Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně

Větroně s pomocným elektromotorem a nejčastěji sklopnou vrtulí
Odpovědět
Zpráva
Autor
S_H
Příspěvky: 51
Registrován: pon 14.05.2018 17:34
Bydliště: Blansko

Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně

#436 Příspěvek od S_H »

U soutěžních letců rozumím plynu na třípolohovém přepínači, případně změně funkce páky plynu dle režimu - stejně se motor po startu vypne a už nejde zapnout.
Pro rekreační létání je funkce plynové páky -polovina pro plyn a polovina pro brzdy velmi pohodlná, přechod z motoru do brzd hladký, zpět také. přepínat nic nemusím, neřeším v jakém jsem režimu. Brzdy i plyn fungují pořád stejně. Když jsem krátký odbrzdím, když to nestačí plynule přejdu do motorového letu. Průlety ve výšce pasu jsou možné bez nějaké nervozity, kde to přepnu :)

Standa
Uživatelský avatar
mab
Příspěvky: 715
Registrován: ned 06.05.2012 17:08
Bydliště: Vyškov, ČR
Kontaktovat uživatele:

Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně

#437 Příspěvek od mab »

Kuba78 píše:
jak to delate pri pristani kdyz zjistite ze ste treba kratky nebo moc dlouhy na pristani nebo ve vetru potrebujete tesne nad zemi kousek "popoletet" a potrebujete trochu plynu? to rychle prepinate? nebo tyhle situaci celi jen takovy vetronarsky dreva jako jsem ja? :-)


Cvaknu vypínačem 3pol. kde mám u termických modelů vždy motor 0 - něco - 100%
Funguje kdykoliv v jakémkoliv režimu.
Stejně tak mám u termiků vždy brzdu na plynové páce a opět kdykoliv v jakémkoliv režimu.

Mám rád řešení kdy je vše pořád na stejném místě a plní stejnou funkci. Mockrát se to osvědčilo


PS:
jsou drobné vyjímky.
Například v režimu hod u f3k brzda nefunguje, protože v plné rychlosti při odhodu je velmi destruktivní brknkout a vytáhnout brzdu.
Nebo když běží motor, tak opět blokuji funkci brzd.
Ale to jsou velmi krátké časové useky a logické důvody, které dál nemusím hlídat a myslet na to.
x9d, x-lite pro a pár poletuch
Uživatelský avatar
TomasC
Site Admin
Příspěvky: 11246
Registrován: pát 25.04.2003 0:00
Bydliště: Praha Hloubětín
Kontaktovat uživatele:

Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně

#438 Příspěvek od TomasC »

Kuba78 píše:jak to delate pri pristani kdyz zjistite ze ste treba kratky nebo moc dlouhy na pristani nebo ve vetru potrebujete tesne nad zemi kousek "popoletet" a potrebujete trochu plynu?


Osobně přistávám tak, že letím tak rychle/vysoko, že nikdy nebudu bez brzd krátký. S brzdami si doladím přesné místo přistání. Když foukne, tak tak jdu níž (kde tolik nefouká). Když foukat přestane, tak brzdy a potlačit (= urychlit a tím více brzdím), atd... A tohle mi umožňují brzdy na plynu.

Ale když se k tomu přidá ještě faktor přistát přesně na bod v konkrétním čase, tak to je teprve zajímavé.

Za mě je důležité si odladit režim přistání tak, aby i při plně přitažené VOP model nikdy nespadl do po křídle. Tak maximálně "chodil po schodech".
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14359
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně

#439 Příspěvek od pepin »

Kuba78 píše:jak to delate pri pristani kdyz zjistite ze ste treba kratky nebo moc dlouhy na pristani nebo ve vetru potrebujete tesne nad zemi kousek "popoletet" a potrebujete trochu plynu? to rychle prepinate? nebo tyhle situaci celi jen takovy vetronarsky dreva jako jsem ja? :-)


popisoval jsem to o kousek vejš.

na přistání mám přepnuto na přistávací režim--klapky brzdy na plynové páce, plné brzdy páka u sebe, jak je obvyklé, pokud jsem krátký, nejdřív zavírám klapky--brzdy--páka v pozici plný plyn, pokud jsem stále krátký, už nepřepínám letový režim, ale pouze zmáčknu mikrospínač prsteníčkem, tím si přepnu na motorový režim kde mám na regulátoru navolený pomalý rozběh motoru.

Jsem krátkej ale myšleno, že potřebuji na přistání poskočit ještě tak 5 max 10m.

kolegovi větronáři se to zdálo divný, že se takto motor modelu řídit nedá, tak jsem mu přez to tlačítko v hale odlétal s halákem jednodušší akrobatickou sestavu, co jsme v té sezoně soutěžně létali. jde jen o zvyk, ale mě to vyhovuje víc, než potřeba znovu přepnout letový režim, v podstatě většinou plánuji přistání právě tak, abych byl pokud možno vždy krátký a vždy si ten model pak případně dotáhnu tím motorem.

Když bylo na Raný husto, nebyl tam pro přistání prostor na nějaké opravné kolečko, to už mi tam zase někdo natřepával padák, já musel sednout na první dobrou.

P1120265.JPG
Uživatelský avatar
Jiri
Příspěvky: 1294
Registrován: stř 01.02.2006 0:00
Bydliště: Praha, Sobín

Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně

#440 Příspěvek od Jiri »

Elektrovětroně programuji tak, že v letovém režimu přistání mám v dolní části plynové páky brzdy, pak malá hystereze a v horní části plyn 0-100. Obojí je tedy plynulé a bez přepínání. Při přepnutí do režimu přistání mám nastaveno zpoždění, abych buď dal páku do neutrálu, nebo první nástup brzd byl pozvolný. Dělám to tak od doby, kdy mi to dovolila funkcionalita vysílačky (což byla tuším s Eclipse s Palíkovo softwarem). A to už je nějaký pátek.
Símův axiom: Každý signál se zlepší, připojíme - li anténu
Uživatelský avatar
pepin
Příspěvky: 14359
Registrován: čtv 01.05.2008 0:00
Bydliště: praha 5

Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně

#441 Příspěvek od pepin »

TomasC píše:
Osobně přistávám tak, že letím tak rychle/vysoko, že nikdy nebudu bez brzd krátký. S brzdami si doladím přesné místo přistání. .


Ono se tady hodně zapomíná na fakt, že u mnoha modelu i když mají 4 servové křídlo, tak klapky jsou tak debilně od výrobce zavěšený, že jdou vyklopit tak max 45 stupnu a to je pak sakra o něčem jiném, než dělat rozpočet na přistání s modelem, kterému jdou klapky vyklopit 90 stupnu.

A to už nemluvím o modelech--maketách, kde aby to bylo co nejmaketovější jsou jen křidélka a brzdící štíty,protože model s brzdícíma štítama, no to už je sakra dobrý model, s takovým modelem je zvlášt na svahu přistání doslova lahudka.
Uživatelský avatar
clouseau
Příspěvky: 810
Registrován: pon 01.03.2004 0:00
Bydliště: Turnov
Kontaktovat uživatele:

Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně

#442 Příspěvek od clouseau »

Trochu z jiného soudku - Django NEW zalétáno. Hmotnost 645gr. s tříčlánkem 800mAh. Let úplně super :).
Dal jsem 4 lety - a pořád trochu ladil.... Nicméně z těch 4 letů byly z maxa. Ještě to budu muset poladit, ale už teď vím, že jsem udělal dobře.
Ve 4. letu jsem ho musel začít sundávat, protože mraky se válely nízko a chvílemi jem si k nim čuchnul. bylo to kolem 300 m :)
Je to fakt velmi dobrý stroj, díky Vláďo vpmodel.cz :)
Django_new03.jpg


Django_new02.jpg

tad je vidět těch skoro 10 minut

Django_new01.jpg
Vladislav Plichta
www.clouseau.eu
místopředseda
KLeM ČR
Uživatelský avatar
Kuba78
Příspěvky: 2445
Registrován: čtv 29.09.2005 0:00
Bydliště: Vyšné Vlkodlaky
Kontaktovat uživatele:

Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně

#443 Příspěvek od Kuba78 »

blackhawk down.. takhle cerny uhli nemeli ani na ostravsku :-) muzu se pozeptat na kolik vychazi tohle nove django v tehle variante?
HONZIK 22
Příspěvky: 2175
Registrován: stř 08.07.2015 13:49
Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne

Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně

#444 Příspěvek od HONZIK 22 »

Na Ostravsku jsme meli a mame,, uhlik,, stejne nebo i vice cernejsi..Vim to, koulam na zaclony. :mrgreen: Jinak, ale je to skvostna konstrukce, nebyt balzoid, tak neodolam.Jediny model, ktery me zlomi, k uhliku je ocidne tento,, Sileny cernoch,,. Nadhera jiz od pohledu. Nevim jak dlouho se mu ubranim. :mrgreen:
Uživatelský avatar
Kuba78
Příspěvky: 2445
Registrován: čtv 29.09.2005 0:00
Bydliště: Vyšné Vlkodlaky
Kontaktovat uživatele:

Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně

#445 Příspěvek od Kuba78 »

HONZIK 22 píše:Na Ostravsku jsme meli a mame,, uhlik,, stejne nebo i vice cernejsi..Vim to, koulam na zaclony. :mrgreen:


modelarske zacatky s uhlikovou tkaninou za totace, model "ostravske cerne zaclony, radne prosycene" :-) pokud se chces ubranit tak se hlavne nekoukej na novy web vp model, kde je videt jak vypada cerne uhlikove Django se zlutym spodkem.. protoze je proste sexy.
HONZIK 22
Příspěvky: 2175
Registrován: stř 08.07.2015 13:49
Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne

Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně

#446 Příspěvek od HONZIK 22 »

Uz jsem se koukal. :mrgreen: Jak pisu nadhera. A koukam se od sameho zacatku a jestli uhlik tak jedine, Sileny cernoch.!!!!Zaclony nezaclony. Je to NASA.
Uživatelský avatar
clouseau
Příspěvky: 810
Registrován: pon 01.03.2004 0:00
Bydliště: Turnov
Kontaktovat uživatele:

Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně

#447 Příspěvek od clouseau »

Kuba78 píše:blackhawk down.. takhle cerny uhli nemeli ani na ostravsku :-) muzu se pozeptat na kolik vychazi tohle nove django v tehle variante?

necelých 10k CZK a jsem fakt spokojenej :)
Vladislav Plichta
www.clouseau.eu
místopředseda
KLeM ČR
Uživatelský avatar
clouseau
Příspěvky: 810
Registrován: pon 01.03.2004 0:00
Bydliště: Turnov
Kontaktovat uživatele:

Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně

#448 Příspěvek od clouseau »

více na www.vpmodel.cz - doporučuji :)
Vladislav Plichta
www.clouseau.eu
místopředseda
KLeM ČR
Petronel
Příspěvky: 358
Registrován: ned 21.02.2016 19:19

Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně

#449 Příspěvek od Petronel »

Ahoj,

děkuji všem za perfektní tipy a rady k ovládání Djanga při přistání.

Ještě bych se rád zeptal, v jakém nárazovém větru jste schopni lítat, resp. v jakém je to ještě v pohodě. Mám celouhlík, s max. možnou zátěží 75 gramů, kterou v posledních dnech už ani nesundávám ... U nás je sice klasika vítr do cca 5 m/s, ale nárazový přes den leze až k 11 - 13m/s ..., což nechci riskovat, ale třeba to vidím jenom černě :-)

Díky za odpovědi.
RC_FB
Příspěvky: 107
Registrován: čtv 20.02.2020 19:21

Re: Django - termická vakuovka pro RCEV a podobně

#450 Příspěvek od RC_FB »

11-13 m/s je fakt dost, to si bez ručního ovládání klapek (jako klapek+flaperonů, ne brzd) už ani nechci představovat... brutální navztlakování bez přefouknutí přes záda mne už těsně nad zemí párkrát zachránilo. Výškovkou a náběhem se to tak udělat nedá, to se přehození jen pomůže... 75g balast je na 13 m/s málo, to mne možná ani pan továrník neopraví, ale podstatná je celková váha (resp. plošné zatížení). Jestli máš celkem 640g, tak ve 13 m/s spolehlivě vyhraješ závody v couvání.


Ještě k tvé původní otázce, varianta, která tu myslím nezazněla, taky létám Mode2:
Na levé ruce standardně plyn-od sebe na ovládaném prvku přidávám (plyn, výchylku, vztlak...).
Zapnutí motoru je na dvoupolohovém přepínači taky na levou ruku-přepínač na jedné straně, motor zapnut a na páce plynu od nuly do maxima.
Motor vypnut-na levé páce je dole 10% volno, s přidáním od sebe pak jde dolů od nuly do nastaveného maxima celá odtokovka (klapky+flaperony)
Třípolohák vlevo nahoře v poloze od sebe=mód přistání. Průběh ovládání stejný (dole 10% nedělá nic, pak jdou brzdy postupně ven).
Třípolohák ovládám prostředníkem, přiletím na přiblížení, drbnu do přepínače, křídlo se vyčistí a s pákou od sebe jdou dolů brzdy-s citlivou rukou se dají použít i jako klapky.
Pokud uvažuju o potřebě motoru na přistání, přepnu do fligtmode přistání a přehodím dvoupolohák motoru do ON-zrušení FM Přistání jenom jeho shozením znamená, že motor se okamžitě rozběhne za plynem tam, kde je páka-takže s tím, jak se klapky/brzdy zavírají se rozbíhá motor a nemusím řešit jančení původně navztlakovaného letadla, které o vztlak přichází a motor ještě netáhne.
Důležitá podmínka-motor je ve fligtmode Přistání úplně zakázaný, nesmí jít spustit za žádných okolností (tj. v programu nesmí být neošetřená kombinace spínačů). Brzdy dolů s jejich mixem a do toho motor s jeho mixem je neřešitelná situace i za bezvětří-a to Django na přetažení nepadá do boku/po křídle...
Taranis XD9+ na OTX 2.2.2
Django F5J-100
Odpovědět

Zpět na „Elektrovětroně“