Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Models
Pravidla fóra
O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.
O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.
Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo
Hotovo, chodí to vzorně a nikde se nic nekouše. Nastavené endpointy, zbývá dát na vodítko a kluzné plochy kvalitní vazelínu.
Ještě vyrobit dva profily které to budou držet pod mezideskou a může se to vyzkoušet v provozu.
Ještě vyrobit dva profily které to budou držet pod mezideskou a může se to vyzkoušet v provozu.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo
Je to sestavené a zapojené.
[Youtube]http://www.youtube.com/shorts/-N3UB1RWYXs[/Youtube]
[Youtube]http://www.youtube.com/shorts/-N3UB1RWYXs[/Youtube]
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo
Je to krátké, uložilo se to jako shorts a běžný odkaz nefunguje. Nenapadá mě co s tím, jedině to označit a otevřít v jiném okně. Časem bude delší podrobnější video.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo
Dnes ráno prvně s HW130A a telemetrií, po první baterce jsem mazal domů. Při zabudování reglu a kabeláži jsem našel uvolněnou uhlíkovou destičku s Demonem, nahoru dolů to nebylo víc jak 0,5mm ale stranově při pohledu shora to bylo horší, možná 3-4 stupně s čímž už může mít problém i vrtulkové servo. Bočnice dotažené na krev, zřejmě to nepasovalo nebo to nebylo z jedné stavebnice. Vyřešila to tavná pájka a hotovo. Večřer jsem pak ve starším příspěvku našel zmínku že to tam je a musím to potom řešit, klasicky jsem na to zapomněl.
Poskakování DC a celé heli sice zmizelo ale zapomněl jsem zkalibrovat regl a hlásilo to nesmysly v telemetrii, chyběl ještě počet pólů motoru ( 8 ) a Převodový poměr. K večeru jsem vyrazil na haldu znova, už se rozfoukalo a nic moc ale dva starty jsem stihl.
Potom přišel zlatý hřeb dne. Na zítřek, kdy bude na pár dní poslední šance na lítání protože přijdou srážky ( konečně ) a bude víc foukat, jsem chtěl dát už třílist což znamenalo vyměnit ohnuté čepy na hlavě. Čepy jsem kolmo zajištěné naskrz speciálním šroubem s malým imbusem, na protilehlé straně je závit M5. Zřejmě jsem tam dal asi nepatrně víc Loctitu, i když ho po zkušenostech mnohem víc omezuju, občas to úplně neodhadnu. Přitom stačí velmi málo, jenom aby se zamezilo prvnímu nepatrnému impulzu k pootočení vibracemi nebo tlakem. Já to většinou zalepím na hodnotu mezi modrým a lehce zeleným nerozebiratelným Loctitem. Při výměně projíždím šroubky závitovým očkem a ocelovým jemným kartáčkem ale pak to zalepím znovu. První šroub se mi povolit povedlo, chtělo to ale překvapivě volkou sílu, tak tak klasickým šroubovákem s vroubkovaným povrchem. Druhý šel ještě hůř tak jsme vzal Téčko nástavec a do něj imbus. I s takovou oboustrannou pákou to byla dost práce. Třetí nešel vubec, asi jsem netlačil maximálně dovnitř a imbus se protočil, bylo mi jasné že jsem na dokonalém směru do nečekaného problému. Vzal jsem nový imbusový šroubovák, zarazil ho co nejvíc dovnitř a maximální silou to zkoušel povolit. Vůbec to nešlo, ve chvíli kdy to vypadalo nadějně tak to cvaklo a šroubovák už není nový ale má stržené hranky, vymalováno.
Tohle v podstatě nejde řešit. Když to odvrtám tak zničím dokonale atypický šroub který se na rozdíl od čepů co mám samostatně nesežene, jedině ho nechat někde vyrobit, ještě mě napadá upravit podobný šroub jako je v gripech ale koupit M5. Problém je že při odvrzání poškodím nebo zničím závit v hliníkové unašeči, to je skoro tutovka. Pak by než tam dát samojistící matici a udělat všechny unašeče stejně. No mám o čem dumat.
Jinak bych musel koupi úplně nový set za 6000 a těch 1200 co mě stály nové čepy by bylo jaksi navrch.
Tak mám sice vyrobené ovládání háku ale kdy ho využiju nemaje vrtulník je ve hvězdách.
Poskakování DC a celé heli sice zmizelo ale zapomněl jsem zkalibrovat regl a hlásilo to nesmysly v telemetrii, chyběl ještě počet pólů motoru ( 8 ) a Převodový poměr. K večeru jsem vyrazil na haldu znova, už se rozfoukalo a nic moc ale dva starty jsem stihl.
Potom přišel zlatý hřeb dne. Na zítřek, kdy bude na pár dní poslední šance na lítání protože přijdou srážky ( konečně ) a bude víc foukat, jsem chtěl dát už třílist což znamenalo vyměnit ohnuté čepy na hlavě. Čepy jsem kolmo zajištěné naskrz speciálním šroubem s malým imbusem, na protilehlé straně je závit M5. Zřejmě jsem tam dal asi nepatrně víc Loctitu, i když ho po zkušenostech mnohem víc omezuju, občas to úplně neodhadnu. Přitom stačí velmi málo, jenom aby se zamezilo prvnímu nepatrnému impulzu k pootočení vibracemi nebo tlakem. Já to většinou zalepím na hodnotu mezi modrým a lehce zeleným nerozebiratelným Loctitem. Při výměně projíždím šroubky závitovým očkem a ocelovým jemným kartáčkem ale pak to zalepím znovu. První šroub se mi povolit povedlo, chtělo to ale překvapivě volkou sílu, tak tak klasickým šroubovákem s vroubkovaným povrchem. Druhý šel ještě hůř tak jsme vzal Téčko nástavec a do něj imbus. I s takovou oboustrannou pákou to byla dost práce. Třetí nešel vubec, asi jsem netlačil maximálně dovnitř a imbus se protočil, bylo mi jasné že jsem na dokonalém směru do nečekaného problému. Vzal jsem nový imbusový šroubovák, zarazil ho co nejvíc dovnitř a maximální silou to zkoušel povolit. Vůbec to nešlo, ve chvíli kdy to vypadalo nadějně tak to cvaklo a šroubovák už není nový ale má stržené hranky, vymalováno.
Tohle v podstatě nejde řešit. Když to odvrtám tak zničím dokonale atypický šroub který se na rozdíl od čepů co mám samostatně nesežene, jedině ho nechat někde vyrobit, ještě mě napadá upravit podobný šroub jako je v gripech ale koupit M5. Problém je že při odvrzání poškodím nebo zničím závit v hliníkové unašeči, to je skoro tutovka. Pak by než tam dát samojistící matici a udělat všechny unašeče stejně. No mám o čem dumat.
Jinak bych musel koupi úplně nový set za 6000 a těch 1200 co mě stály nové čepy by bylo jaksi navrch.
Tak mám sice vyrobené ovládání háku ale kdy ho využiju nemaje vrtulník je ve hvězdách.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo
Slavím malé vítězství, šroub je sice zničený ale je venku a mám náhradu.
Pavel radil to nahřát malým propanbutanovým hořáčkem ale ten nemám. Teplo z páječky by odvedl velký kus hliníkové hlavy jako dokonalý chladič a když to dám do trouby, zničím nebo poškodím minimálně jednu tlumící gumu co tam musí zůstat, bez vyndání čepu ven nejde a čep až po šroubu. Je to jako v té slavné písničce vezmi vědro vědro má díru čím ji mám ucpat ....
Nezbylo než jít cestou odvrtání ale pavel mě varoval že pokud je to kalené tak si neškrtnu. No, to jak vypadal zničený futrál na imbus vypadalo na měkkotu, na druhou stranu šroubovák to poškodit zvládlo.
Věděl jsem že klíčové je udržet střed, na nějaké klepnutím důlčíkem to nereagovalo, extrémně tvrdé. Upnutí za čep v hliníkové trubičce do svěráku, ten pod stojanovou vrtačky a vypodložit hlavu i konec středního svěráku aby se to ani nehnulo. Začal jsem novým 2,5mm vrtákem, napřed to vypadalo že OK ale hoblinky sotva miniaturní, nic měkkého. Při větším tlaku to začalo ujíždět stranou tak jsem vzal 3mm vrták ale za chvíli bylo jasné že se dostanu k hliníku se závitem a je konec. Pak mě napadlo to celé otočit a zkusit provrtat šroub naskrz z druhé strany, třeba není celý zakalený. Poškozený imbus mi dobře vystředil 3mm vrták, dal jsem si záležet na poloze hlavy a čepu. Trefil jsem to celkem slušně a naštěstí nebyl šroub kalený komplet, jenom jeho konec se závitem. K vrtání jsem použil motorový olej. Pak jsem to zase otočil a vrtal z druhé strany, postupně průměry 3,5 - 4 - 4,5mm aby mi zůstalo něco použitelného maso z hliníkového závitu M5. Nakonec závitník, i když není závit 100% tak šroub v něm krásně drží. Šrouby se nedají objednat, musel bych koupit celou novou hlavu a de facto set protože kromě těch čepů co mám nic dalšího jako díl neexistuje, tedy snad deska cykliky.
Když udrží 4mm pevnostní šrouby list v gripu, musí 5mm hravě udržet ten čep. Stály pár korun, po neděli dorazí z Budějovic. Vzal jsem nikoliv 5x16 ale 5x25mm, místo lepení tam dám samojistící matice. Ze tří čepů je zkusmo ve stojanové vrtačce pouze jeden OK. Druhý hází lehce a třetí hodně, na něm jsem to v květnu po pádu zjistil. Jeden tedy zbude jako rezervní a dám tam ty nové.
Zdá se že je to vyřešené nečekaně rychle, oddechl jsem si a hlavně dost ušetřil. Představa že kupuju novou hlavu kvůli pár dílům byla hrozná.
Na donastavení a lítání než bude na jaže trup nechám hlavu a gripy i s defekty v laku který i přes pečlivé odmaštění moc nedrží. Základ na kov ve spreji z Hornbachu a nějaký Duplicolor světle šedá se i malým oděrem uvolní, Pavel by zkusil radši syntetickou humbrolku.
Pavel radil to nahřát malým propanbutanovým hořáčkem ale ten nemám. Teplo z páječky by odvedl velký kus hliníkové hlavy jako dokonalý chladič a když to dám do trouby, zničím nebo poškodím minimálně jednu tlumící gumu co tam musí zůstat, bez vyndání čepu ven nejde a čep až po šroubu. Je to jako v té slavné písničce vezmi vědro vědro má díru čím ji mám ucpat ....
Nezbylo než jít cestou odvrtání ale pavel mě varoval že pokud je to kalené tak si neškrtnu. No, to jak vypadal zničený futrál na imbus vypadalo na měkkotu, na druhou stranu šroubovák to poškodit zvládlo.
Věděl jsem že klíčové je udržet střed, na nějaké klepnutím důlčíkem to nereagovalo, extrémně tvrdé. Upnutí za čep v hliníkové trubičce do svěráku, ten pod stojanovou vrtačky a vypodložit hlavu i konec středního svěráku aby se to ani nehnulo. Začal jsem novým 2,5mm vrtákem, napřed to vypadalo že OK ale hoblinky sotva miniaturní, nic měkkého. Při větším tlaku to začalo ujíždět stranou tak jsem vzal 3mm vrták ale za chvíli bylo jasné že se dostanu k hliníku se závitem a je konec. Pak mě napadlo to celé otočit a zkusit provrtat šroub naskrz z druhé strany, třeba není celý zakalený. Poškozený imbus mi dobře vystředil 3mm vrták, dal jsem si záležet na poloze hlavy a čepu. Trefil jsem to celkem slušně a naštěstí nebyl šroub kalený komplet, jenom jeho konec se závitem. K vrtání jsem použil motorový olej. Pak jsem to zase otočil a vrtal z druhé strany, postupně průměry 3,5 - 4 - 4,5mm aby mi zůstalo něco použitelného maso z hliníkového závitu M5. Nakonec závitník, i když není závit 100% tak šroub v něm krásně drží. Šrouby se nedají objednat, musel bych koupit celou novou hlavu a de facto set protože kromě těch čepů co mám nic dalšího jako díl neexistuje, tedy snad deska cykliky.
Když udrží 4mm pevnostní šrouby list v gripu, musí 5mm hravě udržet ten čep. Stály pár korun, po neděli dorazí z Budějovic. Vzal jsem nikoliv 5x16 ale 5x25mm, místo lepení tam dám samojistící matice. Ze tří čepů je zkusmo ve stojanové vrtačce pouze jeden OK. Druhý hází lehce a třetí hodně, na něm jsem to v květnu po pádu zjistil. Jeden tedy zbude jako rezervní a dám tam ty nové.
Zdá se že je to vyřešené nečekaně rychle, oddechl jsem si a hlavně dost ušetřil. Představa že kupuju novou hlavu kvůli pár dílům byla hrozná.
Na donastavení a lítání než bude na jaže trup nechám hlavu a gripy i s defekty v laku který i přes pečlivé odmaštění moc nedrží. Základ na kov ve spreji z Hornbachu a nějaký Duplicolor světle šedá se i malým oděrem uvolní, Pavel by zkusil radši syntetickou humbrolku.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo
Po posledních letech kdy byl problém dostat silové kabely baterií od oblasti pastorku a hnacího kola jsem se rozhodl vyrobit jednoduchý kryt, později bude nastříkaný matnou černou barvou, záleží jak bude mechanika umístěná v trupu se sedačkama a pilotem.
Ovládací hák jsem při sestavení zajišťoval Loctitem, nalepil jsem na něj i horní hliníkovou trubičku zasunutou přes vršek kovové posouvané hokejky se závitem, ten by hliníkové futro rychle odrovnal. I když jsem se snažil s Loctitem šetřit, zřejmě se mi nepozorovaně dostala kapka přímo do oblasti mosazného futra přes šroub a pravoúhlý profil s drážkou který jezdí v hliníkových vodítkách. Jak to zatuhlo tak pár hodin po sestavení jsem to sice ještě "rozchodil" ale problém se opakoval a dnes už bylo jasné že pokud to nerozeberu a nezjistím kde je problém, servo odpálím.
Po dokonalém vyčištění a sestavení jsem to rovnou opatřil mazacím tukem T-SP4 který se osvědčil i u předchozích strojků. Teď to konečně chodí dobře.
[Youtube]https://www.youtube.com/shorts/pDtCqrH-gCg[/Youtube]
V Hornbachu jsem viděl nerezové šrouby 5x40, víceméně totéž co dorazí v pevnostní verzi DN912 asi zítra. Nedočkavost jestli to bude fungovat, 40 korun s možností vrácení protože to není na váhu. Žádný zázrak protože originální šrouby jsou tzv. Lícované tj. mají přesně průměr 5mm - konkrétně 5,05mm. Tyhle nerezy mají dřík 4,85mm a i když to s nimi funguje, pokud se tam nedá tlumící guma, čep má vakl. Odstředivou silou by se to zřejmě eliminovalo, taky po nasazení tlumící gumy se to zabetonuje minimálně stranově a zůstane tam jenom pohyb dolů a nahoru daní oválným otvorem viz snímek. Nečekám že by ty pevnostní šrouby byly jiné takže přesně tohle dilema budu řešit. Esteticky jsou nerezy OK, na druhou stranu to pak stejně nastříkám nebo natřu Humbrolkou. Když už, musel bych je vyměnit všechny aby pak neměl jeden list / čep jiné vlastnosti.
Lícované šrouby se seženou, bohužel až od průměru 6mm se závitem 5mm, to je mi k ničemu. Rozdíl dvě desetiny milimetru by vyřešilo něco jako alobal ale ten se shrne. Nebo to stříknout nějakou pevnější barvou podobně jako jsem vyzrál na vůli v kameni pětilisté hlavy. Uvidím až šrouby dorazí.
Ovládací hák jsem při sestavení zajišťoval Loctitem, nalepil jsem na něj i horní hliníkovou trubičku zasunutou přes vršek kovové posouvané hokejky se závitem, ten by hliníkové futro rychle odrovnal. I když jsem se snažil s Loctitem šetřit, zřejmě se mi nepozorovaně dostala kapka přímo do oblasti mosazného futra přes šroub a pravoúhlý profil s drážkou který jezdí v hliníkových vodítkách. Jak to zatuhlo tak pár hodin po sestavení jsem to sice ještě "rozchodil" ale problém se opakoval a dnes už bylo jasné že pokud to nerozeberu a nezjistím kde je problém, servo odpálím.
Po dokonalém vyčištění a sestavení jsem to rovnou opatřil mazacím tukem T-SP4 který se osvědčil i u předchozích strojků. Teď to konečně chodí dobře.
[Youtube]https://www.youtube.com/shorts/pDtCqrH-gCg[/Youtube]
V Hornbachu jsem viděl nerezové šrouby 5x40, víceméně totéž co dorazí v pevnostní verzi DN912 asi zítra. Nedočkavost jestli to bude fungovat, 40 korun s možností vrácení protože to není na váhu. Žádný zázrak protože originální šrouby jsou tzv. Lícované tj. mají přesně průměr 5mm - konkrétně 5,05mm. Tyhle nerezy mají dřík 4,85mm a i když to s nimi funguje, pokud se tam nedá tlumící guma, čep má vakl. Odstředivou silou by se to zřejmě eliminovalo, taky po nasazení tlumící gumy se to zabetonuje minimálně stranově a zůstane tam jenom pohyb dolů a nahoru daní oválným otvorem viz snímek. Nečekám že by ty pevnostní šrouby byly jiné takže přesně tohle dilema budu řešit. Esteticky jsou nerezy OK, na druhou stranu to pak stejně nastříkám nebo natřu Humbrolkou. Když už, musel bych je vyměnit všechny aby pak neměl jeden list / čep jiné vlastnosti.
Lícované šrouby se seženou, bohužel až od průměru 6mm se závitem 5mm, to je mi k ničemu. Rozdíl dvě desetiny milimetru by vyřešilo něco jako alobal ale ten se shrne. Nebo to stříknout nějakou pevnější barvou podobně jako jsem vyzrál na vůli v kameni pětilisté hlavy. Uvidím až šrouby dorazí.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo
Tak to udělalo pěkný kotrmelec. Pevnostní šrouby sice do PPL boxu dorazily ale neodpovídají nákresu, místo pevného dříku mají 25mm závitu až k hlavě = nepoužitelné. Nejenom že jsou tenké ale závit ještě zeslabuje materiál v místě kde ho musí být nejvíc.
Vrátil jsem se proto k nerezům, zkrátil je a ještě večer asi na 6x nastříkal osazené v dřevěné 10mm kulatině v akuvrtačce abych nenastříkal i její rychloupínací hlavu. Vzal jsem červenou barvu na brzdy v autě, ta má větší pevnost než klasický UNI Duplicolor. Večer mě ještě napadlo dát tam místo barvy proužek hliníkového alobalu, vyzkoušel jsem jich asi osm a postupně se dostal na skutečně minimální vůli, na druhou stranu list, který váží cca 125gramů má při 1460 až 1750 otáčkách mnohem větší energii a hliník by se mohl jak mi psal Pavel vymačkat. Barva je asi o něco lepší.
Přes noc to vyschlo, s dalším šroubem který se moc nepovedl na délce jsem ale zjistil že když osazuju druhý a třetí šroub, konec toho předchozího to neumožňuje a samojistící matice M5 se tam nevejde ani omylem. Nezbylo než šrouby zkrátit z 29 na 27mm i s hlavou. To už jsme s Pavlem řešili jeho návrh bud vyrobit čepy z kalené 5mm kulatiny kde by se popustily plamenem konce na vyřezání závitu nebo použít tzv. kolík s tolerancí do plusu. Mezitím jsem šrouby zkrátil, akorát u prvního kde jsem použil čelní brusku ohřátím barva změkla a dostal se tam otisk prstů. Nicméně sestavení se povedlo a teoreticky to mohlo letět.
Pak Pavel objevil originální šrouby v jednom německém obchodu, je tam v balení dokonce 6 kusů jako by počítali s tím že ten vnitřní imbus může při povolování odejít. Na opatrné zalepení a co nejkvalitnější imbus si dám tentokrát záležet
.
Během hodiny jsem je po nějaké komunikaci s obchodem protože nefungovalo moje VAT ID koupil, dorazí do pěti dnů..........
Tak to s těma nabarvenýma šroubama možná ani nepoletí.
Vrátil jsem se proto k nerezům, zkrátil je a ještě večer asi na 6x nastříkal osazené v dřevěné 10mm kulatině v akuvrtačce abych nenastříkal i její rychloupínací hlavu. Vzal jsem červenou barvu na brzdy v autě, ta má větší pevnost než klasický UNI Duplicolor. Večer mě ještě napadlo dát tam místo barvy proužek hliníkového alobalu, vyzkoušel jsem jich asi osm a postupně se dostal na skutečně minimální vůli, na druhou stranu list, který váží cca 125gramů má při 1460 až 1750 otáčkách mnohem větší energii a hliník by se mohl jak mi psal Pavel vymačkat. Barva je asi o něco lepší.
Přes noc to vyschlo, s dalším šroubem který se moc nepovedl na délce jsem ale zjistil že když osazuju druhý a třetí šroub, konec toho předchozího to neumožňuje a samojistící matice M5 se tam nevejde ani omylem. Nezbylo než šrouby zkrátit z 29 na 27mm i s hlavou. To už jsme s Pavlem řešili jeho návrh bud vyrobit čepy z kalené 5mm kulatiny kde by se popustily plamenem konce na vyřezání závitu nebo použít tzv. kolík s tolerancí do plusu. Mezitím jsem šrouby zkrátil, akorát u prvního kde jsem použil čelní brusku ohřátím barva změkla a dostal se tam otisk prstů. Nicméně sestavení se povedlo a teoreticky to mohlo letět.
Pak Pavel objevil originální šrouby v jednom německém obchodu, je tam v balení dokonce 6 kusů jako by počítali s tím že ten vnitřní imbus může při povolování odejít. Na opatrné zalepení a co nejkvalitnější imbus si dám tentokrát záležet
Během hodiny jsem je po nějaké komunikaci s obchodem protože nefungovalo moje VAT ID koupil, dorazí do pěti dnů..........
Tak to s těma nabarvenýma šroubama možná ani nepoletí.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo
Mechanika s opraveným třílistem v pohodě. Mezi souměrným laminátem 570mm MSC ( na snímku ) a polosouměrným uhlíkem 600mm Helitec je na obrovský výkonnostní rozdíl. Lítá to dobře, proti Hughesům je těžší udržet se na místě při trefování rámečku s bambi vakem. Ale je tam Demon a nikoliv VBar, jestli to je zrovna tím si tvrdit netroufám.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo
Dnes konečně zase na vodě s bambi vakem, chybělo mi to asi nejvíc ze všeho. Na Lochkov jsem ani nejel, zkoušel jsem objet tři nová místa jihozápadně na kraji Prahy, třeba Tachlovice. Nic z toho nevyšlo, mraky koupajících, hodně rybářů. Tak jsem se vrátil na místo u Hostivice kde jsem bambi vak testoval úplně poprvé a taky ho tam jednou utopil. Nemám na to zrovna nejlepší vzpomínky, plné prsačky mě mohli způsobit něco mnohem horšího než utopený mobil. Od té doby jsem se tam párkrát stavoval, snad jednou i lítal ale většinou tam byla hodně špinavá voda s naplaveninou u břehu. Dnes mnohem lepší, akorát jsem musel počkat deset minut až skončí vodní aport na gumovou kachnu jednoho krásného loveckého psa.
Nový ovládací systém na jedničku, celkem šest startů a jednou jsem to přehnal s klesáním takže byl podvozek ve vodě, možná i půlka nebo celé ovládání bambi vaku na podvěsu. Je to namazané, byl to mžik a všechno OK. Natočil jsem z toho jedno video, třílist a Demon letí pěkně. Akorát to má zatím bez trupu menší váhu, do žlutých obalů jsem hřeby na dovážení nedával. Rozdíl váhy byl vidět hlavně proti R503 Maďarské Policie, ta letěla hned vzápětí a dám to i se dvěma videi do vlákna Hughesů.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-neMx4KsZcM[/youtube]
Nový ovládací systém na jedničku, celkem šest startů a jednou jsem to přehnal s klesáním takže byl podvozek ve vodě, možná i půlka nebo celé ovládání bambi vaku na podvěsu. Je to namazané, byl to mžik a všechno OK. Natočil jsem z toho jedno video, třílist a Demon letí pěkně. Akorát to má zatím bez trupu menší váhu, do žlutých obalů jsem hřeby na dovážení nedával. Rozdíl váhy byl vidět hlavně proti R503 Maďarské Policie, ta letěla hned vzápětí a dám to i se dvěma videi do vlákna Hughesů.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-neMx4KsZcM[/youtube]
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo
Lehká příprava na stavbu někdy v lednu, pozice mechaniky v trupu. Jsou dvě varianty.
1/ nechat mechaniku dole jako Pavel = s minimem problémů, pokud bych trval na maketové výšce rotoru, který je na 1,8 až 1,9 násobku výšky hrbu vepředu tak by to znamenalo nechat vyrobit prodlouženou hřídel a delší táhla na gripy. Kompenzátor by vidět téměř nebyl, heli by postrádala opticky desku cykliky, která je ale vizuálně charakteristická. Vypadalo by to trochu jako hybrid AS350 a Bell Jet Ranger
. Tahle varianta bohužel znamená vyříznout ve dně velký otvor kudy se vloží a upevní odhazovací systém s ovládáním bambi vaku, navíc i v bočnicích mechaniky bude potřeba zasáhnout řezáním. Detailně už jsem to neměřil, vypadá to na variantu č.2.
2/ podložit naopak mechaniku rovnou o 43mm čímž vznikne luxusní prostor pro ovládání bambivaku které se zabuduje shora ještě před vložením mechaniky, ideální stav. Mechanika bude naopak hodně nahoře, deska cykliky bude vidět skoro celá a ve visu nebo pozitivním kolektivu bude v pozici jakou má předloha. Rotor vychází 65mm nad vršek trupu ( hrbu ), při zohlednění výpočtů podle řady snímků je to pořád ještě o kousek míň ale dělat novou hřídel kvůli sedmi až devíti milimetrům už mi přijde trochu příliš nároků a nákladů, to se téměř nepozná.
V první variantě se vystačí s kulatým otvorem pro hřídel a otáčející se táhla na gripy, v druhé už se musí vytvořit prořezy pro pohyb kloubků táhel servo - deska cykliky a vzadu bude vidět hliníkové ALU vodítko prodloužené osky výškovky. Stykový lem trupu a přední kabiny se bude taky lehce upravovat aby se táhla a páky serv ničeho nedotýkaly.
Prodloužení trubky na vrtulku s kardanem vychází asi o 13-14mm, Pavel nastavoval 20mm což je trochu zvláštní.
Hlava musí projít jako celek úplně novou povrchovou úpravou, základ na kov ve spreji z Hornbachu a světle šedá která je asi i příliš silná vrstva moc nedrží a sebemenší kontakt s něčím pevnějším nebo navzájem způsobuje odskakování celé vrstvy. Asi bude lepší nějaká syntetika a třeba i retušovacím štětcem, vše co schne velmi pomalu se dá dobře rozpracovat.
1/ nechat mechaniku dole jako Pavel = s minimem problémů, pokud bych trval na maketové výšce rotoru, který je na 1,8 až 1,9 násobku výšky hrbu vepředu tak by to znamenalo nechat vyrobit prodlouženou hřídel a delší táhla na gripy. Kompenzátor by vidět téměř nebyl, heli by postrádala opticky desku cykliky, která je ale vizuálně charakteristická. Vypadalo by to trochu jako hybrid AS350 a Bell Jet Ranger
2/ podložit naopak mechaniku rovnou o 43mm čímž vznikne luxusní prostor pro ovládání bambivaku které se zabuduje shora ještě před vložením mechaniky, ideální stav. Mechanika bude naopak hodně nahoře, deska cykliky bude vidět skoro celá a ve visu nebo pozitivním kolektivu bude v pozici jakou má předloha. Rotor vychází 65mm nad vršek trupu ( hrbu ), při zohlednění výpočtů podle řady snímků je to pořád ještě o kousek míň ale dělat novou hřídel kvůli sedmi až devíti milimetrům už mi přijde trochu příliš nároků a nákladů, to se téměř nepozná.
V první variantě se vystačí s kulatým otvorem pro hřídel a otáčející se táhla na gripy, v druhé už se musí vytvořit prořezy pro pohyb kloubků táhel servo - deska cykliky a vzadu bude vidět hliníkové ALU vodítko prodloužené osky výškovky. Stykový lem trupu a přední kabiny se bude taky lehce upravovat aby se táhla a páky serv ničeho nedotýkaly.
Prodloužení trubky na vrtulku s kardanem vychází asi o 13-14mm, Pavel nastavoval 20mm což je trochu zvláštní.
Hlava musí projít jako celek úplně novou povrchovou úpravou, základ na kov ve spreji z Hornbachu a světle šedá která je asi i příliš silná vrstva moc nedrží a sebemenší kontakt s něčím pevnějším nebo navzájem způsobuje odskakování celé vrstvy. Asi bude lepší nějaká syntetika a třeba i retušovacím štětcem, vše co schne velmi pomalu se dá dobře rozpracovat.
Naposledy upravil(a) Relax dne pát 10.11.2023 0:34, celkem upraveno 3 x.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo
Helitec zřejmě obnovuje výrobu a export, dnes mi po roce odpověděl Kai Rathman že listy 600/43 ( máme s Pavlem 600/53 jsou k dispozici.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo
S DC odloženou tak aby to imitovalo vztlak pro visení až let. Víceméně to dost odpovídá předloze i když to postrádá rozměrově charakteristickou subtilnost. Možná to zlepší kompletně šedý nátěr.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo
Jediné co by stálo za vyzkoušení za letu ještě před zabudováním do trupu je prodloužení kardanu a trubky o těch 14mm. Už jsem to řešil, poslední varianta byla spojka pro dva kusy. Ještě to znova proberu s Pavlem ale možná u toho zůstanu.
Dne jsem rozebral poškozený kardan. Uhlíkovým kotoučkem na mikrofrézce jsem ho podélně a proti sobě nařízl, více směrem ke středu abych viděl kdy už jsem skrz a pokračoval ke konci který tak poškodím minimálně. Celkem se to povedlo.
Kardan je OUT 8mm a i když jsem to bohužel neměřil před rozborkou ( můžu změřit jakýkoliv další ), přišlo mi, že se nepatrně rozšiřuje. Ta vyndaná koncovka s křížem má vnější průměr taky 8mm ale to co leze do kardanu je 7mm. Je to vroubkované, není to závit. Otisk na naříznutém a lehce rozevřeném kardanu ukazuje že je to zřejmě nalisované a silně stisknuté ( asi ještě před lakováním ). Trubička kardanu má stěnu cca 0,5mm, když tam chci koncovku zasunout bez úprav tak ani náhodou.
Nalisovat to tak abych kardan neohnul a tím nezničil si netroufám, otvor v kardanu musím zvětšit nebo by se musela dát koncovka do soustruhu a lehounce stáhnout na vnějším průměru, pak to zalepit a zajistit dvěma čepy napříč a skrz naskrz.
První pokud odvrtat to 7mm vrtákem byl fiasko. Kardan byl sice ve váze ve svěráku ale vrtačka v ruce, to je na betla. Samozřejmě to v ose úplně nebylo, na kardanu bylo vidět místo kde by šel vrták po dalším centimetru skrz.
Odřízl jsem 30mm a znova, tentokrát napřed půlkulaté a kulaté pilníky. Bylo by to na dlouho a vzniká mírný kónus. Skončilo by to tak že abych to odpiloval i uvnitř tak že se tam koncovka zasune celý, kraj se bude viklat a zalepit to dokonale rovně je loterie. Nicméně s vrtákem už se to chytilo líp a koncovka šla nasadit jenomže pořád nebyla už od oka dokonale rovně. Když to bude sebe míň šmajdat, jsou z toho vibrace jako hrom.
Přijde mi jednodušší rozříznout 700 kardan s origo koncema, zkrátit oba konce na finální délku a zalepit je do trubičky - spojky vyrobené před časem. Pro jistotu ještě dva a dva zalepené čepy ( nobo šroubky M2 ) křížem. Trubička spojka musí být 8mm IN, k sesazení bylo tehdy potřeba jemně odbrousit černý lak na kardanu. Myslím že touhle metodou vzniknu určitě mnohem rovnější finální kardan který nebude vibrovat.
Už si nepamatuju kolik ložisek jsem tam dal ale jedno to nebude, tři taky ne. Pokud jsou dvě tak bych dal spojku přesně doprostřed. I když, možná by bylo lepší mít jí blíž jednoho z ložisek nebo před jeden z konců aby nebyla v dlouhém úseku.
Takže buď tohle nebo soustruh na zmenšení vyndaného konce kardanu.
Podle fotek mi došlo že celková výška hlavy nad trupem ještě významně naroste o mohutný klobouk takže to bude cajk.
Dne jsem rozebral poškozený kardan. Uhlíkovým kotoučkem na mikrofrézce jsem ho podélně a proti sobě nařízl, více směrem ke středu abych viděl kdy už jsem skrz a pokračoval ke konci který tak poškodím minimálně. Celkem se to povedlo.
Kardan je OUT 8mm a i když jsem to bohužel neměřil před rozborkou ( můžu změřit jakýkoliv další ), přišlo mi, že se nepatrně rozšiřuje. Ta vyndaná koncovka s křížem má vnější průměr taky 8mm ale to co leze do kardanu je 7mm. Je to vroubkované, není to závit. Otisk na naříznutém a lehce rozevřeném kardanu ukazuje že je to zřejmě nalisované a silně stisknuté ( asi ještě před lakováním ). Trubička kardanu má stěnu cca 0,5mm, když tam chci koncovku zasunout bez úprav tak ani náhodou.
Nalisovat to tak abych kardan neohnul a tím nezničil si netroufám, otvor v kardanu musím zvětšit nebo by se musela dát koncovka do soustruhu a lehounce stáhnout na vnějším průměru, pak to zalepit a zajistit dvěma čepy napříč a skrz naskrz.
První pokud odvrtat to 7mm vrtákem byl fiasko. Kardan byl sice ve váze ve svěráku ale vrtačka v ruce, to je na betla. Samozřejmě to v ose úplně nebylo, na kardanu bylo vidět místo kde by šel vrták po dalším centimetru skrz.
Odřízl jsem 30mm a znova, tentokrát napřed půlkulaté a kulaté pilníky. Bylo by to na dlouho a vzniká mírný kónus. Skončilo by to tak že abych to odpiloval i uvnitř tak že se tam koncovka zasune celý, kraj se bude viklat a zalepit to dokonale rovně je loterie. Nicméně s vrtákem už se to chytilo líp a koncovka šla nasadit jenomže pořád nebyla už od oka dokonale rovně. Když to bude sebe míň šmajdat, jsou z toho vibrace jako hrom.
Přijde mi jednodušší rozříznout 700 kardan s origo koncema, zkrátit oba konce na finální délku a zalepit je do trubičky - spojky vyrobené před časem. Pro jistotu ještě dva a dva zalepené čepy ( nobo šroubky M2 ) křížem. Trubička spojka musí být 8mm IN, k sesazení bylo tehdy potřeba jemně odbrousit černý lak na kardanu. Myslím že touhle metodou vzniknu určitě mnohem rovnější finální kardan který nebude vibrovat.
Už si nepamatuju kolik ložisek jsem tam dal ale jedno to nebude, tři taky ne. Pokud jsou dvě tak bych dal spojku přesně doprostřed. I když, možná by bylo lepší mít jí blíž jednoho z ložisek nebo před jeden z konců aby nebyla v dlouhém úseku.
Takže buď tohle nebo soustruh na zmenšení vyndaného konce kardanu.
Podle fotek mi došlo že celková výška hlavy nad trupem ještě významně naroste o mohutný klobouk takže to bude cajk.
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo
Hotovo, sestaveno, krátké letové klima okno jsem dnes propásl tak už to teď nepoletí.
Pavel stočil koncovku v kleštině na soustruhu tak aby šla mírnou silou zasunout s Loctitem do zkrácené trubičky kardanu. Plus čep šroubek M2. Sedmistovkový kardan má manžety takže ložiska se vkládají při výrobě předem, pak už je sundat nelze, moje úprava to změnila a menší koncovka to umožňuje. Dal jsem dvě ložiska na třetiny délky.
Krátký podélný zámek v trubce Pavel frézou prodloužil, zbylo mi trubku zkrátit a vyvrtat otvor aretace zadního domku vrtulky. Věřil jsem tomu že ten originální - byť lehce oválný na výšku ( ???!!! ) mají přesně tak jsem se prodloužil osu a otvor vyvrtal. Chyba, po sestavení nebyly gripy svisle ale lehounce našikmo takže pilník a další ovál.... Musí to být pořádně dotažené, snad to bude v pohodě.
Trochu problém a nikoliv poprvé je táhlo servo - smykátko. Měl jsem strunu, vyřizl závity M2, tentokrát bet ohřátí plamenem tak očko i s olejem povrzávalo. Jenomže nové kloubky jsem tam natočil v pohodě i bez kleští na držení struny, to jde u originálního možná první dvě otáčky max. Důvod - originál má sice takřka stejný průměr struny ( 1,95 vs 1,96 ) ale závit je 2,11 kdežto já jsem po řezání na 1,90. Napadlo mě použít Loctite, pak jsem si vybavil že jsem to řešil před pár lety a tenhle nápad mi rozmluvil tuším 00Ja z Plzně s varováním, že Loctite dokáže poškodit nebo neleptat plastové díly . Když nic jiného tak koupím novo strunu a udělám jí o 5-6mm delší aby nebyl závit v kloubkách 5-6mm ale třeba 8-9.
Stran výšky rotoru jsem to znova měřil, prošel další fotky a není to cajk jak jsem psal. Když už jsem se odhodlal poslat mechaniku nahoru skrz otvory pro táhla od serv které by tam jinak nebyly, proč to neudělat úplně přesně a zůstat před cílovou páskou. Kromě jediné fotky ( zelenobílá US Sheriff ) kde je poměr výške hrbu vepředu a vršku po rovinu rotoru nepochopitelných 1 : 1 je to u všech dalších v poměru 1,75 až 2 : 1, nejvíc jich je 1,9 : 1 včetně strojů HELIBERNINA který stavím ( zatím beze změny ). Tím pádem musím jít ještě 11 mm nahoru, mechanika podložená o 44mm je na maximu takže nechám přece jenom vyrobit delší hlavním hřídel. Tím bych se dostal z 65mm nad trupem na 76mm.
Pavel by to taky radši proletěl před montáží do trupu, teď to nejde ale stačí na jaře až bude i hřídel, nová delší táhla od serv a to prodloužení trubky s kardanem a táhle, prostě všechno najednou. Trup budu normálně stavět až do finální podoby.
Nýty si ještě vyzkouším jestli nehrozí že by se mi potom odchlipovaly folie z nichž budou barevné pruhy a polepy, v takovém případě bych se na ně vykašlal a ušetřil si pár dní otravné nekonečné práce kdy navíc stejně nemám dokonalé výkresy a dělal bych to podle několika fotek použitelných detailů plus "bezbřehá fantazie"
.
Teď hlavně vymyslet upevnění batere aby se schovala v kokpitu podobně jakom u Pavla. A k tomu někam napasovat 2S.....
Pavel stočil koncovku v kleštině na soustruhu tak aby šla mírnou silou zasunout s Loctitem do zkrácené trubičky kardanu. Plus čep šroubek M2. Sedmistovkový kardan má manžety takže ložiska se vkládají při výrobě předem, pak už je sundat nelze, moje úprava to změnila a menší koncovka to umožňuje. Dal jsem dvě ložiska na třetiny délky.
Krátký podélný zámek v trubce Pavel frézou prodloužil, zbylo mi trubku zkrátit a vyvrtat otvor aretace zadního domku vrtulky. Věřil jsem tomu že ten originální - byť lehce oválný na výšku ( ???!!! ) mají přesně tak jsem se prodloužil osu a otvor vyvrtal. Chyba, po sestavení nebyly gripy svisle ale lehounce našikmo takže pilník a další ovál.... Musí to být pořádně dotažené, snad to bude v pohodě.
Trochu problém a nikoliv poprvé je táhlo servo - smykátko. Měl jsem strunu, vyřizl závity M2, tentokrát bet ohřátí plamenem tak očko i s olejem povrzávalo. Jenomže nové kloubky jsem tam natočil v pohodě i bez kleští na držení struny, to jde u originálního možná první dvě otáčky max. Důvod - originál má sice takřka stejný průměr struny ( 1,95 vs 1,96 ) ale závit je 2,11 kdežto já jsem po řezání na 1,90. Napadlo mě použít Loctite, pak jsem si vybavil že jsem to řešil před pár lety a tenhle nápad mi rozmluvil tuším 00Ja z Plzně s varováním, že Loctite dokáže poškodit nebo neleptat plastové díly . Když nic jiného tak koupím novo strunu a udělám jí o 5-6mm delší aby nebyl závit v kloubkách 5-6mm ale třeba 8-9.
Stran výšky rotoru jsem to znova měřil, prošel další fotky a není to cajk jak jsem psal. Když už jsem se odhodlal poslat mechaniku nahoru skrz otvory pro táhla od serv které by tam jinak nebyly, proč to neudělat úplně přesně a zůstat před cílovou páskou. Kromě jediné fotky ( zelenobílá US Sheriff ) kde je poměr výške hrbu vepředu a vršku po rovinu rotoru nepochopitelných 1 : 1 je to u všech dalších v poměru 1,75 až 2 : 1, nejvíc jich je 1,9 : 1 včetně strojů HELIBERNINA který stavím ( zatím beze změny ). Tím pádem musím jít ještě 11 mm nahoru, mechanika podložená o 44mm je na maximu takže nechám přece jenom vyrobit delší hlavním hřídel. Tím bych se dostal z 65mm nad trupem na 76mm.
Pavel by to taky radši proletěl před montáží do trupu, teď to nejde ale stačí na jaře až bude i hřídel, nová delší táhla od serv a to prodloužení trubky s kardanem a táhle, prostě všechno najednou. Trup budu normálně stavět až do finální podoby.
Nýty si ještě vyzkouším jestli nehrozí že by se mi potom odchlipovaly folie z nichž budou barevné pruhy a polepy, v takovém případě bych se na ně vykašlal a ušetřil si pár dní otravné nekonečné práce kdy navíc stejně nemám dokonalé výkresy a dělal bych to podle několika fotek použitelných detailů plus "bezbřehá fantazie"
Teď hlavně vymyslet upevnění batere aby se schovala v kokpitu podobně jakom u Pavla. A k tomu někam napasovat 2S.....
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
http://relax450.rajce.idnes.cz
- JirkaA
- Příspěvky: 6950
- Registrován: ned 17.08.2008 0:00
- Bydliště: Moravský kras ČR
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mechanika TREX550/600 v trupu AS350 Funkey od Jettech Mo
K tomu laku na hliník - 1. musíš to dokonale odmastit (sprej na brzdy), 2. použij reaktivní základovou barvu na lehké kovy a nech ji pořádně vyschnout před další vrstvou (je to přesně takový ten zelený sajrajt, co je vidět na duralových dílech letadel ve výrobě).
OK2WY