DA50 + trilist

Jednou je možná elektrika nahradí, do té doby ale ještě budeme s nimi mít plno problémů. Tady nám třeba někdo poradí.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Machs
Příspěvky: 75
Registrován: pon 03.09.2007 0:00
Bydliště: Libštát (ork. Semily)

DA50 + trilist

#1 Příspěvek od Machs »

Ahoj
chci se zeptat jestli tu někdo máte zkušenosti s motorem DA50 s třílistou vrtulí?
Je to do Extry 300 s rozpětím 220.
Předem díky
MiniMag ; Bendy 400 ; Guppy ; MiniTitan SE ; T-rex 600n
Uživatelský avatar
Machs
Příspěvky: 75
Registrován: pon 03.09.2007 0:00
Bydliště: Libštát (ork. Semily)

#2 Příspěvek od Machs »

tak lidi .. to to tu nikdo nemáte ? nebo se vám jen nechce psát ?
MiniMag ; Bendy 400 ; Guppy ; MiniTitan SE ; T-rex 600n
Uživatelský avatar
mikvalik
Příspěvky: 1007
Registrován: čtv 11.09.2008 0:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od mikvalik »

Zkus projít akroforum.cz
Tam se zabývají velkýma akrobatama. :wink:
Uživatelský avatar
Machs
Příspěvky: 75
Registrován: pon 03.09.2007 0:00
Bydliště: Libštát (ork. Semily)

#4 Příspěvek od Machs »

mikvalik píše:Zkus projít akroforum.cz
Tam se zabývají velkýma akrobatama. :wink:

vypada to tam nadejne .. diky za radu
MiniMag ; Bendy 400 ; Guppy ; MiniTitan SE ; T-rex 600n
Uživatelský avatar
mikvalik
Příspěvky: 1007
Registrován: čtv 11.09.2008 0:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od mikvalik »

Vpohodě 8)
Uživatelský avatar
Hofi
Příspěvky: 29
Registrován: pon 08.10.2007 0:00
Bydliště: Velká Bystřice
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od Hofi »

S třílistou vrtulí bude výkon v háji,ale jestli to nemáš na 3D tak to bude klidné tiché polétání
Uživatelský avatar
hoblik
Příspěvky: 779
Registrován: ned 30.12.2007 0:00
Bydliště: nerad
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od hoblik »

proč by měl být výkon v háji???????
http://jakovlev.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
Hofi
Příspěvky: 29
Registrován: pon 08.10.2007 0:00
Bydliště: Velká Bystřice
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od Hofi »

Dvoulistá je na výkon má o poznání větší tah jak třílistá...
Uživatelský avatar
kf
Příspěvky: 845
Registrován: ned 30.03.2008 0:00
Bydliště: Praha

#9 Příspěvek od kf »

A na dopravní éra se montují vícelisté ( 5 - 7 ) vrtule proto, aby se snížil zbytečně vysoký tah motoru? :) Mám takový dojem, že problematika vrtulí bude trošku obsáhlejší.
Uživatelský avatar
Surgical
Příspěvky: 1201
Registrován: ned 17.09.2006 0:00

#10 Příspěvek od Surgical »

Srovnávat aerodynamiku vrtule malého spalováku a velkého turbopropu je jaksi mícháním jablek s hruškama. Apropo u malejch lehounkejch haláků i u historických rychlostních modelů se používaly i jednolisté vrtule.....
Uživatelský avatar
hoblik
Příspěvky: 779
Registrován: ned 30.12.2007 0:00
Bydliště: nerad
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od hoblik »

Aha, proto měla většina letadel v druhý světový třílisté a čtyřlisté vrtule, asi aby dali soupeři šanci a neměli to zbytečně rychlý :)
http://jakovlev.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
hoblik
Příspěvky: 779
Registrován: ned 30.12.2007 0:00
Bydliště: nerad
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od hoblik »

apropó, Jindra Dořičák lítal s třímetrovou EXTROU parádní 3D akrobacii a to tam měl "dokonce" čtyřlistou vrtuli. Vysvětli mi proč se tak "obíral" o výkon ??
http://jakovlev.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
veka1
Příspěvky: 3992
Registrován: stř 17.12.2008 0:00
Bydliště: Rokytno, Bohumileč 15
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od veka1 »

kf píše:A na dopravní éra se montují vícelisté ( 5 - 7 ) vrtule proto, aby se snížil zbytečně vysoký tah motoru? :) Mám takový dojem, že problematika vrtulí bude trošku obsáhlejší.


Ano problematika vrtulí je o poznání zložitější. :)

Vícelisté vrtule nastoupili se zvyšováním výkonů motorů.

Prostě pro využití řádově tisíců kW na hřídeli motoru , by rozměr dvoulisté vrtule přesáhl únosnou mez a podvozek by musel být neúměrně vysoký = nevhodný úhel postoje na zemi , omezený výhled při pojíždění, z konstrukčního hlediska zbytečně velké a těžké monstrum(ten podvozek).
Dalším problémem u dvoulisté vrtule je , že zvyšováním otáček a průměru vrtule konce listů překračovali Mkrit (oblast kdy je nutno uvažovat vlivy stlačitelnosti vzduchu), přesto ,že letová rychlost byla podzvuková = pokles účinnosti vlivem znížení vztlaku a nárůstu odporu...

Proto se přešlo na vícelisté vrtule ,byť jejich účinnost je opravdu nižší. To se však vyrovnalo jinde (bližší vysvětlení je nad možnost jednoho příspěvku).

Když už byli výkony takové , že reakční momenty těžkých vícelistých vrtulí převraceli letadla po přidání plynu, začali se zkoušet a používat protiběžné vrtule a reakční moment byl vynulován. Problémem zůstala komplikovaná konstrukce, nutnost použití reduktorů , nebo dvou motorů za sebou.

Pro lepší pochopení problematiky je potřeba rozlišovat výkon motoru, výkonnost pohonné jednotky, statický a dynamicjký tah .....
Použitím špatně navržené vrtule (pro dané použití) lze přijít o značnou část využitelného výkonu motoru.
Rozměr vrtule (průměr, stoupání , profiláž ,štíhlost a počet listů) limituje , jestli bude motor pracovat v otáčkách, kdy jeho výkon na hřídeli je maximální.

Pozn.jednolisté vrtule jsou z hlediska účinnosti na prvním místě (aerodynamicky nejvhodněší obtékání). Jejich použití v kat F1D(skutečný pomalolet) a F2A (opravdu fofr letadlo) je běžné. Jinde se nechytají , protože jsou problémy s vyvážením.

veka 1
Odpovědět

Zpět na „Spalovací motory“