Stránka 5 z 35

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 27.08.2015 9:48
od zdzd
Frostmann píše:Zakon som dal k prestudovaniu mojmu firemnemu pravnikovi a ten sa jednoznacne vyjadril, ze vymozitelnost tohoto zakona v praxi je takmer nulova. Okrem toho kontrolu by musel vykonavat niekto, kto ma skusenosti s modelarinou a mat kalibrovane zariadenia, ktore su schopne zmeriat vysku a vzdialenost od radia k modelu. Samozrejma vieme, ze take prostriedky nik na slovensku nema, takze predpokladam, ze to bude iba hon na carodejnice aby nasli resp. odchytili niekoho z koho sa budu snazit spravit exeplarny priklad a potrestat ho v najvyssej moznej sadzbe. Klasicky psychonatlak a tym odstrasit ostatnych. Jediny bod, ktory je urcite vymozitelny je let v noci. Avsak tiez som si nie isty ako a hlavne kto ma bude nahanat niekde v kopcoch. Tymto samozrejme nechcem nikoho nabadat k porusovaniu pravidiel a zakonov. Kazdy by mal mat ako taku sebareflexiu a rozoznat co uz prestrelil. Hlavne teda davat bacha na ludi a mat poistku pre sposobnu pripadnu skodu. O ludoch, ktori lietaju pri letiskach a davaju to este na net tym len odkazujem aby zazili ten strach ked musi lietadlo nudzovo pristat (nehovorim o dohodnutych letoch na malych letiskach, ale o blaznoch na medzinarodych letiskach)

Toto je moj subjektivny nazor.


Nic kalibrovaného nepotřebuje - pokud někdo dá na net záznam jak se motá kolem letiště v úrovni letadel, napráskal se kompletně sám...

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 27.08.2015 9:59
od Amper
Frostmann píše:Kazdy by mal mat ako taku sebareflexiu a rozoznat co uz prestrelil. Hlavne teda davat bacha na ludi a mat poistku pre sposobnu pripadnu skodu. O ludoch, ktori lietaju pri letiskach a davaju to este na net tym len odkazujem aby zazili ten strach ked musi lietadlo nudzovo pristat (nehovorim o dohodnutych letoch na malych letiskach, ale o blaznoch na medzinarodych letiskach)

Toto je moj subjektivny nazor.


Doufat v sebereflexi je krasne ale bohuzel marne.

Viz nedavna diskuse ve forme "Prodal jsem vsechna letadla protoze s nima musim jezdit na letiste. Ted litam s copterem z balkonu na panelaku abych se podival lidem co bydli v domech na zahradu".

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 27.08.2015 10:18
od PeePoTN
- ani polícia pištoľové laserové radary?
- nemerajú oni náhodou okrem rýchlosti aj vzdialenosť k cieľu?


Tak potom vytiahnem aj Slipso a nech mi aj rýchlosť namerajú :D

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 27.08.2015 10:57
od mior
Skúsim ísť na to postupne:

mmaki píše:...Len mi druhy den nejde do hlavy ako je mozne ze v parlamente nieco take prijmu, ak to neprediskutuju s prislusnymi uradmi, trebarz ZMOS a UAVAS. Toto je chore

Práveže to nie je zákon, ale Rozhodnutie, a to sa v parlamente (a ani inde) prejednávať nemusí! To je na našich zákonoch to "krásne", že sa príjme neurčitý zákon, kde sa v nejakom článku uvedie, že podrobnosti budú špecifikované Vyhláškou alebo Nariadením. No a to už nikto z parlamentu neovplyvní, lebo o tom nevie...

automet píše:... také prostriedky nik na slovensku nemá....

- ani polícia pištoľové laserové radary?
- nemerajú oni náhodou okrem rýchlosti aj vzdialenosť k cieľu?


Vzdialenosť k cieľu nie je to isté ako výška nad terénom. K tomu treba úplne iné zariadenie, ktoré okrem vzdialenosti objektu vo vzduchu vyráta uhol merania a od toho kolmicu voči výške terénu a ešte aj tú výšku terénu. Vôbec to nie je tak jednoduché...

i30 píše::? tak ja to zase tak čierne nevidím - prečítal som si to rozhodnutie ( nie som právnik ) a keď zoberiem do úvahy že sa bavíme o zariadeniach podľa Článku 2, body 1c, 1e, 1f ( voľné modely ma "neberú" ) tak vidím zásadné obmedzenia len pre lety v noci :cry: a vykonávanie leteckých prác.


Výška 120 metrov Ti nevadí? Asi nelietaš vetrone, inak by si mal iný názor

Frostmann píše:Zakon som dal k prestudovaniu mojmu firemnemu pravnikovi a ten sa jednoznacne vyjadril, ze vymozitelnost tohoto zakona v praxi je takmer nulova. ......
Klasicky psychonatlak a tym odstrasit ostatnych. Jediny bod, ktory je urcite vymozitelny je let v noci. Avsak tiez som si nie isty ako a hlavne kto ma bude nahanat niekde v kopcoch. Tymto samozrejme nechcem nikoho nabadat k porusovaniu pravidiel a zakonov. Kazdy by mal mat ako taku sebareflexiu...


Odpoveď použijem z iného príkladu:
V začiatkoch motorizmu používali policajti klasické ručičkové radary. Až keď niekoľko chytrákov ( hlupákov?) na súde prehlásilo, že nech im policajti dokážu, že išli tak rýchlo... čo sa stalo? Policajti museli zaviesť radary s kamerami a displejmi (o zákonnej certifikácii nehovoriac).
Ale zase niekoľko chytrákov (hlupákov?) prehlásilo, že oni to auto nešoférovali, to im ho niekto zobral z ulice, povozil sa a vrátil.... čo sa stalo?
Zaviedla sa objektívna zodpovednosť (neviem, je niečo také aj v Čechách?), takže za porušenie prepisov nezodpovedá vodič, ale majiteľ auta (v prípade riešenia priestupku zaslaním domov,nie na mieste).

A teraz to prevediem do modelárskej roviny:
Kto a ako komu dokáže, že ten model, ktorý namerali vo výške 121 metrov je môj?
A keď mi to dokážu (???), kto a ako komu dokáže, že ten model, ktorý namerali vo výške 121 metrov som práve v tom okamžiku riadil ja?

Nechcem ani ja teraz nikoho nahovárať na porušovanie predpisov, ale poznám také pekné príslovie:
"Ak s niekým nedokážeš výjsť, skús s ním vybehnúť..."

Povedzme si rovno, že práve kvôli nezodpovedným dronistom takéto Rozhodnutie vyšlo a dalo sa to čakať. Ale že niekto obmedzil aj iných, bez konzultácie je už nefér...

Stále mi chýba poznatok o sankciách za porušenie - pokuta, väzenie, useknutie hlavy?

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 27.08.2015 11:03
od Frostmann
nie, meraju len rychlost. (pistolove)
okrem toho nemozu pouzit ls zameranie ktory je dimenzovany na velke auto. skus volnym okom najst v 120 metroch vyskovych a 200 dlzkovych bieleho phantoma. K tomu ho este zameraj laserom. Neviem si to dost predstavit.

automet píše:... také prostriedky nik na slovensku nemá....

- ani polícia pištoľové laserové radary?
- nemerajú oni náhodou okrem rýchlosti aj vzdialenosť k cieľu?

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 27.08.2015 11:20
od TomasC
Souhlas. S vaničkou se vylilo i dítě. Teď je nějaká páka na NĚKTERÉ nezodpovědné piloty, ale postihlo to HLAVNĚ zodpovědné modeláře. A upřímně jsem si jist, že kdo létal nad městem, tak bude létat dál. Nelze uzákonit používání rozumu.

Ohledně měření výšky. V ČR je zákonem zakázáno "svítit laserem na letadla". Mohlo by dojít k oslnění.



V ČR je situace poněkud jiná. Máme v leteckém zákoně větu o modelech. Zároveň je Svaz Modelářů ČR účastníkem podobných debat na zákony a v podobných věcech vysvětluje "modelářský pohled" úředníkům.

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 27.08.2015 11:33
od mior
A ZMoS stále mlčí a spokojne spinká...

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 27.08.2015 11:37
od VTjr
Už počas čítania rozsiahlej debaty ohľadne Doplňku-X v ČR som "netrpezlivo" a s obavami očakával kedy "konečne" už aj na Slovensku také niečo vyjde. :roll: Samozrejme som predpokladal aj to, že len tupo preložia nejaké predpisy z iných štátov, ktoré samozrejme ešte viac sprísnia (ako to tu býva zvykom, aby sa populisticky zapáčili nevedomej verejnosti). Ale takúto "hrôzu", čo vyplodili, som naozaj nečakal. :x

Je to samozrejme katastrofa pre tých, čo prevádzkujú vetroňové kategórie. Navyše napr. pri F5J sa predsa výška meria priamo v modeli, zabavením ktorého sa dá aj dokázať presný jej priebeh.
Navyše pri poriadaní súťaží F5J parameter výšky je jedným zo vstupných dát výsledkovej listiny, takže nie je možné pred prípadným kontrolným orgánom poprieť, že sa nelietalo nad 120m. Keď sa vžijem do kože kontrolného orgánu, tak pri rozhodovaní kam by šiel na kontrolu ho iste napadnú skôr súťaže a masové modelárske akcie než aby naháňal jednotlivých modelárov po lúkach a kopcoch, ktorým by navyše sotva mohol niečo dokázať.
No a pristihnutý modelár aj so záznamom o výške letu dokáže argumentovať jedine tým, že o tom ako vysoko letí sa vždy dozvie až "ex post" a v danom okamihu (ak nemá telemetriu) vôbec nevie ako vysoko letí a môže to len odhadovať. To je predsa podobné ako keď idem na starom mopede bez tachometra, alebo na bicykli, prekročím max povolenú rýchlosť a aj keď ma namerajú, tak nemôžu dať pokutu, lebo nemôžu dokázať, že som ju porušil vedome. :wink:

Čo sa mňa týka, tak týmto prakticky legálne skončili všetky moje poletovania s elektro-bublinoletmi na lúke pri dedine (mestskej časti), kde bývam, lebo 1,5km nemá ani celá ta lúka a nikoho z úradníkov nezaujíma, že na viac ako 300m ten bublinolet už nevidím. Dá sa očakávať, že hocikto zo susedných domov by ma mohol udať a mal by som problém.

A ohľadne 120m výšky - nuž nelietam moc vetrone, ale s akrobatom dať 3 obrátky vývrtky, na to určite potrebujem začať o niečo vyššie. Takže sa to netýka len vetroňov. :!:

Ešte ma napadlo ako sú v zmysle tohto predpisu chápané upútané modely. Smiem s účkom lietať na dedinskom ihrisku?

Ja osobne s väčšinou ustanovení v tomto predpise nemám problém a považujem ich za rozumné. Ale tým nezmyselným by sa isto dalo predísť, keby sa úradníci "obťažovali" prediskutovať tento text s modelárskou obcou.
A dokonca si myslím, že sú aj veci, ktoré by sa naopak mohli sprísniť - to sa týka hlavne poistenia za spôsobené škody pre modely (povedzme od 2 do 20kg). Nemusela by to byť priamo povinnosť, ale skôr odporúčanie, ale hlavne by malo byť nariadené poisťovniam, aby povinne sprístupnili takýto produkt a v rozumnej cene ! Lebo dnes zodpovední modelári, keď prídu do hociktorej slovenskej poisťovne, tak na nich pozerajú ako teľa na nové vráta, že čo to vlastne chcú, prípadne ponúknu niečo, čo je nenormálne drahé. Nezostáva, než využívať služby zahraničních poisťovní.

Ale sme na Slovensku a tu sa už dlho ničomu nečudujem. :cry: Tento štát nie je pre občanov, ale pre politikov a úradníkov a mafiánov, ktorí ho vyciciavajú. V tomto ohľade sa obávam, že ani ZMoS nie je výnimkou a žije len sám pre seba a vyvolených modelárskych funkcionárov (rád by som sa mýlil).
Nikdy však nie je tak zle aby nemohlo byť horšie. Tomuto predpisu chýba do "dokonalosti" už len obmedzenie maximálnej rýchlosti ktorou sa môžu pohybovať modely. :mrgreen:

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 27.08.2015 11:42
od TomasC
upútaný model = šarkán = POHODA :D :D :D :D

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 27.08.2015 11:44
od automet
coro, samozrejme, že vzdialenosť, nerovná sa výška.
I tak si myslím, že by rád zase niekto preinvestoval XXX miliónov eur na zostrojenie týchto zariadení, hlavne ak by za to inkasoval príslušnú províziu...

Dalšia vec je, že nejakého vetroňa nebude problém zamerať, keď aj na youtube je XXX meraní rýchlosti pri dynamic soaringu s nejakými "pištoľami" a jedná sa často o viac ako 350 km/h.
Je to teda všetko fake???

Ten zákon podľa mňa nie je primárne o sankciách, ale o trestno-právnej zodpovednosti UŽ prebehnutého incidentu, aby sa nejaký múdry RC pilot nemohol hrať na ešte múdrejšieho, že však ja nič, ja muzikant, ja som nič neporušil, však to nie je nikde v zákone uvedené že sa to nemôže a pod., a čo nie je zakázané, je dovolené...
Viď banálne varovania na výrobkoch určených pre americký trh....

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 27.08.2015 11:46
od VTjr
TomasC píše:upútaný model = šarkan = POHODA :D :D :D :D

Často však má spaľovací motor = hluk = obťažovanie okolia => až taká pohoda to nie je. :roll:

Nie som zástanca totalitných režimov, ale musím skonštatovať: "Zlaté socialistické časy." :(

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 27.08.2015 11:50
od TomasC
Článok 1
(2) Toto rozhodnutie sa nevzťahuje na šarkany a neobsadené voľné balóny.2)


Pak není potřeba rozhodnutí dál číst.



A to nemluvím o tom, že i do účka je lepší elektrika. :D

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 27.08.2015 11:51
od ludicek
Chlapi, teraz už si neviem presne spomenúť: ako ďaleko možno lietať od vojenského letiska?

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 27.08.2015 12:06
od mior
automet píše:Ten zákon podľa mňa nie je primárne o sankciách, ale o trestno-právnej zodpovednosti UŽ prebehnutého incidentu, aby sa nejaký múdry RC pilot nemohol hrať na ešte múdrejšieho, že však ja nič, ja muzikant, ja som nič neporušil, však to nie je nikde v zákone uvedené že sa to nemôže a pod., a čo nie je zakázané, je dovolené...
Viď banálne varovania na výrobkoch určených pre americký trh....


Tiež to tak vidím...
Rozhodnutie muselo byť vydané, je mi to jasné a aj to chápem - ale má chyby!
A tiež si myslím, že bude skôr uplatňované až po incidente, čo všetko sa porušilo...
Takže by sme sa mohli tváriť, že si lietajme ako doteraz, ale až sa niečo stane, tak sa vytiahne Rozhodnutie a pôjde sa bod po bode...
Ale to predsa nie je správne!
Či?

P.S:
Napísal som ďalšie mejly rovno jednotlivým členom leteckomodelárskej sekcie ZMoSu...

Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon

Napsal: čtv 27.08.2015 12:22
od jozefbb
Podla mna aj z toho ako to bolo prezentovane v stv, bude sa to v prvom rade a dosledne uplatnovat voci dronom s kamerou , hlavne novinarskych, tu sa to da riesit ozaj rychlo , vyletis, kde mas povolenie . A kedze , v sucasnosti maju povolenie ludia uplne inej kategorie, co ozaj nebudu rizkovat kvoli nejakemu casu, aby niekomu nafotili trenky