Re: Rozhodnutie č. 1/2015, 19.08.2015 Uprava leteckeho zakon
Napsal: čtv 05.11.2015 12:54
Tvoj príklad možno naozaj odporuje logike, ale nebudem sa tým zaoberať, lebo je to značne OT.
Nemyslím si, že je správne spoliehať na "nelogiku" aj v prípade Rozhodnutia DÚ.
Nakoniec podľa mojich zákulisných informácií je aj v súvislosti s tým v RC modeloch prezentovaným "Návrhom predpisov pre prevádzku Dronov v EÚ" postoj DÚ pomerne ústretový. Skôr mám informáciu, že čakajú kedy sa konečne rozhýbe ZMoS, lebo s nikým iným oni nie sú ochotní jednať (čo je celkom pochopiteľné). Ak sa vedenie ZMoSu nerozhýbe, tak potom asi budeme musieť zdola z klubov zatlačiť aby bolo vedenie vymenené.
Z celého textu "Návrhu predpisov pre prevádzku Dronov v EÚ" je zaujímavý a pre modelárov potešujúci odstavec týkajúci sa priamo "Modelov", kde sa píše, citujem:
Ľubomír Krupár zo Zvolena, ktorý intenzívne komunikuje tak s DÚ ako aj s vedením ZMoSu má predstavu, že práve tohto by sme sa mali chytiť a s DÚ vyjednať ústupky, ktoré by Rozhodnutie dostali do súladu s medzinárodnými pravidlami FAI a so zdravým rozumom. Len pán Krupár nie je pre DÚ kompetentný partner, lebo nemá funkciu v ZMoS, robí to z vlastnej iniciatívy, lebo ako bývalý riaditeľ letiska osobne pozná mnohých úradníkov DÚ. Takže nastoľuje nápady, témy a snaží sa konečne "dokopať" vedenia ZMoS a DÚ k konštruktívnemu rokovaniu.
Ako vidno z citovaného textu Návrhu, modelári majú výhodu v tom, že boli vždy dobre organizovaní, znalí a disciplinovaní. Ak chceme týmto argumentovať, tak sa musíme vynasnažiť, aby toto naozaj platilo ako dnes, tak aj do budúcnosti.
Ja taktiež vidím ako problém to, že za posledných 25 rokov narástol počet nikde neorganizovaných "modelárov", za ktorých ZMoS a jeho kluby nemôžu niesť zodpovednosť a ktorí predovšetkým svojou nedisciplinovanosťou kazia dobré meno všetkým modelárom. Takže je asi treba sa zaoberať možno aj otázkou podmienenej "povinnej organizovanosti", ktorá by mohla zabezpečiť zvýšenie disciplinovanosti a znalostí písaných i nepísaných pravidiel prevádzky modelov lietadiel. Taktiež v oblasti zodpovednosti aj riešiť otázku poistenia s tým, že organizovaní by mohli mať na poistenia polovičnú zľavu (tak je to v mnohých krajinách).
Na Slovensku vo väčšine klubov však vznikla veľká generačná medzera, keď mnohé kluby sa premenili doslova na spolky dôchodcov.
Musíme vymyslieť niečo, čo do klubov pritiahne mladú krv. A nie je to ľahké. Opatrenia ministra školstva Čaploviča v oblasti financovania centier voľného času (pod ne spadala väčšina mládežníckych modelárskych krúžkov) fakticky tieto centrá zdecimovala.
Trochu nádeje sa vkladá do nového zákona o športe, ale ja som skôr skeptik. Takže v prvom rade je treba vymyslieť akými benefitmi by sa dali mladí do klubov prilákať.
Ak má niekto nejaký dobrý nápad, tak sem s ním.
Nemyslím si, že je správne spoliehať na "nelogiku" aj v prípade Rozhodnutia DÚ.
Nakoniec podľa mojich zákulisných informácií je aj v súvislosti s tým v RC modeloch prezentovaným "Návrhom predpisov pre prevádzku Dronov v EÚ" postoj DÚ pomerne ústretový. Skôr mám informáciu, že čakajú kedy sa konečne rozhýbe ZMoS, lebo s nikým iným oni nie sú ochotní jednať (čo je celkom pochopiteľné). Ak sa vedenie ZMoSu nerozhýbe, tak potom asi budeme musieť zdola z klubov zatlačiť aby bolo vedenie vymenené.
Z celého textu "Návrhu predpisov pre prevádzku Dronov v EÚ" je zaujímavý a pre modelárov potešujúci odstavec týkajúci sa priamo "Modelov", kde sa píše, citujem:
- S modelmi lietadiel sa lieta niekoľko desaťročí s dobrou úrovňou bezpečnosti, pretože sa jedná o dobre štruktúrovanú aktivitu.
- Zámerom je vytvoriť pravidlá, ktoré neovplyvnia lietanie s modelmi lietadiel.
- Legislatíva, ktorá sa bude zaoberať lietaním s RC modelmi bude naďalej ponechaná na národnej úrovni.
Okrem uvedených pozitívnych konštatovaní návrh obsahuje aj požiadavku, aby modelári mali aspoň minimálne znalosti leteckých predpisov. Z tejto požiadavky vyplýva potreba vypracovania jednoduchého systému vzdelávania napr. prostredníctvom web-školení alebo školení podobným tým, ktoré poskytujú modelárske zväzy. Z návrhu taktiež vyplýva možnosť zvýšenia hranice obrích modelov z 20 na 25kg.
Ľubomír Krupár zo Zvolena, ktorý intenzívne komunikuje tak s DÚ ako aj s vedením ZMoSu má predstavu, že práve tohto by sme sa mali chytiť a s DÚ vyjednať ústupky, ktoré by Rozhodnutie dostali do súladu s medzinárodnými pravidlami FAI a so zdravým rozumom. Len pán Krupár nie je pre DÚ kompetentný partner, lebo nemá funkciu v ZMoS, robí to z vlastnej iniciatívy, lebo ako bývalý riaditeľ letiska osobne pozná mnohých úradníkov DÚ. Takže nastoľuje nápady, témy a snaží sa konečne "dokopať" vedenia ZMoS a DÚ k konštruktívnemu rokovaniu.
Ako vidno z citovaného textu Návrhu, modelári majú výhodu v tom, že boli vždy dobre organizovaní, znalí a disciplinovaní. Ak chceme týmto argumentovať, tak sa musíme vynasnažiť, aby toto naozaj platilo ako dnes, tak aj do budúcnosti.
Na Slovensku vo väčšine klubov však vznikla veľká generačná medzera, keď mnohé kluby sa premenili doslova na spolky dôchodcov.
Ak má niekto nejaký dobrý nápad, tak sem s ním.