Stránka 1 z 1

DA50 + trilist

Napsal: ned 01.02.2009 11:39
od Machs
Ahoj
chci se zeptat jestli tu někdo máte zkušenosti s motorem DA50 s třílistou vrtulí?
Je to do Extry 300 s rozpětím 220.
Předem díky

Napsal: úte 03.02.2009 13:47
od Machs
tak lidi .. to to tu nikdo nemáte ? nebo se vám jen nechce psát ?

Napsal: úte 03.02.2009 14:31
od mikvalik
Zkus projít akroforum.cz
Tam se zabývají velkýma akrobatama. :wink:

Napsal: úte 03.02.2009 15:22
od Machs
mikvalik píše:Zkus projít akroforum.cz
Tam se zabývají velkýma akrobatama. :wink:

vypada to tam nadejne .. diky za radu

Napsal: úte 03.02.2009 15:37
od mikvalik
Vpohodě 8)

Napsal: ned 15.03.2009 16:35
od Hofi
S třílistou vrtulí bude výkon v háji,ale jestli to nemáš na 3D tak to bude klidné tiché polétání

Napsal: ned 15.03.2009 18:04
od hoblik
proč by měl být výkon v háji???????

Napsal: ned 15.03.2009 18:22
od Hofi
Dvoulistá je na výkon má o poznání větší tah jak třílistá...

Napsal: ned 15.03.2009 19:23
od kf
A na dopravní éra se montují vícelisté ( 5 - 7 ) vrtule proto, aby se snížil zbytečně vysoký tah motoru? :) Mám takový dojem, že problematika vrtulí bude trošku obsáhlejší.

Napsal: ned 15.03.2009 19:33
od Surgical
Srovnávat aerodynamiku vrtule malého spalováku a velkého turbopropu je jaksi mícháním jablek s hruškama. Apropo u malejch lehounkejch haláků i u historických rychlostních modelů se používaly i jednolisté vrtule.....

Napsal: ned 15.03.2009 20:49
od hoblik
Aha, proto měla většina letadel v druhý světový třílisté a čtyřlisté vrtule, asi aby dali soupeři šanci a neměli to zbytečně rychlý :)

Napsal: ned 15.03.2009 20:52
od hoblik
apropó, Jindra Dořičák lítal s třímetrovou EXTROU parádní 3D akrobacii a to tam měl "dokonce" čtyřlistou vrtuli. Vysvětli mi proč se tak "obíral" o výkon ??

Napsal: ned 15.03.2009 22:23
od veka1
kf píše:A na dopravní éra se montují vícelisté ( 5 - 7 ) vrtule proto, aby se snížil zbytečně vysoký tah motoru? :) Mám takový dojem, že problematika vrtulí bude trošku obsáhlejší.


Ano problematika vrtulí je o poznání zložitější. :)

Vícelisté vrtule nastoupili se zvyšováním výkonů motorů.

Prostě pro využití řádově tisíců kW na hřídeli motoru , by rozměr dvoulisté vrtule přesáhl únosnou mez a podvozek by musel být neúměrně vysoký = nevhodný úhel postoje na zemi , omezený výhled při pojíždění, z konstrukčního hlediska zbytečně velké a těžké monstrum(ten podvozek).
Dalším problémem u dvoulisté vrtule je , že zvyšováním otáček a průměru vrtule konce listů překračovali Mkrit (oblast kdy je nutno uvažovat vlivy stlačitelnosti vzduchu), přesto ,že letová rychlost byla podzvuková = pokles účinnosti vlivem znížení vztlaku a nárůstu odporu...

Proto se přešlo na vícelisté vrtule ,byť jejich účinnost je opravdu nižší. To se však vyrovnalo jinde (bližší vysvětlení je nad možnost jednoho příspěvku).

Když už byli výkony takové , že reakční momenty těžkých vícelistých vrtulí převraceli letadla po přidání plynu, začali se zkoušet a používat protiběžné vrtule a reakční moment byl vynulován. Problémem zůstala komplikovaná konstrukce, nutnost použití reduktorů , nebo dvou motorů za sebou.

Pro lepší pochopení problematiky je potřeba rozlišovat výkon motoru, výkonnost pohonné jednotky, statický a dynamicjký tah .....
Použitím špatně navržené vrtule (pro dané použití) lze přijít o značnou část využitelného výkonu motoru.
Rozměr vrtule (průměr, stoupání , profiláž ,štíhlost a počet listů) limituje , jestli bude motor pracovat v otáčkách, kdy jeho výkon na hřídeli je maximální.

Pozn.jednolisté vrtule jsou z hlediska účinnosti na prvním místě (aerodynamicky nejvhodněší obtékání). Jejich použití v kat F1D(skutečný pomalolet) a F2A (opravdu fofr letadlo) je běžné. Jinde se nechytají , protože jsou problémy s vyvážením.

veka 1