Stránka 1 z 2

Asp 8.5ccm + záběh

Napsal: ned 07.08.2011 12:55
od ExperimentatorPetr
jako by jste zvolili vrtuůi na motor Asp 8.5 ?
jak zabíháte motory vy ? (v jaký otáčkách a kolik paliva)

Napsal: ned 07.08.2011 13:13
od H1N1
vše je v návodu, ale 12x6 10%nitra, a nejdřív první nádrž bohatou, potom utahovat a kvedlat plynem po třetí nádrži do letadla a utáhnou jehlu na max otáčky, pak o půl otáčky povolit a lítáš:-)

Napsal: ned 07.08.2011 14:41
od F104
Bez nitra!!

Napsal: ned 07.08.2011 14:45
od ExperimentatorPetr
mám objednanou vrtuli 11*8 ta prej může taky bejt
když motor nastartuji a seřídím tak vyjet 2l 80/20 (FAI) na maximálkách nebo volnoběh nebo 1/2 ?

Napsal: ned 07.08.2011 15:51
od ladaxvx
Taky zdar experimentátořePetře...
Zásadně: Ricín 20% + 80% metyl. To máš správně, FAI 80/20...žádný nitro na začátek! Měj nachystanou zásobu asi 3/4 litra paliva, teda to sou asi 3 nádrže po 250 ml...nastartuj moteur a otevři po zahřátí karbec naplno. Volnoběžnou jehlu nechej být, na tu dojde řada později. Hlavní jehlou nastav takový otáčky, aby motor běžel s co nejvíce bohatou směsí, ale nechcípal a otáčky byly tak tak ešče pravidelný...na toto nastavení nechej vyběhnout jednu nádrž. Nechej zchládnout a naplň druhou nádrž. Tam už nechej motor běžet v trochu vyšších otáčkách tím, že hlavní jehlou ochudíš směs a motor bude točit víc. Přivíráním šoupátka karbecu si vyzkoušíš, jak reaguje. v tomto režimu nechej vyjet celou druhou nádrž. Nenechávej motor běžet dlouho na volnoběh! Max. tak asi 5-10 vteřin...Naplň třetí nadržku a tam už můžeš krátkodobě zvyšovat otáčky tím, že přitáhneš hlavní jehlu natolik, že otáčky už dále nestoupají a jsou konstantní....povolíš jehlu asi o 2 zoubky a necháš být. Otáčky už dále řídíš pouze šoupátkem karbecu...Po třetí nádrži to vraz do éra a jdi na plac...lítej do úplného ztopoření...pokud nedrbals do volnoběžné jehly, motor bude mít i slušné přechody...pokud by byly problémy, ozvi se. Jinak potom já používám palivo 90% metylu + 10% syntetickýho oleje a cvrknu do tohoto asi 0,03 až 0,05 cl benzínu 98 oktanů. To je můj recept a chodí senza...ať se daří. Laďa.

Napsal: ned 07.08.2011 19:56
od megadacan
ladaxvx píše:Taky zdar experimentátořePetře...
Zásadně: Ricín 20% + 80% metyl. To máš správně, FAI 80/20...žádný nitro na začátek! Měj nachystanou zásobu asi 3/4 litra paliva, teda to sou asi 3 nádrže po 250 ml...nastartuj moteur a otevři po zahřátí karbec naplno. Volnoběžnou jehlu nechej být, na tu dojde řada později. Hlavní jehlou nastav takový otáčky, aby motor běžel s co nejvíce bohatou směsí, ale nechcípal a otáčky byly tak tak ešče pravidelný...na toto nastavení nechej vyběhnout jednu nádrž. Nechej zchládnout a naplň druhou nádrž. Tam už nechej motor běžet v trochu vyšších otáčkách tím, že hlavní jehlou ochudíš směs a motor bude točit víc. Přivíráním šoupátka karbecu si vyzkoušíš, jak reaguje. v tomto režimu nechej vyjet celou druhou nádrž. Nenechávej motor běžet dlouho na volnoběh! Max. tak asi 5-10 vteřin...Naplň třetí nadržku a tam už můžeš krátkodobě zvyšovat otáčky tím, že přitáhneš hlavní jehlu natolik, že otáčky už dále nestoupají a jsou konstantní....povolíš jehlu asi o 2 zoubky a necháš být. Otáčky už dále řídíš pouze šoupátkem karbecu...Po třetí nádrži to vraz do éra a jdi na plac...lítej do úplného ztopoření...pokud nedrbals do volnoběžné jehly, motor bude mít i slušné přechody...pokud by byly problémy, ozvi se. Jinak potom já používám palivo 90% metylu + 10% syntetickýho oleje a cvrknu do tohoto asi 0,03 až 0,05 cl benzínu 98 oktanů. To je můj recept a chodí senza...ať se daří. Laďa.


Ahoj, záběh ASP 8,5 mě čeká každým dnem. Dneska jsem zrovna vyráběl lože pro uchycení motoru na záběh.
Se žhavíky nemám taky žádnou zkušenost. Už jsem k tomu přečetl spoustu rad a postupů. Teoreticky to mám docela nastudovaný, ale uvidíme jak to půjde naostro. Nachystané mám FAI 80/20 a pro jistotu zkušenějšího kolegu modeláře v záloze.
Přesto mám pár otázek.
I) Záběh s otevřeným karburátorem - chápu to dobře, že šoupátko plynu otevřu tak, aby byl karbec naplno otevřený a sál tedy maximum vzduchu?
II) Hlavní jehlou nastavit bohatou směs - tedy hlavní jehlu otevírám směrem doleva (proti směru hodinových ručiček)?
III) Pro 8,5ku (ASP S52A) jsou doporučené tyto vrtule: 11x7-8"; 12x5-6". Můj motor by měl jít do modelu stíhačky WWII, konkrétně YAK-9. Která vrtule by byla pro záběh vhodnější? Nebo je to jedno, kterou z těchto doporučených vrtulí tam dám?

Napsal: ned 07.08.2011 20:39
od ExperimentatorPetr
když jsem před rokem zabíhal Aspéčko 2 tak jsem motor nastartoval a dal jsme mu 3x po 10 minutách v maximálkách a běží jak hodinky. můžu to udělat i u osumapůlky ? (3x20 minut ( mezi tím nechat vychladnout - samozdřemě) na FAI 80/20 ?

Napsal: ned 07.08.2011 20:48
od StanleyT28
Nemůžeš a neměl by jsi to tak dělat ani u té dvojky. Udělej to jak ti radí kluci výše. Je to důležité kvůli mazání, chlazení a vyplachování případného otěru. Volnoběhem a chudou směsí si pravděpodobně zkrátíš životnost, snížíš výkon a vytaháš uložení ojnice, atd...... Jinak toho tady najdeš o zabíhání oravdu mraky.

Napsal: ned 07.08.2011 21:01
od ladaxvx
Péťo, postup jak píšeš v bodech I-II-III, je správný, akorát vrtulu bych tam dal 11x7 Master...mohla by být aji JXF, ale toho bych se vyvaroval, je dost těžká a trpěla by ojnice přesně jak píše Stenly...jinak nechej vyběhat ty tři nádrže. nebudeš litovat. Je to dobrý motor...myslím, že se číňanovi povedl...je levný a hlavně nenáročný na provoz a má sílu...ahoj Laďa.
_____________________________________________________
Aha, až včilka sem si všiml, že je tady víc tazatelů...ešče multidacan z Tišnova...zdravím. Dobrý večer všem.

Napsal: ned 07.08.2011 21:24
od ExperimentatorPetr
já to nenechávám běžet na volnoběh a ani s chudou směsí( já jsem dal u té 2ojky 3x 10 minut v maximálních otáčkách s vyšší bohatostí směsi. a byla mi doporučena vrtule 12x5 (11x8 bude moc rychlá na přistávání a má hlavně velké stoupání - uvažoval jsem o ní ale změním to!)

Napsal: ned 07.08.2011 21:49
od megadacan
ladaxvx píše:Péťo, postup jak píšeš v bodech I-II-III, je správný, akorát vrtulu bych tam dal 11x7 Master...mohla by být aji JXF, ale toho bych se vyvaroval, je dost těžká a trpěla by ojnice přesně jak píše Stenly...jinak nechej vyběhat ty tři nádrže. nebudeš litovat. Je to dobrý motor...myslím, že se číňanovi povedl...je levný a hlavně nenáročný na provoz a má sílu...ahoj Laďa.
_____________________________________________________
Aha, až včilka sem si všiml, že je tady víc tazatelů...ešče multidacan z Tišnova...zdravím. Dobrý večer všem.


Jo, jo, otázky I, II a III jsem dával já. (Sakra, multidacan je lepší než megadacan - hned bych se přejmenoval, fakt. :D )
Ale k věci. Ještě mě totiž napadá. Při prvním nastartování - jak nasát palivo? Protočením vrtule, nebo raději pár kapek přímo do karbecu?
Při startování - jak moc mít otevřený karburátor.

Jinak pro experimentátoraPetra:
O zabíhání jsem se dost dozvěděl tady:
http://www.hokana.wz.cz/?archiv=1&tema=O+motorech
http://www.kolmanl.info/index.php?show=search&searched=z%E1b%ECh

Napsal: ned 07.08.2011 22:05
od ExperimentatorPetr
a uškodím motoru když mu dám maximálku s vysokou bohatosí směsi ? podle mě když neběží na minimálních tak můžu zaběhnout jak chci, ale ! chce to vysokou bohatost směsi a přestávky v kterých nechám motor vychladnout - nemám pravdu ?

Napsal: ned 07.08.2011 22:28
od StanleyT28
Tak to jsem tě špatně pochopil, myslel jsem , že mu dáváš plný a jehlu máš vyladěnou na max. otáčky. Vychladnout ho nechat nemusíš, protože s plným plynem a otevřenou hlavní jehlou na max. co to jde, se nehřeje, v klidu na něm udržíš ruku po celou dobu chodu. Tohle ale také není úplně správné, měl by jsi zabíhat s občasným přitažením jehly, jak uvádí návod, aby se motor také trochu ohřál. Někdo zabíhá s teploměrem a dá mu tu směs podle toho. Ale obecně bych řekl, že je lépe více otevřená jehla, než méně. Projdi si ty stránky, co jsi dostal v odkazech, určitě tam najdeš vše potřebné.

Napsal: ned 07.08.2011 22:31
od ExperimentatorPetr
no tak bohatší směs jen kvůli mazání to je ale jasné - jinak vyladěno na maximálky a sem tam jsem ubral na chvilinku na 1/2 (cca 3minutky a znova na maximálky)

Napsal: ned 07.08.2011 22:35
od StanleyT28
Není to jen kvůli mazání, ale také kvůli účinnému chlazení. Když dáš novému ABC výbrusu hned plnej a chudou směs, máš šanci na to ho nejen přidřít, ale i jinak poškodit.