Výška do které smí model.
Výška do které smí model.
Protože bylo ve větroních vlákno o "rekordu" (let s modelem v 1500m) a defakto nikdo mi nebyl schopný odpovědět na otázku zda to bylo nebo nebylo košer dle dnešní legislativy( a vlákno je uzamčeno) - ptám se zde - jak je to vlastně??? Popřípadě kam se obrátit (úřad) který by tuhle problematiku byl schopný adekvátně posoudit a dát nějaký stanovisko?
ICQ 638556901
Re: výška
nekde se psalo 300m
Hadam ze pokud na model bude nahlizet jako na bezpilotni prostredek, tak se s nim smi litat pouze za prime viditelnosti modelu a ta vyska 300m AGL vychazi z nerizeneho prostoru tridy G. V CTR kolem letiste samozrejme hlasit na vez, ze jim tam tam a neco lita
dale plati omezeni rychlosti IAS <460km/h (to plati az do letove hladiny FL100 - 3050m). Potom samozrejme nelitame v aktivovanych omezenych prostorech TSA a taky ne v zakazanych prostorech.
A dale plati i povolene odstupy vysky a vzdalenosti od nejvyssiho bodu zastavene oblasti (R 600m a H300m nad nejvyssim bodem).
Viz.:
Vertikální členění vzdušného prostoru ČR
Mapa spodního vzdušného prostoru ČR
Takze asi tak chlapci
a vsichni vime jak to ve skutecnosti je. A litat s vetronem ve vysce 1500m v blizkosti nebo primo v nejakem vzdusnem koridoru je prasarna. Nak
A dale plati i povolene odstupy vysky a vzdalenosti od nejvyssiho bodu zastavene oblasti (R 600m a H300m nad nejvyssim bodem).
Viz.:
Vertikální členění vzdušného prostoru ČR
Mapa spodního vzdušného prostoru ČR
Takze asi tak chlapci
Doplněk X, pro bezpilotní systémy
http://www.cmma.cz/doplnek-x
který naštěstí nevstoupil v platnost stanovil mimo jiné následující.
http://www.cmma.cz/doplnek-x
který naštěstí nevstoupil v platnost stanovil mimo jiné následující.
3.1.1 S výjimkou kdy Úřad povolí jinak, nesmí být lety bezpilotních prostředků prováděny ve výšce větší než 100 m nad zemí.
3.1.5 Pilot může létat s bezpilotním prostředkem jen do takové vzdálenosti, která mu umožňuje vyhodnotit případný konfliktní provoz a bezpečně se mu vyhnout. Tato horizontální vzdálenost nesmí být větší než 700 m.
3.2 Bezpilotní prostředky jejichž maximální vzletová hmotnost nepřevyšuje 7 kg nepodléhají registraci.
- vitousek
- Příspěvky: 1227
- Registrován: úte 02.10.2007 0:00
- Bydliště: Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Jen pro zajímavost:
č.143 Výška 2720 m 7.9.1980 J. Fikejz Jaroměř
č.110 Výška 1996 m 18.6.1950 L. Galeta Prostějov
č.157 Výška 1580 m 3.7.1985 J. Fikejz Křižanov
č.103 Výška 1452 m 18.6.1950 M. Navrátil Prostějov
č.150 Výška 980 m 16.5.1982 J. Fikejz Hradec Králové
Zdroj: http://www.svazmodelaru.cz/odbornosti/k ... ekordy.pdf
to Nakadah: koukám na ty odkazy a nevím stejně nic. Jediné co sem z toho pochopil, že pro létání nad prostorem G (t.j. nad 300m ) je nutné používat Radio DUPLEX. To mám, takže můžu
č.143 Výška 2720 m 7.9.1980 J. Fikejz Jaroměř
č.110 Výška 1996 m 18.6.1950 L. Galeta Prostějov
č.157 Výška 1580 m 3.7.1985 J. Fikejz Křižanov
č.103 Výška 1452 m 18.6.1950 M. Navrátil Prostějov
č.150 Výška 980 m 16.5.1982 J. Fikejz Hradec Králové
Zdroj: http://www.svazmodelaru.cz/odbornosti/k ... ekordy.pdf
to Nakadah: koukám na ty odkazy a nevím stejně nic. Jediné co sem z toho pochopil, že pro létání nad prostorem G (t.j. nad 300m ) je nutné používat Radio DUPLEX. To mám, takže můžu
Rychlost, výška, myšlenka.Pro úspěšné létání je třeba mít alespoň dvě.
- vitousek
- Příspěvky: 1227
- Registrován: úte 02.10.2007 0:00
- Bydliště: Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Drondys píše:Doplněk X, pro bezpilotní systémy
http://www.cmma.cz/doplnek-x
který naštěstí nevstoupil v platnost stanovil mimo jiné následující.3.1.1 S výjimkou kdy Úřad povolí jinak, nesmí být lety bezpilotních prostředků prováděny ve výšce větší než 100 m nad zemí.
3.1.5 Pilot může létat s bezpilotním prostředkem jen do takové vzdálenosti, která mu umožňuje vyhodnotit případný konfliktní provoz a bezpečně se mu vyhnout. Tato horizontální vzdálenost nesmí být větší než 700 m.
3.2 Bezpilotní prostředky jejichž maximální vzletová hmotnost nepřevyšuje 7 kg nepodléhají registraci.
Na stránkách Tebou uvedených je spousta nejasností ( a dost možná polopravd ).
Vyjádření k textu na www.cmma - od autora p.Václava Janko:
" Doplněk x zveřejněný na cmma je stará hystorie. Nechápu, že diskutéři, kteří ho kdysi napadali, ho znova objevují. Tento dokument není platný, ale na stránkách ho ponechávám.
V tento okamžik modeláře žádný zákon, či vyhláška neomezuje.
Předkládám citaci ze stránek SMČR - http://www.svazmodelaru.cz/new_smcr/aktualita.htm
Praha, 1. března 2010
Informace z jednání na MD ve věci Doplňku X verze 7.1. Předpis L2 konané dne 26.2.2010
v odstavci pojednávajícím o vzdálenosti mezi pilotem a letícím modelem by měla být příslušná věta upraven následovně: „Přímá vzdálenost mezi pilotem a bezpilotním prostředkem by neměla být větší než 700m“
Myslím, že je zbytečné rozpoutávat tady další debatu.Létejme tak, aby nedocházelo ke zbytečnému nebezpečí, popř. ohrožení kohokoliv.
Rychlost, výška, myšlenka.Pro úspěšné létání je třeba mít alespoň dvě.
Re: výška
macpro píše:nekde se psalo 300m
Ale neprešlo to.
Modely čiže hračky nie sú ničím regulované, až do hmotnosti 20 (alebo 25) kg.
Pre občasnú vlnu nevôle obyvateľov, napríklad po správach že sa vojenské UAV (hmotnosť od pár desiatok po stovky kilogramov) plietli do cesty linkovým airbusom alebo padali na obývané oblasti kde aj niekoho zabilo, sa určité skupiny pokúšajú spojiť ich osud s hračkami..
Povinné poistenie triedy žiakov ak chcú súťažiť v dolete papierových lastovičiek (vlaštovek) možno mohlo byť zamerané komerčne, ale skorej účelovo na zdvihnutie vlny protestov - a tým oddialiť obmedzenie pohybu práve vyvíjaných, prípadne aj komerčných napríklad policajných či vojenských UAV - hlavne nad obývanými oblasťami..
Takmer všetky popísané prípady čo som našiel, nastali v relatívne malých výškach.
Inak bocian biely ( čáp ) točí termiku niekedy vyše 1000m a pri rozpäťí 2m váži cca 4,5kg.
Ta obecná omezení ohledně vzdušného prostoru mimo letiště se ovšem nevztahují na modely jejichž letová hmotnost nepřesahuje 20 kg z hlediska aktuálně platného zákona o civilním letectví. Ustanovení ani příslušný doplněk, který tuto hranici měl vymazat dodnes nevstoupil v platnost.
Naposledy upravil(a) Drondys dne pon 02.08.2010 22:05, celkem upraveno 1 x.
Re: výška
JMalik píše:coro píše:macpro píše:nekde se psalo 300m
Ale neprešlo to.
Modely čiže hračky nie sú ničím regulované, až do hmotnosti 20 (alebo 25) kg.
Zatím na to platí Zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví.
Ve kterém je uvedeno viz dále...
1. "Civilním letectvím rozumí letecké činnosti provozované v České republice civilními letadly..."
2. "... Pro účely tohoto zákona se nepovažuje za letadlo model letadla, jehož maximální vzletová hmotnost nepřesahuje 20 kg."
Ministerstvo odložilo absurdně přísný zákon proti modelářům
http://zpravy.idnes.cz/ministerstvo-odlozilo-absurdne-prisny-zakon-proti-modelarum-pbg-/domaci.asp?c=A080612_174133_domaci_dp
Ministerstvo dopravy nakonec dalo nespokojeným modelářům částečně za pravdu. "Právě se vracíme z jednání na ministerstvu. To opatření se odsouvá...
A dodnes ty změny neprošly a hranice 20 kg nebyla prolomena.
GP> odkazy na mapy z LAA uz sem tady dal a samotne letove koridory najdes na http://www.vacc-cz.org/download/files.php?cat=6
Potom primo pro velka letiste najdes trasy a okruhy letadle na pristani primo v CTR tech letist. Viz treba LKMT - Ostrava Mosnov. Nak
Potom primo pro velka letiste najdes trasy a okruhy letadle na pristani primo v CTR tech letist. Viz treba LKMT - Ostrava Mosnov. Nak
Re: výška
Drondys píše:A dodnes ty změny neprošly a hranice 20 kg nebyla prolomena.
Což je ti ovšem úplně k prdu. Protože až se srazí model se skutečným letadlem nebo čumilem, bude na vině naprosto jistě modelář. A ponese zodpovědnost bez ohledu na výšku či hmotnost. Překročení jakýchkoliv limitů bude jistě přitěžující oolností. Jejich dodržení polehčující okolností nebude.
A je úplně jedno, jestli ke srážce dojde zatměním mozku, vykloubením pracek, nebo úmrtím elektroniky.