ddano007 píše:Woito, daj, prosim, k tym Chinese Weights este nejake info, pripadne foto ...
OK, pokusím se být stručný, i když tento příspěvek bude asi poněkud dlouhý (sám takové nenávidím), tak se za to omlouvám.
Jestli se nebojíš, tak zkus tento pokus:
Vycvakni očko od ocasního serva, odmontuj hlavní listy, ale nech nasazenou vrtulku. A teď roztoč motor, vrtulka se bude točit. Nyní zkus rukou tahat a tlačit za táhlo (místo serva). Budeš velmi překvapený, jakou krutou sílu budeš muset vynaložit (odhadem několik kilogramů, je to fakt maso), neboť vrtulka má snahu se vracet do střední polohy - takže ocasní servo pracuje na pokraji sil, když má vychýlit vrtulku ze střední polohy. Žere pak určitě velký proud (nároky na BEC), opotřebovávají se mu převody, vše se extrémně mechanicky namáhá, servo je kvůli tomu určitě i pomalé, protože přemáhá velkou sílu. Tento pokus je velice působivý, ale pozor - poněkud nebezpečný. Ruku na táhlu máš proti roztočené vrtulce a hlavně POZOR!!! Při tom vychylování vrtulky se helikoptéra snaží otáčet (bočit), takže je třeba ji dobře držet. Ale na 450L Dominátorovi jsem si to troufnul. Na 500 nevím - trochu bych se bál (asi by se mi udělal proužek v trenkách).
Tak to byl úvod, a teď k těm Chinese Weights:...
V podstatě jde o to, že když přidáš na gripy "vhodná" závažíčka, mimo rovinu otáčení, tak ta závažíčka při rotaci vrtulky se svojí silou snaží vrtulku vychýlit do krajních poloh (tedy opačně než o co se snaží vrtulka, která naopak svou silou se snaží srovnat na 0°výchylku). Čím těžší závažíčka a čím jsou dále od roviny otáčení, tím větší silou působí. No a pokud se ti podaří vyladit hmotnost závažíček, tak síla na tom táhle při vychylování vrtulky je téměř nulová. Na tom Dominátorovi se mi to podařilo tak, že táhlo lehce tahám dvěma prsty. A to jsem to nijak zvlášť neladil. Dal jsem závažíčka na jednu stranu, bylo to o dost lepší, tak jsem stejně těžká dal na druhou stranu (správně by na obou stranách gripu měa být stejná), no a najednou to začalo jít zlehka, tak jsem to tak už nechal a dále nelaboroval. Pokud bys dal příliš těžká, tak vrtulka by měla snahu sklouzávat do krajních poloh a zase by se muselo servo snažit. Pak jsem udělal pokusný let a opravdu jsem užasnul - ocas držel MNOHEM lépe než předtím, v podstatě jako kdyby byl na kolejích, vlastně i při prudkém pumpování kolektivem se ani nehne. Tenhle efekt přičítám tomu, že servo se při odlehčení sil podstatně zrychlilo.
Takže asi tak... Ještě dávám fotku pokusného Dominátora. Dodám, že použitá závažíčka mají hmotnost každé cca 0,6g. Na jedné straně jsou to kuličky z kuláku+hlavičky šroubů M2, na druhé straně jsou to matky M2+pojistné matky M3, spájené stříbrem.
No takže tak... kdybyste někdo odladil závažíčka pro Goblina 500, dejte vědět. Je třeba znát hmotnost nebo přesně z čeho jsou udělaná, a vzdálenost, takže nejlépe fotku.
FAKT TO STOJÍ ZA TO!!! Je to krásné řešení, čistě mechanické, bezporuchové, a odehraje se to přímo v materiálu gripů, tj. ven z gripu už žádné síly nevedou.

A je to téměř zadarmo, je třeba pouze sehnat delší pevnostní šrouby se správně dlouhou válcovou částí.
Edit: Právě dokončuji novou heli, sehnal jsem správné šrouby z oceli 12.9, takže je to jasné. Ještě musím objednat motor a jakmile dorazí (příští týden), bodu testovat závažíčka. Dám vědět.