Stránka 4 z 6

Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?

Napsal: čtv 21.06.2012 21:21
od veka1
jyrry píše:
veka1 píše:......Možná to pár lidem pomůže, když budou někdy pátrat po technologických postupech jak opravit ,nebo i konstrukčně vyřešit něco porouchaného na svém modelu. .....

Tak mi porad, co s timhle ... http://www.jyrry.cbcnet.cz/grafika/Mossie_crash.jpg ;-)


Jirko , část toho vlákna ( oprava křídla ) bude prakticky poslední článek o opravách kompozitových modelů pro RCM.
Od roku 2010 jsem pro toto periodikum napsal asi 11 článků ( seriálů) věnovaných opravám laminátových letadel.
Protože pan šefredaktor si už přeje i něco z oblasti oprav klasických konstrukcí, musím nejdříve něco dřevěného spáchat, říznout tím o matičku zemi a pak napsat ,jak to jde opravit.. prostě kdo si počká,ten se dočká :wink:

Před cca 14dny se u mě objevil jeden z možných dřevokandidátů na nový seriál... měl jsem tu čest vidět dělící akt na vlastní kukadla.
Možná nakonec ani nebudu muset nic stavět a následně tím třískat o zem.Mám dobré kamarády,kteří mě předzásobí vhodným materiálem pro další cyklus dřevočlánků :lol:
cap _ defektace001.jpg


PS. jak se opravuje žbrdlinkový model by ti mohl zdokumentovat LV ... vzpomeň ,jak dal před časem dokupy svoji ,po celém letišti rozprsklou, Katanu.

veka1

Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?

Napsal: pát 22.06.2012 1:35
od veka1
Tak jsem odpoledne trošku laminoval.
Náběžnou hranu křídla jsem polepil papírovou páskou (už se mi občas třesou ruce ,tož aby L285 nebyla namatlaná po celém povrchu křídla) a ohraničenou plochu natřel natuženou pryskyřicí, zahuštěnou Aerosilem ( bílé saze,neboli koloidní SiO2). "Zahuštěnka" omezí na minimum odchlipování skelné tkaniny ,přehlé přes relativně ostrou náběžnou hranu.
Výztužné pásky,různé šířky,jsem nakrájel z nasycené tkaniny , rozprostřené na napnuté potravinářské folii a naskládal je na sebe. Následně jsem "sestavu " přes folii přihladil k náběžné hraně a folii ještě za mokra odstranil.
arzenal_oprava040.JPG

Uhlíkem a kousky skla ( vše krájené pod 45st) jsem přelaminoval opravený "chladič".
arzenal_oprava041.JPG

Původně jsem chtěl opravenou část křídla opět potáhnout papírem,ale časový pres a línost zvítězili.
Tak se stalo ,že na každé polovině celopapírového křídla je uprostřed "laminátový ostrov". :wink: Ten jsem vytvořil pomocí velůrového válečku ( krátký 4mm vlas) ,ze tří důkladně prosycených vrstev skelné tkaniny 50g/m2, které jsou v oblasti náběžné hrany přeložené přes sebe a odskákané (spodní pásy v různé vzdálenosti od náběžky přesahují na horní stranu křídla a opačně) .
Tak jsem v opravovaném úseku dosáhl přibližně stejnou tuhost i pevnost potahu, jakou má dvojitá vrstva balícího papíru , použitá na nepoškozeném zbytku křídla.
arzenal_oprava042.jpg


veka1

Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?

Napsal: pát 22.06.2012 6:58
od robotmz
sa nestačím diviť 8O

Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?

Napsal: pát 22.06.2012 7:38
od JardaRůžička
Teda - ten nápis TOTAL na tom dřevěňáku je na místě...

Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?

Napsal: pát 22.06.2012 7:59
od LV
veka1 píše: PS. jak se opravuje žbrdlinkový model by ti mohl zdokumentovat LV ... vzpomeň ,jak dal před časem dokupy svoji ,po celém letišti rozprsklou, Katanu.

veka1

Hrubú opravu trupu som ale nerobil ja, lebo som bol pracovne veľmi vyťažený, ale určite by som to zvládol aj ja.
Inak ten konštručný model na fotke by bol asi tak na 3 večery popri plkaní na čete ... :mrgreen:

Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?

Napsal: pát 22.06.2012 9:25
od veka1

Inak ten konštručný model na fotke by bol asi tak na 3 večery popri plkaní na čete ... :mrgreen:

... ja to viem ,že nič moc zlomenina. Ale on potvora , to vobec,ale vobec, nechcel rozbiť. Ani nedivím , bol to jeho prvý vzlet s týmto lietadlom.
Bohužial nedefinovatelne spadol po krídle , hned v prvej zatáčke po štarte.A ešte k tomu do makkého poľa.
Pozn. rychlosti mal dostatok... žiadna pádovka apod.
Vravím mu: "Čo si s tým robil???"... ked ,priniesol pozberané zbytky . A on : "Ja ti ani nevím"...

No ,čo sa dá robiť ,počkám na niečo kvalitnejšie. :wink:

veka1

Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?

Napsal: pát 22.06.2012 12:05
od tks
No ,čo sa dá robiť ,počkám na niečo kvalitnejšie.


Už pár dní vozím v autě toto, ještě se mi to ani nechtělo vytahovat a zkoumat škody...

Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?

Napsal: pát 22.06.2012 12:18
od JardaRůžička
Co to bylo? Že by Z-XII ??

Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?

Napsal: pát 22.06.2012 12:35
od veka1
pro tks. To je nepříjemné ale ...

Vydrž 14 dnů. Pojedu kolem , tak se možná stavím a kouknem na to. Možná bude sranda. :)
Zatím to nech tak ,jen to dej všechno do nějké krabice , nebo zabal do bublinek.

veka1

Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?

Napsal: pát 22.06.2012 12:44
od veka1
Olaminovaná místa na křídle přes noc peci ( 55st C) slušně vytvrdli,tak jsem se po základním obroušení pustil do tmelení.
Hrubé nerovnosti jsou zataženy PS stěrkovým tmelem C4R a vybroušeny na sucho. Ted mě čeká ještě polyuretanový dvousložkový plnič a mokré broušení.

K večeru snad již budu moci stříknout barvu.

arzenal_oprava043.JPG

arzenal_oprava044.JPG

arzenal_oprava045.JPG


veka1

Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?

Napsal: pát 22.06.2012 12:45
od tks
Ano, je to Z-XII. Je to vlastní návrh, vlastní stavba mého táty. Já mu to jen rozbil (protože on nelítá). :? Lítalo to moc hezky a neměl jsem dělat blbosti. Jedno křídlo je ok, ocas od kabiny dál asi taky (no dobrá, pár šprušliček asi chybí). Teď jsem si všiml, že jeden pilot asi chudák zůstal na bojišti.
Máme toho oba rozestavěného dost a tak se do opravy asi nepohrneme. Klidně to odložím do krabice a případně to dám k dispozici pro výukové potřeby.

Omlouvám se za mimotéma.

Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?

Napsal: ned 24.06.2012 0:07
od zami
Pánové, já to opravené éro dneska viděl na vlastní oči a nikdy bych nevěřil, že bylo havarované....Petr je prostě špička.
Miloš

Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?

Napsal: ned 24.06.2012 13:50
od Zba
zami píše:Pánové, já to opravené éro dneska viděl na vlastní oči a nikdy bych nevěřil, že bylo havarované....Petr je prostě špička.
Miloš

A foto bude??

Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?

Napsal: ned 24.06.2012 15:00
od zami
Já to bohužel nenafotil......
Miloš

Re: Arzenal VB-10 po pilotážní chybě - co se zbytkem?

Napsal: ned 24.06.2012 21:08
od veka1
v pátek v průběhu dne se mi povedlo sehnat nový pohonný akumulátor. To mě trochu postrčilo dopředu a v čase, kdy byli díly, nastříkané dvousložkovou stříbrnou barvou v peci ,opravil jsem původní upevňovací desku.
Uhlíková deska byla v pořádku. Poškozenou topolovou překližku jsem odstranil, vložil výplň a přeplátoval kouskem břízové překližky tl.1,2mm. Vše lepeno 5min epoxy ,protože ... No jasně spěchám a pevnostně to vyhovuje.
arzenal_oprava046.jpg

arzenal_oprava047.jpg

Poučen předchozím nezdarem , nalepil jsem na přední hranu obou akumulátorů kousek 8mm tlustého herexu. Mohl by možná posloužit jako deformační zona a částečně ochránit igelitové pytlíky před roztržením při nárazu na tvrdou překážku. Tajně doufám tuto "vychytávku" nebudu muset ověřit v praxi :)
arzenal_oprava048.jpg


veka1