Takže špatné zprávy.
Zákonné lhůty pro celní odbavení ve vztahu ČP – klient nejsou stanoveny. Lhůty nejsou definovány pokud není uzavřena např. komisionářská smlouva, kterou ČP uzavírá jen v případech kdy nejde o tzv. příležitostný dovoz tj. pokud někdo dováží zboží pravidelně k obchodním účelům (obvykle jsou to jen právnické osoby) a ve zmíněných smlouvách se tyto lhůty stanoví. Fyzických osob (občanů dovážejících zboží pro soukromé účely) se ovšem možnost sjednání komisionářské smlouvy s ČP netýká.
Pro fyzické osoby, občany existuje možnost uvedená v ceníku ČP v podobě nadstandardní služby za příplatek 600 Kč včetně DPH za garantované odbavení zásilky během 12 hodin na žádost klienta. Vzhledem k ceně této nadstandardní služby si ji patrně jen málokdo objedná u levnější zásilky a u dražší zásilky bohužel i pokud si tuto službu objedná nemá to stejně garantováno, protože ČP v ceníku chytře definovala, že poplatek neúčtuje v případě nedodržení lhůty což naznačuje to, že i když si někdo tuto nadstandardní službu objedná a pošta to nestihne tak se nic neděje a jen se nenaúčtuje ten poplatek za objednanou nadstandardní službu.
Zákonná lhůta vyplývající z celního zákona specifikuje pouze to, že zásilka by neměla být uložena v dočasném skladu déle než dvacet dnů, poté je vyžadováno prodloužení lhůty což znamená, že tato lhůta není konečná a umožňuje i opakované prodloužení.
ČP k 1.4.2011 navýšila počet pracovníků zabývajících se činnostmi celního odbavení a postupně dochází k jejich zapracování do rutinního provozu což zřejmě v současnosti taktéž způsobuje jistá zdržení. Postupem času by se to údajně snad mělo zlepšovat. Dříve toto zaškolení ČP údajně nemohla provést jelikož před 1.4.2011 k tomu neměla odpovídající součinnost ze strany celního úřadu. Prostě se to učí tzv. "za pochodu".
Teprve v druhé polovině roku 2011 dojde k vyhodnocení činnosti a v případě, že se ukáže pokrytí deklarantských činností jako nedostatečné tak údajně dojde k dalšímu navýšení počtu pracovníků ČP zabývajících se činnostmi celního odbavení. V první polovině roku 2011 s tím ČP tedy evidentně nehodlá nic dělat.
Takže si můžeme leda tak nechat vyložit karty nebo věštit z koule zda se nám stávající pracovníci ČP lépe zapracují tak, že se čekací doby začnou zkracovat a pokud se tak nestane tak se můžeme připravit pouze na dále se prodlužující dobu celního odbavování zásilek přicházejících ze zemí mimo EU do ČR přes ČP a kromě toho můžeme jen doufat, že postupné bombardování stížnostmi v první polovině roku 2011 snad napomůže tomu, že ČP začne tento problém v druhé polovině roku řešit.
