako hlavní zdroj palubního napájení. Zálohu dělá BEC z reglu YEP, a telemetrie hlídá jestli to nejede na záložní okruh (to by bylo telemetrií hlášeno v případě poruchy hlavní větve, tak jak výše navrhoval Pepin).
http://www.gryphon-mall.com/product.php?id_product=80
opravdu miniaturní, výkonný, s vysokou účinností (za provozu je ledový). Používají ho myslím hlavně vrtulníkáři a kopteráři, ohlasy jsou na něj jen kladné, bude asi dost spolehlivý. Dal jsem ho do mého 3,5m kompozita jako hlavní zdroj palubního napájení. Zálohu dělá BEC z reglu YEP, a telemetrie hlídá jestli to nejede na záložní okruh (to by bylo telemetrií hlášeno v případě poruchy hlavní větve, tak jak výše navrhoval Pepin).
Naposledy upravil(a) Woita dne ned 17.02.2013 11:43, celkem upraveno 1 x.
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz
http://rc.ludl.cz
Re: Schéma napájania palubnej elektroniky u elektrovetroňa
Woita píše:Tenhle UBEC je vynikající:
http://www.gryphon-mall.com/product.php?id_product=80
opravdu miniaturní, výkonný, se zázračnou účinností (za provozu je ledový). Používají ho myslím hlavně vrtulníkáři a kopteráři, ohlasy jsou na něj jen kladné, bude asi dost spolehlivý. Dal jsem ho do mého 3,5m kompozita jako hlavní zdroj palubního napájení. Zálohu dělá BEC z reglu YEP, a telemetrie hlídá jestli to nejede na záložní okruh (to by bylo telemetrií hlášeno v případě poruchy hlavní větve, tak jak výše navrhoval Pepin).
Jak je to zapojeno? Při použití UBEC se přece musí použít reg. OPTO nebo přerušit červený drát?
KMX, Edge RCF, Veloxity, MC, DF
DS-14
DS-14
Re: Schéma napájania palubnej elektroniky u elektrovetroňa
21nemo21 píše:Zdravím kolegovia modelári. Dokončujem Lynxa vo verzii elektrovetroň a potreboval by som pomôcť s vyriešením napájania palubnej elektroniky. Čítal som, že sa to celé dá spraviť tak, aby sa napájanie serv obišlo a cez prijímač netiekol prúd do serv. Nikde som však nenašiel nejakú schému a na vymýšľanie nemám vzdelanie /aj keď je to asi jednoduché/. Vedel by mi s tým niekto pomôcť? Zároveň by som si rád ujasnil, prečo sa toto zapojenie robí týmto spôsobom a prečo sa jednoducho "nenapichajú" všetky servá do prijímača spolu s baterkou? Vopred vďaka za odpovede a postrehy.
U Lynxe můžeš nechat serva nastrkané normálně v přijímači, nemusíš vést jejich napájení mimo.
Většina má v těchhle modelech přijímačovky, nebo přijímačovky + externí BEC. Méně časté je létat to na BEC v regulátoru. Při motorizacích co se pro tohle používají riskuješ, že pokud odejde regulátor ve výkonnové části, odejde i jeho BEC.
U Lynxe nespojuj BEC regulátoru s přijímačovkami.
Pokud to nemáš ještě osazené, tak je dnes ideální sem použít HV serva a jako přijímačovku 2s lipol 800-1300mAh.
Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
Re: Schéma napájania palubnej elektroniky u elektrovetroňa
semi píše:Woita píše:Tenhle UBEC je vynikající:
http://www.gryphon-mall.com/product.php?id_product=80
opravdu miniaturní, výkonný, se zázračnou účinností (za provozu je ledový). Používají ho myslím hlavně vrtulníkáři a kopteráři, ohlasy jsou na něj jen kladné, bude asi dost spolehlivý. Dal jsem ho do mého 3,5m kompozita jako hlavní zdroj palubního napájení. Zálohu dělá BEC z reglu YEP, a telemetrie hlídá jestli to nejede na záložní okruh (to by bylo telemetrií hlášeno v případě poruchy hlavní větve, tak jak výše navrhoval Pepin).
Jak je to zapojeno? Při použití UBEC se přece musí použít reg. OPTO nebo přerušit červený drát?
Oba zdroje napájení vedou do centrálního napájecího bodu přes Shottkyho diody, takže to napájí ten vyšší, v tomto případě Gryphon má nastaveno 6V. Ten druhý zdroj (UBEC YEP reglu) má tuším 5 nebo 5,5V. Telemetrie hlídá, jestli není palubní napětí nižší než 5,7V, to by znamenalo že se jede na zálohu.
Edit: Ještě jsem našel a naskenoval schéma:
Ono to tedy není schéma,
Pozn.1: Ty Shottkyho diody (nahoře) je dvojitá výkonová dioda (dvě v jednou pouzdře, na proud asi 85A).
Pozn.2: Ten konektor SPC je vysokonapěťové napájení přijímače Optima. Pro jiné přijímače toto nemá smysl a tedy vynechat.
Pozn.3: Canon je konektor pro připojení křídel, jdou přes něj čtyři serva klapek a křídel.
Pozn.4: Serva klapek a křídélek jsou připojená všemi 3 vodiči ke konektoru Canon v křídle. Odpovídající kanály přijímače jsou připojeny ke konektoru Canon v trupu (také všemi 3 vodiči). Serva VOP a SOP jsou připojena přímo do přijímače.
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz
http://rc.ludl.cz