Stránka 1 z 2

Teplota motoru

Napsal: pon 17.09.2012 19:43
od Ticcino
Ahoj chlapci,

včera jsme poprvé s dcerou trošku víc provětrali náš Reely Rockhard.
Jezdili jsme po týden posekané trávě, víceméně po rovině. Dceři (6 let) jsem nastavil silné EPA a dual rates, čímž se auto pohybovalo maximálně těch 10km/h.

Po cca pěti minutách ježdění jsem dceru přemluvil, aby mi to půjčila, navolil jsem jiný model (bez EPA a DR), přitom jsem auto vzal do ruky a omylem jsem se opřel o plášť motoru. Na ruce mám regulérní puchejř. Mělo to tak 80 stupňů, možná víc... Je to normální?

Nechal jsem to schladnout a pak si pěkně pojezdil. To auto má fakt sílu. Kopce, hrabačky, super.
Zase po pěti minutách, motor horkej jak sviňa. Z letadel na tohle absolutně nejsem zvyklej.

Jedná se o nějaký stejnosměrný motor. Velikost nevím. Je to tedy normální, že to takhle strašně hřeje? Regulátor byl taky teplý, tipuju tak do padesátky, toho bych se nebál. Ten motor mě ale znepokojuje. Nerad bych ho zničil.

Díky

Re: Teplota motoru

Napsal: pon 17.09.2012 20:06
od manek100
motoru takováto teplota určitě neprospívá, doporučuji tam dát na ježdění v trávě chladič s větráčkem, nebo ubrat tak o tři zuby na pastorku.

Re: Teplota motoru

Napsal: pon 17.09.2012 20:12
od darth.hokro
bohužel běžný jev v autech s plechovkou :( pokud to uložení motoru dovoluje, doporučuji koupit pasivní chladič a na něj dát notebookový ventilátor. Další možností je ulehčit motoru lehčím převodem, dát o 2. zuby menší pastorek je citelně znát.
chladič třeba tenhle: http://www.mz-racing.net/p880-50301b-hl ... oru-modry/

jo a tyhle levný modýlky fakt na trávu nepatří :) optimálně na polňačku

Re: Teplota motoru

Napsal: pon 17.09.2012 20:22
od coro
Kedysi som cez pastorek teplotou roztavil prvé plastové kolečko do ktorého zapadá, a keď som zohnal náhradné zopakoval som to za pár minút znovu..
To je nejaká hračka Tamyia TL-01 ale to je asi jedno. Motor ale vydržal..
Menej zubov pastorku pomohlo fakt výrazne, a na rýchlosti to nebolo ani poriadne poznať, skorej naopak..(teda okrem dlhej nudnej rovnej jazdy po asfalte), len sa znížil odber.

Re: Teplota motoru

Napsal: pon 17.09.2012 23:19
od Doktor
Koukam do manuálu a vidim tam pastorek 16T. Pastorek s ještě méně zuby bude asi už problém.

Re: Teplota motoru

Napsal: úte 18.09.2012 7:35
od coro
Ale problém by to nemal byť, ak je možné nastaviť polohu motora (čo by som bral ako samozrejmosť ale teda konkrétny model nepoznám), a nie je to nejaké špeciálne napríklad šikmé ozubenie.. napríklad na Traxxas je aj 12T, 13T - nejaký parameter ako 32pitch, 48pitch... ? - by to chcelo vedieť aký tam je.. a aby sedela oska na motor (asi určite 3,2mm).

Re: Teplota motoru

Napsal: úte 18.09.2012 11:23
od Ticcino
Díky chlapci za názory.
Pastorek jsem už kdysi sháněl menší. Z důvodu toho, aby to nejezdilo tak rychle.
Nesháněl jsem ho ale dostatečně intenzivně, takže přesné parametry nevím.

Ozubení je tam rozhodně přímé (žádné šikmé zuby).

Jezdili jsme s tím i na gumovém volejbalovém hřišti. Tam se to, pravda, nehřálo tolik, ale dost teplý to bylo taktéž. Jenže na hřišti to není legrace. Tam je to jen rovina.

Řešením by mohlo být předělání na stříďák, ale myslím si, že u tohoto modelu to nemá cenu, protože kvalita pokulhává za modely, se kterými jezdíte vy.

Edit: Jinak pasivní chladič na motoru je. Celkem masivní. Z mého pohledu velmi slušný. Moc toho ale stejně neuchladí, protože je to všechno pod kapotou a tam moc vzduch neproudí.

Re: Teplota motoru

Napsal: úte 18.09.2012 14:47
od darth.hokro
někdy dost pomůže navrtat karoserii v čelním skle, může tam lépe proudit vzduch. O jaký přesně se jedná podvozek? je to kopie Tamiya TL01? Jo je to osazený kuličkovýma ložiskama? Ono v základním setupu v tomhle počasí by to tolik topit nemělo. Točí se opravdu vše volně jak má?

Re: Teplota motoru

Napsal: úte 18.09.2012 22:09
od Ticcino
Koukám, že regulátor u toho auta má přímo konektor na 5V větráček.
O jaký podvozek se jedná, to nepoznám. Vypadá to takto: http://www.rc-modely-bazar.cz/fotky2410 ... C04021.jpg
Ale kopie Tamiya TL01 to určitě není.
Všechno se točí naprosto volně, kola, diferenciály, všechno. Kuličková ložiska to asi nemá nebo je nevidim.

Re: Teplota motoru

Napsal: úte 18.09.2012 22:30
od darth.hokro
to je zase nějaká čínská specialita :) na to jaký to má mega chladiče, tak je fakt zajímavé že to tolik topí,co by to dělalo v létě :D Každopádně jako 1. věc ustřihni ten tamiya konektor, to může být jedna z příčin toho přehřívání. A dej tam něco běžnějšího G4, t-dean, xt60, nebo co už doma máš. Ten ventilátor, dej ták aby foukal směrem od motoru. A určitě pohledej menší pastorek. Taky by za uváženou stála komplet rozborka a překontrolovat ložiska, či třecí kroužky.Naplnit diferenciály vazelínou atd.

Edit: tak jsem koukal a podvozek vypadá snad stejně, tudíž i modul pastorku 0,6 by mohl sedět http://www.mz-racing.net/289-monster-emxt-1/?pageno=4

Re: Teplota motoru

Napsal: stř 19.09.2012 7:02
od Ticcino
Já jsem samozřejmě konektory už přepájel. Na letadlech používám XT60, tak jsem to na auto dal taky.
Menší pastorek, ok. Bude stačit jen vyměnit pastorek nebo budu muset i hýbat s polohou motoru (kvůli osové vzdálenosti ozubených kol)? Ony šrouby co drží motor nejsou dostupné bez demontáže nějaké jiné části.

Rozborka... hmm sakra... abych to pak dal vůbec dohromady :) Ono to má víc šroubků než všechny moje letadla a vrtulníky dohromady :)

Re: Teplota motoru

Napsal: stř 19.09.2012 8:21
od coro
Motor samozrejme musíš posunúť tak aby ozubenie do seba zapadalo - menej rovnakých zubov, má samozrejme iný priemer..

Leda že by niekde bol motor úplne fixne, a to by sa prevod musel meniť nejak komplet, aspoň pastorek plus prvé kolečko, jeden menej druhé viac zubov tak aby vzdialenosť sadla.. (to druhé by mohlo byť dvojité a ďalej už pasovať druhou rovnakou stranou...) - ale to je len také nezmyselné zamyslenie.

Re: Teplota motoru

Napsal: stř 19.09.2012 9:55
od Kovboj
Ticcino píše:Jezdili jsme po týden posekané trávě, víceméně po rovině.


Tráva je skoro nejhorší povrch, malým kolům klade největší odpor takže se motor funguje nadoraz a přehřívá se. Navíc při pomalé jízdě v takovém terénu motoru na nějaké překážce nepomůže setrvačnost modelu. Na motor dát chladič a pokud možno změnit pastorek. A nejlíp zkusit trošku jinou dráhu.

Re: Teplota motoru

Napsal: stř 19.09.2012 15:56
od 3P0
Trochu jsem se koukal co to je vlastně za podvozek, je to Reely Truggy Rockhard
asi tohle Chassis EB-250.
ND zde
Pastorek tam bude buď 48 nebo 0,6. Na stránkách Conráda píšou 48.
Pastorek hledej na stránkách Pelikána, pak si zajeď do Vratislavic do Ramonu, tam ti ho objednají.
Nějaké pastorky mám, ale asi ne tak malé. Můžeme sejít a vybrat ten správný modul, písni mi SZ a domluvíme se.

Re: Teplota motoru

Napsal: stř 19.09.2012 21:50
od Ticcino
Tak mi to nedalo, rozebral jsem to, sundal pastorek, spočítal a změřil.

Na pastorku je napsáno 16T, čili má 16 zubů.
Délka pastorku je 10mm. Z toho činná přibližně 6,5.
Průměr hřídele motoru je 3,16mm.
Průměr díry v pastorku pak cca 3,22.
Hlavová kružnice má 9,48mm. Patní zhruba 7,13.
Z toho mi vychází modul 0,5 (0,51-0,52)

Vypadá uplně jako tento
http://www.rc-auta.eu/zbozi/5823/ET-MOD ... B-250-.htm
Tfuj, proč je to tak drahý :)

Edit: Na Hobbykingu se dají sehnat průměr 3,17mm s modulem 0,5 a počty zubů od 10 výš. Cena je jeden dolar.