Stránka 1 z 1
Brzda vrtule na Bete 1400 - ma to vyznam?
Napsal: úte 17.05.2011 9:12
od Barell
Zdravim,
Chcel by som sa spytat na Vas nazor, ci ma zmysel programovat ESC na brzdenie vrtule pri Bete 1400?
Cital som na inych forach ze pri plachteni vytvara nebrzdena vrtula silny odpor, ktory znacne obmedzuje plachtenie. Na lietadle mam HD kameru a chcel by som spravit zopar peknych zaberov pocas plachtenia, ale zda sa mi ze akonahle vypnem motor, musim ist s lietadlom dost nosom dole, aby pekne plachtilo.
Vdaka za odpovede.
Napsal: úte 17.05.2011 9:17
od JirkaA
Brzdu určitě zapni.
Napsal: úte 17.05.2011 9:20
od bekmen
...vzhledem k velikosti vrtulky na Betě bych viděl tento "problém" jako absolutně nepodstatný. Větší odpor ti udělá patrně ta kamera (podle toho jak a kde ji máš umístěnou). Pokud máš dobře těžiště a dobře vytrimováno, musí Beta plachtit bez problémů...
Napsal: úte 17.05.2011 9:28
od Barell
no vrtulu tam mam 6x4 APC, cize trosku vacsia ako originalna 5x4. Kamera je malicka a prave pre nu vyrabam mount, aby som ju mohol cez servo otacat. Ten mount bude namiesto kabiny, takze moc by to do aerodynamiky zasahovat nemalo.
Este sa spytam: Regulator mam HK Blueseries 30A (preznaceny regulator Mystery) a v navode sa pri brzde pise: Brake setting (we recommend using brake for only folding props applications)
Znamena to ze regulator by sa mohol pri brzdeni nesklopnej vrtule poskodit, alebo to tam pisu len tak? Aky prud vlastne regulator pusta do vrtule pri brzdeni? Nemoze zhoriet motor?
Re: Brzda vrtule na Bete 1400 - ma to vyznam?
Napsal: úte 17.05.2011 9:34
od Kovboj
Barell píše:Cital som na inych forach ze pri plachteni vytvara nebrzdena vrtula silny odpor, ktory znacne obmedzuje plachtenie.
Jestli ti jde o odpor vrtule tak by mohlo být praktické řešení dát na Betu sklopku.
Napsal: úte 17.05.2011 10:33
od MODYN
JirkaA píše:Brzdu určitě zapni.
Zabržděná vrtula klade menší odpor než nezabržděná? Doteď jsem si myslel, že je tomu naopak.

Napsal: úte 17.05.2011 10:54
od TomasC
Zabržděná vrtula klade menší odpor než nezabržděná.
Ale ideální je sklopka.
Nicméně na Betě bych to neřešil. Ta bez motoru stejně moc létat nebude, tak bych spíše doporučil pevnou vrtuli.
Napsal: úte 17.05.2011 11:10
od MODYN
TomasC píše:Zabržděná vrtula klade menší odpor než nezabržděná.
Ale ideální je sklopka.
Nicméně na Betě bych to neřešil. Ta bez motoru stejně moc létat nebude, tak bych spíše doporučil pevnou vrtuli.
Zajímavé na cessně když vypnu motor a pustím jí z výšky, tak 3. listka dostane takové otáčky, že bych řekl, že neklade žádný odpor určitě ne takový jako kdyby byla zabržděná. Ale nebudu se hádat myslím, že to ale není pravidlem

Napsal: úte 17.05.2011 11:14
od TomasC
MODYN píše:Zajímavé na cessně když vypnu motor a pustím jí z výšky, tak 3. listka dostane takové otáčky, že bych řekl, že neklade žádný odpor u
A kde myslíš, že se bere energie na roztočení vrtule
Ve skutečných letadlech se vrtule musí praporovat, jinak otáčky narostou tak, že je riziko roztržení vrtule.
Napsal: úte 17.05.2011 11:22
od Ticcino
No, tak co se plachtění s Betou + origo vrtule + origo motor týče, tak je úplně jedno, jestli je vrtule bržděná nebo není, protože i nebržděná vrtule se při vypnutí motoru nebude otáčet.
Když se to pustí střemhlav dolů, tak při určité rychlosti se vrtule točit začne. Ale to to fakt musí jít střemhlav.
Jsem jen začátečník, ale vždycky jsem se domníval, že brzda se používá primárně na sklopky, aby to nevošuchalo čumák, když se to sklopí.
Na Betu sklopku teda nevim. Půjde to tam vůbec? Vždyť to je tlačné uspořádání a ta sklopka by musela být řešená obráceně. Nebo existují speciální sklopky pro tlačné uspořádání, které se sklápí na druhou stranu?
Napsal: úte 17.05.2011 11:30
od MODYN
Ticcino píše:No, tak co se plachtění s Betou + origo vrtule + origo motor týče, tak je úplně jedno, jestli je vrtule bržděná nebo není, protože i nebržděná vrtule se při vypnutí motoru nebude otáčet.
Když se to pustí střemhlav dolů, tak při určité rychlosti se vrtule točit začne. Ale to to fakt musí jít střemhlav.
Jsem jen začátečník, ale vždycky jsem se domníval, že brzda se používá primárně na sklopky, aby to nevošuchalo čumák, když se to sklopí.
Na Betu sklopku teda nevim. Půjde to tam vůbec? Vždyť to je tlačné uspořádání a ta sklopka by musela být řešená obráceně. Nebo existují speciální sklopky pro tlačné uspořádání, které se sklápí na druhou stranu?
Máš betu? Nám se teda vrtule protáčela i při normální rychlosti

Třeba to je ale kus od kusu...
Brzda je hlavně na to, že když jdeš na přistání se zaplým motorem tak aby se po vypnutí motoru těsně nad zemí vrtule sklopila a nedotáčela se což by mohlo znamenat zlomení vrtule při přistání.
Sklopka by tam asi šla je to ale opravdu zbytečnost navíc nejde tam moc experimentovat s průměrem vrtule, takže by měla určitě menší výkon.
Napsal: úte 17.05.2011 12:07
od robotmz
brzda je hlavne na to, aby sa vôbec sklopka sklopila a tým pádom mala úplne minimálny odpor...
Na tore 900 mám takisto brzdu a keď sa mi raz vypla, tak sa točila stále, išlo pomalšie a s väčším opadaním modelu... pri pristátí to nehrá žiadnu úlohu.
Napsal: úte 17.05.2011 12:34
od Ticcino
MODYN píše:Máš betu? Nám se teda vrtule protáčela i při normální rychlosti

Třeba to je ale kus od kusu...
Právě že Betu mám, jinak bych to nepsal.
Je možný, že tam dávaj motory podle toho, co zrovna mají na skladě. Můj motor jde hodně ztuha překlápět mezi jednotlivými póly. Není to způsobeno nějakým třením v ložiskách, prostě to jen ztuha "překlapává" mezi jednotlivými póly. Když silou prstem žďuchnu do zastavené vrtule, tak udělá maximálně tak čtvrt otáčky.
Napsal: úte 17.05.2011 12:51
od TomasC
Můj motor jde hodně ztuha překlápět mezi jednotlivými póly tomu se říká západkový efekt a je to jedna z vlastností motorů.
Pokud se použije sklopná vrtule, tak je třeba aktivovat brzdu, neboť jinak se vrtule nesklopí. Odstředivá síla z roztočené vrtule sklopení neumožní, a to ani při vypnutém motoru.
Sklopná vrtule se normálně montují i v tlačném uspořádání. Jen je třeba zabezpečit, aby se vrtule mohla znovu otevřít.
Ale aby se to uzavřelo.
Pokud chce někdo dosáhnout lepší vlastnosti v kluzu bez motoru s pevnou vrtulí, tak je lepší brzdu aktivovat.
Na Betě to význam NEMÁ.
Napsal: stř 18.05.2011 17:53
od RiMr
Když jsem zalítával EasyMoa, která měla tlačnou třílistou vrtuli tuším 8x4, tak jsem nebyl schopný letadlo vyvážit tak aby nejančilo při přechodu z motorového do bezmotorového letu. Jak se v bezmotorovém letu trochu rozjela, tak začal houpat, ztrácela rychlost... Protáčející se vrtuli jsem ignoroval, lenost je hrozná vlastnost. Pak mi to nedalo, napípal jsem brzdu a byl po "nevyvážení"
Pak jsem uvědomil, že roztočit do relativně vysokých otáček třicítkový 400W motor si prostě svoji energii vezme, tak jak je tu psáno výše
V knížce jednoho německého pilota Ju-88 v jedné kapitole popisoval, jak nebyl schopný po nějaké poruše jednoho motoru zapraporovat vrtuli a popisoval to jako by před sebou ve vzduchu tlačil vrata a nebyl schopný to nohou přetlačit. Jak to už dopadlo si nevzpomínám, ale nějak dobře, protože přežil
Musím sakra tu knížku někde vyhrabat, super čtení...