Teoretická výdrž
Teoretická výdrž
Ahoj, zájímá mě jak dlouho se udrží taková elektro heli ve vzduchu. Všude jsem se dozvěděl že baterky budu dobíjet mezi 2 až 4 hodinama, ale jak dlouho si na ně polétám už nikde nikdo nenapsal...
Také by mě zajímalo (zatím pouze čistě teoreticky, mam letadlo a o heli uvažuju až v létě), jestli se dá koupit nějaký silnější motorek, který unese třeba o půl kila více než který je stavěný akorát na heli a přidat k němu několik baterií či jednu velkou..?
Díky...
Mám zatim vybranou Creatu 400 ( http://www.helipal.com/walkera-creata-4 ... ition.html )
a Storm 450 http://www.helipal.com/storm-450-carbon ... ition.html )
Také by mě zajímalo (zatím pouze čistě teoreticky, mam letadlo a o heli uvažuju až v létě), jestli se dá koupit nějaký silnější motorek, který unese třeba o půl kila více než který je stavěný akorát na heli a přidat k němu několik baterií či jednu velkou..?
Díky...
Mám zatim vybranou Creatu 400 ( http://www.helipal.com/walkera-creata-4 ... ition.html )
a Storm 450 http://www.helipal.com/storm-450-carbon ... ition.html )
Re: Teoretická výdrž
SackX píše:Ahoj, zájímá mě jak dlouho se udrží taková elektro heli ve vzduchu. Všude jsem se dozvěděl že baterky budu dobíjet mezi 2 až 4 hodinama, ale jak dlouho si na ně polétám už nikde nikdo nenapsal...
Mám zatim vybranou Creatu 400 ( http://www.helipal.com/walkera-creata-4 ... ition.html )
a Storm 450 http://www.helipal.com/storm-450-carbon ... ition.html )
To ti nikdo z výrobců ani napsat nemůže, každá baterie má svou danou kapacitu, ale záleží na mnoha aspektech, například baterie LiPol: jak je nabíjíš (myšleno jakým proudem) do jakého stádia necháváš baterii vybýt (nebo uplně podvibýt = nevratné zničení aku)za jakých teplotních podmínek zrovna létáš (zima = velký úbytek kapacity baterie)stáří baterie atd. Samožřejmě zde hraje roli i samotné nastavení heli: Náběh listů, zatížení motorku související právě s náběhem listů a tím i větší otáčky.Je toho spousty, proto to nikdo nemůže napsat v přesném čase, pouze odhadem, třeba 5-7min.
Ahoj, Drop.
(Blade CP - Prodán)(T-Rex 500 CF-Prodán)(T-rex 600 ESP-Flybarless+MicroBeast-Prodáno)(T-rex 600,FBL
Tak zrovna Creata na Li-pol aku 3S 2,2Ah vydrží pro běžné osmičkování poctivých 10 - 11 minut. Na doraz i 14. Prakticky ověřeno na W60B, ale ne se setovou výbavou což je jednoznačně šrot. Taky aku nesmí být šrot. Takže ta otázka měla i specifikovat konkrétní aku - jejich kvalita může hodit bratru 30-40% letového času sama o sobě.
Čili opakuji - sestava regl+motor+aku rozhoduje, ne jen jedna věc z řetězce. U vrtulníku i celkové seřízení (napětí řemínku, odpory v převodech, otáčky rotoru versus úhel náběhu listů atd.) Creata uveze aku do 200g bez problému.
Jiná věc je ta, že bych si tento vrtulník nevybral ani zadarmo. Však tazatel sám brzy pozná omyl, hlavně ve šrajtofli.
Čili opakuji - sestava regl+motor+aku rozhoduje, ne jen jedna věc z řetězce. U vrtulníku i celkové seřízení (napětí řemínku, odpory v převodech, otáčky rotoru versus úhel náběhu listů atd.) Creata uveze aku do 200g bez problému.
Jiná věc je ta, že bych si tento vrtulník nevybral ani zadarmo. Však tazatel sám brzy pozná omyl, hlavně ve šrajtofli.
Re: Teoretická výdrž
SackX píše:Ahoj, zájímá mě jak dlouho se udrží taková elektro heli ve vzduchu. Všude jsem se dozvěděl že baterky budu dobíjet mezi 2 až 4 hodinama, ale jak dlouho si na ně polétám už nikde nikdo nenapsal...
Také by mě zajímalo (zatím pouze čistě teoreticky, mam letadlo a o heli uvažuju až v létě), jestli se dá koupit nějaký silnější motorek, který unese třeba o půl kila více než který je stavěný akorát na heli a přidat k němu několik baterií či jednu velkou..?
Díky...
Mám zatim vybranou Creatu 400 ( http://www.helipal.com/walkera-creata-4 ... ition.html )
a Storm 450 http://www.helipal.com/storm-450-carbon ... ition.html )
Jak dlouho se heli udrží ve vzduchu záleží nejvíc na: kapacitě baterky a odběru pohonu ( řešit delší dobu letu přídavnou baterkou je tak složité, až je to pro obyčejného modeláře neřešitelné a tudíž blbost), odběr pohonu se dá ovlivnit vysoce účinným motorem, kvalitním regulátorem s malým vnitřním odporem, dobrými konektory a dobrými kabely, a taky malými mechanickými odpory na vrtulníku, další věc ( a tohle je naprosto zásadní) je profil listů rotoru - polosymetrický profil nese o hodně líp na nižších otáčkách a znamená o hodně nižší odběr a tudíž delší let. Potíž je, že sehnat polosymetrické listy není vůbec snadné. Další věc je poměr hmotnosti vrtulníku a plochy rotorového disku. Čím lehčí vrtulník a větší rotor, tím líp.
Baterky se nabíjí různě dlouho, dají se nabíjet už i za 10-15 min. Záleží na tom, co jsou to za baterky.
Průměrný nijak neupravovaný model vydrží ve vzduchu asi tak, jak psal Mikelo, s upraveným speciálem se dá letět v pohodě i půl hodiny ale už to bude větší stroj. Ne takový, jak sis vybral. A bude hodně drahý.
Půl kila navíc uveze vrtulník s průměrem rotoru NEJMÉNĚ jeden metr.
- Kenny McCormick
- Příspěvky: 3250
- Registrován: pát 28.08.2009 0:00
- Bydliště: Prešov, SK
Tiez je otazne, ci ma cenu vymyslat nieco preto, aby to lietalo dlhsie.
Ja som zatial celkom rad, ze sa po nejakych 7 min. mozem trosku uvolnit a par minut oddychnut.
Staci kupit 3-4 baterky za 11USD z HC a je vystarane... pri nabijani 2C je za 30 min nabita.
Ja som zatial celkom rad, ze sa po nejakych 7 min. mozem trosku uvolnit a par minut oddychnut.
Staci kupit 3-4 baterky za 11USD z HC a je vystarane... pri nabijani 2C je za 30 min nabita.
T8FG - Tarot345PRO BeastX, Protos430 BeastX
http://kennymccormick.rajce.idnes.cz/
http://kennymccormick.rajce.idnes.cz/
Pro někoho to cenu klidně může mít, nevidím na tom vůbec nic závadného. Ne každý chce být akrobat. Dokonce se mi to zdá být docela zajimavý nápad. Na špičkový výkon by to chtělo hodně peněz, ale i dobrou optimalizací bez velkých investic by se dal docílit velmi slušný výsledek.
Kdysi dávno ( asi tak před 10-12 lety) držel rekord v trvání letu vrtulníků ECO-8 , to byla strašně subtilní konstrukce ( měl jsem to nějaký čas doma
) naložená NiCd nebo NIMh acu ( lipolky tenkrát ještě nebyli) s listy myslím 420 mm . A vydrželo to letět kolem 25 min pokud se dobře pamatuju. Což je neuveřitelný výkon, protože ten můj létal asi tak 5 min , a výkonu bylo tak málo, že na přemet jsem si trounul během dvou let co jsem ho měl asi třikrát a pokaždé to bylo na oslavu že jsem to nějak vybral . 
Na otáčkách záleží hodně, ze začátku jsem se svym Beltem, visel na 50% plynu a měl větší kolektiv a vydržel tak 14 minut s 3S Li-Pol 2200 mAh, ted když jsem už začal lítat po obloze tak otáčky při visu jsou na 85% a vrtulník vydrží, tak 7 minut, ale taky v zimě se využije tak 70% kapacity baterek... Zatím jsem lítal v teplotách, které byly vždy pod bodem mrazu
a taky výdrž ovlivňuje styl létání, při visu určitě vydrží déle než při ostřejšim létání a akrobacii
Somethin Extra, Multiplex Extra 330, SU-29 - 2,2m, F3K ISIS
Otáčky jsou skutečně velmi důležité. Čím vyšší otáčky, tím více energie je třeba na otáčení rotoru a vyšší odběr. Nejdéle vydrží vrtulník ve vzduchu ne při visu, ale při vodorovném letu optimální rychlostí. Ta se dá snadno odečíst z grafu potřebného a využitelného výkonu. Takové grafy ale pro modely bohužel neexistují . Ale ta optimální rychlost bude asi tak polovina maximálky.Pravděpodobně i o trochu míň. Kdysi jsem zrovna tohle zkoušel za letu. A zjistil jsem, že vrtulník s nastaveným naprosto stejným výkonem jako potřeboval pro vis, letěl cca 160-170 Km/h . A při rychlosti cca 100 Km/h ( to byla pro ten typ ta správná rychlost) mi stačil výkon o poznání nižší než pro visení. Pro modely z toho vyplývá jeden fakt. Při lítání pomalých osmiček až do téměř vyčerpání baterie se může stát, že to sice ještě letí ale už se nedá rozumně přistát, protože na let je výkonu dost ale při pokusu o zavisení heli spadne a nedá se s tím nic dělat.
Spíš bych řekl, že Troll lítal i s dospělým vrtulníkem a přenáší zkušenosti z dospělých helin do říše modelů
Což si myslím, že s určitou mírou přesnosti lze
EDIT: Otázka ovšem s čím lítal ... protože třeba co mám načtené z monografií, tak třeba Mi-24 má postranách křidélka, která slouží nejenom k nesení munice a zbraňových systémů, ale při vyšších rychlostech fungují jako křídla u letadla a "odlehčují" hlavní rotor a tím pomáhají snížit spotřebu a nebo zvýšit nosnost. Proto je taky na kolečkách
údajně je schopný odstartovat s rozjezdem s takovým nákladem s kterým by se normálně do visu nedostal, ale pak to musí někde cestou "zahodit"
aby mohl bezpečně přistát
EDIT: Otázka ovšem s čím lítal ... protože třeba co mám načtené z monografií, tak třeba Mi-24 má postranách křidélka, která slouží nejenom k nesení munice a zbraňových systémů, ale při vyšších rychlostech fungují jako křídla u letadla a "odlehčují" hlavní rotor a tím pomáhají snížit spotřebu a nebo zvýšit nosnost. Proto je taky na kolečkách
Troll s dospělým vrtulníkem lítá ještě stále, a doufá že ještě pár let bude moci.
Zkušenosti z velkých heli lze na ty malé přenášet zcela bez obtíží. Fyzika a aerodynamika platí pro všechny velikosti.
.
Hlavní věcí proč má Mi-24 kolečka je, že lyžový podvozek se velice obtížně zasouvá do šachet. A se schovanými kolečky to letí o dost rychleji. Možnost vzletu s rozjezdem je jenom takový malý bonus. Opravdu se s rozjezdem dá odlepit se země když už to z visu pro velkou váhu nejde. Ale tento způsob vzletu není třeba moc přeceňovat, ono to má i své stinné stránky.
RC heli opravdu může letět 170 km/h. Ale určite ne Trex 450, ten bych tipoval tak na 80 km/h. Ale jenom tipoval, změřené to nemám. I když už mě několikrát lákalo to změřit.Mohlo by to být docela zajímavé. Asi to v létě zkusím.
Hlavní věcí proč má Mi-24 kolečka je, že lyžový podvozek se velice obtížně zasouvá do šachet. A se schovanými kolečky to letí o dost rychleji. Možnost vzletu s rozjezdem je jenom takový malý bonus. Opravdu se s rozjezdem dá odlepit se země když už to z visu pro velkou váhu nejde. Ale tento způsob vzletu není třeba moc přeceňovat, ono to má i své stinné stránky.
RC heli opravdu může letět 170 km/h. Ale určite ne Trex 450, ten bych tipoval tak na 80 km/h. Ale jenom tipoval, změřené to nemám. I když už mě několikrát lákalo to změřit.Mohlo by to být docela zajímavé. Asi to v létě zkusím.