testy elektromotorů - několik otázek

Budoucnost klepe na dveře. Zde se diskutuje o různých aspektech elektropohonu - motorech, akumulátorech a regulátorech, klidně i o převodovkách a vrtulích.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Nakadah
Příspěvky: 8426
Registrován: pon 20.08.2007 0:00
Kontaktovat uživatele:

#46 Příspěvek od Nakadah »

AR1> treba chtel jenom to mandarinky :P a nebo nas prekvapi ze koupi dynamometr ( http://www.mericipristroje.cz/index.php ... metry.html ) a bude motory merit profesionalne :wink: Nak
Uživatelský avatar
Milan Nes
Příspěvky: 5756
Registrován: úte 06.01.2009 0:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#47 Příspěvek od Milan Nes »

to Nak
hlavně s tim nepřestaň, nevim podle čeho bych vybíral jinak
pohony :)
jo je to cely orientační ale nějaká odchylka 10% mě k orgasmu nedovádí,
jo asi by bylo nejlepší vzít jeti modul, protáhnout každý letadlo
stejnou vejškovou hladinou, za stejných okrajových podmínek na plnej plyn, nebo líp větrnej tunel.
ale obojí je už tak "trochu" buď finančně nebo časově mimo.

Jinak mě by hlavně teda zajímalo jak to DE měřit jinak dobře ....
předpokládám že z vybavením co má NAK a rozumě může mít NAK
lepší práci odvejst nemůže ...

a popravdě u čínskejch motorů je jeho práce dost důležitý vodítko při výběru, i když u číny bysme mu měli zadotovat vždycky tak 10 kusů z různejch sérií :-d výrobní tolerance tam "drobné" sou ...
SOVA is YouR CO-pilot
Cesta je mým cílem .......

KLM RC Sovy // KPM Model Kit Kladno
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

#48 Příspěvek od Doktor »

>AR1

Při měření výkonu motoru nehraje volba vrtule žádnou roli. Vrtule v tomto případě zastupuje pouze roli brzdy (tak jak naznačil "coro"), jakožto nejjednodušší brzdy kterou může modelář na motor použít. Volba velikosti vrtule proto v tomto vlákně "měření elektromotorů" nemá žádný význam. Lze provést srovnávací měření podobných motorů za použití jedné vrtule, ale málokdo má doma vícero podobných motorů a zařízení, které mu umožní toto měření. Jak postupovat při volbě té správné vrtule je na samostatné vlákno nemající nic společného s měřením motoru. Nejdůležitější je z měření motoru získat vztah mezi napětím, odběrem a otáčkami. S těmito údaji se potom nechá za pomoci nějakého početního programu (třeba DC) získat alespoň orientační charakteristika výkonu motoru. A poté až budu mít v ruce tuto charakteristiku můžu začít volit vrtuli pro ten který model. I když se nechá doporučit nějaká konkrétní vrtule pro danou aplikaci, tak stejně bude nejdůležitější ověření té vrtule v praxi. Pořád je na modelu dost věcí které můžou teoretickou volbu vrtule popřít (platí hlavně v případech výkon vs. rychlost).

Takže na závěr jen to, že když bude "Nak", nebo kdokoli jiný brzdit motor třaba nasliněnými prsty, tak pro mě to má pořád stejnou vypovídací hodnotu, jako když bude měřit s vrtulemi s poměrem průměr/stoupáni třeba 10. :wink:
Naposledy upravil(a) Doktor dne pát 29.01.2010 13:19, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
m2
Příspěvky: 5838
Registrován: ned 03.06.2007 0:00
Bydliště: DNV
Kontaktovat uživatele:

#49 Příspěvek od m2 »

Celý problém je v tom, že pôvodné úsilie merania motorov, ktoré malo za úlohu:

a.) zmerať motorové konštanty a byť tým schopný porovnať realitu s parametrami na WEBe predajcu plus vytvoriť matematický model motora

b.) oddokumentovať, že pri použití vrtule X to bude staticky žrať Y a ťahať Z - aby, ak po tej vrtuli niekto siahne, mal rovno k dispozícii statický odber a ťah pohonu

a potom následná snaha TomasaC urobiť jeden referenčný dokument s odkazmi na merania kvôli rýchlej orientácii a prehľadnosti

sa otočila na nekonečnú diskusiu o tom, že:

1.) ako kalkulátory nefungujú a ak náhodou fungujú, tak určite nefungujú na štvorcové vrtule

2.) ako sú statické hodnoty meraní k ničomu pri výbere pohonu a

3.) ako sa motory medzi sebou na základe takýchto meraní nedajú porovnávať.

Keďže podľa môjho názoru 1.) 2.) a 3.) s a.) a b.) zrovna moc nesúvisia, nie je čo komentovať.

--------------

Čo sa týka odporúčaných či zmeraných vrtulí, platí "implikácia". Ak použijem zmeranú vrtuľu, bude to mať statický odber Y a statický ťah Z. A je jedno, či je tá vrtuľa štvorcová, trojuholníková alebo eliptická. Ale nikto nikoho nenúti použiť na jeho model meranú vrtuľu a ani netrvrdí, že pre jeho aplikáciu je zrovna tá meraná vrtuľa najvhodnejšia. Rovnako je to s porovnaním motorov. V rámci jedného pracovného bodu (tá istá vrtuľa, to isté napätie, tie isté otáčky vrtule) je účinnosť motora daná odoberaným prúdom. Ale nikto nikoho nenúti, aby zrovna tento pracovný bod bol pre neho relevantný v ním použitom pohone.
http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=72
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#50 Příspěvek od JMalik »

Nakadah píše:AR1> treba chtel jenom to mandarinky :P a nebo nas prekvapi ze koupi dynamometr ( http://www.mericipristroje.cz/index.php ... metry.html ) a bude motory merit profesionalne :wink: Nak


Naku, nevím, jestli si rozumíme.
Ani dynamometr za mega to neřeší.
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#51 Příspěvek od JMalik »

m2 píše:...................... Ale nikto nikoho nenúti použiť na jeho model meranú vrtuľu a ani netrvrdí, že pre jeho aplikáciu je zrovna tá meraná vrtuľa najvhodnejšia. Rovnako je to s porovnaním motorov. V rámci jedného pracovného bodu (tá istá vrtuľa, to isté napätie, tie isté otáčky vrtule) je účinnosť motora daná odoberaným prúdom. Ale nikto nikoho nenúti, aby zrovna tento pracovný bod bol pre neho relevantný v ním použitom pohone.


V tom máš pravdu. Potom je zbytečné se ale po statickém měření vyjadřovat např. o vrtuli aeronaut, že je lepší než APC, protože se na ní dosáhlo při stejných otáčkách a stejném příkonu vyššího tahu.
To samé platí o motorech. Navíc tam zjišťuješ jejich účinnost přepočtem z vrtulí.
Mám na to názor, že použitelná měření vrtulí jsou v podmínkách této diskuse nemožná.
Motory (jejich účinnosti) by bylo výborné mít k dispozici a porovnat serióznost údajů výrobce. Tohle je možné změřit pro nekonečně mnoho pracovních bodů, ty vynést to do grafu a mít přehledný podklad pro to, abych se rozhodl, co od toho kterého motoru mohu čekat při jakém příkonu, kdy je zbytečné kupovat místo Turnigy Axi, nebo kdy je nutné hledat motor s max. účinností pro dané použití.
Tohle se nedá dělat přes ty nejrůznější calcy. Řešením je změřit příkon (poměrně jednoduché) a výkon na hřídeli (obtížněji realizovatelná věc).
Snad se smířit s tím, že na ten výkon bude nutná brzda přiměřené přesnosti. Na jedné straně stojí ty dynamometry, na druhé amatérská řešení brzd.
Mirek12
Příspěvky: 1145
Registrován: úte 04.09.2007 0:00
Bydliště: Znojemsko
Kontaktovat uživatele:

#52 Příspěvek od Mirek12 »

A vůbec komu se to nelíbí at si p.. políbí už se to nějak moc řeší :roll: :roll:
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#53 Příspěvek od JMalik »

Mirek12 píše:A vůbec komu se to nelíbí at si p.. políbí už se to nějak moc řeší :roll: :roll:


Je to fakt.
Ztráta času se tím zabývat. Normálně budeme dál měřit ty hovadiny a do posledního sloupečku tabulky vytetujeme naměřenou účinnost.
Jak tady někdo napsal: Že to neodpovídá skutečnosti? To není věc toho, kdo to měřil. Ten dotyčný, který z toho vycházel, to tak neměl použít. :lol: :lol: :lol:
Už to opravdu neřeš.
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

#54 Příspěvek od Doktor »

JMalik píše:
Mirek12 píše:A vůbec komu se to nelíbí at si p.. políbí už se to nějak moc řeší :roll: :roll:


Je to fakt.
Ztráta času se tím zabývat. Normálně budeme dál měřit ty hovadiny a do posledního sloupečku tabulky vytetujeme naměřenou účinnost.
Jak tady někdo napsal: Že to neodpovídá skutečnosti? To není věc toho, kdo to měřil. Ten dotyčný, který z toho vycházel, to tak neměl použít. :lol: :lol: :lol:
Už to opravdu neřeš.


Takže když sem si nechal změřit výkon motorky na dynu, tak mi vlastně naměřili hovadiny! A já jim za to dal pětikilo. :cry:
Uživatelský avatar
m2
Příspěvky: 5838
Registrován: ned 03.06.2007 0:00
Bydliště: DNV
Kontaktovat uživatele:

#55 Příspěvek od m2 »

JMalik píše:a do posledního sloupečku tabulky vytetujeme naměřenou účinnost.

nikto žiadnu účinnosť nemeral, len prepočítal iné namerané hodnoty cez vrtuľové koeficienty ktoré našiel na nete, ktoré sa kde-tu ako-tak zhodujú s realitou a kde-tu sú úplne odveci, tisíckrát uviedol, že to je tak a ak to niekomu na niečo je, nech sa páči a ak nie je, nech si to nevšíma.

A Ty sa do toho zadrapuješ pri každom jednom jeho príspevku nanovo a zas a znova a dookola. Jediné, čoho dosiahneš je to, že to dotyční ľudia, čo aspoň niečo namerali premažú, a namiesto údajov, od ktorých sa dá odraziť, budeme mať úplné nič.

P.S. na základe NAKoých meraní, bungymánie, PeakEff stránok, Drive- aj Moto-calcu sa pohon navrhnúť dá, aj keď tomu neveríš. Tisíce ľudí už tak učinili. Pozri si DYNO data na Neumotors a zamysli sa, koľko % modelárov na základe týchto super presných a akurátnych údajov profesionálneho kalibru dokázalo postaviť pohon pre svoj model...
http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=72
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#56 Příspěvek od JMalik »

Doktor píše:
JMalik píše:
Mirek12 píše:A vůbec komu se to nelíbí at si p.. políbí už se to nějak moc řeší :roll: :roll:


Je to fakt.
Ztráta času se tím zabývat. Normálně budeme dál měřit ty hovadiny a do posledního sloupečku tabulky vytetujeme naměřenou účinnost.
Jak tady někdo napsal: Že to neodpovídá skutečnosti? To není věc toho, kdo to měřil. Ten dotyčný, který z toho vycházel, to tak neměl použít. :lol: :lol: :lol:
Už to opravdu neřeš.


Takže když sem si nechal změřit výkon motorky na dynu, tak mi vlastně naměřili hovadiny! A já jim za to dal pětikilo. :cry:



Tam Ti právě naměřili skutečný výkon.
Proč to neděláš stejně s těmi elektromotory?
Uživatelský avatar
JMalik
Příspěvky: 16582
Registrován: čtv 13.11.2008 0:00

#57 Příspěvek od JMalik »

m2 píše:
JMalik píše:a do posledního sloupečku tabulky vytetujeme naměřenou účinnost.

nikto žiadnu účinnosť nemeral, len prepočítal iné namerané hodnoty cez vrtuľové koeficienty ktoré našiel na nete, ktoré sa kde-tu ako-tak zhodujú s realitou a kde-tu sú úplne odveci, tisíckrát uviedol, že to je tak a ak to niekomu na niečo je, nech sa páči a ak nie je, nech si to nevšíma.

A Ty sa do toho zadrapuješ pri každom jednom jeho príspevku nanovo a zas a znova a dookola. Jediné, čoho dosiahneš je to, že to dotyční ľudia, čo aspoň niečo namerali premažú, a namiesto údajov, od ktorých sa dá odraziť, budeme mať úplné nič.

P.S. na základe NAKoých meraní, bungymánie, PeakEff stránok, Drive- aj Moto-calcu sa pohon navrhnúť dá, aj keď tomu neveríš. Tisíce ľudí už tak učinili. Pozri si DYNO data na Neumotors a zamysli sa, koľko % modelárov na základe týchto super presných a akurátnych údajov profesionálneho kalibru dokázalo postaviť pohon pre svoj model...


Hodně se to zjednoduší, když mi nebudeš podsouvat věci, které jsem nenapsal, ani neřekl.
Takže:
Napsal jsem, ať se to neměří a nepřepočítává s těmi vrtulemi na účinnosti, protože vycházejí naprosté hovadiny.
To víš Ty, ví to i Nak.
Dyno data a calc Neumotors je nepoužitelná věc pro naladění pohonu (volbu vrtule k motoru). To, jaký přibližně tam má přijít motor si každý nějak určí, dál hledá pomoc v tom calcu a ten je nepoužitelný. Zkonzultuj si to s Daliborem, případně si to sám ověř.
Že to dotyční měřiči promažou? To je na zvážení, co je lepší. Mít tam pár pravdivých údajů, nebo zhovadilosti s odkazem, ať je tedy nikdo nepoužívá.
Uživatelský avatar
JirkaA
Příspěvky: 6950
Registrován: ned 17.08.2008 0:00
Bydliště: Moravský kras ČR
Kontaktovat uživatele:

#58 Příspěvek od JirkaA »

nikto žiadnu účinnosť nemeral, len prepočítal iné namerané hodnoty cez vrtuľové koeficienty ktoré našiel na nete


A vvvvvo tom to je.. Jsou ty koeficienty pravda i pro čtvercovou vrtuli v nestandardním režimu (urvaný proudnice)?
Měření výkonu, proudu, otáček, to všechno je OK. Ale usuzovat z toho na účinnost pohonu právě při těchto nestandardních režimech vrtule je poněkud nepřesné, to je asi to, co chtěl JMalik sdělit.
OK2WY
Uživatelský avatar
coro
Příspěvky: 9047
Registrován: úte 09.05.2006 0:00
Bydliště: Bratislava dnv SK

#59 Příspěvek od coro »

JMalik píše:...
Hodně se to zjednoduší, když mi nebudeš podsouvat věci, které jsem nenapsal, ani neřekl.
Takže:
Napsal jsem, ať se to neměří a nepřepočítává s těmi vrtulemi na účinnosti, protože vycházejí naprosté hovadiny.
To víš Ty, ví to i Nak.
Dyno data a calc Neumotors je nepoužitelná věc pro naladění pohonu (volbu vrtule k motoru). To, jaký přibližně tam má přijít motor si každý nějak určí, dál hledá pomoc v tom calcu a ten je nepoužitelný. Zkonzultuj si to s Daliborem, případně si to sám ověř.
Že to dotyční měřiči promažou? To je na zvážení, co je lepší. Mít tam pár pravdivých údajů, nebo zhovadilosti s odkazem, ať je tedy nikdo nepoužívá.

Zdá sa Ti že niekto to robí tak ako Ty? Vyjadri sa zrozumiteľne a vyhneš sa tomu že to niekto inak pochopí... Ak je tvoj názor pochopiteľný.

Ak fakt dokáže jeden .."večne nepochopený človek".. znechutiť meračov až tak že to pomažú, bude to tých čo dokážu pochopiť ako s uvedenými výsledkami narábať, dosť štvať...
Doktor
Příspěvky: 5851
Registrován: ned 29.04.2007 0:00
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
Kontaktovat uživatele:

#60 Příspěvek od Doktor »

>JMalik

Ona se ta moto brzda zase tak moc od toho neliší. Akorát s rozdílem, že moto musí roztáčet jako brzdu nějaký nadefinovaný válec a soft brzdy ty hodnoty musí zpracovat.
U elektromotorů je to snazší díky konstantnímu točivému momentu v celém svém použitelném rozsahu. Takže na elektromotor stačí pověsit vrtuli u které známe výkonovou konstantu. Tady je právě ten zakopanej pes v udávání eff u Nakova měření. Nak prostě použije jistý zdroj těchto konstant dostupných na netu a vyjdou ta zavádějící čísla. Že ty hodnoty bohužel nejsou 100%, s tim ale Nak nic neudělá.
Ale je to stejně jedno. Cílem měření je zjistit poměr mezi příkonem a otáčkami. A to se Nakovi daří. Pokud se naměřené hodnoty přenesou třeba do DC, tak už vrtule s kterou to bylo naměřeno nehraje roli. Calc počítá pouze otáčky, ampéry a volty. Takže výsledkem je celkem věrohodný graf výkonu měřeného motoru bez jakýchkoli anomálií (tedy pokud se do měření nevloudila nějaká chyba) třeba právě v hodnotě eff.

Jinak tady je jeden graf z mnou měřeného motoru. Samozřejmě nedokážu s mým vybavením poskytnout 100% relevantnost mnou naměřených veličin, ale výsledek je si myslim dostatečný na to, abych na základě toho měření mohl začít zvažovat kompletní pohon.

Obrázek

Jenom pro porovnání:
Dualsky Calc generuje toto:
8410ot/min @ 11V @ 29,7A @ eff 75,3%

Takže nějaký zásadní rozdíl, který by odhalil ty naměřené "hovadiny" se nekoná.
Odpovědět

Zpět na „Elektropohon“